OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimH
    Espresso
    • May 2007
    • 547

    OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

    Hej

    Jeg har lagt mærke til at kaffeagenterne sælger nogle kværne af mærket OZ F5. Jeg kan ikke rigtig finde noget info om disse maskiner nogen steder.




    Maskinerne minder rigtig af udseende rigtig meget om Mazzer kværnene....

    Nogen der ved noget om disse OZ F5 kværne?

    Mvh
    Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B
  • Roed
    Administrator
    • May 2007
    • 1016

    #2
    Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

    Godt spørgsmål egentligt :-)

    Jeg har nemlig også i min kamp for at finde en ny kværn set på dem, (selvfølgelig på den uden doser) men har heller ikke fundet yderligere info om dem.

    Og da det er et stykke tid siden jeg har væres på besøg deropppe kan jeg heller ikke huske hvordan de er "bygget" hvis du forstår.

    Er der ikke en af Jer andre der har været forbi for nyligt, og kan fortælle mere?
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

    Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

    Comment

    • KimH
      Espresso
      • May 2007
      • 547

      #3
      Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

      Gad vide om der findes mennesker der køber sådan en online uden at vide noget som helst om kværnen. :dry: De kan da umluligt sælge mange af dem, med så lidt info på siden.... Hvem ved, måske er den 2 meter høj :woohoo:
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

      Comment

      • cuppajoe
        Grøn bønne
        • Dec 2007
        • 22

        #4
        Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

        OZ F5 er i virkeligheden en Fiorenzato F5 kværn (se her http://www.fiorenzato.it/eng/index.htm)hvor man bare kommer til at betale ekstra fordi flere folk skal tjene på den samme vare.

        Fiorenzato har generelt et godt ry i branchen og har været i gang siden 1936, jeg kiggede lidt på dem på dette års Host messe og kvaliteten ser pæn ud, men det er ikke Mazzer kvalitet.

        OZ fremstiller primært kafferistere til butikker og mikroristerier. Ud over det sælger de lidt espressomaskiner og kværne med private-label.
        Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

        Comment

        • KimH
          Espresso
          • May 2007
          • 547

          #5
          Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

          cuppajoe wrote:
          OZ F5 er i virkeligheden en Fiorenzato F5 kværn (se her http://www.fiorenzato.it/eng/index.htm)hvor man bare kommer til at betale ekstra fordi flere folk skal tjene på den samme vare.

          Fiorenzato har generelt et godt ry i branchen og har været i gang siden 1936, jeg kiggede lidt på dem på dette års Host messe og kvaliteten ser pæn ud, men det er ikke Mazzer kvalitet.

          OZ fremstiller primært kafferistere til butikker og mikroristerier. Ud over det sælger de lidt espressomaskiner og kværne med private-label.
          Tak for hjælpen. Så blev der da kastet lidt lys over sagen.....

          Fiorenzato oplyser ikke de udvendige dimensioner, men mmiddelbart minder specifikationerne rigtig meget om 'Mazzer Super Jolly'. :dry:

          Andre derude der kender noget til denne kværn?
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

            Hvis det virkelig er den samme kværn, så er den godt nok dyr i forhold til hvad man tager for den i australien. hos http://www.whereismycoffee.com/ tager man AUD $749 for denne grinder (det svarer med dagens kurs til kr. 3.349,-). Selv med forsendelse, told og moms kommer den næppe op på de 7.500,- som kaffeagenterne.dk tager for den.

            Er i sikre på, det er den samme kværn (de ligner godt nok hinanden til forveksling)?
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • cuppajoe
              Grøn bønne
              • Dec 2007
              • 22

              #7
              Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

              Ja, jeg er helt sikker.

              Det er de fordyrende led med mellemhandlere der alle skal tjene på det der hæver prisen. Og så lige den danske moms oveni. En tilsvarende kværn kan købes for ca. Kr. 4.000,- ex. moms hvis man f.eks. er restauratør.
              Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                cuppajoe wrote:
                Det er de fordyrende led med mellemhandlere der alle skal tjene på det der hæver prisen.
                Måske burde Kaffeagenterne skal se sig om efter en anden leverandør til den kværn.

                Toldsatsen for varekorde 8509.40.00 00: "Apparater til formaling, hakning eller blanding af levnedsmidler; frugt- og grøntsagssaftpressere" er på 2,20 %

                Så inklusive told på 2,20 % og moms på 25% samt fragt, kommer vi ikke engang i nærheden af deres pris (inkl. told, moms og fragt er vi stadig under kr. 4.500,- for denne grinder hvis vi handler i australien).
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                  [b]Hobzon wrote:
                  Toldsatsen for varekorde 8509.40.00 00: "Apparater til formaling, hakning eller blanding af levnedsmidler; frugt- og grøntsagssaftpressere" er på 2,20 %

                  Så inklusive told på 2,20 % og moms på 25% samt fragt, kommer vi ikke engang i nærheden af deres pris (inkl. told, moms og fragt er vi stadig under kr. 4.500,- for denne grinder hvis vi handler i australien).[/quote]


                  Er det bare mig eller har vi fat i en paralel til "en ulv i fårklæder eller omvendt" tråden. Det er da et får i ulveklæder det her, all ære og respekt for kaffeagenterne.dk men over 60%i mer pris er da at tage pis på folk

                  Jeg vil dog stadig fortrække at købe hos en national forhandler , dels for at støtte op om at v har forhandler i landet og dels for at værre rimelig sikker på at jeg kunne opsøge forhandlerne med evt reklamationer
                  Post edited by: EPO, at: 2007/12/17 23:18

                  Post edited by: EPO, at: 2007/12/17 23:20
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #10
                    Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                    EPO wrote:
                    Er det bare mig eller har vi fat i en paralel til "en ulv i fårklæder eller omvendt" tråden.
                    Det er da i det mindste værd at overveje om dette produkt skal tilføjes den tråd, men bedst ville det vel være om vi kunne få importøren på banen med en forklaring.

                    Jeg vil dog stadig fortrække at købe hos en national forhandler...
                    Det vil jeg også - til enhver tid, men med en overpris på 40 % (hvis der altså er tale om det samme produkt), så bliver ens loyalitet godt nok sat på prøve. I en sådan situation tror jeg ganske enkelt jeg ville vælge at handle et produkt der er mere transparent og som forhåbentlig også er prissat mere i overenstemmelse med priserne påd et øvrige verdensmarked.

                    Jeg tror bestemt ikke de har prissat den for at snyde deres kunder (det viser prisen på Silvia jo med al tydlighed, hvor de kun er et par hundrede kroner over prisen i Italien (også selv om de i Italien har lavere moms og ingen told).

                    Men det handler vel om at være opmærksom på markedet mere end noget andet.
                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    • EPO
                      Coffeeholic
                      • Oct 2007
                      • 1151

                      #11
                      Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                      Hobzon wrote: men med en overpris på 40 % [/quote]

                      min fejl, det er det samme produkt vi taler om.
                      jeg er iøvrig ening med dig i din antagelse om at kaffeagenterne ikke prøver at snyde deres kunder, det er under alle omstændigheder ikke min opfattelse af dem, tvært imod.
                      Michael EPO Rasmussen

                      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                      Comment

                      • Roed
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 1016

                        #12
                        Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                        EPO wrote:
                        min fejl, det er det samme produkt vi taler om.
                        jeg er iøvrig ening med dig i din antagelse om at kaffeagenterne ikke prøver at snyde deres kunder, det er under alle omstændigheder ikke min opfattelse af dem, tvært imod.
                        Spørgsmålet er om de får maskinerne direkte fra fabrikken, eller der er tale om mellemmænd der også tjener "lidt" ved jeg ikke. Men som forhandler kan man ikke altid være den billigste på alle områder. Min opfattelse af Agenterne er at de nok er nogle af de mest seriøse på markedet herhjemme. Og hvis man syntes en vare er for dyr, så kan man jo bare lade være med at købe den, ret smart faktisk

                        Mht priserne på verdensmarkedet, så er der så mange ting der skal sammenlignes. Der bliver nævnt told & moms, men den aktuelle valuta kurs er også yderst interessant. Fx er det mange år siden at varer fra USA har kunnet anskaffes så billigt. Lønprisen er også en faktor der skal medregnes for at få en så sammenlignelig pris over for os forbrugere som muligt.

                        Omvendt er google blevet meget populær til at finde og sammenligne produkter, så vi kommer helt sikkert til at se en meget større konkurrence fra udlandet i de næste 2-3år.
                        Administator på espressobar
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino
                        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                        Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                        Comment

                        • Roed
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 1016

                          #13
                          Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                          Men for at komme tilbage til starten:

                          Duer de til noget? Er der nogen der kender kværnene, og evt har prøvet at lege lidt med dem?
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                          Comment

                          • KimH
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 547

                            #14
                            Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                            Hobzon wrote:
                            Hvis det virkelig er den samme kværn, så er den godt nok dyr i forhold til hvad man tager for den i australien. hos http://www.whereismycoffee.com/ tager man AUD $749 for denne grinder (det svarer med dagens kurs til kr. 3.349,-). Selv med forsendelse, told og moms kommer den næppe op på de 7.500,- som kaffeagenterne.dk tager for den.

                            Er i sikre på, det er den samme kværn (de ligner godt nok hinanden til forveksling)?
                            Nu ved jeg ikke om de kører med 110V, 230V eller noget helt andet i Australien, men Hottop kafferistere sælges til både 110 og 230V og dem til 230V er fra fabrikken dyrere end dem til 110V. Om dette er fordi de bare har besluttet at vi i Europa skal betale mere end Amerikanerne eller om der rent teknisk er en forskel aner jeg ikke. Men det er altså ikke sikkert at kaffeagenterne eller diverse mellemhandlere tjener så meget som eksemplet viser.

                            Slet ikke nogen der kender denne kværn derude ???
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

                            Comment

                            • kaffeagenten
                              Lysristet
                              • Jul 2007
                              • 96

                              #15
                              Re:OZ F5 kværne - Hvad er det for noget?

                              Hej med Jer!

                              Interessant tråd :-)


                              Jeg må indrømme at jeg også har fundet ud af noget nyt i denne forbindelse - var faktisk ikke klar over hvor OZ fik kværnene fra...så tak for det.

                              Priser og dækningsgrader er altid noget svært at diskutere (og forsvare *S*), men kan dog afsløre, at min indkøbspris ligger tæt på den nævnte udsalgspris i Australien - ex. moms og fragt.
                              I andre lande end DK kører man oftest med noget laver DG (dækningsgrad=fortjeneste), da markederne i udlandet typisk er større og de sælger derfor større mængder + omkostninger til deres overhead (husleje, lønninger, forsikring, fragt m.m. er noget lavere).

                              Udover priserne er det nogle gode maskiner med samme specs som Mazzers kværne - 64mm flade knive, 1400 rpm og 350 watts motor.
                              Dem der kommer med til Espressobars arrangement den 26. januar kan jo se, røre og prøve dem :-)
                              /Thomas
                              kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

                              [img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

                              Comment

                              Working...
                              X