Lidt prob med X1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • zanderz
    Grøn bønne
    • Mar 2009
    • 2

    Lidt prob med X1

    Hej alle.

    Min kærste og jeg har købt en X1 og vi er super glade for den.:lol: Nu er problemet bare at stemeren ikke vil mere.....
    Jeg kan fint lave kaffe, men når jeg åbner for ventilen til dampen sker der intet. Den laver fint tryk og jeg har skilt ventilen ad og der er heller intet at se.
    Maskinen er købt brugt, så ingen garenti.

    Jeg har så læst frem og tilbage herinde og hvad jeg ikke har tænkt over, er at en sådan skal afkalkes og at man åbenbart kan \"backflushe\" sin maskine?
    Tror at kalken måske er skyld i mit damp problem (ja ja grin bare), men hvad gør jeg?


    En bønne for dit råd.....:laugh:
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Lidt prob med X1

    Du skulle kunne høre at den varmer op til damp når du slår dampkontakten til. Hvis ikke kan problemet sagtens være kalk. Hvis maskinen kun har fået postevand og aldrig er blevet afkalket - så er det tid!! Det er heldigvis let at afkalke en X1.
    PS: Du kan IKKE backflushe din maskine da denne ikke har en 3-vejs ventil der tillader dette.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • lsm
      Mellemristet
      • Jun 2007
      • 243

      #3
      Re:Lidt prob med X1

      Hvad hvis du aktivere pumpen mens du har dampventilen åben, kommer der så heller ikke vand ud?
      For det kan sagtens være nogle løse kalkstykker, der dækker hullet til steamerarmen.

      Comment

      • zanderz
        Grøn bønne
        • Mar 2009
        • 2

        #4
        Re:Lidt prob med X1

        1000 tak for rådne/foreslagne.:cheer: Vil prøve at afkalke den. Har prøvet at tænde maskinen med ventilen åben og der sker ingen ting.
        Hælder jeg bare citronsyre + vand i tanken og laver et par bryg?:dry:

        Comment

        • Sonne
          Master Brewer
          • Jul 2007
          • 1641

          #5
          Re:Lidt prob med X1

          zanderz wrote:
          Hælder jeg bare citronsyre + vand i tanken og laver et par bryg?:dry:
          Ja, omtrendt som med en filterkaffemaskine. Kør citronsyre igennem og vent lidt på halvvejen så det kan virke. Kør derefeter 2-3 tankfulde rent vand (kildevand) igennem. Husk at få kørt noget vand med afkalker igennem dampstaven.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

          Comment

          • farsinsen
            Grøn bønne
            • Mar 2009
            • 4

            #6
            Re:Lidt prob med X1

            Afkalkning lyder som en god idé. Husk også at køre vand ud i steamerarmen (aktiver pumpen mens ventilen til steameren er åben).

            Har du prøver at skrue \'spidsen\' (froth aid dimsen) af armen? I toppen er der et meget lille hul, som garanteret er kalket til.
            * Rancilio Silvia
            * Compak K3 Touch

            Comment

            Working...
            X