God rist på en Gene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • filip
    Stamgæst
    • Mar 2008
    • 761

    God rist på en Gene

    Hey !
    Efter at have modtaget en masse gode råd fra Espressobars brugere, er det på tide at jeg selv kommer med et (ordentligt!) råd.
    Det drejer sig om ristning af bønner på en Gene Café kafferister.
    Jeg havde læst at det var en god idé at trække tiden mellem 1. og 2. knæk, og samtidig var jeg ikke helt tilfreds med den volumen bønnerne havde, når jeg var færdig med at riste. Derfor forsøgte jeg at skrue lidt op og ned for varmen undervejs, og pludselig blev bønnerne store og \"fede\", ligesom på en Hottop rister. Jeg synes selv bønnerne har fået mere smag, men det er selvfølgelig nuancer, vi taler om, og naturligvis også en smagssag..

    Men her er hvad jeg gjorde:

    Varm først Genen op til ca 200 grader (uden bønner)
    Hæld bønnerne i og sæt Genen på 250 grader
    Skru ned til 230 grader efter 6 minutter
    Giv bønnerne yderligere 8 min på 230 grader
    Skru op til 250 grader de sidste 2, 3, 4 min (jeg giver dem selv ca 3:15, men det er en smagssag, og kommer selvfølgelig an på om man rister til stempel eller espresso!)

    Det er de sidste 2-4 minutter der gør udslaget, og der hvor bønnerne tager til i volumen.
    Håber rådet kan bruges
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist


    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon
  • blade69
    Mørkristet
    • Jan 2008
    • 384

    #2
    Re:God rist på en Gene

    Hejsa Fillip

    Dejligt med sådan lidt gode råd til os Gene ejere. Har lige et par tillægsspørgsmål.
    1. Hvornår kommer 1. knæk for dig i forhold til hvornår du skifter temperatur?
    2. Ditto med 2. knæk
    3. Laver du ekstern køling?


    Jeg havde personligt aldrig tænkt på at volumen på bønnerne kunne indikere noget om smagen på bønnerne??

    Men jeg vil gerne opfordre til at vi skambruger denne tråd til at finde ud af mest muligt om vores kære Gene rister....:silly:
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

    Comment

    • filip
      Stamgæst
      • Mar 2008
      • 761

      #3
      Re:God rist på en Gene

      hej blade,

      1. jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan høre det :blush: altså 1.knæk..
      selvom det burde være højere, lydmæssigt, end 2. knæk fortaber det sig i larmen fra Genen. Det generer mig ikke fordi jeg ved at det er der, men mine ører kan altså ikke høre det.

      2. knæk kommer mellem 16:45 og 17:30, det kommer lidt an på hvilken bønne jeg bruger, eller om det er en blend. 2.knæk kan jeg nogen gange også have svært ved at høre :blush: :blush: især hvis det er en blend (måske jeg skulle et smut forbi ørelægen!)men jeg synes slet ikke at en Gene er så lydsvag, som der skrives rundt om på nettet.

      3. Jeg køler ned til 175 grader på maskinen. Derefter bliver bønner hældt ud i et tyndt metalfad.

      Ang. volumen: Jeg mener heller ikke at der kan sættes lighedstegn mellem volumen og smagen. Men jeg er helt sikker på at ristningen påvirker smagen. Det er derfor jeg slow roaster for eksempel.
      f
      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist


      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:God rist på en Gene

        Jeg har netop ristet en TCC blend efter din vejledning Filip. Umiddelbart ser resultatet rigtig flot ud... så nu er det bare at vente til de er klar til at blive smagt på.

        Det er sgu det værste ved at riste selv, ventetiden...
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • filip
          Stamgæst
          • Mar 2008
          • 761

          #5
          Re:God rist på en Gene

          Jeg har netop ristet en TCC blend efter din vejledning Filip. Umiddelbart ser resultatet rigtig flot ud... så nu er det bare at vente til de er klar til at blive smagt på.
          Fedt at høre !

          Det er sgu det værste ved at riste selv, ventetiden...
          enig, enig..
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist


          \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

          Comment

          Working...
          X