Seedning til WBC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    Seedning til WBC

    Jeg synes det kunne være meget sjovt at skrive lidt om hvem man tror vinder osv. til WBC, og hvorfor.

    Her min totalt uvidenshedsbaserede seedning.

    Som de to øverster har jeg Carl Sara og Sammy Piccolo.

    Sammy Piccolo har, så vidt jeg lige kan sige, været i top 3 et par gange før. Carl Sara har også været i top 3 tidligere. Kaster man et blik ned over vinderne og deltagerne, lader der til at være en tendens til at man skal have klaret sig godt tidligere for at vinde. Stephen Morrissey er vel en undtagelse. - Jeg mener ikke at han har deltaget tidligere.

    Udover det var Carl Sara en fed MC sammen med James Hoffmann sidste år, så han bliver min nr. 1.

    Nr. 2. bliver så Sammy Piccolo. Mark Prince raver en del over Sammy Piccolo - Jeg ved ikke om det tæller op eller ned i min bog.

    Nr 3. bliver vores egen Morten Vestenaa. MoBak nævnte at Gwilym Davies har et godt team bag sig, James + Anette, men det har Morten Vestenaa sgu også, så hvad det angår står de lige. Mortens fordel er at han er dansker, og derfor stadig har statistikken på sin side.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton
  • Jacob
    Master Brewer
    • Feb 2008
    • 1600

    #2
    Re:Seedning til WBC

    VM i barista, er det ikke en italiener der vinder sådan noget?

    Jeg ville godt se en kvinde vinde

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Seedning til WBC

      VM i barista, er det ikke en italiener der vinder sådan noget?
      Det er alligevel lidt sjovt at de ikke klarer sig bedre. Man skulle tro, at der var mange solide håndværkere.

      Jeg ville godt se en kvinde vinde
      Samme her, men nu skal de lige vinde i Danmark Først.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • Gunde
        Espresso
        • Mar 2008
        • 689

        #4
        Re:Seedning til WBC

        Gunde wrote:
        Samme her, men nu skal de lige vinde i Danmark Først.
        Hovsa! Lene Hyldahl vandt da også i 2007.
        Mvh Morten

        --------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Seedning til WBC

          Gunde wrote:
          Gunde wrote:
          Samme her, men nu skal de lige vinde i Danmark Først.
          Hovsa! Lene Hyldahl vandt da også i 2007.
          Det gjorde hun. Og var SÅ tæt på at komme i finalen til VM.

          Jeg tror på Morten går hele vejen. Og det er ikke (kun) fordi jeg er en jubelglad dansker. Jeg har smagt hans espresso og jeg er overbevist om, at den giver ham meget tæt på toppoint for smag i alle drikkene. Derudover synes jeg han er utrolig cool, og jeg tror ikke der vil være noget usikkerhed og nervøsitet at spore hos ham

          Og som du siger, Gunde. Han har bestemt også haft et stærkt team i ryggen, både på risteren, den daglige træning, opbygning af signaturdrik mv.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • klaus
            Mørkristet
            • Oct 2007
            • 318

            #6
            Re:Seedning til WBC

            Hov hov! Kvinderne klarer sig faktisk ganske udemærket i top 6 (finalen). Dog mangler vi stadig at en kvinde vinder.

            Jeg vil næsten ikke turde spå om noget mht vindere, men her er lidt af mine tanker om årets WBC, som jeg for første gang siden 2004 går ikke er med til. Men så er det godt der er live feed.

            Det er klar at Carl Sara og Sammy Piccolo er favoritter, da de begge har været med i konkurrencen rigtig mange gange før. Men det kan også efterhånden være lidt kedeligt at se de samme prøve igen og igen, så jeg håber de har fundet på noget spændende nyt. Carl er min personlige favorit af de to.

            Joseph fra Lebanon er jo også en gammel kending (3. gang til WBC) og mon ikke han giver den fuld skrue igen? :silly:

            Jeg var meget imponeret over Michael Phillips\' præsentation i USBC. Der er nok mange der ikke har hørt om ham før og han var også the underdog til USBC, men hans præsentation var super, og jeg glæder mig til at se hvad han laver i WBC.

            Matthias fra Sverige er også en kanon fyr, som virkelig sætter kaffen i centrum. Han lavede en sindsygt fed dekonstrueret Finca Vista Hermosa kaffeoplevelse for Casper og jeg, da vi var i Sverige og undervise i Beige Master Course. Jeg snakkede med hans chef Matts Johanson fra Da Matteo og han sagde at Matthias\' WBC præsentation faktisk bliver en videreudvikling af den, så det er jeg spændt på.

            Fra producentlandende glæder jeg mig til at se hvordan Raul fra Guatemala klarer sig. Jeg mødte ham sidste forår hos Anacafé (specialkaffe foreningen) i Guatemala. Siden da har han rejst til USA for at lære mere om barista håndværket. Han er en rigtig fin fyr.

            Det samme må man sige om John Makau fra Kenya. Jeg dømte da han vandt det Kenyanske mesterskab for et par år siden og hans smil og personlighed kan han komme langt med. Hvis så bare de har lyttet til vores råd om at riste deres Kenya espresso meget lysere, så kan han nok vise dommerne en rigtig frugtig espresso.

            Det bliver interessant at se om Norge langt om længe kommer (tilbage) i finalen med Oda som repræsentant. Jeg kender hende ikke, men hun skulle være rigtig god.

            Og sidst men ikke mindst....

            Morten Vestenaa - det danske håb.
            Jeg tror og håber på at han kommer i finalen, men akkurat som sidste år er det en hård tjans. Guderne skal vide han har kaffen og talentet til det, men for at han ikke skal føle et alt for stort pres på sine skuldrer (hvis han nu skulle læse dette) så er han en ganske ung barista og det er hans første gang i konkurrencen. Men samtidig, første gang jeg konkurrerede endte det med bronze, så det kan godt lade sig gøre, og der er ingen tvivl om at både hans kaffe, præsentation og barista teknikker er uendeligt meget bedre end tilbage i 2004.

            Så lad os alle heppe rigtig meget på Morten og krydse vores fingre, tær og portafiltre! :woohoo:
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Seedning til WBC

              Her er lige linket til hvad Ladbrokes tror

              Jeg tænker lidt på, om det direkte kan være en ulempe hvis domemrne ved, at Morten kun har været barista i et år. Man kunne måske frygte, at nogle dommere har den indstilling, at man ikke kan vinde VM med 1 års erfaring - og faktisk lader denne holdning overskygge det, de rent faktisk får serveret. Hvad tror du Klaus? Du er lidt mere inde i de kredse og har endda en kæreste, der er dommer. Kunne dette være en reel risiko?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • Gunde
                Espresso
                • Mar 2008
                • 689

                #8
                Re:Seedning til WBC

                MoBak wrote:
                Tak for linket. Kunne ikke lige finde det.
                Mvh Morten

                --------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

                Comment

                • klaus
                  Mørkristet
                  • Oct 2007
                  • 318

                  #9
                  Re:Seedning til WBC

                  MoBak wrote:
                  Her er lige linket til hvad Ladbrokes tror

                  Jeg tænker lidt på, om det direkte kan være en ulempe hvis domemrne ved, at Morten kun har været barista i et år. Man kunne måske frygte, at nogle dommere har den indstilling, at man ikke kan vinde VM med 1 års erfaring - og faktisk lader denne holdning overskygge det, de rent faktisk får serveret. Hvad tror du Klaus? Du er lidt mere inde i de kredse og har endda en kæreste, der er dommer. Kunne dette være en reel risiko?
                  Nope, de er prof de dommere. Hvis han har the mad skillz og det kommer frem i koppen er det det eneste der tæller. Og der er jo folk i Italien der har været baristaer i 30 år, men deres kaffe smager stadig af l*rt :P he he he, det skal man nok passe på med at sige :lol:
                  Klaus Thomsen
                  World Barista Champion 2006
                  Kig ind på vores Blog her
                  The Coffee Collective

                  Comment

                  • klaus
                    Mørkristet
                    • Oct 2007
                    • 318

                    #10
                    Re:Seedning til WBC

                    Det er da for vildt at man kan spille på WBC på Ladbrokes!! Jeg gambler godt nok aldrig (i hvert fald uden for Café Halvvejen) men det er liiiige før...

                    Men det bringer lige to baristaer mere op i min liste...

                    Sander fra Holland. Jeg dømte ham nemlig sidste år da han vandt i Holland og han var en super vinder i min bog. Manden er over 2 meter og 10 høj, så der er noget at se op til. Det var hans utroligt venlige personlighed der slog igennem på scenen, men jeg må ærglig talt sige at jeg ikke ved hvor langt hans evner og kaffe rækker i WBC. Men sidste år kom Holland jo rigtig langt ved fælles indsats og mon ikke de har stået sammen igen i år?

                    Gwilym fra England glemte jeg helt. James og Anette har utvivlsomt gjort et stort stykke arbejde med ham, og vil gerne følge det til dørs. Men jeg ved også de begge er ved at være ret udmattede af konkurrencer. Jeg har ikke mødt Gwilym, men alle der har, snakker rigtig positivt om ham. Jeg tror bestemt han klarer det godt, men jeg ville ikke tippe ham som vinder (i hvert fald ikke hvis der er penge på spil).

                    Nåh, har jeg ikke snart dækker mig helt ind?
                    Klaus Thomsen
                    World Barista Champion 2006
                    Kig ind på vores Blog her
                    The Coffee Collective

                    Comment

                    • Gunde
                      Espresso
                      • Mar 2008
                      • 689

                      #11
                      Re:Seedning til WBC

                      Der er også en mini artikel om WBC og Ladbrokes her:

                      Mvh Morten

                      --------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

                      Comment

                      • Gunde
                        Espresso
                        • Mar 2008
                        • 689

                        #12
                        Re:Seedning til WBC

                        Nåh, har jeg ikke snart dækker mig helt ind?
                        Jo, helt sikkert! Det er super læsning! - Jeg bemærker iøvrigt at Carl Sara lader til at godt sted at lægge sine penge, hvis man endeligt skulle spille.
                        Mvh Morten

                        --------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

                        Comment

                        • Søren Stiller Markussen
                          Lysristet
                          • Mar 2008
                          • 87

                          #13
                          Re:Seedning til WBC

                          Det bliver sgu spændende og se hvad der kommer til at ske i år...jeg glæder mig til at se det på side linien....var lige i Holland en tur i sidste uge og besøge min trader...der havde ristet kaffe til den Hollandske vinder...(var ikke rigtig noget at råbe...hurra af) men det er svært at sige hvad dommerne dømmer efter...men glæder mig i hvert i fælde til at se det...herfra (med babyer på den ene arm) / ikk..Klaus....

                          Comment

                          • klaus
                            Mørkristet
                            • Oct 2007
                            • 318

                            #14
                            Re:Seedning til WBC

                            Det var sjovt at se i går, på trods af de mange tekniske vanskeligheder.
                            Jeg synes ikke Sammy var specielt imponerende (tør jeg godt sige her på et dansk forum). Han var temmelig nervøs, hvilket gik ud over hans \'tale\'. Og hans signature drik var lidt for meget grape-ovenpå-grape. Men OK, hans espressoer og cappuccinoer så solide ud og det rækker nok til en finaleplads trods alt. Men han skal oppe sig hvis han vil ha guldet. I dag glæder jeg mig rigtig meget til at se Carl Sara (omkring kl. 19.30 dansk tid).
                            Og ja Søren, det er også med barn på armen her. Bogstavelig talt. Jeg kunne nå at skifte ham mens feedet var nede og resten af tiden var det med én hånd på tastaturet til chat roomet
                            Klaus Thomsen
                            World Barista Champion 2006
                            Kig ind på vores Blog her
                            The Coffee Collective

                            Comment

                            • rsbrix
                              Mellemristet
                              • Jan 2008
                              • 297

                              #15
                              Re:Seedning til WBC

                              Klaus, kan du sige lidt om, hvad du kigger efter for at bedømme præstationen gennem livestreamet? Man kan jo naturligvis ikke smage på varerne, og det er også svært vurdere om der er nogen sammenhæng mellem intentionen og resultatet. Så hvad kigger er erfaren rotte efter af detaljer i stedet?
                              Udstyr
                              Rancilio Silvia
                              Mahlkönig Vario

                              Comment

                              Working...
                              X