Skal ha en ordentlig kværn !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    Skal ha en ordentlig kværn !

    Hej EspressoBar

    Jeg er ejer af en Rancilio Silvia som så mange andre og jeg mangler en ordentlig kværn. Jeg har en Krups GVX2 som jeg bruger til stempelkande og indtil videre også til espresso. Men det holder ikke i længden, den er bare for ringe, og maler forskelligt hver gang.

    Jeg har kig på to meget forskellige kværne, nemlig Rancilio Rocky og Casadio Istantaneo. De tiltaler mig på hver deres måde.

    Rocky\'en fordi den er lettere at betale og kan bruges til stempelkande også.
    Casadio\'en fordi jeg synes jeg kan læse mig frem til at det er en super kværn, fordi den: Maler rigtig godt, maler hurtigt!, ikke sviner. Det gør den til et rigtig godt køb sammelignet med prisen.

    Rocky\'en derimod maler både langsomt og sviner en del har jeg læst. Udseende betyder ikke noget.

    Skal jeg flå mig selv og investere i Casadio\'en ? så undgår jeg vel også trangen til at opgradere sådan inden for den nærmeste fremtid

    Hvad siger espresso-folket ?
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • el jefe
    Mellemristet
    • Oct 2008
    • 251

    #2
    Re:Skal ha en ordentlig kværn !

    Ejlemos wrote:
    Hej EspressoBar

    Jeg er ejer af en Rancilio Silvia som så mange andre og jeg mangler en ordentlig kværn. Jeg har en Krups GVX2 som jeg bruger til stempelkande og indtil videre også til espresso. Men det holder ikke i længden, den er bare for ringe, og maler forskelligt hver gang.

    Jeg har kig på to meget forskellige kværne, nemlig Rancilio Rocky og Casadio Istantaneo. De tiltaler mig på hver deres måde.

    Rocky\'en fordi den er lettere at betale og kan bruges til stempelkande også.
    Casadio\'en fordi jeg synes jeg kan læse mig frem til at det er en super kværn, fordi den: Maler rigtig godt, maler hurtigt!, ikke sviner. Det gør den til et rigtig godt køb sammelignet med prisen.

    Rocky\'en derimod maler både langsomt og sviner en del har jeg læst. Udseende betyder ikke noget.

    Skal jeg flå mig selv og investere i Casadio\'en ? så undgår jeg vel også trangen til at opgradere sådan inden for den nærmeste fremtid

    Hvad siger espresso-folket ?
    Der er for og imod begge dele. Selvfølgelig bør du bare købe den bedste kværn der koster under hvad du vil ofre. Ligegyldigt hvilken kværn du køber bør du dog droppe tanken om at 1 kværn både kan kværne til espresso og til stempel. Det holder ikke.
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

    Comment

    • Kleen™
      Espresso
      • Jan 2009
      • 511

      #3
      Re:Skal ha en ordentlig kværn !

      el jefe wrote:

      Der er for og imod begge dele. Selvfølgelig bør du bare købe den bedste kværn der koster under hvad du vil ofre. Ligegyldigt hvilken kværn du køber bør du dog droppe tanken om at 1 kværn både kan kværne til espresso og til stempel. Det holder ikke.

      Det kan nu sagtens lade sig gøre - en MK Vario dækker fint behovet for såvel espresso samt stempel.
      Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
      Mario: Mahlkönig Vario, the Third
      Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
      Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

      Comment

      • Cherub
        Mellemristet
        • Feb 2009
        • 205

        #4
        Re:Skal ha en ordentlig kværn !

        Hej, må jeg høfligt henlede opmærksomheden på..




        /Tim
        Dalla Corte Super Mini
        Mazzer Major E
        Mahlkönig Encore

        Comment

        • el jefe
          Mellemristet
          • Oct 2008
          • 251

          #5
          Re:Skal ha en ordentlig kværn !

          Kleen™ wrote:
          el jefe wrote:

          Der er for og imod begge dele. Selvfølgelig bør du bare købe den bedste kværn der koster under hvad du vil ofre. Ligegyldigt hvilken kværn du køber bør du dog droppe tanken om at 1 kværn både kan kværne til espresso og til stempel. Det holder ikke.

          Det kan nu sagtens lade sig gøre - en MK Vario dækker fint behovet for såvel espresso samt stempel.
          Det har jeg meget svært ved at tro.... For det første er der problemet med indstillinger der ikke kan rammes igen. Det problem kan til dels løses med en kværn som Rocky med trin-indstillingerne. Med et andet problem, som ikke kan undgås er kaffe-rester fra hvad du nu kværnede sidst. Både smagsmæssigt men også størrelsesmæssigt. Espresso rester i stempelkanden og stempelrester i filterholderen! Det duer ikke.
          Mazzer Mini E mod. B
          Mahlkönig K30
          Izzo Alex Duetto II
          Behmor 1600
          Torr Classic Tamper Grenadill

          Comment

          • Wolff
            Master Brewer
            • Oct 2007
            • 1577

            #6
            Re:Skal ha en ordentlig kværn !

            Hej Emil, velkommen til....flå dig selv, der er ikke så meget at rafle om

            /Wolff
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

            BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

            Comment

            • Kleen™
              Espresso
              • Jan 2009
              • 511

              #7
              Re:Skal ha en ordentlig kværn !

              el jefe wrote:
              Det har jeg meget svært ved at tro.... For det første er der problemet med indstillinger der ikke kan rammes igen. Det problem kan til dels løses med en kværn som Rocky med trin-indstillingerne. Med et andet problem, som ikke kan undgås er kaffe-rester fra hvad du nu kværnede sidst. Både smagsmæssigt men også størrelsesmæssigt. Espresso rester i stempelkanden og stempelrester i filterholderen! Det duer ikke.
              Men det er ikke desto mindre tilfældet.
              1) Tidl. indstillinger er netop supernemme at ramme igen, da Varioens skydepaler fungerer som visuelt fixpunkt.
              2) Der skal flushes mindre end 1 (et) gram for at tømme kværnen, så left-overs fra tidligere formaling er heller ikke noget problem.

              Så jo, det duer faktisk rigtigt fint...:-)
              Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
              Mario: Mahlkönig Vario, the Third
              Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
              Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

              Comment

              • Ejlemos
                Mellemristet
                • Oct 2009
                • 272

                #8
                Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                Wolff wrote:
                Hej Emil, velkommen til....flå dig selv, der er ikke så meget at rafle om

                /Wolff
                Mange tak for velkomsten Wolff.

                Jeg kan se at du har ikke mindre end to Istantaneo... Må jeg spørge om du evt kan fremhæve fordele ulemper ved den ? bare sådan kort...
                /Emil Malling

                Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                ... Og en ønskeseddel såå lang

                Comment

                • el jefe
                  Mellemristet
                  • Oct 2008
                  • 251

                  #9
                  Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                  Kleen™ wrote:
                  el jefe wrote:
                  Det har jeg meget svært ved at tro.... For det første er der problemet med indstillinger der ikke kan rammes igen. Det problem kan til dels løses med en kværn som Rocky med trin-indstillingerne. Med et andet problem, som ikke kan undgås er kaffe-rester fra hvad du nu kværnede sidst. Både smagsmæssigt men også størrelsesmæssigt. Espresso rester i stempelkanden og stempelrester i filterholderen! Det duer ikke.
                  Men det er ikke desto mindre tilfældet.
                  1) Tidl. indstillinger er netop supernemme at ramme igen, da Varioens skydepaler fungerer som visuelt fixpunkt.
                  2) Der skal flushes mindre end 1 (et) gram for at tømme kværnen, så left-overs fra tidligere formaling er heller ikke noget problem.

                  Så jo, det duer faktisk rigtigt fint...:-)
                  Det er jo nok som man ser på det. Jeg ville ikke kunne leve med det og jeg tror nu stadig ikke du kan tømme kværnen for rester som du siger.
                  Mazzer Mini E mod. B
                  Mahlkönig K30
                  Izzo Alex Duetto II
                  Behmor 1600
                  Torr Classic Tamper Grenadill

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                    Er det ikke også sjældent at den samme indstilling til espresso virker i længere tid?

                    Synes nu også det virker fint at skifte. Men nu har han jo også en kværn i forvejen, den kunne måske bruges til stempel?

                    Tilbage til emnet. Jeg giver Wolff ret, riv bunden ud
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • Gunde
                      Espresso
                      • Mar 2008
                      • 689

                      #11
                      Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                      BaristaDK wrote:
                      Er det ikke også sjældent at den samme indstilling til espresso virker i længere tid?

                      Synes nu også det virker fint at skifte. Men nu har han jo også en kværn i forvejen, den kunne måske bruges til stempel?

                      Tilbage til emnet. Jeg giver Wolff ret, riv bunden ud
                      +1
                      Mvh Morten

                      --------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                        el jefe wrote:
                        Kleen™ wrote:
                        el jefe wrote:
                        Det har jeg meget svært ved at tro.... For det første er der problemet med indstillinger der ikke kan rammes igen. Det problem kan til dels løses med en kværn som Rocky med trin-indstillingerne. Med et andet problem, som ikke kan undgås er kaffe-rester fra hvad du nu kværnede sidst. Både smagsmæssigt men også størrelsesmæssigt. Espresso rester i stempelkanden og stempelrester i filterholderen! Det duer ikke.
                        Men det er ikke desto mindre tilfældet.
                        1) Tidl. indstillinger er netop supernemme at ramme igen, da Varioens skydepaler fungerer som visuelt fixpunkt.
                        2) Der skal flushes mindre end 1 (et) gram for at tømme kværnen, så left-overs fra tidligere formaling er heller ikke noget problem.

                        Så jo, det duer faktisk rigtigt fint...:-)
                        Det er jo nok som man ser på det. Jeg ville ikke kunne leve med det og jeg tror nu stadig ikke du kan tømme kværnen for rester som du siger.
                        Hej Ejlemos.

                        Velkommen til EspressoBar. Som du kan se er der allerede masser af gode råd at tage med i overvejelserne.

                        Og så lige mit input til det med at bruge 1 kværn til to formål.

                        Jeg synes, det største problem ved at skifte mellem stempel og espresso er, at man jo som regel også bruger forskellige bønner til disse to brygmetoder. Derfor er man nødt til at gøre én af følgende:

                        1) Vende kværnen på hovedet for at tømme bønnebeholderen, inden man hælder sine andre bønner i. Disse skal man så sørge for at \"flushe\" godt igennem kværnen, så man er sikker på der kun er én type bønne og 1 type formaling med i sin stempelkande/PF.

                        2) køre med meget lav bønnebeholdning, så man med god samvittighed han kværne den rest ud, som der måtte være i kværnen. Problemet med lav bønnebeholdning er, at det gør timeren upræcis og kværnen langsommere, da man ikke har noget vægt på bønnerne og får en voldsom \"popcorneffekt\".

                        Jeg brugte selv min Casadio til begge formål i nogle måneder. På trods af den var trinløs, så det krævede 20-30 omdrejninger på justeringen at skifte og man ikke altid ramte helt præcist i første justering, var det ovenstående problem, der fik mig til at købe en ekstra kværn i sidste ende.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • BaristaDK
                          Master Brewer
                          • Nov 2007
                          • 1643

                          #13
                          Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                          Ejlemos wrote:
                          Jeg har en Krups GVX2 som jeg bruger til stempelkande
                          Manden har jo en kværn!
                          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                          Comment

                          • Kleen™
                            Espresso
                            • Jan 2009
                            • 511

                            #14
                            Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                            el jefe wrote:
                            Kleen™ wrote:
                            el jefe wrote:
                            Det har jeg meget svært ved at tro.... For det første er der problemet med indstillinger der ikke kan rammes igen. Det problem kan til dels løses med en kværn som Rocky med trin-indstillingerne. Med et andet problem, som ikke kan undgås er kaffe-rester fra hvad du nu kværnede sidst. Både smagsmæssigt men også størrelsesmæssigt. Espresso rester i stempelkanden og stempelrester i filterholderen! Det duer ikke.
                            Men det er ikke desto mindre tilfældet.
                            1) Tidl. indstillinger er netop supernemme at ramme igen, da Varioens skydepaler fungerer som visuelt fixpunkt.
                            2) Der skal flushes mindre end 1 (et) gram for at tømme kværnen, så left-overs fra tidligere formaling er heller ikke noget problem.

                            Så jo, det duer faktisk rigtigt fint...:-)
                            Det er jo nok som man ser på det. Jeg ville ikke kunne leve med det og jeg tror nu stadig ikke du kan tømme kværnen for rester som du siger.
                            Well, du må selvfølgelig tro hvad du vil..:-)
                            -, hvilket imidlertid ikke ændrer på det faktum at det fungerer problemfrit på daglig basis her i huset...

                            Og som Barista er inde på, så formaler man jo typisk et par microclick finere efterhånden som eks. bønnerne ældes.
                            Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                            Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                            Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                            Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                            Comment

                            • Ejlemos
                              Mellemristet
                              • Oct 2009
                              • 272

                              #15
                              Re:Skal ha en ordentlig kværn !

                              MoBak wrote:
                              Hej Ejlemos.

                              Velkommen til EspressoBar. Som du kan se er der allerede masser af gode råd at tage med i overvejelserne.

                              Og så lige mit input til det med at bruge 1 kværn til to formål.

                              Jeg synes, det største problem ved at skifte mellem stempel og espresso er, at man jo som regel også bruger forskellige bønner til disse to brygmetoder. Derfor er man nødt til at gøre én af følgende:

                              1) Vende kværnen på hovedet for at tømme bønnebeholderen, inden man hælder sine andre bønner i. Disse skal man så sørge for at \"flushe\" godt igennem kværnen, så man er sikker på der kun er én type bønne og 1 type formaling med i sin stempelkande/PF.

                              2) køre med meget lav bønnebeholdning, så man med god samvittighed han kværne den rest ud, som der måtte være i kværnen. Problemet med lav bønnebeholdning er, at det gør timeren upræcis og kværnen langsommere, da man ikke har noget vægt på bønnerne og får en voldsom \"popcorneffekt\".

                              Jeg brugte selv min Casadio til begge formål i nogle måneder. På trods af den var trinløs, så det krævede 20-30 omdrejninger på justeringen at skifte og man ikke altid ramte helt præcist i første justering, var det ovenstående problem, der fik mig til at købe en ekstra kværn i sidste ende.
                              Hej MoBak. Tak
                              Jeg har selv tænkt på det med de to typer bønner. OG jeg har jo en (ganske vist ikke så god - men ok til stempel) anden kværn til stempelkande.

                              For lige at gå lidt off topic (undskyld til mig selv )Du nævner det med at have noget vægt i bønnebeholderen. Hvordan er det mht holdbarhed af bønnerne når de ligger i beholderen der ? Skal de bruges hurtigere end hvis de kom tilbage i posen hver gang ? (bare rent teoretisk)
                              /Emil Malling

                              Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                              Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                              ... Og en ønskeseddel såå lang

                              Comment

                              Working...
                              X