Forum disciplin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Forum disciplin

    Som Sune også er inde på i en tråd om regler for salgs-annoncer:
    Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    Der er altså også mange der læser med uden at deltage fordi vi nogle gange er lidt skræmmende...
    Det sker ind imellem at der er heftige diskussioner om god opførsel her i forummet. Det bliver meget hurtigt træls at høre på. Stamgæsterne herinde tager det måske ikke så tungt, men det gør andre. Det kan ikke undgå at skræmme nye væk.

    I stedet for at tage irettesættelser offentligt kunne man sige, at hvis man syns nogen overskrider reglerne - så skal man skrive til admin. Altså bagom. Og så ka admin skrive til personen, som overskrider reglerne - hvis admin vurderer at det er tilfældet. Og evt gå ind og slette/ændre i en tråd.

    Hvis sådanne diskussioner alligevel opstår i en tråd, ka admin gå ind og slette det. Således at når nye kaffe-interesserede søger information; at de ikke straks støder ind i en langhåret diskussion med sure miner. Og aldrig mere kommer på ebar. Og endnu mindre tør spørge om noget.

    Det giver naturligvis mere arbejde til admin. Jeg ved ikke om kun Kristian K er aktiv admin pt ? Ku man involvere flere hvis det var ?

    Spørgsmålet er hvilket forum Espressobar skal være fremover ... en lukket klub eller imødekommende overfor nye ? ... kaffefagligt eller lange interne diskussioner ?
    Last edited by Kaffe T; 6. October 2017, 09:58.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • holberg19
    Lysristet
    • Jan 2016
    • 135

    #2
    Vi pakker tingene lidt ind her (som tilfældet i tidligere tråde). Lad os få hul på bylden.

    I min optik har Coffee Makes The World Go et meget veludviklet retfærdighedsgén. Det er efter min mening meget prisværdigt, men det går over gevind i de tråde på det seneste der har omfattet køb/salg. Grundlæggende er jeg imidlertid enig med CMTWG og synes der har været et par sager, der har været præget af udpræget dårlig stil fra sælgers side, men jeg er et andet eksempel på hvordan det kommer til udtryk ved larmende tavshed

    Der er et par debatter der er kørt i ring som følge deraf - og udviklet sig til ganske omfangsrige enetaler og uenigheder. Det er et tegn på at man brænder for sagen og det er ærgerligt at dén egenskab kan udvikle sig i en spiral til noget negativt.

    De seneste tråde har vist at der blandt medlemmerne af Espressobar er brede fortolkninger af, hvad der er god og dårlig skik på området for køb/salg. Derfor opnår vi ikke konsensus.

    Jeg vil derfor klart anbefale at admin/admins sætter sig ned og laver de regler de mener skal efterleves i køb/salg på Espressobar og så må den potte være helt og aldeles ude. Derefter vi alle kan komme videre til at læse og have en god lærerrig dialog om kaffe. Kaffe er hot for tiden og lad os benytte muligheden for at få så mange ombord som muligt i denne dejlige hobby!

    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
      De seneste tråde har vist at der blandt medlemmerne af Espressobar er brede fortolkninger af, hvad der er god og dårlig skik på området for køb/salg. Derfor opnår vi ikke konsensus.
      Efter min mening er det ikke bare brede fortolkninger af hvad der er god og dårlig skik når man sælger - men også i den grad brede fortolkninger af, hvordan efterfølgende griber sagen an i en salgstråd. Når der opstår skænderier i en salgstråd med ytringer om tyveri, hæleri, fortolkninger af hvad man tror er sælgers skjulte intentioner osv, er man efter min mening ofte ude over hvad der er rimeligt og brugbart - efter min mening kan de lange skænderier være mindst ligeså ødelæggende, som sælgerne der handler tankeløst.
      Det er ikke fordi jeg synes at dårlig stil skal accepteres, men på den anden side synes jeg man må gøre op med sig selv, om man bør fare i flint hver gang en absolut 100% retfærdighed ikke er tilstede.

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        For mit vedkomne, sådan som det kører lige nu, melder jeg mig ud af de debatter. Jeg gider simpelthen ikke den samme diskussion hver gang. Det er ikke kun de nye vi skræmmer mere, vi trætter også de gamle, der på et eller andet niveau forsvinder. Min entusiasme daler hver gang de debatter går i selvsving og selv hvis jeg faktisk synes heh har konstruktive inputs giiiiiider jeg ikke deltage når jeg kan se det er den vej tråden bevæger sig.
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • holberg19
          Lysristet
          • Jan 2016
          • 135

          #5
          Jeg mener det er køb/salg der trigger de største uenigheder vi har set herinde. Og det upåagtet hvor mange der er på hver side - "støj" er støj. Derfor, Summer og -E* - hvad er jeres forslag til at regulere reglerne for køb/salg så vi minimerer alt det uinteressante snak fremadrettet?

          Comment

          • Sigh
            Lysristet
            • Jul 2017
            • 141

            #6
            Det er min erfaring fra andre miljøer at jo mere regulering der finder sted, jo mere diskussion og uendelige tråde indebærer det også om reglerne nu er blevet fulgt osv. Der vil bare altid være nogen der synes at den mindste afvigelse fra hvad man selv synes er rimeligt eller god stil er uacceptabelt og får dem til at fare gevaldigt i blækhuset. Mit ønske er at vi alle sammen udviser åbenhed og plads, så vi alle sammen kan være her på trods af forskellige opfattelser. Tag så lige en kop kaffe og slap af næste gang du FØLER eller TROR at andre træder en hel tredje over tæerne.

            og nej, der er selvfølgelig ingen der decideret skal snydes, men folk skal heller ikke snyde sig selv hvis I forstår.
            Last edited by Sigh; 6. October 2017, 12:56.
            Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
              Jeg mener det er køb/salg der trigger de største uenigheder vi har set herinde. Og det upåagtet hvor mange der er på hver side - "støj" er støj. Derfor, Summer og -E* - hvad er jeres forslag til at regulere reglerne for køb/salg så vi minimerer alt det uinteressante snak fremadrettet?
              Udover de regler vi har (læs før du poster en annonce) kunne det være en opfordring til alle der oplever uretfærdigheder, at rette henvendelse til en administrator, så sagerne kan blive løst ad den vej?

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
                Udover de regler vi har (læs før du poster en annonce) kunne det være en opfordring til alle der oplever uretfærdigheder, at rette henvendelse til en administrator, så sagerne kan blive løst ad den vej?
                Det er lige præcis dét, som er min pointe her ... om ikke tingene skal løses "behind the scenes" ... altså, alene ved at skrive bagom til admin, som så tager action overfor de personer/indlæg som forbryder sig mod reglerne.

                Hvordan reglerne præcis skal være ... den diskussion kører i denne tråd: http://www.espressobar.dk/forums/sho...sannonceregler
                Last edited by Kaffe T; 6. October 2017, 14:17.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                  For mit vedkomne, sådan som det kører lige nu, melder jeg mig ud af de debatter. Jeg gider simpelthen ikke den samme diskussion hver gang. Det er ikke kun de nye vi skræmmer mere, vi trætter også de gamle, der på et eller andet niveau forsvinder. Min entusiasme daler hver gang de debatter går i selvsving og selv hvis jeg faktisk synes heh har konstruktive inputs giiiiiider jeg ikke deltage når jeg kan se det er den vej tråden bevæger sig.
                  Præcis sådan har jeg det også. Men jeg tænker det er nemmere for "os gamle" at abstrahere fra det - end for nye.

                  Selv var jeg meget tæt på aldrig at komme her mere, da jeg først kiggede forbi Espressobar og dristede mig til at skrive. Eneste grund til at jeg hang på alligevel var, fordi jeg var blevet involveret i at organiserer kværn-jam med Kristian K.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Forum disciplin

                    Generelt må man vel også konstatere at forumet ikke er så aktivt som det har været og jeg tror ikke de heftige debatter har hjulpet specilet meget på aktivitets niveauet.

                    Det første man ser hvis man går ind via smartphonen, som mange gør i dag er at folk skriver i meget voldsomme termer og så forstår jeg så udemærket folk holder sig væk. Sådan er jeg også selv begynd at have det. Så jeg holder mig efterhånden kun til de kafferelaterede facebook grp. jeg er medlem af.

                    Jeg er for i øvrigt enig i det enten bør tages over PM eller hvis det ikke kan løses der så må man inddrage admin!
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Ullum
                      Mørkristet
                      • Sep 2013
                      • 401

                      #11
                      Nå, så kommer den alligevel, jeg havde ellers bestemt at jeg ikke gad, men - here it goes.......

                      Hold nu kæft, at I gider.
                      Drop alt køb og salg og kør det på dba istedet
                      Disse diskusioner har kørt alle de steder jeg har været, og jeg har aldrig blandet mig, men-
                      Stop alt det der og kom ind til kernen, kaffe
                      Meter lange indlæg som ingen gider at læse til ende, fordi en eller anden millimeterretfærdighed skal opfyldes, gab!!!!!
                      Last edited by Ullum; 6. October 2017, 18:01.
                      Mvh ullum

                      Comment

                      • madsagger
                        Lysristet
                        • Aug 2015
                        • 110

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
                        Nå, så kommer den alligevel, jeg havde ellers bestemt at jeg ikke gad, men - here it goes.......

                        Hold nu kæft, at I gider.
                        Drop alt køb og salg og kør det på dba istedet
                        Disse diskusioner har kørt alle de steder jeg har været, og jeg har aldrig blandet mig, men-
                        Stop alt det der og kom ind til kernen, kaffe
                        Meter lange indlæg som ingen gider at læse til ende, fordi en eller anden millimeterretfærdighed skal opfyldes, gab!!!!!
                        Fuldstændig enig! Næste gang jeg skal sælge noget, tvivler jeg på det bliver slået op her på Espressobar, tonen er blevet alt for hård siden jeg oprettede mig som bruger for et par år siden.

                        Jeg oplever også at aktiviteten er kraftigt dalende herinde, måske de to ting har noget med hinanden at gøre...


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Izzo Alex Duetto III
                        Nuova Simonelli MDJ On Demand

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
                          Vi pakker tingene lidt ind her (som tilfældet i tidligere tråde). Lad os få hul på bylden.
                          I min optik har Coffee Makes The World Go ...
                          Nej, mit indlæg var ikke møntet specielt på CMTWG. Ja, han skriver meget og langt. Men han er ikke den eneste.

                          Faktisk var det mere et "åbent brev" til Espressobars administratorer. Det er dem, som sætter rammerne her.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Luwak
                            Mørkristet
                            • Apr 2008
                            • 390

                            #14
                            Jeg synes at det ville være ærgerligt, hvis køb/salg forsvandt herfra. Her ved folk Hvad tingene er værd og man underbyder ikke helt vildt. Det er meget mindre kommunikation ifm et salg her end på dba, hvor priserne generelt er sat ret højt at køberne generelt ikke vil betale prisen for tingene.
                            Det er også den afledte effekt ved køb/salg at man til tider mødes face to face med andre kaffenørder, og det synes jeg egentlig er meget hyggeligt.

                            Comment

                            • martinmic
                              Espresso
                              • Jun 2012
                              • 629

                              #15
                              Har det på helt samme måde som kaffe t og E. Hvis man er utilfreds med noget, så gå til Admin. Vi skal stoppe det her selvjustist. Det dræber forummet. Man får mindre og mindre lyst til at være en del af det. Lad admins gøre deres arbejde.
                              - Promac Club ME
                              - Casadio Istantaneo
                              - Gene Cafe

                              Comment

                              Working...
                              X