Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grandis
    Grøn bønne
    • Sep 2009
    • 16

    Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

    Kan det lade sig gøre at steame skummetmælk på en Vibiemme Domobar.
    Kunne sagtens på min gamle Silvia, men det virker næsten som om der er for meget power på Domobaren.

    Nogen forslag ?

    PS, ved godt at skummetmælk er forkert, men det er det fruen drikker
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #2
    Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

    Ja det kan det godt... Det er det lidt korte svar... og det er jo svært at beskrive. Det ville gøre det lidt nemmere hvis man stod ved siden af... men jeg vil da gerne prøve at dele lidt ud af mine erfaringer.
    Jeg går ud fra at du godt kan steame andet mælk, sødmælk? Prøv at lade være med at lukke helt så meget luft ind i mælken til at starte med. Faktisk kan du også prøve bare at stille kanden med mælk på drypbakken og stikke steameren ned i og lade det swirle... Konsistensen vil nok aldrig komme til at ligne sødmælk helt 100%, men med lidt øvelse, kan man komme ret tæt på... Herhjemme bruger vi primært minimælk, da konen synes sødmælk er for fedt...
    Håber du har held i sprøjten(steameren )
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • uffehagen
      Grøn bønne
      • May 2009
      • 32

      #3
      Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

      JEg har skiftet dysen ud på min, til en golden med 2 mindre huller i. Den originale dyse er alt for kraftig til at jeg kan styre det.
      Vibiemme Domobar
      Mahlkönig Vario
      Gene Café

      Comment

      • SørenJ
        Lysristet
        • Aug 2008
        • 62

        #4
        Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

        Jeg har samme maskine og bruger minimælk som jeg får rigtig god mikroskum ud af.
        En forudsætning er at man som du har skiftet tippen ud med en to-huls.
        Jeg gør sådan:

        -når lampen slukker åbner jeg helt for dampen ned i drypbakken for at varme steameren op og mindsker dermed den del af dampen der fortættes til vand.

        -Når lampen tænder igen starter jeg et ur på ~40 sek.

        -Jeg hælder mælk i en 0,6 L til omkring en cm under tudens start.

        -Når de 40 sek er gået og jeg starter mælkesteamningen er maskinen stadig ved at varme op og løber derfor ikke tør for damp, når jeg til sidst skal slynge mælken (hvilket har været mit primære problem tidligere).

        -Jeg sætter tippen 1cm ned i mælken og åbner \'en halv omgang\' op for dampen.
        Så sænker jeg kanden til jeg hører den der \'tsk tsk\' lyd som beskrevet mange andre steder og i mange youtube-videoer. Jeg holder tippen nær den højre side af kanden.

        -Når mælken er håndvarm og udvidet tilstrækkeligt, hælder jeg kanden sidelæns ind mod maskinen og skruer helt op for dampen samtidig med at kanden hæves så der kommer maksimal strøm rundt i kanden. Stadig er tippen i den ene side af kanden så mælken kører rundt i kanden.

        -Når kanden er blevet for varm til at holde på er den klar.
        La Spaziale S1 Vivaldi Mini
        Macap M4
        Ascaso I-mini til stempel
        Gene Café
        Faema Faemina Anni 50

        Comment

        • Rocco
          Espresso
          • Jan 2009
          • 503

          #5
          Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

          Jeg bruger ikke samme maskine, men kender godt til problemet.
          Den store forskel fra din gamle maskine til den nye er kraften i steameren. Det du skal gøre er at være mindre aggressiv med hvor meget luft/skum du laver de første sekunder, inden du sænker tippen helt ned i mælken. Dvs begynd lidt længer nede i mælken end du plejer. Når du har opnået den mængde skum du skal bruge til formålet dyp tippen ned til at du ikke skaber mere skum, men kun rotation til at nedbryde de store luftbobler du har skabt tidligere.

          God fornøjelse, som altid når du steamer er det et spørgsmål om at få fornemmelsen.
          Izzo Alex Duetto III
          Mazzer Major E

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

            Grandis wrote:
            Kunne sagtens på min gamle Silvia....
            Ja, undskyld jeg går OT, men jeg håber at jeg lige må stille et spørgsmål?

            Jeg går og leder med lys og lygte efter min første maskine. Jeg regner med at det bliver en Silvia... Jeg har netop købt en brugt Rocky herinde, så vi nærmer os

            Jeg kan se at mange af jer også har haft en Silvia til at begynde med, men også at det griber om sig og at mange opgraderer. Der er mange, som skriver at Silvia er det eneste rigtige under 10k..?

            Nu kommer spørgsmålet til dig Grandis Har du fået noget i din Vibiemme, som Silvia ikke kan eller var det bare det \"sædvanlige\" opgraderings-gen, som fik magten..? (Det gen kender jeg alt for godt

            Jeg spørger selvfølgelig fordi at jeg meget gerne vil have en Silvia, men mest af alt vel en maskine, som jeg ikke efter 12 måneder egentlig bliver \"nødt til\" at opgradere :cheer:

            Mvh.
            Kristian
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • Grandis
              Grøn bønne
              • Sep 2009
              • 16

              #7
              Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

              Tak for alle svarene. Jeg har bestilt en 2 huls dysse, og den skulle komme imorgen.
              Jeg vender lige tilbage når det er afprøvet.

              Til KristianK.

              Den er stadig så ny, så jeg vil vente lidt med at udtale mig endnu(2 dage gammel)
              Men der er helt sikkert mere power i steameren, den har prefusion, større kedel, og så virker det hele lidt mere
              lækkert med manometer, lækre trykknapper, design osv.

              Men om kaffen bliver bedre, det må tiden vise.

              Jeg var nu godt tilfreds med min Silvia, så lidt opgraderings-gen var det helt sikkert

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

                Grandis wrote:

                Til KristianK.

                Den er stadig så ny, så jeg vil vente lidt med at udtale mig endnu(2 dage gammel)
                Men der er helt sikkert mere power i steameren, den har prefusion, større kedel, og så virker det hele lidt mere lækkert med manometer, lækre trykknapper, design osv.

                Men om kaffen bliver bedre, det må tiden vise.

                Jeg var nu godt tilfreds med min Silvia, så lidt opgraderings-gen var det helt sikkert
                Hehe.... Kender det, men fedt at du har fået noget lækkert!
                Tillykke med det...
                Har du solgt Silviaen?

                Mvh.
                Kristian
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • Grandis
                  Grøn bønne
                  • Sep 2009
                  • 16

                  #9
                  Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

                  Nå, jeg lovede jo lige at vende tilbage når jeg havede prøvet den i et par dage.

                  Jeg må sige at der er rimelig stor forskel på min Silvia og den nye Domobar.

                  1. Jeg behøver ikke at vente ret lang tid før den er klar til damp (også selvom lampen stadig lyser.
                  2. Jeg får langt mere crema end før.
                  3. Det hele er lige lidt mere lækkert.
                  4. Jeg er slet ikke dygtig nok til at vejlede nogen, så spørg også andre

                  Når det er sagt, vil jeg igen lige slå fast at jeg var glad for min Silvia, og kan sagtens anbefale den.

                  ps. Det hjalp at skifte dyssen ud til en 2 huls. Nu kører det bare med skummet mælk.

                  Tak for hjælpen.

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Re:Hjælp til steaming på min nye Vibiemme Domobar.

                    Hejsa,

                    skønt at du er glad for din Vibiemme
                    Du skulle jo også være et skarn andet... Haha..

                    Det er vel egentlig som jeg forventede og det berettiges vel også af prisen. Desværre kommer der nok ikke så mange til salg, som der dukker Silviaer op i DBA så jeg må nok nøjes.
                    Når det er sagt så er mit behov ikke større end at jeg sagtens klarer mig med en Silvia... Men så er der jo noget at ønske sig og glæde sig til hvis der skulle dukke en rig onkel op fra Amerika

                    Endnu en gang tillykke. Jeg skal hente min Rocky-kværn i lufthavnen i morgen... Jeg glæder mig!

                    Mvh.
                    Kristian
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    Working...
                    X