Endnu en måde at lave stempel kande på

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    Endnu en måde at lave stempel kande på

    Hej =)

    Faldt lige over den her coffeegeek video på youtube
    We walk you through a step by step advanced (and still experimental) press pot technique that results in a cleaner, more delicate cup of coffee. Very useful ...


    Jeg kan da godt se pointen i den, frem for den måde roed viste. der er jo ikke rigtigt nogen grund til at ikke fjerne kaffen, da man presser kaffen ned i bunden lige efter.

    Nu har jeg ikke lige prøvet den endnu, da det er lidt sent at lave kaffe, men skal da bestemt prøve imorgen.
    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org
  • rsbrix
    Mellemristet
    • Jan 2008
    • 297

    #2
    Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

    Videoen er blevet postet i den anden tråd, af Gunde tror jeg nok. Der er bestemt en pointe i at fjerne kaffen. For det første, så vil en stempelkande blive ved med at brygge selvom kaffen er presset i bunden. Alene det, at kaffen er i kontakt med vandet betyder, at der tilføres smag (desværre bitter), selvom det naturligvis er i begrænset omfang ifht før man presserkaffen i bund. Det andet punkt er, at når man fjerne bønner, så fjerner man således også de fines som er i kaffen. Derfor får man en renere kop af at fjerne al kaffen. Derudover tror jeg også fines har en tendens tit nemt at blive overekstraheret og gøre kaffen bitter. Til gengæld reduceres styrken i kaffen og i følge Søren Stiller (i den anden tråd) så går man også glip af nogle dejlige smagsnoter ved at fjerne kaffen.

    Mine tanker er helt uteoretiske og bygger udelukkende på egne erfaringer. Jeg er begyndt at fjerne kaffen når jeg brygger på mine større kander (hø hø), 4- og 8-kop, men røre og kun fjerne skummet, når jeg brygger på min lille nye 3-kops. Af en eller anden grund så bliver min kaffe meget renere i min 3-kops end i de andre, og derfor foretrække jeg denne metode. Omvendt så er der ALT for meget bundfald på jeg bruger mine store stempelkander, så derfor foretrækker jeg at fjerne kaffen her. Er der andre end mig der har oplevet noget lignende?

    PS. Jeg ved godt det lyder dumt at der skulle være så stor forskel på 3- og 4-kops kanden, men der er altså også mere størrelsesforskel end 33% når man går fra den lille til den store. Jeg tror evt, at forskellig kan ligge i overfladearealet (altså af kaffegrumset) som er meget mindre på min 3-kop i forhold til på 4- og 8-kops kanderne, hvor overfladearealet er det samme.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

    Comment

    • kRaa
      Grøn bønne
      • Dec 2008
      • 31

      #3
      Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

      Jeg har også prøvet begge metoder med min stempelkande(en 6-kops), og synes selv best om metoden med at fjerne en del af kaffen. På denne måde slipper jeg af med en del af grumset, som før virkelig har irriteret mig, når jeg lavede stempelkaffe. Godt nok smager kaffen ikke helt så kraftigt, som når man laver det på den anden måde, men jeg synes godt det kan opvejes af, at smagen er renere og at der er mindre grums. Men er jo selvfølgelig afhængig af personlig smag og behag.
      Rancilio Silvia
      Motta 58 mm konveks stamper
      Bodum stempelkande
      Knockbox af mærket skraldespand
      Forhåbentlig snart en bedre kværn...

      Comment

      • PREbaristabrisse
        Lysristet
        • Jul 2008
        • 114

        #4
        Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

        Man kan sikkert også veksle lidt mellem forskellige teknikker og bønner. I øvrigt synes jeg at noter han malede bønnerne lidt grovere end jeg ville gøre til \"normal\" stempelkaffe. Hvad mener I?
        Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
        Eureka Mignon
        Hottop P
        Bumper gear
        Zassenhaus 154
        Bodum gear

        Comment

        • Lars_K
          Lysristet
          • Jan 2009
          • 51

          #5
          Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

          Formentlig bliver kaffen samtidig effektivt skummet fri for alle olier, som må befinde sig i laget af flydende grums, jf. at olierne flyder oven på. De er formentlig bundet på overfladen af grumset.

          Det er i hvert fald ingen smagsmæssig fordel at fjerne dem. Stempelkaffen må komme til at minde om en filterkaffe med den teknik, og dermed komme til at lide af samme skavank som filterkaffe: Fravær af de smags- og karaktergivende olier.

          Mvh
          Lars
          Rancilio Silvia - PID
          Rancilio Rocky
          Gene Café
          I-Roast
          Stempelkande
          Koge- og kaffekande...

          Comment

          • Kasper
            Lysristet
            • Jul 2007
            • 104

            #6
            Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

            Det er lidt sjovt når man forskellige steder læser om stempelkandens \"historie\" bliver der tit gjort et nummer ud af at kaffen ekstraheres under tryk. Altså når man presser stemplet ned. Det er der jo ikke meget tilbage af når man fjerner kaffen. Ikke at jeg nogensinde har troet at det tryk skulle give en særlig forskel

            Mvh Kasper, som nyder en 4 kops brazil yellow bourbon + fastelavnsbolle med nougat fra den lokale brødpusher :laugh: Dejligt med tidligt fri B)

            Comment

            • Søren Stiller Markussen
              Lysristet
              • Mar 2008
              • 87

              #7
              Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

              Tak for støtten \"Lars\" jeg er helt enig med dig...sad lige og læste Erneso Illys bog om espresso i går aftes, hvori han også beskriver kaffens crema og dens funktion,,,,netop at de æteriske olie holder på de flygtige gasarter.../sådan tror jeg nok det skulle oversættes...men der er flere der er velkommen til lige at gennemlæse den...og måske komme med kommentarer,,,i det afsnit....ellers skal jeg nok lige vende tilbage med en mere dokumenteret oversættelse.../det var ovenpå.....23½ espressoshot, 1/4 banan...og ½ chokobamse :laugh:

              Comment

              • ChrZacho
                Master Brewer
                • May 2007
                • 1580

                #8
                Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                Søren Stiller Markussen wrote:
                23½ espressoshot
                HARDCORE .. :blink:
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

                Comment

                • ChrZacho
                  Master Brewer
                  • May 2007
                  • 1580

                  #9
                  Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                  Jeg har osse det sidste stykke tid brugt den metode .. dog fjerner jeg kun skummet ... og jeg har ikke været imponeret ifht ikke at fjerne skummet.
                  Administrator på EspressoBar
                  Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                  Mazzer Kony Electronic

                  Comment

                  • Søren Stiller Markussen
                    Lysristet
                    • Mar 2008
                    • 87

                    #10
                    Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                    ja...jeg skulle jo overgå kasper....

                    Comment

                    • Kasper
                      Lysristet
                      • Jul 2007
                      • 104

                      #11
                      Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                      hehe var bare lykkelig over mit \"setup\" på stuebordet. det gælder om at glæde sig over de små ting i hverdagen :P nå nu kørte tråden vist lidt af sporet, men det sker jo ganske ofte B)

                      Comment

                      • Lars_K
                        Lysristet
                        • Jan 2009
                        • 51

                        #12
                        Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                        Søren Stiller Markussen wrote:
                        .....23½ espressoshot, 1/4 banan...og ½ chokobamse :laugh:
                        Så efter de 23 måtte du opgive på halvvejen :laugh:

                        Mvh
                        Lars
                        Rancilio Silvia - PID
                        Rancilio Rocky
                        Gene Café
                        I-Roast
                        Stempelkande
                        Koge- og kaffekande...

                        Comment

                        • Søren Stiller Markussen
                          Lysristet
                          • Mar 2008
                          • 87

                          #13
                          Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                          he..he Kasper,,,det må være alt det Kenya....top masai..

                          Nåh, men lidt seriøst...sidder her med Illy espresso bogen...og der står følgende på side 191 under afsnittet 9.2.1.

                          Foam also atcs as an aroma sealing lid, trapping the volatile compounds responsible for the odur of espresso brew, for our own pleasure, if the blend used to brew the cup was fine, for our torment if deefective; foam is an amplifier enhanching both virtues and sins...

                          Synes lige at det kunne bidrage til diskussionen....

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                            Søren Stiller Markussen wrote:
                            Nåh, men lidt seriøst...sidder her med Illy espresso bogen...og der står følgende på side 191 under afsnittet 9.2.1.

                            Foam also atcs as an aroma sealing lid, trapping the volatile compounds responsible for the odur of espresso brew, for our own pleasure, if the blend used to brew the cup was fine, for our torment if deefective; foam is an amplifier enhanching both virtues and sins...

                            Synes lige at det kunne bidrage til diskussionen....
                            Interessant. Det kunne godt være, men skulle få fat i den bog :unsure:
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • Søren Stiller Markussen
                              Lysristet
                              • Mar 2008
                              • 87

                              #15
                              Re:Endnu en måde at lave stempel kande på

                              ja....jeg har haft den liggende i rigtig lang tid...og er først begyndt at nærlæse den efter jeg er startet med at riste...../den er rigtig god...

                              Comment

                              Working...
                              X