problemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • githe
    Grøn bønne
    • Oct 2009
    • 3

    problemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

    hej danmark - jeg bor i bjergene i syd frankrig, og har lyst til at drikke god kaffe - derfor har jeg i england kobt en rancilio epoca de dobbelt gruppe og en mazzer super jolly kvaern. - begge kommer fra en café som gik konkurs efter kun 3 maneder sa de er i god stand...
    problemet er mig og min manglende viden, hvordan skal de indstilles, er vandtrykket godt nok og sa videre hver dag nye sporgsmal....
    je synes jeg fik et meget bedre resultat i begyndelsen, for je begyndte at \'lege\' med mazzers indstilling, men jeg ma ogsa sige at jeg foler mig virkelig gron - jeg har sa meget at laere i denne sport, og indtil nu har jeg ikke fundet nogen hjaelp her - alle laver rigtig skidt kaffe-
  • wedoo
    Mørkristet
    • May 2009
    • 316

    #2
    Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

    Hej Githe

    Lyder sørme hyggeligt med en livsstil i det syd franske Men jeg kan da godt forstå du gerne vil have mulighed for at få dig en god kop kaffe... Jeg kan give dig nogle hints, men det beror meget hen af vejen på trial and error.... Dog er der nogle parametre som du skal have på plads inden.

    Bønnerne du bruger, er de friske ny ristede? Hvad angår smagen af kaffen, så beror det bl.a. på hvilken bønne du bruger, men det er kun en del af oplevelsen, for der er mange andre parametre ind over.

    Vandet du bruger i maskinen er det frisk kalkfrit vand?

    Din Rancilio er den gennemvarm og er indstillingerne som de skal være? Her skal der brygges på omkring de 9bar og varmen skal gerne være stabil og ligge omkring de 93grader.

    Det kunne være fint at få lidt flere info, evt. en billed/video serie så der var noget at tage udgangspunkt i?

    Hvor grøn er du udi kaffebrygningens verden?

    mvh
    /wedoo
    LM GS/3 MP
    BestProtect Filter
    Compak K-10 Fresh
    Tools: espro/RB/Pullman
    Roaster: 800N Connoisseur

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

      Hej Githe,

      Velkommen til.

      Det virker som en god idé med en café med god kaffe.

      Jeg er ikke nogen ekspert, men jeg har da et par kommentarer og råd.

      Du skriver ikke noget om hvordan kaffen smager?

      Hvis den er bitter kan det være meget mørkristede bønner og/eller kaffe med et højt robusta indhold. Det kan også tyde på, at du brygger ved for høj temperatur. (Temperaturen sænkes ved at \'flushe\', køre vand gennem gruppehovedet inden man brygger).

      Hvis kaffen er sur tyder det på at kaffen er brygget ved for lav temperatur. I så fald skal der flushes mindre.

      Hvilken kaffe bruger du? Forudsætningen for god kaffe i koppen er gode bønner. I Danmark har vi en masse muligheder (måske du kunne få en aftale med en af dem), i Frankring tror jeg ikke der er nogen muligheder overhovedet.

      Trykket skal være på omkring 9 bar. Epoca har uden tvivl en OPV-ventil hvor dette kan indstilles, men her vil jeg lade andre herinde om at kommentere, da der er folk der ved meget mere om det end mig.

      Når du \"leger\" er det vigtigt at være konsistent. Sørg for at holde alle parametre konstant pånær ét. Flush samme antal sekunder, kværn samme præcise mængde kaffe (jeg ville forsøge mig med 16 g som udgangspunkt) og justér så kværnen som det eneste. Når du ikke synes det kan blive bedre, kan du så forsøge at flushe mere eller mindre, for at se hvordan det påvirker dit shot.

      Super Jolly har et stort doseringskammer. Mange cafeer, langt de fleste, fylder dette godt op, og bruger i realiteten derfor ikke frisk kværnet kaffe. Lad være med at gøre det, men kværn kun det du skal bruge til det enkelte shot.

      Hvis du er helt grøn, ville det måske også være en god idé at tage på et kursus næste gang du er i Danmark. Jeg tror du kan de fleste steder som Coffee Collective, Estate Coffee/Copenhagen Roasters osv. De ved bedre end de fleste hvordan det skal gøres.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • githe
        Grøn bønne
        • Oct 2009
        • 3

        #4
        Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

        Hej - ja jeg er HELT gron i denne verden, men jeg er dog uddannet industriel designer - sa man kan habe pa en lille teknisk snilde....
        jeg er ogsa lykkelig med et middelmadigt resultat- til at begynde med.
        Hen ad vejen vil jeg gerne lave en lille café eller kaffe klub her pa min gard.
        jeg lejer ud til turister og det kunne vaere rart at tilbyde god kaffe siden det er totalt umuligt at anbefale en café i omradet...

        Na, men til dine sporgsmal, jeg har helt sikkert ikke god nok kaffe endnu- jeg kober det bedste jeg kan fa i mine imgivelser, men har ikke endnu fundet en god forhandler...
        Vi har vand fra vores egen kilde, og der er et Ever Pure filter forbundet.
        Derudover ma jeg komme tilbage med oplysninger om pres os videre..det ma checkes forst. Men der er to forskellige en gar fra 0 til 16 bar og den anden fra 0 til 2,5 bar....hvordan skal det egentlig forstaes?
        Jeg bliver nod til at smutte nu, men haber at hore nyt...

        Comment

        • Søren Wolder
          Administrator
          • May 2007
          • 613

          #5
          Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

          Hej Githe og velkommen til EspressoBar.

          Som Wedoo siger, kan der være flere faktorer, der spiller ind og bevirker, at du ikke får det resultat i koppen, som du drømmer om.

          Jeg tror vi alle herinde vil kunne blive enige om, at barista-sporten ikke lige er noget man bliver færdig med at lære fra dag til dag. Som du kommer mere og mere ind i kaffens univers vil du opleve, at der er rigtig mange faktorer, der kan spille ind på dit resultat, og at der er mange teorier og \"religioner\", hvor man kan være mere eller mindre enig.

          Trial and error er et rigtig godt udgangspunkt at have i denne \"sport\" - vi har alle hældt i littervis af espresso ud i vasken, fordi det har været udrikkeligt.

          Det første jeg ville gøre, hvis jeg var dig, var at få styr på maskinens variabler - dvs. som Wedoo også er inde på - tryk og temperatur.

          Der findes aggregater, der kan måle både dit tryk og temperatur - det er et særligt portafilter, som kan købes i velassorterede kaffeforretninger eller på nettet.

          Når du har viden om disse parametre, kan du indstille efter et brygtryk på 9 bar og en temperatur på 92-93 grader og så arbejde ud fra det med \"trial and error\" metoden.

          Det, der selvfølgelig er vigtig i dine eksperimenter er, at andre variabler holdes konstant under forsøgene - dvs. primært din kaffe, din formaling, din distribution af kaffen i portafilteret og dit tamp.

          Det er så selvfølgelig alle variabler, du kan lege med bagefter

          Det er utroligt lærerigt at prøve sig frem og se, hvad ændring af hver enkelt variabel bidrager med, så jeg vil ønske dit held og lykke og vil glæde mig til at læse om dine resultater!
          Administrator på EspressoBar

          Black coffee rules...

          Comment

          • BaristaDK
            Master Brewer
            • Nov 2007
            • 1643

            #6
            Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

            githe wrote:
            Hej - ja jeg er HELT gron i denne verden, men jeg er dog uddannet industriel designer - sa man kan habe pa en lille teknisk snilde....
            jeg er ogsa lykkelig med et middelmadigt resultat- til at begynde med.
            Hen ad vejen vil jeg gerne lave en lille café eller kaffe klub her pa min gard.
            jeg lejer ud til turister og det kunne vaere rart at tilbyde god kaffe siden det er totalt umuligt at anbefale en café i omradet...

            Na, men til dine sporgsmal, jeg har helt sikkert ikke god nok kaffe endnu- jeg kober det bedste jeg kan fa i mine imgivelser, men har ikke endnu fundet en god forhandler...
            Vi har vand fra vores egen kilde, og der er et Ever Pure filter forbundet.
            Derudover ma jeg komme tilbage med oplysninger om pres os videre..det ma checkes forst. Men der er to forskellige en gar fra 0 til 16 bar og den anden fra 0 til 2,5 bar....hvordan skal det egentlig forstaes?
            Jeg bliver nod til at smutte nu, men haber at hore nyt...
            Den der går fra 0-16bar hensiver til dit brygtryk, dette skal gerne ligge på ca. 9bar, når du brygger vel at mærke, hvad det ellers viser har ikke den store betydning. Det andet der går fra 0-2,5bar viser trykket i din keddel. Havd det lige har af betydning på din maskine ved jeg ikke, da jeg kunne forestille mig, at man kan ændre temperaturen via displayet
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

              Hej Githe,

              Det lyder som en rigtig god idé, du har fået dér. Jeg kender problemet med at finde god kaffe i Frankrig, så lidt nordeuropæisk kaffekultur vil klæde det sydfranske

              Det lyder dog også til, at vi skal starte med basis tingene. Der er efter min mening meget læsestof, du skal igennem, inden du får ret meget ud af at stille for mange spørgsmål herinde. Du står tilsyneladende helt alene med noget udstyr du ikke kender og ikke ved hvordan skal indstilles, og det lyder som om du er rimelig ny i håndværket. Der er med andre ord rigtig rigtig mange parametre, der har indflydelse på resultatet - uden at du helt ved, hvordan de gør sig gældende.

              Men fortvivl ikke. Det er bestemt ikke umuligt at lære... Jeg ville starte med at læse nogle helt grundlæggende artikler. Et godt sted at starte kunne være på Home-Barista som har nogle rigtig fine artikler om at lave espresso. Tjek deres How-To\'s, hvor især \"The Home Barista\'s Guide to Espresso\" er et must read. Men også artikler om temperaturstyring på HX maskiner samt maskinvedligeholdelse er vigtig basis viden for dig. Kort sagt - læs det hele!

              Andet god læsestof ville være Scott Rao\'s bog Professional Barista\'s Handbook. Bestil - læs - og tag ved lære!

              En sidste anbefaling jeg vil give dig er at læse David Schomer\'s blog. Der er en artikelserie om Artisa Business. Jeg har ikke læst den i detaljer, men manden er som regel værd at ofre lidt opmærksomhed...

              Ovenstående læsning er ikke for, at du ikke må stille spørgsmål, men jeg er bare bange for, at hvis du ikke har en nogenlunde grundig basisviden som tilsvarer dine ambitioner om en café med god kaffe, så vil dine spørgsmål og de svar du får være meget sporadiske og måske mere forvirrende end gavnende.

              Når det er sagt, håber jeg du bliver hængende herinde, så vi kan følge dit franske café eventyr. Det kunne være rigtig spændende at høre om løbende
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • lsm
                Mellemristet
                • Jun 2007
                • 243

                #8
                Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

                githe wrote:

                Na, men til dine sporgsmal, jeg har helt sikkert ikke god nok kaffe endnu- jeg kober det bedste jeg kan fa i mine imgivelser, men har ikke endnu fundet en god forhandler...
                Vi har vand fra vores egen kilde, og der er et Ever Pure filter forbundet.
                Derudover ma jeg komme tilbage med oplysninger om pres os videre..det ma checkes forst. Men der er to forskellige en gar fra 0 til 16 bar og den anden fra 0 til 2,5 bar....hvordan skal det egentlig forstaes?
                Jeg bliver nod til at smutte nu, men haber at hore nyt...
                Forbindelsen indtil maskinen ser ud til at være fin nok....

                De 2 manometre, der går til 0-16 og 0-2,5 bar er bryg- og kedelmanometer. Brygmanometret skal ligge omkring de 9 bar, når filteret med kaffen er fastgjort til bryghovedet og pumpen kører. Det andet er hvor stort tryk, der er i kedlen og mao hvor meget damp maskinen skal kunne levere, jo højere tryk, jo mere damp (normalt er omkring 1,2bar, men alt afhængig af travlhed og kedelstørrelse). Begge dele kan du selv reglere, brygtrykket på pumpehovedet som er forbundet til en rotationsmotor (måler ca 30*15*15cm), kedeltrykket på en pressostat( mener jeg) som er forbundet til kedlen(den finder du inden i maskinen, ligesom motoren (tror jeg)).

                Håber det giver lidt klarhed.

                Thomas

                Comment

                • Gunde
                  Espresso
                  • Mar 2008
                  • 689

                  #9
                  Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

                  MoBak wrote:
                  Hej Githe,

                  Det lyder som en rigtig god idé, du har fået dér. Jeg kender problemet med at finde god kaffe i Frankrig, så lidt nordeuropæisk kaffekultur vil klæde det sydfranske

                  Det lyder dog også til, at vi skal starte med basis tingene. Der er efter min mening meget læsestof, du skal igennem, inden du får ret meget ud af at stille for mange spørgsmål herinde. Du står tilsyneladende helt alene med noget udstyr du ikke kender og ikke ved hvordan skal indstilles, og det lyder som om du er rimelig ny i håndværket. Der er med andre ord rigtig rigtig mange parametre, der har indflydelse på resultatet - uden at du helt ved, hvordan de gør sig gældende.

                  Men fortvivl ikke. Det er bestemt ikke umuligt at lære... Jeg ville starte med at læse nogle helt grundlæggende artikler. Et godt sted at starte kunne være på Home-Barista som har nogle rigtig fine artikler om at lave espresso. Tjek deres How-To\'s, hvor især \"The Home Barista\'s Guide to Espresso\" er et must read. Men også artikler om temperaturstyring på HX maskiner samt maskinvedligeholdelse er vigtig basis viden for dig. Kort sagt - læs det hele!

                  Andet god læsestof ville være Scott Rao\'s bog Professional Barista\'s Handbook. Bestil - læs - og tag ved lære!

                  En sidste anbefaling jeg vil give dig er at læse David Schomer\'s blog. Der er en artikelserie om Artisa Business. Jeg har ikke læst den i detaljer, men manden er som regel værd at ofre lidt opmærksomhed...

                  Ovenstående læsning er ikke for, at du ikke må stille spørgsmål, men jeg er bare bange for, at hvis du ikke har en nogenlunde grundig basisviden som tilsvarer dine ambitioner om en café med god kaffe, så vil dine spørgsmål og de svar du får være meget sporadiske og måske mere forvirrende end gavnende.

                  Når det er sagt, håber jeg du bliver hængende herinde, så vi kan følge dit franske café eventyr. Det kunne være rigtig spændende at høre om løbende
                  Godt råd.
                  Mvh Morten

                  --------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

                  Comment

                  • Gunde
                    Espresso
                    • Mar 2008
                    • 689

                    #10
                    Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

                    githe wrote:

                    Na, men til dine sporgsmal, jeg har helt sikkert ikke god nok kaffe endnu- jeg kober det bedste jeg kan fa i mine imgivelser, men har ikke endnu fundet en god forhandler...
                    Hvis jeg var dig, ville jeg ofre det ekstra og bestille i Danmark.











                    Du kan måske også overveje Square Mile Coffee Roasters fra england. Måske det kan betale sig i forhold til at få sendt til DK. De har ristet til de tre sidste baristaverdensmestrer http://shop.squaremilecoffee.com/ De kører også med en sæson espresso. Helt suveræn idé.
                    Mvh Morten

                    --------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

                    Comment

                    • githe
                      Grøn bønne
                      • Oct 2009
                      • 3

                      #11
                      Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazzer

                      Hej igen Danmark...
                      Jeg takker for alle de gode rad - jeg er helt overvaeldet, jeg har laenge provet at finde svar pa mine mange sporgsmal - men ikke taenkt pa Danmark..
                      Jeg er naesten aldrig i DK, men maske for et barista kursus- det traekker!
                      Jeg vil ogsa skaffe boger og laese jeres henvisninger. Tak...


                      Jeg har lidt nyt, mit tryk er kun pa 7 bar, men hvordan jeg skifter det er mig en gaade.. keddeltryk er 1,1 bar det virker lidt bedre.

                      min kaffe smager rigtig godt, ikke sur og kun en anelse bitter - jeg er ret tilfreds - som nybegynder - men vil gerne gore mig bedre.

                      idag har jeg vaeret mere talmodig, ventet til maskinen var ordentligt varm og det er rigtigt resultatet var bedre, ogsa mere skum pa resultatet - det er dette laekre lyssebrune skum som jeg har savnet, men jeg troede det var fordi min kaffe var for groft malet. Det med de frisk ristede bonner er selvsagt et problem for mig, men jeg skal til Perpignan i eftermiddag, og jeg har hort det er et lille risterri, - maske er det godt nyt!

                      Comment

                      • lsm
                        Mellemristet
                        • Jun 2007
                        • 243

                        #12
                        Reroblemer med opstart af rancilio epoca og mazz

                        Billedet viser rotationspumpehovedet, som sætter tryk på vandet.



                        Ind og ud er de 2 huller med gevind. Skruen du ser til venstre er til at justere trykket på.

                        Det er bare at åbne maskinen og finde pumpen...

                        God fornøjelse... :woohoo:

                        Fandt lige en mere teknisk gennemgang på kaffee-netz

                        Comment

                        Working...
                        X