de fire M\'er

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    de fire M\'er

    Der kommer fra tid til anden indlæg her på forum'et hvor snakken falder på hvor svært det kan værre at lave en ordenlig espresso. Det hænder også at snakken falder på hvor go'/dårlig kaffe der bliver servered på forskellige caféer.
    I dag oplevede jeg så, endnu en gang, på egen krop hvor vigtigt det er at alle fire M'er er i orden ikke mindst det sidste M, nemlig Mano dell'operatore.
    Nu vil jeg ikke udstille nogen, men lad os sige at jeg blev "tvunget" til at besøge en ellers udenmærket café ved å'en i Århus her til middag. Da jeg kom ind var det første jeg lage mærke til deres utrolige fede kaffe set-up vi snakker La Marzocco og Mahlkönig, og bønneren fra Kontra, meget bedre bliver det næppe. Forventningsfuld bestilte jeg en dobbelt espresso , stor var skuffelsen da jeg fik serveret min kaffe , alt for varm, meget lidt crema ect. ØV ØV og atter ØV.
    På vejen hjem gik jeg lige en tur forbi Sigfrid's som har stort set samme set-up, sikken en forskel!! Stor respekt til Hr. Sigfrid for at sørge for at hans personale kan deres kram, og et lige så stort skam jer!!! til alle andre café ejere som gør det modsatte. :angry:
    Har tidligere værret fortaler for at straffe en tåbelig englænder for at torturere stakkels Miss Silvia, man burde overveje det samme med folk som ikke behandler en La Marzocco ordenligt. Det kan da godt værre at det bare er mig der er lidt anal når det drejer sig om kaffe, men det er der næppe nogle bruger af dette forum som kan sige sig fri for :whistle: men det er f... ikke iorden.
    Nok sure udfald, jeg skulle bare lige af med det
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:de fire M\'er

    Jamen, jeg er helt enig.

    Caféerne ved åen er et glimrende sted at gå hen fredag eller lørdag aften, hvis man gerne vil ud og have en sjus, et sted hvor der er mange mennesker. Men man har virkelig indtryk af, at bartenderne på caféerne er mest interesseret i at lave drink og ikke bekymrer sig spor om kaffe.

    Men kaffe skal man sørge for at købe på kaffebarerne.

    Med det setup du nævner, skulle det jo faktisk ikke være voldsomt svært at lave en over gennemsnittet kop espresso. Det burde de relativt let kunne lære alle deres bartendere.

    Hvis man var en lille smule fremme i skoen, burde man købe en espresso og så bede om selv at komme om bag disken og lave den
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #3
      Re:de fire M\'er

      MoBak wrote:
      Med det setup du nævner, skulle det jo faktisk ikke være voldsomt svært at lave en over gennemsnittet kop espresso. Det burde de relativt let kunne lære alle deres bartendere.

      Hvis man var en lille smule fremme i skoen, burde man købe en espresso og så bede om selv at komme om bag disken og lave den
      Du har ret, det burde være muligt at lærer folk at lave en ordenlig kop kaffe med det set-up så meget desto mere er det super skræmende at det kan lade sige gøre et lave ged i den inch:
      Men jeg tror jeg vil stjæle din idé og spørge omjeg ike må lave den selv næste gang
      :P
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:de fire M\'er

        EPO wrote:
        Men jeg tror jeg vil stjæle din idé og spørge omjeg ike må lave den selv næste gang
        :P
        Lad os endelig høre hvordan det går!
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • EPO
          Coffeeholic
          • Oct 2007
          • 1151

          #5
          Re:de fire M\'er

          jeg skal til "møde" samme sted i aften/efter middag jeg skal nok melde tilbage med resultatet
          Michael EPO Rasmussen

          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

          Comment

          • klaus
            Mørkristet
            • Oct 2007
            • 318

            #6
            Re:de fire M\'er

            Jeg håber du siger noget til dem på caféen eller kaffebaren. Det er simpelthen afgørende for om udviklingen af den danske kaffekvalitet at ejerne af en sådan café får at vide, at det ikke er tilfredsstillende. Jo flere gange de hører det, desto mere vil de nok overveje, hvad de kan gøre bedre.
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

            Comment

            • EPO
              Coffeeholic
              • Oct 2007
              • 1151

              #7
              Re:de fire M\'er

              Du kan værre helt rolig Klaus, jeg kan love dig for at jeg sage noget til dem!! Som sagt skal jeg der ind igen senere på dagen, og der vil jeg seriøst spørge om jeg ikke må se hvordan de laver kaffen, og evt spørge om jeg må prøve at vise dem hvordan jeg ville lave kaffe. Jeg kan imodsætning til dig ikke prale af en WBC titel men jeg er rimelig sikker på at jeg kan prducere en kop espresso som er betydelig bedre end det de lavede til middag

              PS jeg betalte iøvrig ikke for kaffe, da de godt kunne fornemme at jeg ikke var særlig imponeret :P

              PPS det må som restuatør værre rimelig nedslående at få kritiak af ens kaffe når man tænker på at de ikke er et helt ubetydeligt beløb som er blevet brugt på udstyr, og iøvrig også kaffe, Kontra er jo ikke den billigeste kaffe leverandør i landet

              Post edited by: EPO, at: 2007/12/19 15:38

              Post edited by: EPO, at: 2007/12/19 15:44
              Michael EPO Rasmussen

              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

              Comment

              • EPO
                Coffeeholic
                • Oct 2007
                • 1151

                #8
                Re:de fire M\'er

                klaus wrote:
                Jeg håber du siger noget til dem på caféen eller kaffebaren. Det er simpelthen afgørende for om udviklingen af den danske kaffekvalitet at ejerne af en sådan café får at vide, at det ikke er tilfredsstillende. Jo flere gange de hører det, desto mere vil de nok overveje, hvad de kan gøre bedre.
                Så er dagens andet besøg overstået og jeg må sige at der er håb forude. som jeg havde skrevet spurgte jeg om jeg ikke måtte se hvordan de lavede deres espresso, det fik jeg lov til og det var ikke noget kønt syn. For det første havde de formået at indstille deres kværn helt a pommeren til, det var alt for groft! Når vi så nåede til distributione gik det galt igen, det fik bare et klask med en flad hånd og det var det, stambningen var heller ikke for go' kaffen fil et let tryk og så afsted til maskinen, Bartenderen formåede dog at tænde for Marz'en men den fik af gode grunde ikke lov til at værre tænt sæelig lang til 10-12 sek så var kommen fuld, og smagen tja :sick:
                Jeg spurgte derefter om jeg ikke måtte få lov til at lave en kop, og da han godt kunne genkende mig fra formiddagens besøg fik jeg lov. Jeg statede med at indstille kværnen, der efter spurgte jeg om de havde styr på Marz'ens vand temp. det havde de ikke så det måtte vi også kigge på. Til sidste gik jeg så i gang. Mit ringe talent som Barista til trods kunne de godt smage at der var noget de ikke gjore helt rigtigt.
                Ejeren af stedet blev tilkaldt og vi lavede en lille test på ham, han skulle prøve at smage en kop som jeghavde lavet og en kop som tenderen havde lavede, han kunne godt smage forskel. Vi fik os der efter en snak om at det måske var en ide at uddanne pesonalet og han lovede mig at han ville kigge på det han lovede mig ligeledes at jeg til en hver tid måtte komme fordi og lave en kop kaffe, hvilket jeg har tænkt mig at benytte mig af

                Post edited by: EPO, at: 2007/12/19 18:40
                Michael EPO Rasmussen

                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                Comment

                • ChrZacho
                  Master Brewer
                  • May 2007
                  • 1580

                  #9
                  Re:de fire M\'er

                  Det sgu top dollar EPO ... så ka' de lære det ...
                  Administrator på EspressoBar
                  Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                  Mazzer Kony Electronic

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:de fire M\'er

                    Perfekt. Nu er vi jo nødt til at have navnet på café'en, så vi ved hvor vi skal gå hen hvis vi skal have kaffe og det absolut skal være ved åen

                    Det vil jeg gøre fremover - når jeg har tid!!
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • EPO
                      Coffeeholic
                      • Oct 2007
                      • 1151

                      #11
                      Re:de fire M\'er

                      En del af dealen med ejeren var at jeg ikke fortalte hvodet var, han var ikke super stolt af at hans tender ikke kunne lave kaffe, men jeg kan da sige at det ligger et stykke fra Magasin og starter med C

                      Post edited by: EPO, at: 2007/12/19 19:56
                      Michael EPO Rasmussen

                      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                      Comment

                      • Shotmaker
                        Mellemristet
                        • May 2007
                        • 177

                        #12
                        Re:de fire M\'er

                        MoBak wrote:
                        Perfekt. Nu er vi jo nødt til at have navnet på café'en, så vi ved hvor vi skal gå hen hvis vi skal have kaffe og det absolut skal være ved åen
                        Ikke mindst også for at rose dem for at have viljen til at blive bedre :cheer:

                        /Peter
                        Rancilio Silvia - PID
                        Macap MC4 Stepless
                        Behmor 1600
                        Xpressivo Presso Barista

                        Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

                        Comment

                        • EPO
                          Coffeeholic
                          • Oct 2007
                          • 1151

                          #13
                          Re:de fire M\'er

                          Shotmaker wrote:
                          MoBak wrote:
                          Perfekt. Nu er vi jo nødt til at have navnet på café'en, så vi ved hvor vi skal gå hen hvis vi skal have kaffe og det absolut skal være ved åen
                          Ikke mindst også for at rose dem for at have viljen til at blive bedre :cheer:

                          /Peter
                          Du kan værre helt sikker på at de nok selv skal gøre opmærksom på når de har fået uddannet alle deres tendere, de ved godt at det er go' PR så, tro mig, de skal nok give lyd fra sig
                          Michael EPO Rasmussen

                          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                          Comment

                          • EPO
                            Coffeeholic
                            • Oct 2007
                            • 1151

                            #14
                            Re:de fire M\'er

                            hvis andre skulle få lyst til at gøre noget ilsvarende kan jeg godt anbefale at hende WBC reglerne som Klaus var så venlig at dele med os i en anden tråd, det var ret nemt at overbevise dem om hvordan en maskien skal indstilles når man kunne nøjes med at henvise til reglerne på den måde er man fri for at stå og kloge sig uden dokumentation, så tak for hjælpen Klaus
                            Michael EPO Rasmussen

                            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:de fire M\'er

                              Shotmaker wrote:
                              Ikke mindst også for at rose dem for at have viljen til at blive bedre :cheer:

                              /Peter
                              Præcis. Det er en ærlig sag, at man ikke har forstand på det. Det er jo nærmest bare standarden på de fleste caféer. Men at man er lydhør og interesseret, når der komme én "nævenyttig" kunde der ved bedre, det indgyder da respekt! Jeg synes det er godt gået af dig, og cool at caféen tager det til sig.
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X