Puk rutiner!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    Puk rutiner!!!!

    Hej Alle.

    I forbindelse med jeg fik min nye maskine, brugte jeg rent undtagelsesvis lidt tid på brugsanvisningen! Her slog det mig at det virker som om at de fleste steder beskriver de det som om man først slår sin puk ud når man skal igang med at lave en ny kop. Jeg har altid slået min ud lige efter at jeg har brygget. Nu ved jeg godt at der næppe er rigtig eller forkert, der er ingen lovgivning og intet politi der kommer og smider en i fængsel hvis man ikke slår den ud, eller slår den ud for tideligt!!

    Men hvad gør i?

    Hilsen Henrik der finder sådanne ting ganske finurlige!!
    Henrik Palshøj
  • losabos
    Lysristet
    • Feb 2009
    • 105

    #2
    Re:Puk rutiner!!!!

    ..det er det første jeg gør efter at shottet er brygget. Ud med pucken og rengøring, og så nydelse B)

    - Nu går jeg ikke som sådan op i min puck, men jeg kunne forstille mig at det er nemmere at afsløre \"fejl\" hvis man slår den ud med det samme. Derudover er det min overbevisning af det gør maskinen nemmere at rengøre, men er dog ikke sikker på at det har noget med sagen at gøre.. Sidst men ikke mindst er det jo bare dejligt at det er ordnet når man skal til at lave det næste skud!

    Tillykke med den lille ny!
    - Mypressi Twist v2.
    - Mazzer Super Jolly
    - Porlex Håndkværn

    Comment

    • Botnakken
      Mellemristet
      • Jun 2008
      • 249

      #3
      Re:Puk rutiner!!!!

      Jeg slår pucken ud med det samme, og sætter ikke PF filteret i maskinen igen - jeg mener det må skade gummi pakningen hvis der hele tiden sidder et PF i.

      Lægger PF ovenpå maskinen - rengjort og tørret, så det er klart og indbydende til næste gang
      /Anders
      Lidt fattigere - men meget rigere

      La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
      Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
      Hario Siphon
      HotTop 8828B
      Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:Puk rutiner!!!!

        Jeg slår også pucken ud med det samme, og rengør filteret under rindende vand, samt rengør grp.hoved.... Så er det gjort, og alt er dejlig rent til næste skud...
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • Cherub
          Mellemristet
          • Feb 2009
          • 205

          #5
          Re:Puk rutiner!!!!

          Jeg slår straks pucken ud, skyller (ofte) filtret under bryggruppen, piller filtret ud og lægger det på risten over drypbakken så det tørrer. Jeg vejer de kværnede bønner i filtret og vægten kan ikke veje PF med. Jeg bruger ridgeless-filter og fjeder så filtret er nemt at trække ud. Jeg sætter PF uden filter forsigtigt fast i gruppen så det er varmt til næste shot.


          //Tim
          Dalla Corte Super Mini
          Mazzer Major E
          Mahlkönig Encore

          Comment

          • HansHenrik
            Lysristet
            • May 2008
            • 70

            #6
            Re:Puk rutiner!!!!

            Teorien er, at man lader pukken sidde i filteret når man har brygget. Dette skyldes at man ønsker at holde på varmen så meget som muligt i portafiltret, således at filtret er varmt og dermed ikke køler kaffen ned til næste kop.

            MEN; dette gælder primært for professionelle cafe\'er, hvor der brygges hele tiden - dermed står pukken ikke i maskinen mere end højst 5-10 minutter. Enhver der har glemt, at banke pukken ud ved, at den bliver hård som cement, hvis den sidder længere.

            Personligt banker jeg også pukken ud efter brygning, og skylder den under bryggehovedet. Derefter sætter jeg den i, uden at stramme. Dette mener jeg er vigtigt, da den så holder sig varm - ellers bliver den kold, selv hvis den ligger på bakken.

            Inden jeg brygger, er det første jeg gør, at tørre filteret af med en sort klud, inden jeg kværner kaffe i - derved er den ren.

            Men som rigtigt skrevet, så er der ikke nogen (endnu) der er blevet fængslet for at gøre det på en anden måde...

            /Hans-Henrik
            ---
            Nuova Simonelli Musica
            Mazzer Mini kværn
            En utrættelig kaffetørst

            Comment

            • Skurken
              Master Brewer
              • Jun 2008
              • 1985

              #7
              Re:Puk rutiner!!!!

              Botnakken wrote:
              Lægger PF ovenpå maskinen - rengjort og tørret, så det er klart og indbydende til næste gang
              Det du gør der strider altså mod alle teorierne omkring varmestabilitet under brygning. Det er vigtigt at dit PF sidder i gruppen (behøver ikke sidde stramt overhovedet, så gummipakningen tager ikke skade), så det kan blive varmet op til samme temperatur som selve gruppen.

              Hvis du bruger et helt koldt PF når du brygger vil du få et unødigt temperaturfald når det varme vand bliver presset igennem det kolde PF.
              Mvh. Anders


              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

              Comment

              • Bebeto
                Mørkristet
                • Nov 2009
                • 455

                #8
                Re:Puk rutiner!!!!

                Banker selv ud med det samme, renser med vand og børste, monterer PF tilbage i maskinen.

                Inden et nyt shot skal laves tøres PF med en tør klud, og er dermed klar til at modtage en ny dose velvære
                Hilsen Andreas

                Diverse....

                Comment

                • HenrikP
                  Master Brewer
                  • Jul 2008
                  • 1593

                  #9
                  Re:Puk rutiner!!!!

                  Botnakken wrote:
                  sætter ikke PF filteret i maskinen igen - jeg mener det må skade gummi pakningen hvis der hele tiden sidder et PF i.
                  Jeg husker at den snak har været oppe før, altså om porta filter skal side i eller ej. Jeg fandt denne instruktionsvideo på youtube her anbefaler de at lade det side da pakningen ellers tørre ud!!!!

                  How to make great espresso using a Rocket espresso machine. Care and maintenance: with regular cleaning and simple maintenance of your espresso machine, the ...


                  Ps det er Rocket\'s instruktions video..

                  Henrik
                  Henrik Palshøj

                  Comment

                  • Botnakken
                    Mellemristet
                    • Jun 2008
                    • 249

                    #10
                    Re:Puk rutiner!!!!

                    Hmm ... jeg undrer mig nu over at gummi skulle tørre ud, skulle være et større problem end at det er under tryk.

                    Men det kunne da være en ide at lade det side, for at gøre det varmere end når det ligger på kop varmeren.

                    Så point taken - jeg prøver at nøjes med at rense filter, og lade det sidde let tilspændt :blink:
                    /Anders
                    Lidt fattigere - men meget rigere

                    La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
                    Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
                    Hario Siphon
                    HotTop 8828B
                    Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

                    Comment

                    • BaristaDK
                      Master Brewer
                      • Nov 2007
                      • 1643

                      #11
                      Re:Puk rutiner!!!!

                      hmmm en ny gruppehovedpakning koster hvad??? 20-50kr.??? så hvis den skal skiftes en gang i mellem er det vel ikke enden på friværdien?
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                      Comment

                      • Rocco
                        Espresso
                        • Jan 2009
                        • 503

                        #12
                        Re:Puk rutiner!!!!

                        Ja for guds skyld hold pf i maskinen så den har en optimal temperatur. Hvis du bygger og den er helt kold sjasker kaffen igennen under brugning.

                        Jeg slår altid pucken ud med det samme, jeg kan godt se pointen i at den kan holde på varmen, men Pf\'en ryger jo direkte tilbage på en varm maskine. Hvis puken står til dagen efter giver det en virkelig dårlig smag af gammel kaffe i første skud.
                        Izzo Alex Duetto III
                        Mazzer Major E

                        Comment

                        • JensH
                          Lysristet
                          • Jun 2008
                          • 53

                          #13
                          Re:Puk rutiner!!!!

                          Den eneste fordel med at lade puck\'en sidde i må være, at kaffen kan indtages så hurtigt som muligt. Henstilling af brygget kaffe giver hurtigt dårligere smag.

                          Men alt andet lige - puck ud og rengør apperaturet efter brygning. Og har man kun en singleboiler, skal man jo bruge tiden til noget fornuftigt mens steameren varmer op! :blink:
                          Rocket Appartamento
                          Mahlkönig Vario v2
                          Gene Café

                          Comment

                          Working...
                          X