Gennemløbstid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • busch
    Grøn bønne
    • Mar 2009
    • 8

    Gennemløbstid

    Hvis man en maskine med pre-infusion hvordan skal man så beregne gennemløbstid? Skal man tælle de 25 sek(eller hvad man nu sigter efter) fra pre-infusion starter eller fra det tidspunkt pre-infusion stopper og maskinen for alvor begynder at pumpe vandet igennem filteret?

    /Søren
  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    #2
    Re:Gennemløbstid

    Det er der delte meninger om, se evt her:



    Jeg vil mene, at det skal tælles fra der kommer tryk på

    Comment

    • blade69
      Mørkristet
      • Jan 2008
      • 384

      #3
      Re:Gennemløbstid

      jeg har fået oplyst at man tæller fra det tidspunkt hvor du starter maskinen. Dvs. hele cyklussen tælles med, også præinfusionen
      Nuova Simonelli Appia
      Compak K10
      Gene roaster

      Comment

      • busch
        Grøn bønne
        • Mar 2009
        • 8

        #4
        Re:Gennemløbstid

        Ah. Meget oplysende diskussion.

        Egenligt er konklusionen jo at det bør være smagen i koppen som er afgørende, men når man jo ikke lige har tid til at lave tests selv er det godt at høre hvad andre tror/mener.

        /S

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Gennemløbstid

          blade69 wrote:
          jeg har fået oplyst at man tæller fra det tidspunkt hvor du starter maskinen. Dvs. hele cyklussen tælles med, også præinfusionen
          I virkeligheden er det vel ikke så vigtigt. Du kan alligevel ikke bruge dette til ret meget andet end at sammenligne dit ene skud med det næste - samme maskine, samme blend! Og til det brug er det jo ligegyldigt hvordan du måler det - bare det er ens hver gang.

          Men læs den anden tråd igennem. Det er en spændende diskussion, hvor Hobzon oven i købet har får Scott Rao til at uddybe, hvad han skriver om ekstrationstid i sin bog.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:Gennemløbstid

            busch wrote:
            Hvis man en maskine med pre-infusion hvordan skal man så beregne gennemløbstid? Skal man tælle de 25 sek(eller hvad man nu sigter efter) fra pre-infusion starter eller fra det tidspunkt pre-infusion stopper og maskinen for alvor begynder at pumpe vandet igennem filteret?
            Dette har vist været oppe at vende før her på espressobar.dk. Ifølge Scott Rao skal man regne tiden fra de første dråber kaffe kommer til syne under filterkurven i bryghåndtaget.

            I virkeligheden er det smagen i koppen der skal afgøre det, for bliver den overekstraheret, så skal du jo korte den lidt af. Det afgørende er derfor at du altid måler fra det samme punkt.

            Min personlige erfaring er dog at 25 sekunder fra man starter pumpen, konsekvent giver en ristetto (i det mindste på min maskine og med de blends jeg normalt bruger). Derimod får jeg en langt \"blødere\" kaffe, hvis jeg venter med at starte uret, til jeg ser de første dråber forme sig under filterkurven.

            Men som vi også konkluderede i denne tråd - det må være smagen i koppen og ikke sekunder, der bestemmer hvordan du skal lave din kaffe.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            Working...
            X