Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MarWin
    Grøn bønne
    • Apr 2009
    • 3

    Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

    Hey. Tænkte, der sikkert er en haj eller 2 der kan hjælpe en newbie i nød. Er lidt i tvivl om jeg skal poste det hér eller det skulle have været i Espressomaskine kategorien, men nu blev det under kværne.
    Jeg har lige erhvervet mig en Mahlkönig Vario, som erstaning for en udtjent Gaggia MDF (grin bare, men den har nu gjort det meget godt )
    Problemet er, jeg er nødt til at sætte den til at kværne alt for groft, i forhold til hvad jeg læser andre indstiller deres.
    Indstillingen er 3. hak øverst i grov indstilling, og 4. nederst(!) i finindstilling for der kan laves et normalt 25 sekunders shot på min Vibiemme Domobar. Og jeg stamper med barnehånd (max 15 kg. vil jeg tro).
    Resultatet er ret kedeligt, med en temmelig lys crema, med den ellers fremragende Espressoblend 2009 fra Kaffemekka (har selvfølgelig prøvet med et par andre blends, bl.a. Uno fra Risteriet med stort set samme resultat )
    Og ja, jeg har prøvet at øge trykket (til 11-12 bar) på Vibiemme\'en..
    Men som man siger , er gode dyr rådne, så alle input vil blive modtaget med kyshånd. På forhånd tak
  • blade69
    Mørkristet
    • Jan 2008
    • 384

    #2
    Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

    sæt brygtrykket til 9bar som udgangspunkt.
    tamp m. 20 kg
    lad et dobbeltshot så der er ca. 2*30 ml

    fortæl mig lige hvor meget kaffe du kommer i filtret

    lad vær med at tænke så meget på hvordan andre indstiller kværnen... hvis det er ligesom på rocky så kan der være kæmpe forskel på de enkelte maskiner
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

    Comment

    • MarWin
      Grøn bønne
      • Apr 2009
      • 3

      #3
      Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

      Jeg har skruet ned for trykket igen til ca. 9,5 bar.
      Jeg bruger 14 g. filter, og fylder ungefehr 14-15 g. i
      Hvis jeg stamper med 20 kg. med de indstillinger jeg har nu, tager extraction\'en +50 sekunder!
      Jeg tænker nu heller ikke så meget på hvordan andre indstiller deres kværn, men når resultatet af det jeg kværner mere ligner filter- frem for espressokaffe, og selve shottet bærer præg af det, så må der jo være et eller andet galt :unsure:

      Comment

      • Journey
        Espresso
        • May 2007
        • 502

        #4
        Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

        Hej..

        Ang. instillingen.. Så bruger jeg stort set samme indstilling som dig på min Vario.
        3 på makro pinden, og så bruger jeg stort set hele mikro skalaen, alt efter hvad bønne der er i..

        For mig lyder det lidt mærkeligt at du ved og ændre tampetrykket fra 15 til 20 kg, ændre gennemløbstiden til det dobbelte..

        Men ang. den lyse crema, havde du ingen problemer før, med den gamle kværn. ??
        Er der noget channeling i pucken.. ??
        Og det er frisk kaffe.. ??


        Jeg tror bestemt ikke det er kværnen.. Jeg er rimelig imponeret over hvor jævnt og ensartet min kværner.. Og Stort set uden klumper..
        Så den kan bestemt lave et godt resultat..
        Hilsen Johnny

        Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

        Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

        Comment

        • blade69
          Mørkristet
          • Jan 2008
          • 384

          #5
          Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

          Hmm. Maaske du skulle proeve at teste brygtrykket med et eksternt filter med trykmaaler i
          Nuova Simonelli Appia
          Compak K10
          Gene roaster

          Comment

          • Gunde
            Espresso
            • Mar 2008
            • 689

            #6
            Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

            For mig lyder det lidt mærkeligt at du ved og ændre tampetrykket fra 15 til 20 kg, ændre gennemløbstiden til det dobbelte..
            Enig. Det virker mærkeligt. Det er mit indtryk at forskel i tampetryk, skal være langt større, for at give nogen mærkbar forskel i gennemløbstid.
            Mvh Morten

            --------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

            Comment

            • MarWin
              Grøn bønne
              • Apr 2009
              • 3

              #7
              Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

              Tak for svarene
              M.h.t. tampetrykket (de max. 15 kg. som jeg skrev) tror jeg måske jeg overdrev lidt, for et tjek med badevægten viste ca. 10/11 kg. så det hænger vel nogenlunde sammen med de to gennemløbs tider (10 kg. 25 sek/20kg. 50 sek.)
              Det virker bare underligt at jeg fik en perfekt gennemløbstid og en god mørk crema, med Gaggia\'en (på indstiling 6-8 stykker, hvis det sige nogen noget) og så når man skifter til en kværn der er et par klasser bedre, går det hele galt..
              Det beroliger mig dog noget, Journey bruger en del indstillinger på sin.
              Men jeg tror jeg vil gå i kødet på, Vibiemme\'en, for det er jo nok dér hunden ligger begravet (Okay, hvis jeg finder en død hund inde i maskinen, løser det nok problemet :P )
              Men hvor, eller hvordan får man fat i et eksternt filter med trykmåler?

              Comment

              • blade69
                Mørkristet
                • Jan 2008
                • 384

                #8
                Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

                mener risteriet sælger den
                men ellers spørg der hvor du købt din vbm
                Nuova Simonelli Appia
                Compak K10
                Gene roaster

                Comment

                • Cthulhu
                  Grøn bønne
                  • Mar 2008
                  • 48

                  #9
                  Re:Mahlkönig Vario... hvad gør jeg galt?

                  Jeg har også lige købt Vario og jeg tænker på hvordan du \"måler\" de 14-15g.

                  Doserer du efter vægt eller volumen?

                  Min erfaring er at Varioen giver en ret \"fluffy\" grind i forhold til min Rocky så hvis du doserer efter volumen og bruger samme mængde som før får du muligvis mindre kaffe.

                  Dette kunne være forklaringen på tynd lys espresso - for lidt kaffe og samme mængde vand = overekstration.

                  Håber det hjælper.
                  Dalla Corte Mini
                  Mahlkönig Vario
                  Reg Barber 54mm stamper

                  Comment

                  Working...
                  X