Et par hurtige spg...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • filip
    Stamgæst
    • Mar 2008
    • 761

    Et par hurtige spg...

    Hey !
    Jeg har lige et par hurtige spørgsmål :

    1. Skal pf blive siddende i maskinen når man har brygget espresso og nu steamer mælk, eller skal man tage det af ?
    2. Kan man steame mælken først og derefter brygge espressoen ned i glasset/koppen med mælken ?
    3. Når jeg brygger espresso kommer der en gang imellem dråber af vand ud ved håndtaget af pf, nogle der ved hvorfor ?
    Maskinen er en Silvia.

    På forhånd tak
    Filip
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist


    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    #2
    Re:Et par hurtige spg...

    1. når jeg skal lave en cap brygger jeg først en espresso, tænder for dampen når der er 10 sec tilbage af shottet, når det er færdig tager jeg det ud, renser det og sætter det tilbage.

    2. nu har jeg pid på min maskine, så jeg kan altid se hvad temp kedlen er, men jeg brygger dog altid mit shot først og så steamer bagefter, da det er det nemmeste, har prøvet omvendt men kunne ikke smage forskel. Mener at Mark Price fra coffeegeek siger man skal steame mælken først, men du kan jo prøve selv.

    3. Det burde være pakningen, så prøv at skifte den, hvis den drypper ved siden af når du bruger orginal filtret
    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

    Comment

    • pfk
      Lysristet
      • Apr 2009
      • 118

      #3
      Re:Et par hurtige spg...

      Hej,
      Jeg har lige fået min silvia i sidste uge og har oplevet det samme med de klare dråber ved siden af pf et par gange.
      Tilsyneladende har jeg løst problemet ved at stramme pf lidt mere, idet jeg sætter det på maskinen (dvs. skubbe det lidt ekstra mod højre). Desuden har jeg spekuleret lidt i, om det kunne skyldes kaffen er stampet lidt for hårdt, men har ikke fået testet det!
      mvh Peter

      Comment

      • Thybo
        Mørkristet
        • Oct 2007
        • 307

        #4
        Re:Et par hurtige spg...

        Den pakning der er i gruppehovdet når du køber silviaen kan godt være dårlig. Da jeg selv købte min silvia måtte jeg også skifte pakningen for at få det tæt
        8270 Højbjerg

        Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

        Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
        og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

        Comment

        • pfk
          Lysristet
          • Apr 2009
          • 118

          #5
          Re:Et par hurtige spg...

          Nå for pokker! Jamen, det kunne være jeg skulle undersøge om det var tilfældet for min silvia. Jeg drejer pf lige lidt til højre for midten for at få det helt tæt. Er det tegn på en pakning, der skal skiftes?

          Comment

          • Botnakken
            Mellemristet
            • Jun 2008
            • 249

            #6
            Re:Et par hurtige spg...

            Måske et PF der ikke helt er tørret af for kaffe når det sættes op ?

            Altså - kaffekorn som sidder på randen rundt om PF, og så sætter sig på pakningen. Det kræver en god børste at fjerne disse korn fra pakningen.
            /Anders
            Lidt fattigere - men meget rigere

            La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
            Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
            Hario Siphon
            HotTop 8828B
            Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

            Comment

            • filip
              Stamgæst
              • Mar 2008
              • 761

              #7
              Re:Et par hurtige spg...

              jeg backflushede min Silvia i går for første gang.. har kun backflushet med vand indtil da.
              flere gange undervejs kom der en høj skrabende lyd fra maskinen, både mens jeg backflushede og efterfølgende da jeg kørte vand igennem. Er det normalt ?
              Selvom jeg nu har kørt 2-3liter vand igennem kommer der stadig grums ud.. ! Er det normalt?

              Jeg fik den ide i går at jeg fremover vil tage shower filtret ud og gøre det rent sammen med pf og filter med backflush rens en gang om ugen, og kun back flushe med vand til dagligt. Men det er måske en dårlig ide ?

              Filip
              Mazzer Mini Electronic A
              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
              Gene Café kafferister
              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
              Mypressi Twist


              \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

              Comment

              Working...
              X