Behmor is in da house

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Shotmaker
    Mellemristet
    • May 2007
    • 177

    Behmor is in da house

    Så er det slut med at snylte på Brownie\'s Hottop og jeg tror ikke at min \"Iroar\" nogensinde ser en stikkontakt igen :P

    For julemanden kom tidligere end normalt med en Behmor 1600 B)

    Det var ikke uden en vis form for bekymring, jeg bestilte da det mange steder har været nævnt at den ikke kunne levere mørke rist (det står da også eksplicit i manualen at man ikke skal riste længere end 10 sek. ind i 2. knæk) :unsure:

    Nåh - ud af kassen med den. (Specielt køn er den jo ikke, men det er jo heller ikke det den er købt for)

    Modsat hvad jeg ellers plejer, blev manualen læst før noget som helst andet. :blush:

    Første aktion var at få indstillet til den rigtige netspænding. Behmor\'en er lavet så den kan indstilles til 3 forskellige netspændinger: 220, 230 og 240 v. hold en knap inde mens du tænder på kontakten og den er indstillet til 220V - Ganske genialt må jeg sige.

    Efter lidt test af knapper og en obligatorisk kørsel uden bønner var det tid til at prøve en rigtig rist:

    1/4 pund Bolivia i tromlen - der er jo ingen grund til at smide 1 helt pund bønner ud hvis den ikke rister dem godt nok (flere har tilsyneladende oplevet at få bagte bønner)

    Valgte en standard profil: 3 klik på panelet, 1/4(vægt),P3 (varmeprofil), C (riste program) og slutteligt start (det skulle give en ristetid på 10 min med mulighed for at forlænge med 60 sek.)

    Det med at forlænge risten blev ikke nødvendigt - langt fra.
    Efter omkring 8 min gik den direkte fra 1. knæk videre over i 2. knæk og jeg havde en Vienna+ på under 9 ½ minut.

    Hmmm hvad skete der lige hér :huh:

    Frem med voltmetret og ganske rigtig har jeg ikke 220V i ledningerne men 228V. Ud med netledningen, hold en anden knap inde og sæt stikket i igen og vupti nu er den sat til 230V.

    Næste rist blev meget bedre selvom jeg nok trykkede cool lidt for tidligt.

    Der er ingen tvivl om at man skal lære sin Behmor at kende for at få det fulde udbytte men allerede nu efter 5 rist er jeg ikke i tvivl om den er fuldt ud i stand til at generere mørke og gode, konsistente rist.

    /Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery
  • el jefe
    Mellemristet
    • Oct 2008
    • 251

    #2
    Re:Behmor is in da house

    Shotmaker wrote:
    Frem med voltmetret og ganske rigtig har jeg ikke 220V i ledningerne men 228V. Ud med netledningen, hold en anden knap inde og sæt stikket i igen og vupti nu er den sat til 230V.
    /Peter
    Til info så er det nu også 230 Volt der er den nominelle standard i DK
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

    Comment

    • Shotmaker
      Mellemristet
      • May 2007
      • 177

      #3
      Re:Behmor is in da house

      el jefe wrote:
      Til info så er det nu også 230 Volt der er den nominelle standard i DK
      Ja det fandt jeg jo ud af :laugh:
      der kan man iøvrigt bare se hvordan gammel lærdom sidder (uløseligt) fast :blink:
      Rancilio Silvia - PID
      Macap MC4 Stepless
      Behmor 1600
      Xpressivo Presso Barista

      Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

      Comment

      • bolind
        Lysristet
        • Oct 2009
        • 130

        #4
        Re:Behmor is in da house

        Det har været 220VAC frem til for nogle år siden. (380 på kraftstik.)

        Det er nu 230/400.

        Comment

        Working...
        X