Endnu en ny begynder....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • McDumbo
    Grøn bønne
    • Mar 2009
    • 8

    Endnu en ny begynder....

    Hejsa!

    Jeg må hellere begynde (kort) med min historie og udmunde i mit behov mht. espresso\'ens forunderlige verden... For 1 1/2 år siden fik familien en Krups XP2050 i bryllupsgave og det var bare \"fedt\"... Cafe fra \"kong kaffe\" blev efterlignet i stor stil i det lille køkken - uden at skænke en tanke på afkalkning etc... Så for 1 mdr. stod maskinen af - færdig... Så var tiden til at se på markedet efter en ny \"smart\" maskine...

    Jeg tænkte som udgangspunkt, at der vel ikke kunne være det store marked for \"Espresso\", men hvor tog jeg fejl... :blink: Jeg har den sidste måned læst dør op - dør ned omkring espresso maskiners kunnen... Og jeg føler mig lidt klogere - ikke meget, men lidt... Så håber på lidt hjælp...

    Vores behov i huset er at som følger:
    - lave espresso til gæster (en gang i mellem)
    - lave iskaffe og cafe latte i stor stil (hele tiden)

    Jeg har set lidt på de fuldautomatiske maskiner, som findes på markedet (Jura, Gaggia, Saeco m.fl.), men har desværre ikke 15.000 som jeg smide efter en Jura Z5 (ellers havde jeg gjort det)...

    Men jeg kan ud fra denne hjemmeside se, at Rancillo anbefales i høj grad...

    Jeg har fundet følgende, som forhåbentlig kan afdække mit nuværende behov, samt måske medfører at min interesse for den \"rene\" espresso bliver højnet... Men hvad siger I...?

    Produkter:
    Rancilio Silvia Espresso Coffee Machine
    Rancilio Rocky Doser Coffee Grinder
    Rancilion POD Adaptable Kit (til når det skal gå stærkt...)

    På forhånd tak
    Thomas
  • kRaa
    Grøn bønne
    • Dec 2008
    • 31

    #2
    Re:Endnu en ny begynder....

    Hej
    Jeg har selv en Silvia, det er en god maskine og med en vis øvelse kan du lave espresso med den, som er noget bedre end det en fuldautomatisk maskine kan præstere. Dog skriver jeg \"med en vis øvelse\" da der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed(formalingsgrad, dosering, tamping, korrekt temperatur osv.) før resultater bliver virkelig godt. Det er så en fantastisk oplevelse, når du står med en espresso, der næsten er perfekt.
    En ulempe ved Silvia\'en er, at den kun har en kedel, hvilket gør at den skal varme ekstra op, når man skal steame mælk, og bagefter skal køle lidt af, hvis man skal lave espresso bagefter. Det er fint nok, hvis man som mig primært drikker ren espresso eller en enkelt cappucino, men hvis man skal lave flere cappucini eller latte kan det være irriterende at vente på at maskine skifter temperatur.
    Så vidt jeg kan forstå på dit indlæg, laver du mest mælkebaserede drikke, så en idé kunne måske være at få en HX-maskine(varmevekseler) eller en dobbeltkedel-maskine. De har begge den fordel, at man kan steame mælk og brygge kaffe på samme tid.

    Mht. pods så har jeg ikke selv prøvet dem, men fra hvad jeg har hørt fra andre er de ikke smagsmæssigt på niveau med espresso lavet af friskristede og friskkværnede bønner.

    Skriv endeligt hvis der er mere du vil have uddybet Jeg har selv ikke en HX eller dobbeltkedel maskine, så der er nok andre der kan forklare mere om dem...
    Rancilio Silvia
    Motta 58 mm konveks stamper
    Bodum stempelkande
    Knockbox af mærket skraldespand
    Forhåbentlig snart en bedre kværn...

    Comment

    • Kleen™
      Espresso
      • Jan 2009
      • 511

      #3
      Re:Endnu en ny begynder....

      Hej Thomas og velkommen til,

      Det er ikke særlig længe siden at jeg selv faldt over dette forum i en lignende søgen, og Espressobars brugere har været en særdeles god hjælp og støtte til at besvare de mange spørgsmål man står med som \"grøn\". Det er jeg overbevist om at du også vil opleve...

      Et af de råd jeg fik (og fulgte) var at købe en lidt bedre kværn end Rocky\'en. Da jeg ikke har haft en Rocky selv, skal jeg ikke med egen autoritet kunne begrunde hvorfor, men finheden i den trinløse justering var et væsentligt og udslagsgivende argument for mig i sin tid.

      Silvia\'en er en fremragende maskine, som jeg fortsat har stor fornøjelse af her to måneder senere, men hvis du steamer meget burde du måske overveje en lille HX\'er som eks. Oscar.

      mvh,
      -K
      Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
      Mario: Mahlkönig Vario, the Third
      Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
      Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

      Comment

      • McDumbo
        Grøn bønne
        • Mar 2009
        • 8

        #4
        Re:Endnu en ny begynder....

        Hejsa!

        Takker for velkomsten! Okay - jeg kan godt hører jeg er på vej over mod Nuova Simonelli Oscar... For jeg vil nok (i starten) lave flest \"mælkebaseret drinks\"...

        Men men - jeg havde håber at købe maskinen direkte fra dets \"hjemland\" via http://www.espressocoffeeshop.com/, da jeg har læst og hørt meget godt om deres service(plus de har en meget fornuftig pris på nogle af deres produkter)... Men de har ikke Oscar... :unsure:

        SÅ nu må jeg vist læse en del om HX-maskiner... Men takker indtil videre... Rart at komme på rette spor...

        Thomas

        Comment

        • kRaa
          Grøn bønne
          • Dec 2008
          • 31

          #5
          Re:Endnu en ny begynder....

          Hvis du vil købe udlandet kan det være en fordel at finde en side, hvor man kan betale i £ eller $, da kursen for disse valutaer er ret lave i øjeblikket
          Rancilio Silvia
          Motta 58 mm konveks stamper
          Bodum stempelkande
          Knockbox af mærket skraldespand
          Forhåbentlig snart en bedre kværn...

          Comment

          • McDumbo
            Grøn bønne
            • Mar 2009
            • 8

            #6
            Re:Endnu en ny begynder....

            Helst SEK pt...
            Punden er jo ikke \"lav\" længere - ligeså med dollaren...
            Man bliver hurtig forvent... :-)

            Korrektion: Punden er okay fornuftig... Men dollaren er da høj jf. valutakurser.dk...

            Comment

            • EPO
              Coffeeholic
              • Oct 2007
              • 1151

              #7
              Re:Endnu en ny begynder....

              McDumbo wrote:
              Helst SEK pt...
              Michael EPO Rasmussen

              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

              Comment

              • kRaa
                Grøn bønne
                • Dec 2008
                • 31

                #8
                Re:Endnu en ny begynder....

                Korrektion: Punden er okay fornuftig... Men dollaren er da høj jf. valutakurser.dk...
                Jo... dollaren har da været noget lavere, det har du da ret i
                Rancilio Silvia
                Motta 58 mm konveks stamper
                Bodum stempelkande
                Knockbox af mærket skraldespand
                Forhåbentlig snart en bedre kværn...

                Comment

                • plyngby
                  Lysristet
                  • Jun 2008
                  • 132

                  #9
                  Re:Endnu en ny begynder....

                  utroligt hvad en ny præsident kan gøre for dollar kursen

                  Hvis du vil have en Oscar fra \"hjemlandet\" kan du kigge på www.elektros.it han har rimelige priser. Men der er dog også en del tilbud i de danske web butikker fortiden på Oscar.

                  Ikke en nem beslutning. Måtte selv igennem det sidste år. Silvia/Oscar....

                  Men hvis du oplyser hvor i landet du befinder dig. Kunne det da være at der var et par kaffenørder der ville byde på en kopkaffe og et kig (med fingrene)

                  Velkommen til
                  Sage espressomaskine BES920UK
                  Nuova Simonelli Oscar
                  Mahlkönig Vario
                  Xpressivo Stamper
                  Gene Cafe
                  Bodum Antigua kværn

                  Comment

                  • Dobbeltnoerd
                    Grøn bønne
                    • Mar 2009
                    • 10

                    #10
                    Re:Endnu en ny begynder....

                    Pt er Oscar marginalt billigere på



                    i forhold til fx kaffemekka.dk, men spørgsmålet er om det ikke er lidt sjovere at købe i DK og få \"hands on\" før køb?

                    Just MO

                    /Dobbeltnoerd

                    Comment

                    • McDumbo
                      Grøn bønne
                      • Mar 2009
                      • 8

                      #11
                      Re:Endnu en ny begynder....

                      En mulighed er vel også at investere i en \"mælkeskummer\"...? F.eks. den her http://spar-momsen.dk/shop/gastrobac...mer-2480p.html

                      Eller hvad...?

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Re:Endnu en ny begynder....

                        Dobbeltnoerd wrote:
                        Pt er Oscar marginalt billigere på



                        i forhold til fx kaffemekka.dk, men spørgsmålet er om det ikke er lidt sjovere at købe i DK og få \"hands on\" før køb?

                        Just MO

                        /Dobbeltnoerd
                        Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men sikkert i køreafstand af KaffeMekka, da du nævner muligheden for hands on. Hvad er \"marginalt billigere\"? Husk at hvis du møder op hos Mekka og tager en maskine under armen, er prisen nok lidt lavere end på hjemmesiden. Han sparer jo trods alt portoen. Plus du får 2 års dansk reklamationsret, og det er alt andet lige mindre træls at køre ud og droppe den af hos Mekke and at sende den til Italien, hvis uheldet skulle være ude (og espressomaskiner er ikke ufejlbarlige)
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • McDumbo
                          Grøn bønne
                          • Mar 2009
                          • 8

                          #13
                          Re:Endnu en ny begynder....

                          Jeg er da enig at \"hands on\" er at foretrække - helt klart... Men garantien som virksomheden i Italien levere overstråler uden tvivl reklamationsretten, som vi har i Danmark (for den er reelt ikke meget værd)...

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:Endnu en ny begynder....

                            McDumbo wrote:
                            Men garantien som virksomheden i Italien levere overstråler uden tvivl reklamationsretten, som vi har i Danmark (for den er reelt ikke meget værd)...
                            Ikke hvis sælgeren stiller sig på bagbenene. Jeg har selv kæmpet med steder som El-giganten o.l. Det er bare ikke indtryk af, at de seriøse forhandlere af kaffeudstyr i DK gør det. Jeg har i hvert fald kun hørt om positive erfaringer hos steder som KaffeMekka, Kaffe-Agenterne, Risteriet mv her på forum. De er altid hurtige og hjælpsomme, når folks udstyr har svigtet og tøver ikke med at reparere på reklamationsretten.
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • Jacob
                              Master Brewer
                              • Feb 2008
                              • 1600

                              #15
                              Re:Endnu en ny begynder....

                              Jeg har lige fået skiftet en pumpe i min maskine som jeg købte hos Kontra tilbage i august 2007 og er hele vejen igennem blevet behandlet på den mest hjælpsomme måde B)

                              Comment

                              Working...
                              X