Ventilposer vs. vakumbeholder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Ventilposer vs. vakumbeholder

    Det er blevet diskuteret lidt rundt omkring herinde, hvorvidt det er bedst, smartest, nemmest, at bruge ventilposer eller vakumbeholdere - fx. Coffee Saver?

    Nogle har hørt, at vakum'et i beholderne øger olieudtrækket fra bønnerne. En logik jeg egentlig godt kan følge. Hvis der er vakum omkring bønnerne, kunne dette måske også trække olie og måske også aromaer hurtigere ud af bønnerne. Spørgsmålet er, om bønnerne er så "åbne" i deres struktur, at der også bliver vakum indvendigt i bønnen?

    Sonne har lovet at igangsætte et yderst videskabelidt forsøg, for at be- eller afkræfte dette. Det ser vi frem til resultatet af.

    Fordelen ved beholderen frem for poserne er selvfølgelig levetiden og muligheden for at rengøre dem mellem man kommer nye bønner i. Jeg er af den lidt nærrige slags, så jeg bruger ventilposerne adskillige gange. Måske ikke helt optimalt?

    Hvad har I andre af pros and cons for ventilposer hhv. vakumbeholdere?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Shotmaker
    Mellemristet
    • May 2007
    • 177

    #2
    Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

    Jeg altid brugt ventilposer til min kaffe (og også genbrugt dem :P )

    Da jeg sjældent har mere end en batch fra min rister i spil ad gangen, går jeg både med livrem og seler og putter simpelthen posen i vakuumbeholderen.

    Jeg var lidt bekymret før jeg købte en vakuumbeholder om den i daglig brug ville være for bøvlet at bruge - Det har heldigvis vist sig at den er uhyre let at anvende, så den er kommet for at blive i mit kaffesetup

    Erfaringsgrundlaget er forholdvis kort men indtil nu har jeg ikke set nogen tegn på at vakuumet skulle trække mere olie ud af bønnerne end der ellers ville komme under normale omstændigheder.

    /Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

      Jeg fandt lige dette på Vacu Vin's hjemmeside

      Question: Can I store roasted coffee beans under vacuum?

      Solution: No, the gas pressure of the coffee beans will cause the Coffee Saver to release the vacuum. this will also occur storing yeast under vacuum.
      Men det kan vel løses ved at pumpe luften ud igen efter noget tid? :unsure:
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Shotmaker
        Mellemristet
        • May 2007
        • 177

        #4
        Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

        MoBak wrote:
        Jeg fandt lige dette på Vacu Vin's hjemmeside

        Question: Can I store roasted coffee beans under vacuum?

        Solution: No, the gas pressure of the coffee beans will cause the Coffee Saver to release the vacuum. this will also occur storing yeast under vacuum.
        Men det kan vel løses ved at pumpe luften ud igen efter noget tid? :unsure:

        Bedømt ud fra hvor meget mine ventilposer "vokser" efter ristning, tror jeg godt nok at der skal en stor mængde bønner til for at udligne det vakuum man kan lave i den beholder.

        Desuden tror jeg at det i praksis er helt ligegyldigt om der (langsomt) bliver frigjort gasser fra bønnerne, da man jævnligt vil bruge af bønnerne og derfor hele tiden vedligeholde vakuum.

        Jeg tror ikke at Vacu vin har helt styr på hvad kaffe handler om...

        /Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

        Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

          Shotmaker wrote:
          Bedømt ud fra hvor meget mine ventilposer "vokser" efter ristning, tror jeg godt nok at der skal en stor mængde bønner til for at udligne det vakuum man kan lave i den beholder.

          Desuden tror jeg at det i praksis er helt ligegyldigt om der (langsomt) bliver frigjort gasser fra bønnerne, da man jævnligt vil bruge af bønnerne og derfor hele tiden vedligeholde vakuum.
          Jeg hørte til den Riste- og cuppingaften jeg var til, at et kg. friskristet kaffe vil udskille ca 12 l. gasser. Så der er nok noget om det. Men hvis du begynder at bruge af dine bønner kort tid efter du har ristet dem, har du nok ret i det ikke er noget problem.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • ChrZacho
            Master Brewer
            • May 2007
            • 1580

            #6
            Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

            MoBak wrote:
            Jeg er af den lidt nærrige slags, så jeg bruger ventilposerne adskillige gange.
            Ja for hulen der ryger godt nok nogen poser ... har prøvet at gøre dem rent ... syntes det er umuligt.
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

            Comment

            • Roed
              Administrator
              • May 2007
              • 1016

              #7
              Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

              MoBak wrote:
              Jeg hørte til den Riste- og cuppingaften jeg var til, at et kg. friskristet kaffe vil udskille ca 12 l. gasser.
              Det med de 12ltr gasser pr kg kaffe tror jeg er rigtigt nok.
              Hvis jeg drikker espresso lavet af et kg bønner, producerer min mave også mindst 12ltr gas... :sick:
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

              Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                Roed wrote:
                MoBak wrote:
                Jeg hørte til den Riste- og cuppingaften jeg var til, at et kg. friskristet kaffe vil udskille ca 12 l. gasser.
                Det med de 12ltr gasser pr kg kaffe tror jeg er rigtigt nok.
                Hvis jeg drikker espresso lavet af et kg bønner, producerer min mave også mindst 12ltr gas... :sick:
                LOL - dufter det af kaffe?
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                  På opfordring har jeg nu udført det lille eksperiment.
                  Jeg lagde den 19/12-07 en ny-rist af Risteriets Miscela Uno i henholdsvis vakum beholder og en ventilpose. Jeg har taget billeder af bønnerne den 19/12 og sidst den 22/12.

                  Jeg beklager billedkvalitet, men hvis man ser godt efter.....

                  Nå, men formålet var jo at undersøge vakumbeholderen øger olieudtrækket i bønnerne. Som det ses udskilles der en del olie under begge opbevaringsmetoder, men det skyldes nok mere, at jeg kun har en Imex rister og derfor ikke har de store muligheder for at styre rist og afkøling. Jeg vil i dette minieksperiment konkludere at der efter tre dage er en anelse mere olie på bønnerne i vakumbeholderen, men forskellen er meget lille. Jeg vil derfor snaret lave et nyt forsøg med en 14 dages opbevaring og med en lidt lysere rist.

                  Post edited by: Sonne, at: 2007/12/23 20:20
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                    Er det samme rist delt i to eller to forskellige rist?
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • ordo.dk
                      Espresso
                      • Dec 2007
                      • 514

                      #11
                      Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                      Hvis det er fra en Imex ligner det mere end én rist Men totalristen kan jo være blandet - Det har jeg da gjort efter afkøling, og før jeg putter dem i ventilposerne
                      Sort som en panter, sort som slanter
                      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                      Sort som piloten I en Tie Fighter
                      Sort som pletterne på Pongo
                      Sort som alle andre end Tintin I Congo
                      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                      Comment

                      • Sonne
                        Master Brewer
                        • Jul 2007
                        • 1641

                        #12
                        Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                        Der er 2 rist men blandet
                        La Marzocco GS/3 AV
                        Mahlkönig K30 Vario
                        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                        La Pavoni Professional
                        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                        BLOG

                        Comment

                        • Jacob
                          Master Brewer
                          • Feb 2008
                          • 1600

                          #13
                          Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                          ChrZacho wrote:
                          MoBak wrote:
                          Jeg er af den lidt nærrige slags, så jeg bruger ventilposerne adskillige gange.
                          Ja for hulen der ryger godt nok nogen poser ... har prøvet at gøre dem rent ... syntes det er umuligt.
                          Jeg har læst at nogen klæber ventilen fra en pose på låget til en lufttæt beholder

                          Hvor hurtigt efter ristningen kommer i bønnerne i pose/beholder?

                          Comment

                          • Brownie
                            Stamgæst
                            • Jul 2007
                            • 765

                            #14
                            Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                            Jacob wrote:
                            Hvor hurtigt efter ristningen kommer i bønnerne i pose/beholder?
                            Jeg putter mine i med det samme de er afkølet til stuetemperatur.
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

                            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                            Comment

                            • Coff
                              Lysristet
                              • Aug 2007
                              • 84

                              #15
                              Re:Ventilposer vs. vakumbeholder

                              Som jeg i en anden tråd har skrevet, så mener jeg jo ( hvis nogle skulle være i tvivl, og tag venligst ikke :angry: ilde op ) at det bedste er at opbevare i ventilposer efter rist, når bønnerne er kølet af. Dette så co2\'en kan udskilles, hvilket efter min erfaring taget 24-48 timer. Dernæst, afhængigt af blend, går de direkte til vacuum, eller får 1-2 dage ekstra i posen ( typisk det sidste ). Når jeg så syntes at min blend topper tager jeg vacuvin i brug, for at holde blenden på toppen, så længe som muligt.
                              Når det er sagt, så syntes jeg at jeg kan smage forskel nogle gange, ved opbevaring i vacuvin, og mener at kunne bekræfte, at der er øget olieudtræk på bønnerne. Iøvrgit kanon, at der er en der laver et raktevidenskabeligt forsøg på samme

                              Så, der er altså en lille forskel i smagen v. opbevaring under vacuum, men jeg har intet bedre alternativ, andet end at riste meget små batches, hvilket ville gøre at man ristede døgnet rundt:blink:
                              Coff

                              Izzo Alex Duetto
                              Ascaso I-mini
                              Iroast2
                              Xpressivo Presso Barista


                              Solis Maestro Plus

                              Handpresso

                              En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

                              Comment

                              Working...
                              X