Doser eller ej?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Falckmanden
    Coffeeholic
    • Feb 2009
    • 1370

    Doser eller ej?

    Hej

    Jeg overvejer at sende min rocky på pension og købe mig en ny kværn. Der er i øjeblikket en del brugte Mazzer Super Jolly på på markedet til en fornuftig pris.

    Nu er det bare at jeg ikke har den store erfaring med kværne med doser til hjemmebrug.
    Er der nogen af jer der har noget intelligent at sige omkring \'\'doser eller ikke doser på en kværn\'\'


    Er det her ikke nogle gode tilbud??
    Er der forskel på de forskellige kværne?

    Mvh. Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

    Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

  • Altmann
    Lysristet
    • Sep 2008
    • 141

    #2
    Reoser eller ej?

    Falckmanden wrote:
    Er det her ikke nogle gode tilbud??
    Er der forskel på de forskellige kværne?

    Mvh. Kasper
    Jo hvis man skal bruge alufælge og vinterdæk
    Jeg tror der er gået noget galt med dit link, jeg ser ingen kaffekværne.

    /Vagn

    Rancilio Rocky nu til stempel/filter

    Comment

    • Falckmanden
      Coffeeholic
      • Feb 2009
      • 1370

      #3
      Reoser eller ej?

      hmmm det kan jeg godt se.

      lad os prøve den her istedet.

      Det er første gang at jeg leger med URL funktionen

      Det her link virker ihverttilfælde når jeg klikker på det.

      Kasper
      Hjemme:
      ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
      La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
      Mazzer Robur E

      Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

      Comment

      • Altmann
        Lysristet
        • Sep 2008
        • 141

        #4
        Reoser eller ej?

        Ja det var meget bedre.
        Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med svar på dit spørgsmål, men der kommer nok andre på banen.

        /Vagn

        Rancilio Rocky nu til stempel/filter

        Comment

        • BaristaDK
          Master Brewer
          • Nov 2007
          • 1643

          #5
          Reoser eller ej?

          Prøv at søge i forummet, der findes ganske mange indlæg omkring emnet. Jo det er nogle rigtig gode tilbud.
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

          Comment

          • Cherub
            Mellemristet
            • Feb 2009
            • 205

            #6
            Reoser eller ej?

            Jeg købte en ubrugt u-modded SJ for en måneds tid siden til en fornuftig pris. Den er jeg rigtig glad for - da jeg i forvejen vejer alle shots betyder det jo ikke noget at doseren ikke er specielt nøjagtig.

            Jeg vil mene at den kværnede kaffe til espresso kan ligge i doseren ca en halv time før gennemløbstiden for alvor bliver forkortet og brygget bliver surt. Anyone?

            Jeg vil lave \'The Sweep Mod\' og Elvinator Mod når jeg har tid og er på udkig efter en mørkekammertimer (Hvad sker der med den, Roed?) og en børste til at feje doseren ren med.

            Smagsmæssigt er SJ forgængeren langt overlegen - kaffens muldfylde træder langt bedre frem, bliver mere cremet og delikat, uhm... Jeg er fri for at \'smuler\' trænger igennem filtret ved lave brew ratios med fint kværnet kaffe.

            Skal der laves mange shots er det skønt at det stressfaktor som en langsom Eureka udgjorde er væk.

            Nænner man at stille SJ om til grov stempel-kværning (som jeg leverer på mit arbejde) får du et halvt kilo på få minutter - og kværningen er så homogen at dit stempel-bryg er langt mere klart end ellers.

            So go for it - Der er flere SJ til salg herinde hvor de nævnte mods allerede er lavet.

            /Tim
            Dalla Corte Super Mini
            Mazzer Major E
            Mahlkönig Encore

            Comment

            • Skurken
              Master Brewer
              • Jun 2008
              • 1985

              #7
              Reoser eller ej?

              \"Rigtige mænd bruger doser\", er det ikke bare sådan det er?

              Jeg er rigtig glad for min SJ med doser. Jeg kan ikke forestille mig jeg vil opgradere den i lang tid, for den kværner sublimt og samlekvaliteten på sådan en kværn i støbt aluminium er nu altså bare mere lækker end en kværn i plastic.

              Ang. doseren så var jeg også lidt skeptisk, men jeg har hurtigt vænnet mig til den og ville ikke undvære den i dag. Til at starte med spildte jeg en del kaffe på at kværne for meget i doseren, men men lærer hurtigt at ramme den rigtige mængde. Den helt store fordel ved doseren er selvfølgelig at den er med til at bryde nogle af de få klumper der kan være, så man får et super resultat.

              Ulempen ved doseren er en smule mere rengøring, men det er altså hurtigt løst med en pensel eller lignende.
              Mvh. Anders


              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

              Comment

              • Falckmanden
                Coffeeholic
                • Feb 2009
                • 1370

                #8
                Reoser eller ej?

                Altså jeg har ikke tænkt mig at kværne løs ned i doseren for så at bruge det igennem dagen. Det jeg tænker på er om det er besværligt at kværne til en kop.. er der en masse der går til spilde da man ikke helt kan se hvor meget man kværner? Eller er det bare øvelse?

                Jeg har læst mig til at man er helt fri for klumper med en doser da den slår dem i stykker, er det rigtigt?

                Er der nogen der er gået fra en kværn med doser til en kværn uden? Og hvorfor?

                Smagsmæssigt er SJ forgængeren langt overlegen
                Hvilken forgænger?? Mini?

                Kasper
                Hjemme:
                ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                Mazzer Robur E

                Arbejde:
                ECM Michelangelo 2grp
                Mazzer Major

                Comment

                • Falckmanden
                  Coffeeholic
                  • Feb 2009
                  • 1370

                  #9
                  Reoser eller ej?

                  Af dem jeg linker til hvilken en ville så være \'\'den bedste\'\' hvis vi går ud fra at de alle virker tilfredsstillende?

                  Kasper
                  Hjemme:
                  ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                  La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                  Mazzer Robur E

                  Arbejde:
                  ECM Michelangelo 2grp
                  Mazzer Major

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Reoser eller ej?

                    Cherub wrote:
                    Jeg vil mene at den kværnede kaffe til espresso kan ligge i doseren ca en halv time før gennemløbstiden for alvor bliver forkortet og brygget bliver surt. Anyone?
                    Det er jeg ikke enig i. Du kan sagtens kværne det kaffe du kun skal bruge her og nu. Tænd, twak og sluk og twak færdig til kammeret er tomt, det andet holder ikke.

                    Jeg vil lave \'The Sweep Mod\' og Elvinator Mod når jeg har tid og er på udkig efter en mørkekammertimer (Hvad sker der med den, Roed?) og en børste til at feje doseren ren med.
                    Med sweep mod, behøver du ikke en børste.

                    Jo rigtige mænd bruger doser Besøg evt et sted hvor de bruger en kværn med doser og bruger den fornuftigt, så du kan få en fornemmelse af hvordan det virker.

                    Falckmanden wrote:
                    Altså jeg har ikke tænkt mig at kværne løs ned i doseren for så at bruge det igennem dagen. Det jeg tænker på er om det er besværligt at kværne til en kop.. er der en masse der går til spilde da man ikke helt kan se hvor meget man kværner? Eller er det bare øvelse?

                    Jeg har læst mig til at man er helt fri for klumper med en doser da den slår dem i stykker, er det rigtigt?
                    Fornuftig! Og ja med øvelse kan det sagtens lade sig gøre ikke at svine, jeg vil endda påstå at man skal have enten en meget dyr eller meget grim (læs: casadio) kværn uden doser før den ikke sviner mere.
                    Man kan sagtens opleve klumper med en SJ, men de er minimale og forekommer sjældent, jeg opkever det kun når min kaffe er super frisk, men klumperne er lette og luftige og falder nemt fra hinanden...
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • Cherub
                      Mellemristet
                      • Feb 2009
                      • 205

                      #11
                      Reoser eller ej?

                      BaristaDK wrote:
                      [quote]Cherub wrote:
                      Jeg vil mene at den kværnede kaffe til espresso kan ligge i doseren ca en halv time før gennemløbstiden for alvor bliver forkortet og brygget bliver surt. Anyone?
                      Det er jeg ikke enig i. Du kan sagtens kværne det kaffe du kun skal bruge her og nu. Tænd, twak og sluk og twak færdig til kammeret er tomt, det andet holder ikke.
                      Så det gør jeg aldrig igen, sorry!

                      @BDK, Har du skruet den der øverste plade (Hvad er den til?) ud af doseren for at komme til at feje den ordentligt ren?
                      Dalla Corte Super Mini
                      Mazzer Major E
                      Mahlkönig Encore

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #12
                        Reoser eller ej?

                        hvis man starter med en hel tom kværn, så \"sprøjter\" den kaffe ud som lander oven på pladen som så forhindrer det i, at ryge direkte ud. Jeg havde fjernet den til at starte med, men har sat den tilbage igen og lavet endnu et sweep mod på den øverste stjerne, så pladen også bliver fejet helt ren.
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #13
                          Reoser eller ej?

                          BaristaDK wrote:
                          ...og lavet endnu et sweep mod på den øverste stjerne, så pladen også bliver fejet helt ren.
                          Man tage den øverste stjerne ud og slibe en lille smule af bunden så den kommer tættere på dækpladen og derved sweeper bedre. MEN forsigtigt - der skal IKKE slibes ret meget af.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • lsm
                            Mellemristet
                            • Jun 2007
                            • 243

                            #14
                            Reoser eller ej?

                            Falckmanden wrote:
                            Af dem jeg linker til hvilken en ville så være \'\'den bedste\'\' hvis vi går ud fra at de alle virker tilfredsstillende?

                            Kasper
                            Hvis det skal være en Mazzer er det helt klart dem du kan vælge imellem. Hvis jeg var dig ville jeg tage den knap nok brugte til 2800 med bakken foran og det hele, så har du en fuldstændig ny Mazzer! Men med så mange til salg kan man vel nærmest sammenligne det med udbudssituationen af huse og lejligheder, så det er købers marked og hvis ikke den ene vil give nedslag, kan man jo altid prøve ved den næste...
                            Dog nok ikke ved den nye.
                            I forhold til kriteriet Mazzer Jolly, er der 2 som skiller sig ud, en astoria/rossi og den måske mere interessante en Mazzer Major, der er hurtigere og mere kraftfuld end Jollyen men vist også skulle give en bedre smag.

                            Mht Doser er det vist nok et spørgsmål om religion, det tror jeg er blevet travet igennem indtil videre, omend en smule subjektiv... :lol:

                            Comment

                            • Cherub
                              Mellemristet
                              • Feb 2009
                              • 205

                              #15
                              Reoser eller ej?

                              Har I nogle hints vedr. om man skal lave en Schectermatic (Ser simpelt ud) eller en Elvinator (Kræver adslillelse, ikke) for at ramme pf mere præcist?

                              Hvilket materiale er bedst?


                              //Tim
                              Dalla Corte Super Mini
                              Mazzer Major E
                              Mahlkönig Encore

                              Comment

                              Working...
                              X