Hvad har du i kværnen ligenu!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    Hvad har du i kværnen ligenu!?

    Kom frisk gutter, jeg syns vi skal ha en snak om kaffen og hvad den smager af, istedet for at fokusere på maskinerne hele tiden.

    I min mazzer hviler der ligenu resterne af en Etiopisk Biloya. Stærkt aromatisk frugtigt kaffe der lugter en del af kanel og smager lidt henad abrikos og måske lidt grape.

    Hvad har i andre i kværnen ligenu?

    Det er tanken man kan skrive et indlæg her når man skifter bønne og gi os andre en smagsrapport.
    Good, fast, cheap... Pick two!
  • MissBaristaDK
    Grøn bønne
    • Jan 2009
    • 49

    #2
    Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

    Vi har den der øko blanding fra Sellini, som vi fik med hjem til DM i søndags. Men jeg har helt vild svært ved, at sætte ord på det jeg drikker. Kan godt sige om jeg synes den smager godt eller dårligt, men resten er meget svært at beskrive....hvordan lærer man det??
    Behind every successful woman is a substantial amount of coffee. ~Stephanie Piro
    Nuova Simonelli Aurelia
    Pink Reg barber tamper
    Mazzer Super Jolly

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

      Hej Rune,

      Du spurgte i chatboksen om den kaffe Stephen Morrisey brugte til WBC. Den har jeg pt ikke i hopperen, men jeg har haft. Square Mile Coffee Roasters solgte den efterfølgende i en periode som WBC Espresso. Jeg fik den desværre først lært ordentlig at kende de sidste 50 gram. De sælger deres kaffe i poser af 350 gram.

      Her er hvad jeg skrev om den i en tidligere tråd:

      Vi er åbenbart en del, der har nået at købe Square Mile Coffee Roasters WBC Espresso inden den blev udsolgt, så jeg tænkte
      at jeg ville oprette en tråd.

      Til de der ikke ved det, så er Square Mile Coffee Roasters startet af Anette Moldvaer, James Hoffmann og Stephen
      Morissey, og WBC Espresso var den blanding som Stephen brugte, og vandt med, til WBC.

      Jeg er først begyndt at lege med blandingen i dag, da jeg lige ville lade den \'modne\' lidt. Den er ristet den 14. aug.

      Jeg synes generelt at det er sværere at fange de finere smagsnoter i espresso\'er, og min bedømmelse af dem hander
      derfor mere om balance, sødme, bitterhed (som jeg ikke er så meget for) og en god potion intuition, end om specifikke
      smagsnoter som jeg oplever i andre brygge metoder.

      Når det er sagt, så sker det da, at jeg smager ting og sager i espressoblandinger. - Jeg ved ikke om det er specifik for mig,
      men når jeg drikker kaffe, så småbøvser jeg gerne lidt bagefter, og de smager (dufter) faktisk ofte rigtig godt.

      Hvad angår SQM WBC espressoen, så har jeg slet ikke fået dialet den ordentlig ind endnu, så min oplevelse af den, er endnu
      langt fra komplet.

      Som skrevet i chatboksen, så træder mandel ret tydeligt frem, og den har en generel cremet og nøddet feel, nærmere kan jeg
      dog ikke rigtig komme det. Jeg oplevede i et af de første shots jeg lavede også en bøvs med masser af bær.

      Jeg har også prøvet at lave lidt machiatoer og cappuer med den, og her synes jeg, sjovt nok, at jeg har haft mest succes
      med cappuerne. Kaffen og dens karakter træder tydeligt frem. - Hvilket vel nok ikke er helt overraskende, da den skulle
      bruges til WBC.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • FlemmingRiis
        Mellemristet
        • Jul 2008
        • 248

        #4
        Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

        jeg har den vi fik fra risteriet og et stærkt ønske om en kværn mere så man kan skifte nemt

        Comment

        • bss
          Mørkristet
          • Jun 2008
          • 314

          #5
          Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

          Jeg har ligesom Flemming også Uno i kværnen, faktisk fra en og samme pose - det er nu dejligt at deltagerne sidste weekend fik så meget kaffe at i har svært ved at nå og drikke det...
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

          Comment

          • RuneL
            Espresso
            • Jun 2007
            • 576

            #6
            Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

            MissBaristaDK wrote:
            Vi har den der øko blanding fra Sellini, som vi fik med hjem til DM i søndags. Men jeg har helt vild svært ved, at sætte ord på det jeg drikker. Kan godt sige om jeg synes den smager godt eller dårligt, men resten er meget svært at beskrive....hvordan lærer man det??
            Ja, det er absolut også den største udfordring for mig. Jeg kan ikke rigtigt sige andet end at man prøver og prøver og prøver, og så når man spiser noget \"karakteristisk mad\" - f.eks. blåbærsyltetøj, så forsøg at huske hvordan det smager.
            Jeg syns, efter jeg har gjort det her i et par år efterhånden, at jeg er blevet mere stabil til at genkende aromaer, men altså, det kan godt skifte fra skud til skud hvad jeg får af aroma i en kop.

            Mht. øko-blandingen fra stellini, så kan jeg ihvertfald afsløre at når temperaturen er forkert indstilllet, jeg tror jeg bryggede ved for lav temperatur (Johnny, læser du med?) så kom der nogen noter af røgmalt frem, lissom en limfjords-porter eller en skibsøl. Ellers husker jeg den som værende mere med nødde-noder, den der lidt bitter-tørre fornemmelse i munden som en hasselnød kan gi.
            Good, fast, cheap... Pick two!

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

              MissBaristaDK wrote:
              Men jeg har helt vild svært ved, at sætte ord på det jeg drikker. Kan godt sige om jeg synes den smager godt eller dårligt, men resten er meget svært at beskrive....hvordan lærer man det??
              Jeg har ogsaa svaert ved at beskrive smagen. Indtil videre fokuserer jeg mest paa soedme, syrlighed og bitterhed, og synes jeg er blevet bedre til at definere det. Ikke mindst med hjaelp fra et lille smagseksperiment som jeg var med i til foredraget Kaffens Verden paa \"Sigfreds Kaffeskole\". Her smagte vi en bitter os en syrlig chokolade, og det aabnede mine oejne lidt for hvordan man skelner mellem de tre smage. Ellers tror jeg bare man oever sig. Smager paa en masse forskellige ting - ikke bare spiser/drikker dem, men virkelig smager paa dem og proever at huske hvordan det her kirsebaer, aeble eller lign. smager. Og saa kan man jo ogsaa tage paa kursus - bl.a. ved dit nye \"kaffeforbillede\" Casper

              Mht hvad jeg har i kvaernen, saa er den helt og aldeles tom da jeg er i London. Naar jeg kommer hjem, har jeg tre poser fra TCC til at ligge og vente, og i gaar koebte jeg en pose espresso fra Flat White i London. Blandet og ristet af Square Mile. Jeg fik et shot af den derinde, og den var god, men jeg vil nok lave den lidt anderledes. De doserer MAX op i deres filter, og koerer shottet ultra kort. Lidt for meget til min smag.

              Men jeg forsoeger at komme med en smagsrapport af de kaffer der venter derhjemme efterhaanden som jeg faar dem proevet af.

              Go\' traad, Rune!
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • vanderlay
                Mellemristet
                • Jun 2008
                • 168

                #8
                Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                I min kværn er stadig min ydmyge hjemmerist, som jeg brugte til konkurrencen.

                Jeg var lidt ivrig for at få den luftet nok inden konkurrencen, ved ikke om det er derfor den nu virker lidt kedelig. Jeg fik jo heller ikke en ret god \'sensory score\', hvilket måske også kan skyldes en lidt kedelig kaffe.

                Anyway, det er en blanding af følgende, alle bønner fra Kaffemekka:

                40% Brasil Santos
                20% Guatemala
                20% Sumatra Mandheling
                10% Costa Rica
                10% Etiopisk Yirgacheffe

                Ristet til full city roast

                Ideer til en bedre blanding er meget velkomne

                Comment

                • filip
                  Stamgæst
                  • Mar 2008
                  • 761

                  #9
                  Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                  enig, en spændende ny tråd..
                  lige nu drikker jeg en bønne fra hasbean : old brown java.
                  jeg er kommet til at riste den al for lyst (jeg er stadig en \"noobie\" på Genen, selvom de første 2 batches var fine), så den er blevet for syrlig, og jeg synes faktisk den \"mangler\" espressosmag.
                  Men jeg har helt vild svært ved, at sætte ord på det jeg drikker. Kan godt sige om jeg synes den smager godt eller dårligt, men resten er meget svært at beskrive....hvordan lærer man det??
                  her læner jeg mig op ad folk der har mere erfaring i det end jeg, for eksempel ved at huske, eller skrive ned hvad kaffebønnen har af smags-karakteristika, når jeg køber den. Men det er ikke alrid jeg er enig, netop risten kan have stor betydning for smagen i koppen. Men man må bare prøve og prøve.
                  Næste batch der skal ristes bliver Australian Skyberry.
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist


                  \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                  Comment

                  • RuneL
                    Espresso
                    • Jun 2007
                    • 576

                    #10
                    Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                    bss wrote:
                    Jeg har ligesom Flemming også Uno i kværnen, faktisk fra en og samme pose - det er nu dejligt at deltagerne sidste weekend fik så meget kaffe at i har svært ved at nå og drikke det...
                    *hehe - ja det er noget værre noget. Jeg fik et kg TCC blend med hjem, det ka jeg umuligt nå at drikke selv, så jeg har besluttet mig for at det skal bruges til at udbrede kendskaben til kaffe blandt familie og kolleger. Nu bliver familien inviteret på en kop kaffe og maskinen ryger med ind på arbejde så jeg ka lave en kop til dem derinde også.
                    Det ka være det afføder en ny hjemmebarista et sted hen ad vejen.

                    5øvrigt er jeg spændt på at smage den nye TCC blend, smagsrapport følger.
                    Good, fast, cheap... Pick two!

                    Comment

                    • Skurken
                      Master Brewer
                      • Jun 2008
                      • 1985

                      #11
                      Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                      Min kværn kørte tom i går...! hmy: :unsure:

                      Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal ud og købe til den. TCC ligger nærmest, så tænker jeg skal prøve deres mørkristede Idido? Synes jeg har set god omtale af den herinde og andetsteds?
                      Mvh. Anders


                      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                      Comment

                      • RuneL
                        Espresso
                        • Jun 2007
                        • 576

                        #12
                        Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                        filip wrote:
                        enig, en spændende ny tråd..
                        lige nu drikker jeg en bønne fra hasbean : old brown java.
                        jeg er kommet til at riste den al for lyst (jeg er stadig en \"noobie\" på Genen, selvom de første 2 batches var fine), så den er blevet for syrlig, og jeg synes faktisk den \"mangler\" espressosmag.
                        Old Brown, er det ikke den er er lagret i årevis og semi-fermenteret ab fabrik?
                        Den smager så vidt jeg huske en del henad en gummibåd der er pakket våd ned og har hvilet ude i skuret i et par år også, og så pakker man den ud og vandet drypper af den stadig :-)
                        Good, fast, cheap... Pick two!

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #13
                          Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                          RuneL wrote:
                          Old Brown, er det ikke den er er lagret i årevis og semi-fermenteret ab fabrik?
                          Den smager så vidt jeg huske en del henad en gummibåd der er pakket våd ned og har hvilet ude i skuret i et par år også, og så pakker man den ud og vandet drypper af den stadig :-)
                          Mmmmm, man faar helt lyst til kaffe :P :blink:
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • FlemmingRiis
                            Mellemristet
                            • Jul 2008
                            • 248

                            #14
                            Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                            Skurken wrote:
                            Min kværn kørte tom i går...! hmy: :unsure:

                            Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal ud og købe til den. TCC ligger nærmest, så tænker jeg skal prøve deres mørkristede Idido? Synes jeg har set god omtale af den herinde og andetsteds?
                            Jeg syntes den er fantastisk den er i kværnen derinde i dag hvis du vil smage den \"live\".

                            Comment

                            • Holmer
                              Grøn bønne
                              • Dec 2007
                              • 21

                              #15
                              Re:Hvad har du i kværnen ligenu!?

                              MissBaristaDK wrote:
                              Vi har den der øko blanding fra Sellini, som vi fik med hjem til DM i søndags. Men jeg har helt vild svært ved, at sætte ord på det jeg drikker. Kan godt sige om jeg synes den smager godt eller dårligt, men resten er meget svært at beskrive....hvordan lærer man
                              det??
                              Ned til din lokale vinhandel, de har nogle tjener redskaber du kan bruge. Jeg har et sæt med forskellige aromaer, som man kan træne i at dufte til. I rest.brancen bruges det til at sammensætte mad og vin. og giver virkelig noget at tænke over...
                              Hvem har ikke duftet/smagt på en god rødvin og smagt solbær, kanel og fornemmet duften af kælder, læder og eg B) Træning og træning
                              Mit set hedder \"Le Nez du vin\" men har set flere forskellige.
                              Held og lykke og god træning, og bland evt rødvin ind i træningen....
                              Mvh Martin Rosenberg

                              Hellere god kaffe, end dårlig sex...men hellere dårlig sex end ingen....

                              Comment

                              Working...
                              X