PID parametre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • el jefe
    Mellemristet
    • Oct 2008
    • 251

    PID parametre

    Hejsa

    Har nu fået installerer en PID på min silvia. Det jeg jo sådan set mangler nu er noget der kan måle temperaturen nogenlunde præcist i den anden ende.. Hvad skal jeg have fat i for at gøre det?

    Indtil videre ligger min PID temperatur på 95 grader hvilket jeg umiddelbart kan se ligger under andres PID niveau. Når PID\'en sættes til omkring 100 grader kan jeg høre at vandet koger når jeg flusher, hvilket jo får mig til at sænke target-niveauet.

    Nogen ideer/kommentarer?
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #2
    Re:PID parametre

    Hvor har du sat sensoren og hvilken type er det?

    Jeg havde en fra auberins monteret i et af skruehullerne fra den oprindelige brygtermostat, og der passede 107 grader på PIDen med 94 grader brygtemp.

    Ta det som et udgangspunkt og juster efter smag, om der står 97, 107 eller 14007 er ligemeget, bare kaffen bliver god.
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:PID parametre

      RuneL wrote:
      Hvor har du sat sensoren og hvilken type er det?

      Jeg havde en fra auberins monteret i et af skruehullerne fra den oprindelige brygtermostat, og der passede 107 grader på PIDen med 94 grader brygtemp.

      Ta det som et udgangspunkt og juster efter smag, om der står 97, 107 eller 14007 er ligemeget, bare kaffen bliver god.
      14007 haha rimeligt sygt!!! men du har jo ret, det er vel lige meget så længe den smgare godt
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • Journey
        Espresso
        • May 2007
        • 502

        #4
        Re:PID parametre

        RuneL wrote:
        Hvor har du sat sensoren og hvilken type er det?

        Jeg havde en fra auberins monteret i et af skruehullerne fra den oprindelige brygtermostat, og der passede 107 grader på PIDen med 94 grader brygtemp.

        Ta det som et udgangspunkt og juster efter smag, om der står 97, 107 eller 14007 er ligemeget, bare kaffen bliver god.
        Ja og jeg havde også sådan en føler i mit sæt..
        Og der skulle PID\'en stå på 98.... Og gør det stadig, da jeg kender ham som købte mit Silvia sæt..

        Hvis jeg gik meget over 102 grader, så var det næsten damp der kom ud af gruppe hovedet..

        Så der er vist ikke rigtig nogen norm.. Kun og prøve sig frem..
        Hilsen Johnny

        Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

        Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

        Comment

        • el jefe
          Mellemristet
          • Oct 2008
          • 251

          #5
          Re:PID parametre

          Hvordan varierer jeres PID\'er i selve skuddet?

          Jeg er lidt overrasket over hvor meget den målte værdi på kedlen dykker. Jeg har den sat til 102 på kedlen og igennem skuddet dykker den ned til omkring 90. Jeg har sat føleren i yderste skrue tættest på hvor vandet kommer ind hvilket kunne forklare variationen. Og det er jo ganske tiltænkt at den skal reagere hurtigt for at undgå at det vand der kommer ud fluktuerer for meget i temperatur.

          Men ja, mit spørgsmål er jo så om jeres målte temperatur og ryger et stykke ned i selve skuddet?
          Mazzer Mini E mod. B
          Mahlkönig K30
          Izzo Alex Duetto II
          Behmor 1600
          Torr Classic Tamper Grenadill

          Comment

          • Lars_K
            Lysristet
            • Jan 2009
            • 51

            #6
            Re:PID parametre

            el jefe wrote:
            Hvordan varierer jeres PID\'er i selve skuddet?

            Jeg er lidt overrasket over hvor meget den målte værdi på kedlen dykker. Jeg har den sat til 102 på kedlen og igennem skuddet dykker den ned til omkring 90. Jeg har sat føleren i yderste skrue tættest på hvor vandet kommer ind hvilket kunne forklare variationen. Og det er jo ganske tiltænkt at den skal reagere hurtigt for at undgå at det vand der kommer ud fluktuerer for meget i temperatur.

            Men ja, mit spørgsmål er jo så om jeres målte temperatur og ryger et stykke ned i selve skuddet?
            Min dykker fra 105 til 85, og det tror jeg ikke, er noget problem. Det kan jo ikke være anderledes, når sensoren sidder på vandindtaget.

            PID\'en skal sørge for det rigtige udgangspunkt - ikke andet. Hvad der sker under brygningen, kan PID\'en ikke gøre noget ved. Det afhænger af varmereserverne i kedel og bryghoved samt det resterende kedelvand. Med andre ord tror jeg ikke, det kolde vand i indtaget når at blande sig i processen. Ellers ville det jo i øvrigt gøre det under alle omstændigheder - PID eller ej.

            Så vidt jeg husker, har Auber da også dokumenteret, at temperaturen i bryghovedet er stabil på korrekt temperatur under brygningen, når kedeltemperaturen er sat rigtigt. De forudsætter vist en maskine, der er varmet op i mindst 45 minutter. Også for at give en hurtig stabilisering efter et skud. Det er ikke lykkedes mig at overhale min PID\'ede Silvia - den er altid klar igen, når jeg er klar.

            Mvh
            Lars
            Rancilio Silvia - PID
            Rancilio Rocky
            Gene Café
            I-Roast
            Stempelkande
            Koge- og kaffekande...

            Comment

            Working...
            X