MCAL korrekt brug af håndtaget - gode råde søges?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kurt
    Grøn bønne
    • Mar 2017
    • 44

    MCAL korrekt brug af håndtaget - gode råde søges?

    Jeg lærer fortsat nye ting i omgangen med min MCAL, men kan fortsat lære meget mere!

    Når jeg kigger på diverse sider på nettet findes der gode råd om håndteringen af MCAL.

    Jeg har indtryk af at mange herinde har mange års erfaring med MCAL, derfor spørger jeg om 3 ting:

    1: Anbefales et enkelt tryk ned i håndtaget?

    2: Anbefales et tryk ned og så halvt op igen før der trykkes ned igen?

    3: Anbefales 3-4 kvarte tryk før der trykkes i bund?


    På Home-Barista findes der råd om alle metoder ;-) men mangler en begrundelse hvorfor nogle anbefaler det ene og andre det andet? Jeg er udmærket klar over at vi alle har vores erfaringer og måske syntes at netop min metode er bedst. Men jeg vil meget gerne have nogle gode råd fra jer om hvordan jeg får mest ud af min MCAL?

    Jeg har kun haft maskinen i ca. 3 måneder og har derudover ikke nogen erfaring med espresso overhovedet.

    Min tilgang til mine espresso er efter denne arbejdsgang:

    Samme antal gram hver gang, samme tampertryk, ca. dobbelt mængde gram espresso i koppen, ca. 25- 30 sekunder, det er de faste ting, så regulerer jeg på finheden når kaffebønder kværnes som eneste variable ting.

    Håber at kunne blive mere klog på den bedste måde at trække et skud på.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Hej, jeg har ikke meget erfaring med mcal (bare en måneds tid) men jeg kan give et par bud.
    Når jeg kigger på din arbejdsgang virker den meget fornuftig - dog vil jeg sige 2 ting:

    1) 25-30 sekunder er et godt udgangspunkt og kan sagtens smage godt. Husk dog at kortere/længere skud også sagtens kan smage godt.

    2) mcal gruppen er ret stabil, men hvis du ikke styrer gruppetemperaturen aktivt vil gruppen nok være varmere ved 3. skud end ved 1. skud. Forskellige gruppetemperaturer smager forskelligt.

    Det handler jo om hvad hvad der smager godt - så hvis din kaffe smager godt, så gør du det helt rigtigt!

    Mht håndtaget vil jeg sige, at hvis man vil kampnørde det, kan jeg komme i tanke om nogle emner som du kan tænke over:
    Jo flere tryk, jo flere pauser kommer der i din profil.
    Jo flere tryk, jo mere kompleks er din rutine.
    Jo flere tryk, jo mere varmt vand får du ind i gruppen og dermed jo varmere bliver din gruppe og dit skud.
    Jo flere tryk, jo større er chancen for at din puck bliver 'ødelagt' når stemplet tvinges op, og suger luft ind gruppen gennem pucken.
    Jo flere tryk, jo mere vand kan du fylde i gruppen - jo mere vand, jo mere sammenpresset er din fjeder, og derfor jo hårdere vil fjederen trykke vandet gennem pucken.

    Pøj pøj - og husk at kværnen er den vigtigste maskine i din maskinpark.

    Comment

    • Kurt
      Grøn bønne
      • Mar 2017
      • 44

      #3
      Tak for svaret.
      Dine 5 tanker om fx måder at trykke håndtaget på, vil jeg tage med i mine overvejelser når jeg arbejder med min MCAL næste gang. Fint at få nogle konstruktive råd, som jeg kan afprøve sammen med maskinen, for måske en dag at komme frem til hvordan min daglige rutine med maskinen vil blive, tak.

      Jeg kan faktisk gode lide denne udfordring, ikke bare at trykke på en knap, men at jeg manuelt skal styre store dele af processen, det tiltaler mig;-)

      Sammen med MCAL anskaffede jeg mig Mazzer Mini Electronic A, her har jeg heller ikke erfaring med kaffekværne, men efter hvad jeg har læst mig frem til, skulle den foreløbig kunne dække mit behov til at kværne kaffe til min MCAL?

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Ork ja, din Mini E er en fin espresso kværn, pålidelig og ekstremt holdbar.
        Hvis du er usikker på hvor skarpe dine knive er, kan du for 300-400 kr opgradere til nye 64mm mini knive (189D) eller 64mm superjolly knive (33D/33M).

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Dine første to er mulige , den første gir en mængde væske, den anden lidt mere
          alt efter kaffe mængde og smag , er det op tilbrugeren hvad der er bedst, med den risiko at ødelægge pukken

          jeg har en Sama Lusso, og jeg lader håndtaget gå halvt op, og genlader og lader skuddet gå

          Så længe der er luft over vandet der står på pukken, og man KUN lader håndtaget gå så LIDT op, at luftens stadig som en fjeder trykker på pukken, så suges der IKKE luft ind via pukken, når man trykker ned igen


          din treide , den hører ikke til hos en fjeder maskine , den hører til ved en helt manuel,

          På den manuelle begynder vi at presse vand ind i pukken når vi trykker NED
          med fjeder når vi lader håndtaget gå OP
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Kurt
            Grøn bønne
            • Mar 2017
            • 44

            #6
            Tak også for dit svar. Nu får jeg lidt mere teori fyldt på til de ting jeg har læst mig til. Forklaringen med vandet og luften giver mening for mig. Glæder mig til i morgen at skulle lave næste gang espresso.
            Dejligt at kunne få hjælp i dette forum, tak.

            Comment

            • Kurt
              Grøn bønne
              • Mar 2017
              • 44

              #7
              Hej, jeg går da ud fra at mine knive er skarpe, det er en helt ny maskine jeg har købt? Hvormange doser kan de normalt holde til?

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Knivene siges at kunne klare 600 til 800 kilo, nogen mener mindre,
                Hvis de var nye , så har du da nok til et par kopper endnu ;o)
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Kurt
                  Grøn bønne
                  • Mar 2017
                  • 44

                  #9
                  "Coffee makes the world go" du gør mig nysgerrig efter at kunne se skematisk præcist hvad som sker og hvordan når håndtaget trykkes ned på MCAL, du skriver:

                  "På den manuelle begynder vi at presse vand ind i pukken når vi trykker NED
                  med fjeder når vi lader håndtaget gå OP"


                  Det gør mig nysgerrig efter mere viden om hvordan en fjedermaskine virker, hvordan processen foregår når håndtaget trykkes ned. Jeg har kigget på denne detalje tegning af enkeltdele i maskinen. Som jeg kan forstå må det være del nr. 19 som fører vandet fra tanken ind i gruppehoved? Har prøvet at lede nogle steder efter en skematisk tegning af selve processen, men kan ikke finde det.

                  Du skriver om at luften gør at trykket vil medføre at pukken ikke hæver sig når stangen ikke løftes for meget. Jeg forstår tankegangen i det du skriver, men jeg er ikke den store tekniske nørd, så hvis du vil præcisere selve processen lidt mere for mig på et meget enkelt niveau, vil jeg være meget taknemlig. Kan nemlig godt lide at konkret at kunne vide, hvad sker inde i MCAL når jeg håndterer processen.

                  Click image for larger version

Name:	mcal.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	230153

                  Comment

                  • summer
                    Coffeeholic
                    • Jun 2011
                    • 1407

                    #10
                    Her er lidt billeder at kigge på: Det første billede er af en Olympia Cremina. Den er helt manuel uden fjeder.
                    Del nummer 19 på dit billede er ganske rigtigt vandvejen fra kedlen ind i gruppen. Præcis den samme del findes i Creminaen - den hedder en 'dipper tube' og fungerer som et sugerør, blot med den forskel at vandet ikke bliver suget, men pustet ud af kedlen på grund af overtrykket.


                    Næste billede er af en prof fjeder gruppe som, i princippet, fungerer som din fjedergruppe.
                    Når stemplet hæves over indløbshullet, løber vandet ind i gruppen og ned på kaffen.
                    Mens stemplet er oppe og indløbshullet fra dipper tuben er åbent, er der et lille tryk på vandet - nemlig kedeltrykket, ca 1 bar (eller hvad du nu har sat din kedel til).
                    Når du sænker stemplet, lukker du for indløbshullet, og hvis du så holder stemplet/fjederen vil der nærmest ikke være tryk på vandet (bare lidt tyngdekraft).
                    Idet du slipper håndtaget, trykker fjederen på vandet, startende med ca 6 bar og langsomt faldende over tid.


                    Håber det hjælper

                    Comment

                    • Kurt
                      Grøn bønne
                      • Mar 2017
                      • 44

                      #11
                      Tak, meget interessant at se. Netop sådan en forklaring jeg efterlyste, mange tak.
                      Nu giver det lige pludselig mening ;-) Så står jeg ikke bare og trækker i håndtaget uden at vide hvad der sker inde bag ved. Meget fin forklaring, som selv jeg forstod ;-)
                      Last edited by Kurt; 11. May 2017, 11:01.

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #12
                        Summer er tæt på, men faldt i et sted ;o)
                        Det er kedeltrykket der rigtigt nok trykker vandet ind i cylinderen , det blir det ved med INDTIL trykket er ens i cylinderen og kedel, derfor kan det IKKE være rigtigt at der ikke er tryk på vandet i cylinderen når hullet lukkes
                        det tryk der før lukningen var der, er der stadig,plus lidt mere da vi jo er begyndt at presse ting sammen

                        Over vandet i cylinderen, er der altid fanget noget luft

                        Det luft fyldte engang hele cylinderen plus lidt mere mellem shoverscreenen og kaffen
                        i det øjeblik det indløbende vand lukkede luftens flugtvej gennem pukken, var trykket en atmosfære
                        det samme tryk som uden for bryghovedet
                        det er NUL overtryk
                        nu begynder kedlen at trykke vand ind i cylinderen , som sagt indtil trykket er ens i kedel og cylinder

                        HVIS kedeltrykket er en bar OVERTRYK (ca det samme som en atmosfære), så vil luftens tryk ende på det samme
                        men den vil KUN fylde det halve
                        Med indløbs hullet lukket , trykker dette luft nu på vandet , plus lidt fjeder tryk

                        Hæver vi armen , trykker vi(eller rettere sagt fjederen) endnu hårdere på luften og dermed på vandet
                        luften presses yderlig sammen
                        og noget vand presses ind i pukken

                        her deler vi så lige historien i to

                        en lader vi bare skudet løbe videre , og færdig

                        i den anden lader vi håndtaget gå LIDT op

                        Så presser vi ATTER håndtaget ned (og presser atter fjederen sammen)
                        luften er stadig under pres fra både kedel (lagret tryk) og fjederen
                        stemplet går op fjedertrkket forsvinder, og skaber plads til at luften(der stadig har overtryk) kan udvide sig , og det gør den så (udvider sig)
                        vi når punktet hvor indløbshullet atter blotlægges,da vi har skabt lidt plads i cylinderen ved at presse noget vand ind i pukken , er luftrykket nu mindre end da vi sidt var her ,, og ind(pga kedelens større tryk end luftens) strømmer atter LIDT vand , ca den mængde vi lige pressede ind i pukken
                        det kunne gentages uendeligt antal gange , og vi kunne ende med en halv liter kaffe i koppen, men den ville næppe være god ;o)

                        Da der hele tiden var overtryk i luften, var det aldrig nødvendigt at hive luft ind i cylinderen via pukken

                        Det her gælder kun HVIS der er luft tilbage

                        det er der dog som regel på Mcal, og lusso + andre og de nyere post 2000 Pavonier plus de HELT gamle pavonier

                        pre 2000 Pavoni, kan faktisk køres med så høj temp , at det indløbende vand , flash koger, og fortrænger luften
                        der kan man så IKKE løfte (husk de kører omvendt) håndtaget uden at trække luft ind via pukken
                        men det er heller ikke nødvendigt, da der er vand nok i et træk

                        Prøv at lægge mærke til om kaffen stadig løber,,EFTER at håndtaget er kommet til tops,og ikke længere bevæger sig

                        Gør kaffen det, ja så må noget jo forsat trykke på vandet, og det kan så kun være sammenpresset luft
                        ender din puk fast og det man ville kalde tør, så kan det kun ske hvis det meste vand er presset ud ,,af luften
                        vi har jo ingen retur(trevejs) ventil som på en pumpe maskine
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • Kurt
                          Grøn bønne
                          • Mar 2017
                          • 44

                          #13
                          Også igen tak til dig for en fyldig og forståelig forklaring.

                          Jeg fik lige genopfrisket lidt teori fra mine fysiktimer ;-) samt giver begge jeres forklaring mig god mening.
                          Kom lige hjem for et stykke tid siden og skulle straks prøve at lave mig en espresso hvor jeg trak håndtaget ned når det var halvt oppe første gang. Ganske god kop espresso.
                          Samtidig var det en anden fornemmelse at stå og arbejde med håndtaget og ligesom for mit indre blik "kunne se ind i cylinderen og følge vandet og luftens liv".

                          Det med en fast og tør puk havde jeg i de første måneder hvor jeg udelukkende anvendte lysristede bønner fra TCC, har nu købt nogle meget mørkristede fra KaffeMekka for at prøve det, her skal jeg lige lære at de opfører sig helt anderledes, her er min puk endnu ret våd?

                          Jeg har sat jeres svar ind i et dokument, sådan at jeg har jeres forklaring til senere anvendelse. Spændende verden med den espressomaskine.

                          Comment

                          • Kurt
                            Grøn bønne
                            • Mar 2017
                            • 44

                            #14
                            Lige et svar på spørgsmålet:

                            "Prøv at lægge mærke til om kaffen stadig løber,,EFTER at håndtaget er kommet til tops,og ikke længere bevæger sig"

                            Du har ret, det løber fortsat en lille smule, kan godt forstå det med din beskrivelse af den rest af sammenpresset luft. Tænk hvor meget nyt jeg har lært det sidste døgn om min MCAL, tak.

                            Comment

                            • Coffee makes the world go
                              Master Brewer
                              • Jan 2010
                              • 5082

                              #15
                              Din mørkristede kaffe, den smatter pukken mere til, end din lyse kaffe,så det lille allersidste (lave )rest tryk er ikke nok til at presse det sidste vand ud , smatter det nok til ,,, ;o) så kommer der et nys når du løsner portafilteret (for hurtigt)
                              og det sviner,, det sker nok før eller siden for dig ,,, som for de fleste ;o)

                              men lad være med at hænge dig i det med pukken, det er smagen der har første prioritet
                              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                              Comment

                              Working...
                              X