Hvilken rister ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grandis
    Grøn bønne
    • Sep 2009
    • 16

    Hvilken rister ?

    Er endelig ved at tage skridtet fra ovn til rister.

    Hvilken rister er at foretrække.

    Gene eller Behmor ?
    Har nogen herinde prøvet dem begge eller evt. kan forskellende?

    Rister både stempel og espresso, hvis det da skulle have nogen betydning.
    Er bare træt af uens rist i ovnen.

    Tak for hjælpen
    Mvh
    Jacob
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Hvilken rister ?

    Altså, der er desværre fordele og ulemper ved dem begge. Så der er efter min mening ikke nogen klar \"vinder\" af de to.

    Behmor\'s helt klare fordel i forhold til Gene\'en er at den kan klare næsten det dobbelte gram bønner. Jeg har selv en Gene og jeg kunne da godt tænke mig at kunne riste mere end 250 gram engang imellem.

    Grunden til at jeg dog aldrig ville bytte min Gene til en Behmor er at man på Behmor er ekstremt begrænset i sin indflydelse på ristene. Du kan ikke hæve/sænke temperaturen under en ristning.

    På Gene\'en har du totalt frihed til hæve/sænke temperaturen undervejs og det synes jeg er vigtigt. Jeg kan godt lide at følge med di risten selv og justere lidt undervejs og lege med det.

    Gene\'en har tilgengæld ingen hukommelse. Du SKAL selv styre hele risten, du kan ikke bare sætte en profil over og så lade den køre færdig...

    Som sagt, der er fordele og ulemper ved begge. Du skal vurdere hvordan du mener du vil riste. Hvis du kan leve med de faste profiler der er på Behmor, så er jeg sikker på at den er god nok. Hvis du selv vil ind og eksperimentere under ristningen skal du tage Gene\'en. Efter min ydmyge mening selvfølgelig.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Grandis
      Grøn bønne
      • Sep 2009
      • 16

      #3
      Re:Hvilken rister ?

      hmmmm, godt spørgsmål.

      Hvilken type rister er jeg egentlig ?

      Det må jeg lige tænke lidt over.



      Tak for hjælpen

      Comment

      Working...
      X