Manuel Preinfusion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lsm
    Mellemristet
    • Jun 2007
    • 243

    Manuel Preinfusion

    Tænkte på om der er nogen, der kan komme mere ind på teknikken bag den manuelle preinfuin?

    Er med på at man selv styrer, jvf manuel..., men er det bare fordi man tænder for vandet med et lavere tryk end de 9 bar inden man giver fuld styrke eller hvorledes? :unsure:

    Mener jeg så i forbindelse med Slayer maskinerne, at der kommer noget MEGET tyk crema udog det skulle skabe en sødere smag, hvor de også styrede trykket (vist nok)?
  • Ole
    Lysristet
    • Jun 2008
    • 91

    #2
    Re:Manuel Preinfusion

    Den \"normale\" preinfusion fugter pucken/kaffen med vand ved et tryk på omkring 3-4 bar i ca. 5 sekunder inden den egentlige brygning og dermed ekstraktion starter. Denne form for preinfusion ser man på e61 maskiner som Vibiemme og Giotto.
    Til forskel fra ovennævnte styres den manuelle preinfusion, som det ligger i navnet, manuelt Ved hjælp af paddle-systemet kan man altså selv bestemme i hvor lang tid man vil tilføre vand til pucken ved et lavt tryk, og derefter gradvist lade trykket stige til omkring de 9 bar. Hermed har du nogle flere parametre at ændre på i forhold til en oprindelig brygproces, og derfor kan man eksperimentere med kaffen og få andre smagnuancer frem. Det er meget teknisk, og er ikke den, der ved mest om det, men det var en lille forklaring. Denne preinfusion giver, som du selv nævner, nogle noget \"voldsommere\" espressi, og netop Slayer laver nogle skud, hvor de \"forsinker\" blondingen i meget lang tid, og altså derfor kan ekstrahere mere smag ud af kaffen.
    Håber der er flere, der vil komme med input, da jeg også god kunne tænke mig at vide mere!
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

    Comment

    • lsm
      Mellemristet
      • Jun 2007
      • 243

      #3
      Re:Manuel Preinfusion

      Så har jeg nok forstået det rigtigt nok...

      Men er der nogen, der ved hvordan det fungerer, er det omdrejningerne på motoren, en elektronisk/mekanisk styring på pumpen, en opv, der justeres eller noget helt fjerde, som bruges for at regulere trykket?

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Re:Manuel Preinfusion

        Måske er det bare det almindelige vandtryk fra vandværket, ved det, at disse maskiner normalt er sat op med direkte vandtilslutning.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • Ole
          Lysristet
          • Jun 2008
          • 91

          #5
          Re:Manuel Preinfusion

          Jeg tror Sonne har ret i, at preinfusionen er det tryk, maskinen leverer vand ved \"uden om pumpen\". Mener også Thomas Valentin snakkede om, at det var det samme tryk, som vandværket/vandhanen leverede, men er dog ikke sikker? Men det er jo blot den preinfusion, der er udbredt på mange maskiner. Den kontinuerlige aktivering af trykket vha. paddle-systemet, ved jeg desværre ikke hvordan fungerer. Måske de skriver noget om det i forbindelse med Slayer - maskinen? Det er dog ikke præcist det samme system som på en LM FB80/paddle.
          Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
          Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

          Comment

          • lsm
            Mellemristet
            • Jun 2007
            • 243

            #6
            Re:Manuel Preinfusion

            Sidder lige og kigger på slayerespresso.
            Der opererer de med 2 forskellige trykmuligheder ved start og forskellig tid, men stadig shot indenfor de normale 25-30 sekunder.

            Jeg tror at Slayer har deres egen lavtryksinfusion, der foregår via justering af pumpetrykket og på den måde forsøger de at fremhæve de forskellige noter.

            Men mener også at det ikke er det samme system/måde Slayer og LM bruger.

            Søgte lige lidt på HB og fandt tråd.

            Tyder det ikke på trykjustering on-the-fly?

            Comment

            Working...
            X