Hvad fungerer med blødgøringsanlæg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kdreyer
    Grøn bønne
    • Jan 2017
    • 28

    Hvad fungerer med blødgøringsanlæg?

    Hejsa

    Jeg er ved at få bygget hus, og får i den forbindelse et blødgøringsanlæg på (vi bor i KBH).

    Jeg har planer om at gå over til fast vand på mit espresso setup når nu vi alligevel får bygget, og jeg går også og drømmer om en lille upgrade på maskinen

    Nu er spørgsmålet så; Hvordan smager vand fra blødgøringsanlæg? Kan det blødgøre vandet nok til at det ikke skader maskinen?

    I bund og grund vil jeg egentlig gerne vide om det giver mening at sætte en form for filter på inden maskinen, både ift. smag og kalk? Og i så fald hvilket filter?

    Jeg tænker ikke jeg er den første der står i den situation, men har ikke kunnet finde noget på nettet.

    I dag kører jeg vandet via Britta og er egentlig glad for smagen.

    /Kristian


    Sent from my iPhone using Tapatalk
  • jesperzac
    Grøn bønne
    • Mar 2014
    • 39

    #2
    Hej Kristian
    Jeg er ingen ekspert, men jeg har selv BWT blødgøring, som fint tager hårdheden i vandet. Problemet er at der til gengæld kommer en del salte etc. i vandet. For at tage det, så har jeg et Brita Purity C Finest filter foran kaffemaskinen.


    Mvh.
    Jesper

    Linea Mini, Eureka Atom 75 og Acaia Lunar.
    BWT AQA Life og Brita Purity C

    Comment

    • Kdreyer
      Grøn bønne
      • Jan 2017
      • 28

      #3
      Lyder fornuftigt. Kører du med bypass, eller kan man bare køre det igennem?


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • jesperzac
        Grøn bønne
        • Mar 2014
        • 39

        #4
        Ingen bypass. Med BWT blødgøring til at starte med, så er vandet så blødt når det når Brita filteret, at Brita kan holde et år uden bypass ved alm. brug.


        Mvh.
        Jesper

        Linea Mini, Eureka Atom 75 og Acaia Lunar.
        BWT AQA Life og Brita Purity C Finest

        Comment

        • Jakobankerhansen
          Lysristet
          • Mar 2012
          • 115

          #5
          Spændende tråd Kristian og Jesper!

          Jeg bor på Amager, og overvejer også aktivt at få installeret et BWT Perla anlæg på det vandværksvand der kommer ind i huset. Mit incitament er primært at få fjernet kalken i vandet, således at håndvaske, brusere og hvidevarer får et lettere liv og med lettere rengøring. Dvs. dette anlæg bliver sat direkte på vandværksvandet og kører derefter rundt i huset.

          Pt. køber jeg kildevand til min espressomaskine, hvilket grundlæggende fungerer ok fint. Men hvis jeg kunne blive fri for dette og køre med vandhanevand, som har været igennem BWT blødgøringsanlægget, vil det dog være en "added benefit".

          Jesper: Er dit Brita filter sat på aftaget i køkkenet som således både dækker kaffemaskinen men også vandhanen i køkkenet, således at madlavning, drikkevand mm er Brita filtreret ? I givet fald, er det fordi at vandet der kommer udgennem BWT anlægget grundlæggende ikke smager godt og ikke er velegnet til madlavning mm ? ... Eller er Brita filteret udelukkende aht. kaffemaskinen og smagen i kaffekoppen ?

          Comment

          • jesperzac
            Grøn bønne
            • Mar 2014
            • 39

            #6
            Hej Jakob

            Jeg har BWT Aqa Life som afkalker alt vand i huset. Da det er utroligt rart at have fast vand, og da jeg desværre har prøvet en vandskade med min tidligere Alex Duetto, så har jeg nu placeret Brita-filteret i kælderen sammen med en Danfoss magnet-ventil. Når maskinen tænder for strøm til pumpen, så åbner den også for magnet-ventilen. På den måde er der kun vandtryk op i køkkenet, når maskinen er tændt og vil ha’ vand. Med andre ord har jeg valgt kun at bruge Brita vandet til kaffemaskinen.

            Hvis du har filteret siddende let tilgængelig, så kan du snildt tappe vand fra den integrerede flush-valve og evt. stille i køleskabet. Det bruger jeg dog ikke.

            Da vi først fik BWT blødgøring, kunne vi ikke så godt li’ smagen af vandet. Det smagte underligt fladt. Det viste sig bare at være en vanesag (og den manglende kalk) og nu nyder vi BWT vandet præcis som før.

            P.s. Grunden til at det er fedt at have vandet koblet til er, at man kan flushe tit og holde maskinen mere ren. Man kan skylle portafilter med varmt vand og hvis man har startet maskinen lidt sent og gerne vil ha’ portafilteret gennemvarmt, så lader man vandet køre i 30-60 sek.


            Mvh.
            Jesper

            Linea Mini, Eureka Atom 75 og Acaia Lunar.
            BWT AQA Life og Brita Purity C Finest

            Comment

            • Jakobankerhansen
              Lysristet
              • Mar 2012
              • 115

              #7
              Lyder som et smart setup med den magnetventil. Og godt at det er en vanesag med smagen - så er der vist bare det med øget karies pga. mindre kalkholdigt vand, men så må man prøve at supplere med et ekstra glas mælk for at kompensere. I dag kan jeg ikke længere drikke vandværksvand, efter at jeg kom til at drikke kildevandet som ellers er beregnet til espressomaskinen. Måske det hele kan flaske sig, således at jeg igen kan drikke hanevand efter at BWT filter evt. sammen med Brita filter kommer på. Skal dog lige gøre plads til anlægget i bryggerset.

              Comment

              • Kdreyer
                Grøn bønne
                • Jan 2017
                • 28

                #8
                Meget spændende må man sige! Jeg er stadig lidt i tvivl om smagen i koppen efter vandet er kørt gennem BWT aqa. Min logik fortæller mig at Brita filteret virker som en rigtig god idé ift. smag.

                Når det kommer til beskyttelse mod vandskade, ville en aquastop så kunne virke? Ved de typisk sidder på opvaskemaskiner...


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment

                • jesperzac
                  Grøn bønne
                  • Mar 2014
                  • 39

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kdreyer Se indlæg

                  Når det kommer til beskyttelse mod vandskade, ville en aquastop så kunne virke? Ved de typisk sidder på opvaskemaskiner...

                  Problemet med Aquastop er at der skal et vist flow (mere end 2l/min ref. en producent “Neoperl”) til før den fungerer. I mit tilfælde tror jeg, at de små rør i kaffemaskinen gjorde, at flow var mindre end 2l/min, hvilket over 6 timer svarer til 720l. Nok til at gøre skade.

                  Udover et nyt køkkengulv så resulterede det i to rum i kælderen, som måtte affugtes og males.

                  Bemærk: Jeg har netop lært at det er altafgørende, at Aquastop er monteret lodret for at virke.


                  Mvh.
                  Jesper

                  Linea Mini, Eureka Atom 75 og Acaia Lunar.
                  BWT AQA Life og Brita Purity C Finest

                  Comment

                  • Kdreyer
                    Grøn bønne
                    • Jan 2017
                    • 28

                    #10
                    Good to know!

                    Hurtigt og helt lavpraktisk spørgsmål. Skal der strøm til et Brita Purity setup? (Jeg skal have givet husfirmaet besked hvis jeg skal have strøm udtag under bordet)


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    • jesperzac
                      Grøn bønne
                      • Mar 2014
                      • 39

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kdreyer Se indlæg
                      Good to know!

                      Hurtigt og helt lavpraktisk spørgsmål. Skal der strøm til et Brita Purity setup? (Jeg skal have givet husfirmaet besked hvis jeg skal have strøm udtag under bordet)


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Nej, der skal ikke bruges strøm. [emoji4]


                      Mvh.
                      Jesper

                      Linea Mini, Eureka Atom 75 og Acaia Lunar.
                      BWT AQA Life og Brita Purity C Finest

                      Comment

                      • Kdreyer
                        Grøn bønne
                        • Jan 2017
                        • 28

                        #12
                        Thanks [emoji6][emoji106]


                        Sent from my iPhone using Tapatalk

                        Comment

                        Working...
                        X