store bobler i crema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    store bobler i crema

    Jeg synes min maskine har en tendens til, at der er bobler i cremaen. Jeg ved ikke, om det gør så meget, men tænker, om det måske kan skyldes, at pressostaten ikke står rigtigt? Det er nemlig primært kommet efter, at jeg har skruet lidt ned for den.

    Dog synes jeg stadig, at espressoen er lidt for varm, når den er i koppen. Noget man kan gøre ved det?
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #2
    Re:store bobler i crema

    Pressostaten styrer trykket i din dampkeddel, så det kan allerhøjst gøre at en HX-maskine bliver varmere. Boblerne er måske snarere fordi du bruger meget friskristet kaffe måske med stort robustaindhold der giver meget crema!?
    Hvis din kaffe er for varm og du iøvrigt mener brygtemperaturen er for høj skal man vel flushe lidt mere vand ud inden man brygger.
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • vanderlay
      Mellemristet
      • Jun 2008
      • 168

      #3
      Re:store bobler i crema

      Jeg synes nu jeg flusher ret meget (dyrt i kildevand), og det var derfor jeg gerne ville sænke temperaturen en smule.

      Men er det ikke rigtigt forstået, at temperaturen gerne skulle falde sammen med naturligvis trykket, hvis jeg skruer lidt ned for pressostaten?

      Det er en HX-maskine.

      Muligvis meget friskristet kaffe, men jeg bruger dog ikke robusta. Det er heller det, at der er for meget crema, men at kaffen ikke er helt så tyktflydende som jeg gerne ville have det og altså har de her lidt større bobler.

      Comment

      • rsbrix
        Mellemristet
        • Jan 2008
        • 297

        #4
        Re:store bobler i crema

        Har du selv ristet bønnerne? Jeg mener jeg engang oplevede noget lignende da jeg engang ristede. Kaffen var rigtig dårlig og smagte elendigt
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

        Comment

        • Wolff
          Master Brewer
          • Oct 2007
          • 1577

          #5
          Re:store bobler i crema

          Jeg kunne jo egentlig godt tænke mig og se din crema:silly:
          Men ellers kunne man måske finde på og eksperimentere lidt ud fra denne...

          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

          BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Re:store bobler i crema

            vanderlay wrote:
            Jeg synes nu jeg flusher ret meget (dyrt i kildevand), og det var derfor jeg gerne ville sænke temperaturen en smule.

            Men er det ikke rigtigt forstået, at temperaturen gerne skulle falde sammen med naturligvis trykket, hvis jeg skruer lidt ned for pressostaten?
            Jo, det er korrekt. Jeg har samme problem på min maskine (det er et dilemma på alle HX maskiner), så jeg flusher også ret meget for at få temperaturen ned. På min maskine skal man, hvis den har stået tændt en times tid, flushe ca. hvad der svarer til to cappuccinoer før den er klar. Gør man ikke det smager kaffen helt ad h.... til.

            Skruer man så derimod ned for tempen er det svært at steame store mængder mælk på en gang da man så mister steam power... ahh, hvem der havde en dual boiler
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • vanderlay
              Mellemristet
              • Jun 2008
              • 168

              #7
              Re:store bobler i crema

              Glimrende med billederne. Min ser ud sådan midt imellem den korrekte og den før.

              Tror jeg skruer lidt op for pressostaten og så flusher lidt længere

              Jeg har ikke problemer med manglende steam power til mælk, synes næsten det er svært at styre den almægtige Vivi på det punkt

              Comment

              • vanderlay
                Mellemristet
                • Jun 2008
                • 168

                #8
                Re:store bobler i crema

                rsbrix wrote:
                Har du selv ristet bønnerne? Jeg mener jeg engang oplevede noget lignende da jeg engang ristede. Kaffen var rigtig dårlig og smagte elendigt
                Ja, de er hjemmeristede. Synes nu de smager udmærket, men konsistensen af crema kunne være bedre, og frem for alt temperaturen af kaffen, synes jeg.

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Re:store bobler i crema

                  Store bobler i cremaen (altså en meget luftig crema) er ifølge min erfaring noget der bl.a. kan skyldes at man bruger en ikke HELT mørkristet kaffe, der til gengæld er HELT friskristet.

                  Har du ALTID meget luftig crema, eller dæmper det lidt ned når kaffen der er gået et par dage siden ristningen?
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • filip
                    Stamgæst
                    • Mar 2008
                    • 761

                    #10
                    Re:store bobler i crema

                    Store bobler i cremaen (altså en meget luftig crema) er ifølge min erfaring noget der bl.a. kan skyldes at man bruger en ikke HELT mørkristet kaffe, der til gengæld er HELT friskristet.
                    jeg er tilbøjelig til at give Hobzon ret . jeg havde nemlig samme problem i starten da jeg selv ristede på en Imex. jeg kunne ikke få bønnerne ristet mørkt nok, indtil jeg lavede den så udbredte sølvpapirs-mod..og i starten havde jeg temmeligt svært med at vente på at bønnerne var afgasset og tillagde det heller ikke den store betydning (:unsure: )
                    resultatet var en luftig crema der hurtigt forsvandt.
                    Mazzer Mini Electronic A
                    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                    Gene Café kafferister
                    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                    Mypressi Twist


                    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                    Comment

                    • vanderlay
                      Mellemristet
                      • Jun 2008
                      • 168

                      #11
                      Re:store bobler i crema

                      Hobzon wrote:
                      Store bobler i cremaen (altså en meget luftig crema) er ifølge min erfaring noget der bl.a. kan skyldes at man bruger en ikke HELT mørkristet kaffe, der til gengæld er HELT friskristet.

                      Har du ALTID meget luftig crema, eller dæmper det lidt ned når kaffen der er gået et par dage siden ristningen?
                      Jo, det kan godt have noget med det at gøre. Kaffen har altid stået mindst et døgn, men længere vil nok være godt.

                      Comment

                      • Skurken
                        Master Brewer
                        • Jun 2008
                        • 1985

                        #12
                        Re:store bobler i crema

                        vanderlay wrote:
                        Hobzon wrote:
                        Store bobler i cremaen (altså en meget luftig crema) er ifølge min erfaring noget der bl.a. kan skyldes at man bruger en ikke HELT mørkristet kaffe, der til gengæld er HELT friskristet.

                        Har du ALTID meget luftig crema, eller dæmper det lidt ned når kaffen der er gået et par dage siden ristningen?
                        Jo, det kan godt have noget med det at gøre. Kaffen har altid stået mindst et døgn, men længere vil nok være godt.
                        Jeg drikker personligt sjældent kaffe før den er mindst 5-6 dage gammel. Omkring 10-14 dage synes jeg de fleste rist er bedst.
                        Mvh. Anders


                        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                        Comment

                        • Dante
                          Grøn bønne
                          • Jan 2009
                          • 4

                          #13
                          Re:store bobler i crema

                          Hej.

                          Vil klart anbefale dig at sætte et filter på vandet til din espressomaskine så du bare kan flushe løs uden at skulle tænke på vandet.

                          Venligst.

                          Dante.

                          Comment

                          • vanderlay
                            Mellemristet
                            • Jun 2008
                            • 168

                            #14
                            Re:store bobler i crema

                            Skurken wrote:
                            [

                            Jeg drikker personligt sjældent kaffe før den er mindst 5-6 dage gammel. Omkring 10-14 dage synes jeg de fleste rist er bedst.
                            Hvordan opbevarer du kaffen i mellemtiden?

                            Lader det få luft i et døgn lige efter ristning og så tillukket derefter, eller hvordan?

                            Tak for alle svarene

                            Comment

                            Working...
                            X