Erfaringer med stempkandekaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kaare
    Grøn bønne
    • Dec 2008
    • 3

    Erfaringer med stempkandekaffe

    Hej,

    Jeg oplever at når jeg sætter en stempelkande over, så er der en tendens til at en stor del af kaffe efter kort tid (inden 4 minutter) synker til bunds.

    Har dette noget at sige for resultatet?
    I så fald hvad kan det skyldes (fx. vandets temperatur eller kaffens malingsgrad?

    Det skal siges at jeg maler kaffen groft med en zassenhaus kværn og og lader det kogte vand stå et øjeblik for at nærme sig de ca. 94 grader.

    Kåre
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Re:Erfaringer med stempkandekaffe

    Det tror jeg sker for os alle. - Det sker i hvert fald for mig. Jeg tror ikke det har noget at sige for smagen. Og hvis du ellers godt kan lide smagen, er det ingen grund til at være nervøs.
    Det vigtigste er at det du gjort alt kaffen godt våd i starten. Evt. ved at røre rundt med en ske. Selv hælder jeg bare voldsomt. Det må godt skvulpe lidt nede i kanden når du hælder.

    Hvis du ikke har prøvet det, så synes jeg du skal prøve Roed/Engel/Wendelboe teknikken og Mark Prince teknikken. Du vil være overrasket over forskellen.

    Roed herinde, har en glimrende video, men der er også denne her:
    The French Press/Press Pot/Plunger Pot/Cafetiere is by far the best coffee brewer you can buy when it comes to the ratio of price and coffee quality. The press…


    Og så er der Mark Prince\'s teknik.
    We walk you through a step by step advanced (and still experimental) press pot technique that results in a cleaner, more delicate cup of coffee. Very useful ...


    Eksperimenter også med at gå under 4 min. F.eks. 3.5 min. Det er min oplevelse at nogle kaffer overdøver sig selv, hvis de trækker i 4 min og man ikke får de fine smags nuancer med. For mig gælder det typisk med frugtede etiopiske og kenyanske kaffer.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • Peter L
      Lysristet
      • Jul 2009
      • 72

      #3
      Re:Erfaringer med stempkandekaffe

      4 minutter? Jeg har læst syv et sted! Jeg syntes også det var længe at vente. Mod hurtigere kaffebrygning!

      -Peter
      Gaggia Classic
      Gaggia MD58
      Presso Barista 58 mm.

      Comment

      • dr.kaffeberg1
        Mørkristet
        • Jul 2009
        • 311

        #4
        Re:Erfaringer med stempkandekaffe

        Jeg synse at 4 min. er en godt tid at holde sig til. Men ja prøver at eksperimenter med det. hvis du prøven kaffebøn som du synes at MEGET bitter, så kun du prøven, at fejen noget af skummer så kommer nå hæle vand up i kande
        1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

        ordbillde

        Rancilio Epoca E1
        Fiorenzato T80

        Comment

        Working...
        X