Ubeslutsom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Peter L
    Lysristet
    • Jul 2009
    • 72

    Ubeslutsom

    Hej Eksperter. Erfaring søges..

    Der er allerede en del tråde vedrørende valg af kværn, men jeg føler alligevel behov for personlig vejledning, så bær over med mig.

    Jeg står overfor at købe min første \"rigtige\" kværn. Det er første skridt på min vej til kaffehimlen. Indtil videre har jeg skam-malet med en bladkværn, hvilket går an når min maskine er en krups, med trykventil i filterkurven.

    Jeg vil bare efterhånden gerne have noget bedre. Dermed skal både maskine og kværn med tiden udskiftes med noget lækkert udstyr.

    Jeg starter med en god kværn, da det vist efterhånden er sagt nok gange et den er en nøglefaktor for det perfekte shot. Økonomisk ligger min smertegrænse omkring 2000 kroner.

    Nu kommer mit problem:
    Jeg kan få en brugt ascaso iMini eller I2 til omkring 1000, hvilket er en stor opgradering for mig. Finder jeg så med tiden ud af at ville have en endnu bedre kværn, kan den tjene mig som stempelkværn efterfølgende.

    Men! Jeg kan også gå over mit budget og købe en af de fine Super Jolly kværne til 2600 som Sonne sælger her i forumet.
    Det kræver bare at jeg lever meget skrabet resten af måneden - måske uden råd til ordentlig kaffe!!hmy:

    For de 2 kilo, kan jeg ellers få en Macap M4, San Marco SM90 eller Astoria/Gino Rossi (kæmpekværn)

    Allesammen brugt..

    Hvad skal jeg gøre? Gå den billige vej og dermed have råd til at nyde god kaffe med det samme, eller gøre en langsigtet investering, der vil ruinere mig for en stund?

    Hvor meget bedre er det at have den Mazzer? - og vil jeg beholde den alligevel? - Også når jeg køber en TEA eller Domobar HX til sommer.. (- forhåbentligt før)

    På en god dag drikker jeg 5-6 dobbelshots. Halvdelen Americano og resten Cappa.. Derudover har jeg ofte kaffegæster, hvor der så ryger i omegnen af 20 doubles.

    Alle inputs er en hjælp. Hvad taler for og imod de forskellige løsninger?

    Venligst Peter
    Gaggia Classic
    Gaggia MD58
    Presso Barista 58 mm.
  • wedoo
    Mørkristet
    • May 2009
    • 316

    #2
    Re:Ubeslutsom

    Jeg vil gå den lange og leve lidt af havregryn resten af måneden Mazzeren fra Sonne er et rigtigt godt køb hvis den lever op til sit navn...

    Derudover vil jeg da meget gerne komme med en personlig anbefaling omkring valg af Espresso maskine.. Du nævnte TEA som et bud... Det kan jeg kun bakke op omkring. Den TEA jeg har er jeg meget glad for og den laver forrygende shots hver gang... Den er stabil med andre ord.. Dog skal du flushe en del (Hvilket du skal med alle ikke PID maskiner) og det kan svare sig at få en Eric´s Device på så du kan ramme temp. bedre...

    Go weekend...

    /wedoo
    LM GS/3 MP
    BestProtect Filter
    Compak K-10 Fresh
    Tools: espro/RB/Pullman
    Roaster: 800N Connoisseur

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:Ubeslutsom

      Jeg ville hoppe på et af Sonne\'s tilbud
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • Kleen™
        Espresso
        • Jan 2009
        • 511

        #4
        Re:Ubeslutsom

        Omend Sonnes Mazzer er et rigtigt godt bud til en fornuftig mønt, så synes jeg ikke det giver mening at strække din økonomi til bristepunktet, hvis der ikke er råd til ordentlige bønner (for det er vel egentlig dét, det hele handler om...)

        Der er masser af kaffeelskere, der hver dag kan glæde sig over en god kop kaffe brygget på langt mindre kapabelt udstyr end den nævnte kværn. Køb den absolut bedste kværn, du synes du pt. har økonomi til og glæd dig over produktet til der kommer bedre tider..:-)

        - just my 0,02..:-)
        Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
        Mario: Mahlkönig Vario, the Third
        Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
        Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

        Comment

        Working...
        X