MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

    Så ankom posten fra US - ja, eller dvs. et brev fra Post Danmark om at der var en opkrævning for at jeg kunne på \"pakken\". Told på 256,-. Ja, det er jo korrekt nok, så det var bare at betale. Men så ryger prisen også op på 924,- (668 plus 256) - og SÅ bliver det jo pludselig endnu mere spændende om den dur.

    Det ser ikke ud af så meget. Hjertet er selvfølgelig selve måleren/proben og ikke mindst den adapter som \"Eric\" har patent(?) på. Den er sådan set det vigtige her, forstået på den måde, at proben vel kan købes hvor man vil. Men indholdet i pakken ser altså sådan ud:



    Det første der skal ske er, at skrue den viste skrue ud af E61 gruppehovedet.



    Derefter skruer man proben ind hvor skruen sad. Den skal skrues fast så meget man kan med fingrene. Og derefter 1/4 omgang strammere. Derefter strammer man \"møtrik\" 2 (det yderste) 3/4 omgang for at sætte displayet helt fast!



    Mere er der ikke i det - så er det sat i. Det er meget nemt og tager ikke mere end 10 min.

    Og SÅ starter det rigtig sjove.

    Jeg starter maskinen og her vises hvad displayet viste:

    0 min 23,2°
    5 min 57,2°
    10min 87,8°
    15min 91,7°
    20min 97,2°

    Ved 20 minutter flushede jeg og måleren stod der ved 101,5°

    Jeg benyttede mig af Eric\'s egen erfaring og måling omkring at der er ca. 2° forskel på det målte og den faktiske temperatur i puk\'en. Og følger vi Schomer\'s påstand om at den idéelle brygtemperatur er på 95,2° - tja, så vil jeg gerne se at termometeret står på 97,2° når jeg brygger. Jeg gik i gang - her er skudene. Imellem de første 7 skud justerede jeg skruen på VBM - indtil jeg mente at have den rette. Skudene blev udført med følgende rutine. Når lampen tænder, så kværnes kaffen i PF - og når jeg har strøget og stampet er der typisk 10-15 sekunder til at lampen går ud (good timing ). Når lampen går ud flusher jeg i 5 sek - sætter PF i - skyder.

    Aflæsningerne varierer i selve skuddet. 1-2°. Det vil sige at den godt kan starte på f.eks 98,2° og ende med 96,7° (jaja, det er jo ikke en La Marzocco).

    1. 103° (ja, jeg det var min første indstilling som jeg har kørt med noget tid...hmmm:blush: )
    2. 101°
    3. 100°
    4. 91,7°
    5. 93,6°
    6. 93°
    7. 96° (nu begynder det at ligne noget)
    8. 96,8°
    9. 92,8° (ved ikke lige hvad jeg gjorde galt her?)
    10. 96,4°
    11. 97,3°

    Og så stoppede jeg der. Efter 11 espressi:blink: ...bare rolig der blev kun smagt lidt på dem hver, ellers havde jeg nok været indlagt nu.

    Bottomline - min konklusion:
    Det virker - og det virker faktisk endda rigtig godt. Der er en stor og god fornemmelse af at man har kontrol over denne essentielle del af espressobrygningen - temperaturen. Hvilken rutine man så udvikler er op til ens eget temperament. Man kan gøre som mig - dvs. flushe 5 sek efter at lampen slukker - eller have termostaten stå lidt varmere - og så flushe 5-15 sek for at opnå den temperatur man vil - hvis man har tendens til at ville ændre lidt på tingene undervejs. Men indtil videre ser det ud til at \"min\" metode giver en rimelig konsistent brygning.

    Jeg var lidt skeptisk mht udseendet - ikke at det ville ændre mit valg, men det skal jo helst ikke vælte billedet helt. Jeg er positivt overrasket her. Det ser helt ok ud og skæmmer ikke. OG så har det noget andet over sig - Nørd-effekt (I like:woohoo: ).



    Og er det så pengene værd? Det er jo lidt op til om det er et greb i lommen eller om der skal spares smør i 2-3 måneder hvor \"dyr\" denne er for en. Man skal huske på at dette ikke er en PID - men kan gøre en i stand til at få styr på temperaturen og vide hvornår man skal skyde. Og DET er rigtig meget værd - i mine forsøg 1-11 smagte jeg helt tydeligt den sure ende af skala\'en - og de sidste ramte \"sweet spot\". Den smag er pengene værd, og har man smagt den, så vil man skyde den der igen. Samtidig så opfatter jeg denne probe som en slags permanent Scace Device - og det er altså smart, og også noget jeg ville sige at PID-folket ville kunne få en del ud af - og koster samtidig det halve af et \"rigtigt\" Scace...

    ...just my 50 cent...

    Jeg håber i kan bruge ovenstående til noget - sig til hvis der er mere i gerne vil vide eller har kommentarer.
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

    Det ser rigtig godt ud. Tillykke med din fede nyerhvervelse og tak for den udførlige rapport.

    Kan man få din til at måle forskellen i temperaturen på, om du brygger øverst i varmecyklussen og nederst? Jeg prøvede at måle det med en hjemmelavet Scace på EBar mødet i januar (var det dig der havde den med - eller måske Peter (shotmaker)), og målte en forskel på 8 grader. Derefter bryggede jeg (næsten) altid ligesom dig efter lampen lige er slukket og med nogle sek. flush.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Brownie
      Stamgæst
      • Jul 2007
      • 765

      #3
      Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

      Jo, det var mig der havde et filter med hul i med.

      Denne her måler hele tiden og jeg tror den er ret så hurtig. Undervejs i mit eksperiment prøvede jeg at flushe på forskellige tidspunkter. Og når det \"nye\" vand fra kedlen kommer forbi efter 1-2 sekunder, så ser man hvad den aktuelle temperatur er. Det kan godt passe at der er et intervarl på en 8° - det har jeg ikke specifikt tjekket. Jeg slukket maskinen for i dag - efter 11 espressi forventede jeg ikke at skulle brygge mere :P

      Det med at brygge efter lampen er slukket + noget flush giver mening hvis termostaten er indstillet rigtigt. Og det er min nu. Og vil man igang med at få den lampe tændt, så starter man jo bare med at varme koppen med noget flush - så går der knap så længe før lampen tænder (også en rutine du vidst havde )
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

      ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

        Brownie wrote:
        Og vil man igang med at få den lampe tændt, så starter man jo bare med at varme koppen med noget flush - så går der knap så længe før lampen tænder (også en rutine du vidst havde )
        Lige præcist! Det var også sådan, jeg gjorde det
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • PREbaristabrisse
          Lysristet
          • Jul 2008
          • 114

          #5
          Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

          Hey Brownie

          Ja først tak for rapporten.
          Temperaturerne på de omtalte 11 shots, er det sluttemperaturen eller gennesnitstemperaturen? Hvor hurtig tror du den er til at opdatere temperaturen (eller hvad sådan noget nu hedder)
          Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
          Eureka Mignon
          Hottop P
          Bumper gear
          Zassenhaus 154
          Bodum gear

          Comment

          • Brownie
            Stamgæst
            • Jul 2007
            • 765

            #6
            Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

            PREbaristabrisse wrote:
            Ja først tak for rapporten.
            Velbekommen

            PREbaristabrisse wrote:
            Temperaturerne på de omtalte 11 shots, er det sluttemperaturen eller gennesnitstemperaturen?
            Det er sluttemperatur - der typisk er startet 1-2° over - det kan være jeg skal prøve at indstille termostaten en smule højere og flushe f.eks 10 sek - det kan være varationen på de 1-2° så bliver mindre.

            PREbaristabrisse wrote:
            Hvor hurtig tror du den er til at opdatere temperaturen (eller hvad sådan noget nu hedder)
            Jeg tror den er ret hurtigt - men jeg har stillet spørgsmålet her på Home-Barista - hvor \"Eric\" huserer . Måske vi bliver klogere...
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

            Comment

            • Journey
              Espresso
              • May 2007
              • 502

              #7
              Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 grupp

              Hej..

              Jeg tror faktisk det er det man kalder et instant-readout-termometer..

              Det opdatere i hvertfald meget hurtigt. Under 1 sek.
              Hilsen Johnny

              Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

              Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

              Comment

              • PREbaristabrisse
                Lysristet
                • Jul 2008
                • 114

                #8
                Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 grupp

                Det er spændende. Er der noget bud på fordele og ulemper i forhold til den mere udbredte måling i filteret?

                Selvom man har PID på maskinen, danser temperaturen formentlig en smule i løbet af ekstraktionen. Hvis man nogenlunde ved hvordan temperaturkurven ser ud kan man måske fintune PIDŽen. Hvis man altså tør :blink:

                Her er én der tør:



                Det er godt nok en duetto-maskine, men princippet er jo det samme på en VBM.
                I kombination med sådan en Taylor-temperaturmåler må man kunne udrette noget stor.
                Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                Eureka Mignon
                Hottop P
                Bumper gear
                Zassenhaus 154
                Bodum gear

                Comment

                • bss
                  Mørkristet
                  • Jun 2008
                  • 314

                  #9
                  Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                  Tillykke med det, det ser lækkert ud

                  Det må vel bare være endnu et argument for at jeg burde se og få mig en maskine med E61 hoved, men mon ikke jeg finder penge til en junior på et tidspunkt
                  Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                  Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #10
                    Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                    Brownie, gider du udpensle for mig hvordan du har bestilt denne? Skal man købe fra forskellige steder for at få det hele?

                    Og vi er enige om at hvis man har E61, så er man homefree hvad dette mod angår, ikke? (jeg mener der burde vel ikke være forskel på E61 gruppen fra din VBM til min Expobar, eftersom E61 jo er patenteret).

                    Helt klart en dims jeg også skal have så jeg kan få bedre styr på mine cooling flushes.
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    • Brownie
                      Stamgæst
                      • Jul 2007
                      • 765

                      #11
                      Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                      Skurken wrote:
                      Brownie, gider du udpensle for mig hvordan du har bestilt denne? Skal man købe fra forskellige steder for at få det hele?
                      Hej Skurken - here goes:

                      Eric Svendson (bor i USA) har et ftp site han altid henviser til: http://users.rcn.com/erics/

                      Det er ikke specielt bruger eller salgsvenligt \"site\" - men sådan er det. På dette site finder du ALT hvad der er om hans \"device\".

                      For teknik og detaljer skal du læse dette pdf
                      Prislisten og oversigt over hvad han sælger og hvordan man gør, er her

                      Jeg skrev så en mail til ham på [email protected] og bestilte \"Digital Thermometer Adaptor, Kit - Stainless Steel - E 61, Fully Exposed Only w/ Taylor 9841 thermometer (°C or °F)\"...og bad ham bekræfte at det passede til min VBM Domobar.

                      Han svarede meget hurtigt tilbage at det var den korrekte, og angav shipping cost. ALT er med i pakken, så du skal ikke bestille andet andre steder. Jeg indbetalte til ovennævnte mailadresse via PayPal

                      Ganske få timer senere skrev han at beløbet var modtaget og shipping ville starte.

                      Efter modtagelse printede jeg førstnævnte pdf og installerede på 10 min...

                      Skurken wrote:
                      Og vi er enige om at hvis man har E61, så er man homefree hvad dette mod angår, ikke? (jeg mener der burde vel ikke være forskel på E61 gruppen fra din VBM til min Expobar, eftersom E61 jo er patenteret).
                      Jeg er 99,99999% sikker på at den også passer på din E61 - men det kan du (som jeg skrev ovenfor) bare få ham til at bekræfte. Alle \"exposed\" E61 gruppehoveder jeg har set har denne skrue som bliver taget ud...

                      Skurken wrote:
                      Helt klart en dims jeg også skal have så jeg kan få bedre styr på mine cooling flushes.
                      Det er helt klart en gevinst fordi man får bedre kontrol. Jeg har selv eksperimenteret lidt. Og jeg har bl.a. set at de første 2 skud ikke har helt samme kurve - det understreger bl.a. for mig at opvarmningstiden nærmere er 45min end 30min, samt at man under opvarmning gerne på flushe engang i mellem. Min temperatur har jeg sat lidt mere op. Og kan så ved at se på aflæsningen samtidig med at jeg flusher. Så rammer jeg bedre og bedre \"sweet spot\"
                      Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

                      ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                      Comment

                      • Skurken
                        Master Brewer
                        • Jun 2008
                        • 1985

                        #12
                        Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                        Super!

                        Tak for hjælpen Brownie. Jeg må hellere lige tjekke finans-situationen her efter julen før jeg bestiller, men det er bestemt noget jeg må eje.

                        Netop Expobars HX maskiner er berygtede for at kræve utroligt omfattende cooling flushes, og jeg må sige at det er rigtigt. Jeg flusher næsten 300 ml hvis maskinen har stået ubrugt i mere end 15 min... :unsure:

                        Det hele gøres lidt på gefühl, så det siger næsten sig selv at man ikke kan gøre det 100% ens hver gang. Det vil Eric\'s device helt klart kunne hjælpe mig med.
                        Mvh. Anders


                        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                        Comment

                        • Johan
                          Lysristet
                          • Dec 2008
                          • 113

                          #13
                          Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                          Hmmm, sjovt udstyr det er virkelig en lækker ting, men er den rigtige temperatur ikke mellem 93&94 grader? Klaus Thomsen siger at han har sat sin Synesso til 93,5
                          Vibiemme domobar super
                          Mazzer mini Electronic B (nero)
                          Manufacture Bottomless PF
                          Manufacture PF
                          RegB stamber
                          RegB Knock Box
                          Den store stamberstand Risteriet

                          Comment

                          • Brownie
                            Stamgæst
                            • Jul 2007
                            • 765

                            #14
                            Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                            Johan wrote:
                            Hmmm, sjovt udstyr det er virkelig en lækker ting, men er den rigtige temperatur ikke mellem 93&94 grader? Klaus Thomsen siger at han har sat sin Synesso til 93,5
                            Jeg tror ikke den \"rigtige\" temperatur findes. Den er vel individuel fra person til person og også efter bønnen. Men Schomer siger 95,2 - Scott Rao foreslår et helt videre spænd (85-95, dog uden af anbefale det)...

                            ...men man må prøve sig frem. Og det er jo også muligt
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

                            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                            Comment

                            • krumbak
                              Mørkristet
                              • Mar 2008
                              • 307

                              #15
                              Re:MOD: Eric\'s Device - Temp måling af/i E61 gruppe

                              Brownie wrote:

                              Jeg benyttede mig af Eric\'s egen erfaring og måling omkring at der er ca. 2° forskel på det målte og den faktiske temperatur i puk\'en.
                              Du er sikkert opmærksom på det, men jeg vil lige nævne det for en sikkerheds skyld og til alle de andre der også påtænker at købe Erics termometer.

                              De ca. 2 graders forskel (4-5 grader fahrenheit), som Erics test og grafer viser, er korrekte nok. Der er bare forskel på om det er plus eller minus 2 grader, som Erics også påpeger i sine tests.

                              Vi antager maskinen er varmet helt op og har stået ubrugt i minimum 5 minutter (der er ikke blevet flushet vand fra HX\'en i mere end 5 minutter)

                              Hvis du benytter flush-and-go teknikken (flush til bestemt temp. og så brygge med det samme, eller inden for 5-10 sek.) så skal der ligges 2 grader _til_, den temp. Erics termometer viser.
                              Dette skyldes at du ved flush-and-go, flusher meget varmt vand ud af HX\'en, og nyt koldere vand indtages. Denne koldere temp fra vand i HX\'en aflæses på termomeret når vandet løber forbi, og idet selve bryghovedet er varmere end det koldere vand fra HX\'en, så varmes vandet ca. 2 gradere mere op, end aflæst på termomeret. Dette viser Erics test og grafer også.

                              Benytter du rebound metoden (flusher en masse vand til du når en bestemt temp, alt afhængig af din boiler pressure setting og afventer rebound til en højere temp.), så skal du trække 2 grader _fra_, den temp. Erics termometer viser.
                              Dette skyldes at bryghovedet nu er koldere end vandet i HX\'en (efter meget flush) og når vandet er løbet forbi temomteret (der f.eks. viser 96 gradder), så køles det yderligere 2 grader (af det køligere bryghovede) inden det løber ud af bryghovedet og ned i pukken.

                              Jeg har selv brugt Erics termometer i ca. 1 år. Kan varmt anbefales.

                              På min Andreja Premium (boiler pressure svinger mellem lav 1.05 og max 1.25 bar) benytter jeg følgende metoder:
                              Flus-and-go:
                              Flush til termometer viser ca. 95.5, afvent ca. 8 sek til termometer viser 98 grader og bryg. Temp. lander ved brygning på ca. 92-92.5 grader og bliver der i ca. 25 sek. - svarende til at den reelle temp. er ca. 94-94.5 grader i pukken.

                              Rebound:
                              Flusher til temp. viser 86 grader, venter ca. 2 min og 15 sekunder (tid til at kværne, tampe mv.) til temp. viser 92.2 og brygger med det samme og temp. lander på ca. 96-96.5 gennem brygningen, svarende til ca. 94-94.5 grader i pukken.

                              Rebound metoden er nemmest at styre, men du skal afvente rebound og kan ikke bare brygge når du vil. Flush-and-go har fleksibiliteten, men det er svært at ramme 95.5 præcist når der flushes (temp. falder ca. 1-1.5 grad pr. sek.)

                              Når man først har prøvet Erics termometer, så er det næsten umuligt at forstå at man nogensinde har kunne ramme temperaturen bare nogenlunde tidligere, uden brug af termometeret

                              Mvh.
                              Krumbak

                              Comment

                              Working...
                              X