Rancilio Rocky indstilling af finhed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GKN
    Mellemristet
    • Jul 2009
    • 152

    Rancilio Rocky indstilling af finhed

    Jeg købte for nylig en Rancilio Rocky model 2000 kværn, og er rigtigt glad for den
    Jeg har fundet ud af at det fysiske nul ligger omkring 3-4. Jeg er lidt i tvivl om hvilken indstilling jeg skal bruge, til hhv. espresso, filter, stempel og mokka?

    Lige pt. kører jeg espresso, som er en Super Aroma fra kaffemekka, på ca. 11, det giver et super resultat. Filter kaffen kører jeg helt nede på 18, og jeg kan ikke helt forstå den skal så langt ned? Jeg syntes desuden kaffen er lidt tynd selv ved det grind. Det er muligvis kaffen, som er Guatemala Antigua Los Volcanes, i øvrigt en super god kaffe.
    Stempelkaffen har jeg kørt på ca. 30, har prøvet en dirt kaffe fra købt i USA, og ellers Guatemala kaffen nævnt ovenfor.
    Mht. mokkakaffe har jeg ikke prøvet denne endnu. Jeg er i midlertidigt i tvivl om hvilken type kaffe man skal bruge, espressokaffe eller alm. kaffe til filter/stempel. Samt hvor fint/grovt det skal kværnes. Nogle steder står der mellem filter - espresso, og andre steder står der mellem stempel - filter.

    En anden ting er, for nylig havde jeg en kammerat på besøg. Jeg skulle kværne noget kaffe til ham, og han køre finheden helt til nul og kørte motoren i lidt tid :O Er det noget der kan ødelægge knivene sådan lige, eller motoren for den sags skyld?

    Håber der er nogle der er nogle der har lyst til at hjælpe en ny glad Rocky ejer

    Mvh Gustav
    Just an analog guy, in a digital world..

    Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
    Mahlkönig Vario Mk3
    Motta tamper
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Re:Rancilio Rocky indstilling af finhed

    Hej GKN,

    Til stempel bruger jeg 53 fra nulpunkt, og mokkakande er 42. Jeg bruger ikke filter, så det ved jeg sgu ikke.

    Ang. mokkakande, lyder det jo lidt groft. Det er inspireret af James Hoffmanns teknik, som du kan læse om her.



    Min formalingsgrad til mokkakande kan du ser her:
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • GKN
      Mellemristet
      • Jul 2009
      • 152

      #3
      Re:Rancilio Rocky indstilling af finhed

      Jeg syntes bare det virker helt vildt at bruge 53 til stempel, så er det jo nærmest bare bønner der kommer ud af kværnen
      Hvor meget bruger du til espresso så?
      Just an analog guy, in a digital world..

      Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
      Mahlkönig Vario Mk3
      Motta tamper

      Comment

      • Gunde
        Espresso
        • Mar 2008
        • 689

        #4
        Re:Rancilio Rocky indstilling af finhed

        Ah, jeg ved nu ikke om det er hele bønner der kommer ud.

        Jeg laver stempel ud fra devisen om at kværne groft og dosere mere for at undgå overekstraktion.

        Jeg kværner mellem 1 og 6 over nulpunkt.
        Mvh Morten

        --------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

        Comment

        • wedoo
          Mørkristet
          • May 2009
          • 316

          #5
          Re:Rancilio Rocky indstilling af finhed

          GKN, på min Rocky kværner jeg på ca 20-25 til stempel. Min rammer også nulpunktet på 0 hvor andre Rockyér har et højere eller lavere nulpunkt.

          /wedoo
          LM GS/3 MP
          BestProtect Filter
          Compak K-10 Fresh
          Tools: espro/RB/Pullman
          Roaster: 800N Connoisseur

          Comment

          Working...
          X