Rengøring af kværn - hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    Rengøring af kværn - hvordan?

    Hej folkens.

    Jeg vil lige høre om der er nogen som har gode råd/ideer til rengøring af kværn ?

    - Er der nogen som har erfaringer med de der Grindz ? Og er de tilstrækkelige til rengøring, eller bør man skille kværnen ad og gøre \"hovedrent\" ind imellem?
    - Hvor ofte skal det gøres ?
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Rengøring af kværn - hvordan?

    Grindz fungerer rigtig godt, men jeg skiller nu også min kværn ad i ny og næ og går den efter med støvsugeren og en børste. Der er nogle der påstår at en bestemt type ris fungerer lige så godt, men jeg kan ikke huske hvilke og har heller ikke prøvet.

    Hvor tit man gør det er ok lidt et spørgsmål om temperament - jeg synes det er hyggeligt at skille min kværn ad, så jeg gør det nok lidt oftere end nødvendigt :P
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Ejlemos
      Mellemristet
      • Oct 2009
      • 272

      #3
      Re:Rengøring af kværn - hvordan?

      Nogen der ved hvilke ris Skurken taler om her ??
      /Emil Malling

      Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

      Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
      ... Og en ønskeseddel såå lang

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Rengøring af kværn - hvordan?

        Ejlemos wrote:
        Nogen der ved hvilke ris Skurken taler om her ??
        Minutris. Disse er delvist kogte og derfor ikke så hårde som almindelige ris.

        Jeg har aldrig prøvet det, men læst om det mange gange på CoffeeGeek.

        Grindz skulle dog have den fordel at der er lidt alkohol i, så vidt jeg husker, som er med til at opløse kaffeolierne. Nogle der kan be- eller afkræfte?

        Jeg har samme kværn som dig, Ejlemos, og jeg skiller den ad en gang pr 1-2 måneder, hvor jeg lægger knivene i blød i Novadan. Det tager under en halv time at skille ad, rense og samle igen. Det er en fornøjelig lørdagsaktivitet
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        Working...
        X