SS distribution

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    SS distribution

    Der hentydes naturligvis til Søren Stiller.

    Jeg har lige lavet et par forsøg med bundløs PF ... og det ser ikke helt dumt ud ... men som jeg ser det skal man bruge en del tid på lige at finde den rigtige teknink også mht dosering ... mit første forsøg gav et par dråber efter 30 sek .... lidt i underkanten, men der havde jeg osse after at have slået PF i bordet efterfyldt PF og stampet som en vild da jeg ikke ville have kaffe snask i hele mit gruppehoved.

    Så skiftede jeg til bundløs PF ... doserede normalt(minus det jeg normalt har i overskud) ... et lille slag ned i stamper måtten ... stampede normalt .. KØR ... ingen tydelige channeling, skuddet gik lidt hurtigt .... så måske lidt mere kaffe i PF.

    Er der andre der har prøvet \"SS metoden\"??

    Søren ... kan vi lokke dig til at forklare lidt mere.

    PS .... Først kommer Lene og laver om på hvor længe mine bønner skal ligge før de kommer i brug ... før var 4 timer nok ... nu får jeg spasmer hvis de er yngre end 10-12 dage ...

    Så kommer Søren rendende og laver om på min distribution ... her gik jeg og troede at Schomer var gud ....


    Sig mig engang findes der ingen konstante inden for kaffe branchen???

    PPS .. alt efter PS skal læses med et smil på læben ...
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    #2
    Re:SS distribution

    jeg brugte den teknik hele dagen i søndags, ved ikke lige helt om jeg mestre den totalt endnu, men syntes da det blev ganske okay, der var jo også lige en del press på =) (mener køen var aldrig mindre end 2m), har brugt den her hjemme lidt, men skal lige rigtig igang imorgen, med at teste den af på mit udstyr =) der er jo lidt forskel på det jeg brugte ved mekka og det jeg har her hjemme =)
    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

    Comment

    • nicolai.norrid
      Mellemristet
      • Nov 2007
      • 189

      #3
      Re:SS distribution

      D\'damer

      har i et link til en lille video med den fine SS-teknik så alle os der var forhindret i at deltage i søndags ikke er slået på forhånd til næste år:unsure:
      Expobar Brewtus II
      Macap MC4 stepless
      Gaggia MDF
      Heartware Precision
      Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

      Comment

      • BaristaDK
        Master Brewer
        • Nov 2007
        • 1643

        #4
        Re:SS distribution

        Jeg tror i bund og grund det handler om at finde en teknik der passer til ens behov... Hvis du fx. står i en café og du har en mega lang kø, er det ikke lige sikkert du føler du har tid til at stå og nusse så meget med kaffen, det kan Thybo vel næsten skrive under på??
        Derhjemme til en selv og lille mor kan man jo nørde lige så meget man vil.
        Så længe man undgår channeling og opnår en ens extraktion, er ens distrubutions metode vel underordnet?? det kan være det er noget vrøvl???

        mvh
        Daniel
        #3
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

        Comment

        • RuneL
          Espresso
          • Jun 2007
          • 576

          #5
          Re:SS distribution

          ChrZacho wrote:
          Er der andre der har prøvet \"SS metoden\"??
          ...
          Så kommer Søren rendende og laver om på min distribution ... her gik jeg og troede at Schomer var gud ....
          ...
          Sig mig engang findes der ingen konstante inden for kaffe branchen???
          Hej Zacho,

          ja jeg har brugt den hele den tid jeg har haft min dallacorte, af den simple årsag at da flterkurven kun er 53mm i diameter er den noget dybere, og med den dose kaffe jeg kører med kan fingrene ikke nå ned til kaffen i kurven. Derfor er jeg afhængig af timeren på min kværn til at styre doseringen. Når kværnen kører plejer jeg enten at dreje filterhåndtaget lidt rundt for at fordele det kaffen, eller hvis jeg ikke har fjederen i håndtaget til at holde filterkurven roterer jeg simpelthen filteret med min tommelfinger mens den kværner.
          Når kværningen er overstået får filteret et lille gok ned i tampermåtten og jeg tamper efterfølgende \"normalt\"

          Mht. konstanter i kaffeverdenen, hvor meget kaffe doserer du egentligt i din kurv? Til de syrlige kaffer jeg har leget med på det seneste har jeg været nede på 12g pr skud. Det smager også godt, bare anderledes end med 18g. Jeg vil anbefale at eksperimentere :cheer:
          Good, fast, cheap... Pick two!

          Comment

          • vanderlay
            Mellemristet
            • Jun 2008
            • 168

            #6
            Re:SS distribution

            Er der én, der lige vil forklare SS-metoden igen for de langsomme?

            Jeg er med på, at det er en mere enkel metode end de fleste distributionsteknikker, men er det bare at banke portafilteret ned i måtten eller hvordan?

            Comment

            • BaristaDK
              Master Brewer
              • Nov 2007
              • 1643

              #7
              Re:SS distribution

              ChrZacho wrote:


              Sig mig engang findes der ingen konstante inden for kaffe branchen???

              PPS .. alt efter PS skal læses med et smil på læben ...
              Jo det er konstant at din kaffe skal smage godt, men derudover vil jeg, som Rune siger, også eksperimentere!!!
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

              Comment

              • Sonne
                Master Brewer
                • Jul 2007
                • 1641

                #8
                Re:SS distribution

                vanderlay wrote:
                Er der én, der lige vil forklare SS-metoden igen for de langsomme?

                Jeg er med på, at det er en mere enkel metode end de fleste distributionsteknikker, men er det bare at banke portafilteret ned i måtten eller hvordan?
                Du kan se Søren Stiller i aktion på denne video fra DM. Jeg ved ikke om det er den teknik han bruger på videoen, der henvises til.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

                Comment

                • vanderlay
                  Mellemristet
                  • Jun 2008
                  • 168

                  #9
                  Re:SS distribution

                  Det tror jeg ikke umiddelbart, det på videoen ligner mere den såkaldte Stockflethske metode så vidt jeg har forstået det?

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Re:SS distribution

                    Ja, nej det var ikke sådan søren viste det i søndags... men der er nok nogle andre end mig der kan forklare det lidt bedre...
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • RuneL
                      Espresso
                      • Jun 2007
                      • 576

                      #11
                      Re:SS distribution

                      Var det korte af det lange (jeg så det kun by proxy gennem thybo) at han kværnede direkte ned i filteret og ikke brugte fingrene til at distrubuere, men blot trykkede med tamperen selvom der var et lille bjerg i midten?
                      Good, fast, cheap... Pick two!

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #12
                        Re:SS distribution

                        RuneL wrote:
                        Var det korte af det lange (jeg så det kun by proxy gennem thybo) at han kværnede direkte ned i filteret og ikke brugte fingrene til at distrubuere, men blot trykkede med tamperen selvom der var et lille bjerg i midten?
                        Jo men han bankede vist også pf\'et ganske let mod måtten for at fordele kaffen, men som sagt, andre kan vel næsten beskrive det bedre (Thybo?)
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • rsbrix
                          Mellemristet
                          • Jan 2008
                          • 297

                          #13
                          Re:SS distribution

                          Betyder det her, at Stockfleth og andre teknikker er ren og skær spild af tid? Det er sgu meget hurtigere at fordele kaffen relativt jævnt under doseringen, og så give den et lille klask i bordet bagefter - og nemmere. Det er jo dejligt nyt, for min teknik er så ringe at jeg typisk bruger et eller andet \"instrument\" til at fordele kaffen i stedet for mine krogede fingre
                          Udstyr
                          Rancilio Silvia
                          Mahlkönig Vario

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:SS distribution

                            rsbrix wrote:
                            Betyder det her, at Stockfleth og andre teknikker er ren og skær spild af tid? Det er sgu meget hurtigere at fordele kaffen relativt jævnt under doseringen, og så give den et lille klask i bordet bagefter - og nemmere.
                            Jeg tror det kommer ret meget an paa din kvaern. Nu bruger Soeren Stiller jo en K30 Twin eller en K10 med doser, og derfor kan han sikkert uden problemer undlade at distribuere
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • rsbrix
                              Mellemristet
                              • Jan 2008
                              • 297

                              #15
                              Re:SS distribution

                              Tja... det kan da godt være I2\'eren ikke rigtig kan følge med der :blush:
                              Udstyr
                              Rancilio Silvia
                              Mahlkönig Vario

                              Comment

                              Working...
                              X