Kaffemængde i Bodum stempel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Falckmanden
    Coffeeholic
    • Feb 2009
    • 1370

    Kaffemængde i Bodum stempel

    Hej

    Jeg har en Bodum 4 kop stempel http://www.bodum.com/pages/products/...001&id=1924-16

    Hvor mange gram kaffe ville i putte i sår\'n en fætter, er der en \'\'standart\'\' mængde per kop, og hvor groft skal det males? Jeg har en Rocky!!

    Jeg har set en anden tråd hvor folk snakker om en vis James Hoffmann metode. Er der en der kan forklare mig i korte træk hvad det går ud på?

    Takker
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

    Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    #2
    Re:Kaffemængde i Bodum stempel

    Standard er vist 7 gram per kop, så det må være 28 gram eller deromkring, evt. lidt mere.

    Så vidt jeg ved er James Hoffmanns metode noget med, at man efter trækketiden skummer hele det øverste lag af. Det giver en langt renere kop uden grums, men det er omdiskuteret hvad det gør ved smagen, dvs. om det fjerner for meget af smagen. Hvis man som jeg synes, at stempelkaffe godt kan blive lidt for vandet i smagen, er det nok ikke en god metode.

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Kaffemængde i Bodum stempel

      Falckmanden wrote:
      Hej

      Jeg har en Bodum 4 kop stempel http://www.bodum.com/pages/products/...001&id=1924-16

      Hvor mange gram kaffe ville i putte i sår\'n en fætter, er der en \'\'standart\'\' mængde per kop, og hvor groft skal det males? Jeg har en Rocky!!

      Jeg har set en anden tråd hvor folk snakker om en vis James Hoffmann metode. Er der en der kan forklare mig i korte træk hvad det går ud på?

      Takker
      Hvad er en kop? I min verden giver det meget mere mening at tale gr/l og her er en dosering på ca 60 gr/l vist et meget godt udgangspunkt.

      Tjek www.jimseven.com for \"hans\" french press technique (og en masse andet godt info)
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Mentonic
        Grøn bønne
        • May 2009
        • 12

        #4
        Re:Kaffemængde i Bodum stempel

        Jeg bruger lige omkring de 57g pr. liter vand, selvfølgelig alt efter hvilken kaffe jeg bruger.

        Comment

        • Brownie
          Stamgæst
          • Jul 2007
          • 765

          #5
          Re:Kaffemængde i Bodum stempel

          Da jeg sidst var hos TCC forstod jeg at ca 7gr er rigtig nok til større portioner f.eks. 12 kops. Men jo mindre bryg jo mere pr kop. Så 35gr på 4 kopper tror jeg er idéelt.
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

          ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

          Comment

          • Falckmanden
            Coffeeholic
            • Feb 2009
            • 1370

            #6
            Re:Kaffemængde i Bodum stempel

            Tak for svar, jeg viste at jeg kunne regne med \'\'my fellow coffeegeeks\'\'.

            Jeg vil prøve med de 28 - 35g og så må vi se hvad der passer til mine smagsløg.

            Kasper
            Hjemme:
            ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
            La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
            Mazzer Robur E

            Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

            Comment

            Working...
            X