optimeringer af espresso 2k

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • duelund
    Mellemristet
    • Mar 2009
    • 238

    optimeringer af espresso 2k

    Slet ovenstående, da der var probs med billede

    Hej - jeg opretter denne tråd i håb om,at nogen kan pege på mulige fejlkilder, eller også komme med råd til ændringer, da jeg efterhånden er ved at løbe tør - bruger et hav af timer på at søge på teknikker, se film osv. Nu deler jeg med jer, hvad jeg gør og har lært.

    Først og fremmest underskylder jeg for mine lange chat-beskeder, det er bare så rart med direkte kommunikation når man som mig til tider er forvirret.

    Jeg anvender Gaggia MDF kværn, hvor doseringen ikke virker, så den er skåret væk til gengæld anvendes en anden teknik til dosering. Maskinen er en Gaggia Classic old version:P

    Først og fremmest kværner jeg kaffe direkte ned i mit portafilter, med en tilhørende kant fra noget madhalløj(forklaring senere).

    Billede af fremgang:





    1: Kværnet ned i portafilteret
    2: Med denne spidse metal streg, roder jeg rundt i kaffen for at få fjernet klumper, da min kværn laver ret store klumper.
    3: Så bruger jeg min finger til at fordelle og jævne kaffen.
    4: Sådan ser det ud
    5: Tamper jeg med ca. 20 kg - øver mig i at gøre det så præcist jævnt overalt så pukken bliver lige i overfladen.

    Problemet er så: Når jeg ændre på kværn indstilling mellem 4 og 5. så ændre det gennemløbstiden fra henholdsvis 20 sek og til 35 sek. Ville gerne ramme mere imellem. What to do? og ekstrationen med bundløst portafilter strinter(Hobzon) og har ingen kegleform kun en lettere tyk stråle i midten.

    Ved 20 sek bliver crema rimlig brun
    ved 35 bliver den mørkebrun.

    Billeder af skud kommer. skal nemlig løbe i skrivende stund. Håber folk kan hjælpe. Forresten smagen er jo den vigtigst og den er for det meste bitter.
    Rocket Cellini Classic
    Mazzer Mini
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Reptimeringer af espresso 2k

    Problemet er så: Når jeg ændre på kværn indstilling mellem 4 og 5. så ændre det gennemløbstiden fra henholdsvis 20 sek og til 35 sek. Ville gerne ramme mere imellem. What to do? og ekstrationen med bundløst portafilter strinter(Hobzon) og har ingen kegleform kun en lettere tyk stråle i midten.
    Jeg tror ikke at problemet ligger i dit regime. Det virker godt. Jeg tror problemet ligger i kværnen. Jeg har præcis samme problem med min Rocky, omend spændet er ikke så stort som dit.

    Du kan evt. prøve at dosere op med kaffen.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • filip
      Stamgæst
      • Mar 2008
      • 761

      #3
      Reptimeringer af espresso 2k

      Jeg har præcis samme problem med min Rocky, omend spændet er ikke så stort som dit.
      enig.. jeg er også rocky ejer, og kender til problemet med at den helt rette formalingsgrad er liige imellem to indstillinger. Det ændrer sig hurtigt når kaffen er 1 eller 2 dage ældre.
      Ved 20 sek bliver crema rimlig brun
      ved 35 bliver den mørkebrun.
      - hvornår smager kaffen bedst ?
      Alt hvad du ellers gør ser rigtigt ud.
      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist


      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

      Comment

      • duelund
        Mellemristet
        • Mar 2009
        • 238

        #4
        Reptimeringer af espresso 2k

        syntes generelt begge er ret bitre, måske det er det arbejdskaffe fra Piazza jeg anvender der giver smage, dog syntes jeg ikke at kunne huske at min første espressobarblend 2008 smagte godt, men der kendte jeg til intet
        Rocket Cellini Classic
        Mazzer Mini

        Comment

        • duelund
          Mellemristet
          • Mar 2009
          • 238

          #5
          Reptimeringer af espresso 2k

          er ret skuffet over jeg stadig efter 20-30 forsøg stadig har så mange strint, at koppen skal igennem vaskemaskine før den kan serveres? kan problemet forekomme fra vandfordeleren? at den si der sidder måske kan trænge til en udskiftning eller måske rengøring ? Hvis jeg tager portafilteret ud og kører vand igennem, observere jeg til tider strint her ? altså rent vand der ryger ud til en side?
          Rocket Cellini Classic
          Mazzer Mini

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Reptimeringer af espresso 2k

            duelund wrote:
            syntes generelt begge er ret bitre, måske det er det arbejdskaffe fra Piazza jeg anvender der giver smage, dog syntes jeg ikke at kunne huske at min første espressobarblend 2008 smagte godt, men der kendte jeg til intet
            Jeg kan desværre ikke se dit billede. Ved ikke om det bare er mig. Men generelt vil jeg sige: Den gamle kaffe du har fået er fin til at bruge til at træne noget latte art. Men jeg tror ikke du skal konkludere for meget ud fra dine bundløse ekstrationer ud fra denne kaffe. At du ikke får en kegleformet ekstraktion skuldes sandsynligvis kaffens manglende evne til at lave crema. Deet er helt min egen teori, men jeg tror ofte at kegleformen opstår når der er meget crema. Det er simpelthen mest luft. Jeg tvivler på, at din gamle kaffe laver ret meget crema? Hvis du har noget frisk kaffe, så prøv lige at lave et par skud med den, og se om ekstraktionerne ser bedre ud...
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • duelund
              Mellemristet
              • Mar 2009
              • 238

              #7
              Reptimeringer af espresso 2k

              den laver faktisk okay med Crema, også selvom jeg bruger portafilter med tud. Men mit største problem er det jeg skriver ovenover dit indlæg. Nej kan se at billedet ikke vises? men det gjorde det tidligere idag..
              Rocket Cellini Classic
              Mazzer Mini

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Reptimeringer af espresso 2k

                duelund wrote:
                den laver faktisk okay med Crema, også selvom jeg bruger portafilter med tud. Men mit største problem er det jeg skriver ovenover dit indlæg. Nej kan se at billedet ikke vises? men det gjorde det tidligere idag..
                Ja, undskyld - jeg glemte at kommentere på bitterheden.

                Nu kender jeg ikke lige Piazza kaffe, men det lyder meget italiensk og jeg forestiller mig en traditionel italiensk blend, som er rimelig mørk og sikkert indeholder robusta. Jeg synes at alt italiensk kaffe jeg har smagt har haft høj bitterhed. Nu ved jeg ikke hvor længe siden, du har prøvet EspressoBar blenden? Har du foretaget de samme intensive tests og smagninger med den? Ellers synes jeg du skal prøve igen. Prøv især at lege med doseringen. Den betyder en del for bitterheden.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • duelund
                  Mellemristet
                  • Mar 2009
                  • 238

                  #9
                  Reptimeringer af espresso 2k

                  Det vil jeg helt sikkert prøve, burde komme 900g til mig imorgen har selv 900g i grønne bønner, men dem gemmer jeg til lejlighed. Han sendte forkert. Angående det med at den \"strinter\" ved bundløst portafilter. Når jeg tager portafilteret af og køre vand igennem, så kan strint også forekomme? skal vandet ikke løbe i en fin stråle i midten når man tager portafilteret af? kan min vandfordeler trænge til en udskiftning? eller måske bag den hvor vandet komme ud fra selve gruppehovedet ?
                  Rocket Cellini Classic
                  Mazzer Mini

                  Comment

                  • OSB
                    Lysristet
                    • Apr 2008
                    • 120

                    #10
                    Reptimeringer af espresso 2k

                    Mht til gennemløbstider, så har det været diskuteret ideligt her på siden.
                    Jeg synes det er en fin indikator, men dybest set er det vel ligegyldigt hvis bare kaffen smager godt.
                    så hvis 35 sek smager godt, så tager det 35 sek.
                    Men,
                    Har du prøvet at kværne fint og dosere lidt mindre?
                    Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
                    Mazzer Mini electronic b
                    Genecafe
                    58 mm konveks Motta tamper

                    Comment

                    • duelund
                      Mellemristet
                      • Mar 2009
                      • 238

                      #11
                      Reptimeringer af espresso 2k

                      ja.. Har fundet min drømmesmag, viste sig netop at være et tak finere på MDF kværnen, og så 15g kaffe mums
                      Rocket Cellini Classic
                      Mazzer Mini

                      Comment

                      Working...
                      X