Oslo kaffebarer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Oslo kaffebarer

    I lørdags nåede jeg rundt til 3 kaffebarer i Oslo - i det området som hedder Grünerløkka.

    Hvert sted bestilte jeg to ting, hhv espresso/espressobaseret og sortkaffe (dryp/aeropress). Det var indenfor 3 timer og så var jeg også godt "kaffet" til.


    Første stop: Supreme Roastworks
    Ligger for enden af Thorvald Meyers gate.

    Jeg tog derhen fordi en fra Prolog kaffebar (Kbh) lige havde anbefalet den. Især deres Colombia. Nu kan kaffe blive for lyst og let til mig, som fx hos Coffee Collective og Prolog her i kbh, så det var med en vis skepsis jeg tog derhen. Men "Nothing ventured, nothing gained". Man må jo ud og orienterer sig.

    Deres Colombia laver de som V60-dryp. Så den bestilte jeg.

    Jeg spurgte hvad de havde som espresso. En brasil. Men så havde de også lige special batch etiopisk. Baristaen ku ikke fortælle mig nærmere om den, men bare at den var god. Jeg ka godt li etiopisk som espresso, så det var fint. Jeg spurgte om hun ville anbefale mig den som ren espresso eller med mælk. Hun sagde den var god ren, men lidt spids/syrlig. Så bad jeg om den som americano. Det syns hun ikke var en god idé. Jeg var tæt på bare at følge hendes anbefaling, men super-service-mindet foreslog hun at dele skuddet, og så gi mig både en espresso og en americano. Cool. Og heldigvis, for som americano (her dog lige dele vand og espresso), var den superlækker. Da jeg bagefter smagte den som ren espresso, syns jeg den var for skarp.

    Colombia'en fra V60 var også god. Og havde nogle af de dybe gode kaffenoter, som jeg sætter pris på - og kan mangle i det ultra lyse.

    Her kommer jeg gerne igen :-)

    Oppe på hylden havde de et trofæ for norsk Brewers Cup mesterskap, 2017. Jeg spurgte til det og de fortalte at en af deres ejere, Odd-Steinar Tøllefsen har vundet verdensmesterskap i Brewers cup. Slog ham lige op: Jo, ham kan jeg godt huske fra 2015 i Göteborg - at han vandt Brewers Cup der.

    Her deres servering af V60 bryg .. i en kolbe og så med en cup på (for at holde på varmen, antager jeg) ... og med en kop ved siden af til at hælde op i.

    Click image for larger version

Name:	Fil 04-05-2017 10.20.55.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	236914
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Næste stop: Tim Wendelboe

    Der måtte jeg jo forbi. Her stod kø på måske 10 mennesker. Hvor jeg hos Supreme fik snak med baristaerne - og hørte hvordan de bryggede, så var det ikke muligt her. For travlt.

    Jeg bestilte en Cappucino al fredo ... altså en kølet espressodrink, serveret i cocktailglas ... Men ved ikke hvordan de laver den.

    På sort kaffesiden laver de Aeropress. Der bestilte jeg en Honduras.

    Begge dele var for syrligt til mig. Jeg har ellers vænnet mig til noget syrlighed i kaffe ... men det her var for meget.

    Dog bag det umiddelbare syrlige indtryk, hang der i eftersmagen nogle gode smagsstoffer tilbage. Men stadig: ikke lige down my road.

    Flot servering:

    Click image for larger version

Name:	Tim Wendelboe kaffeservering.jpg
Views:	1
Size:	56,1 KB
ID:	230130
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Tredje stop: Stockfleths.

      Igen et sted, jeg lige havde fået anbefalet ... Men sådan med et lille forbehold ... Efter at ha været der, forstod jeg hvorfor ... De er sådan mindre nørdet og mere lækker-cafe-agtige i stilen. De har 11 kaffebarer i Oslo. Jeg var på den på Schous Plass.

      De har lysristet kaffe fra Solberg Hansen. De har top-udstyr (mythos, La Marzocco osv).

      Jeg spurgte til hvad deres espresso var. Det var single origin Costa Rica. Jeg bestilte en ren espresso.

      På batch-brew filter havde de en Burundi. Jeg har været meget glad for Burundi i min egen riste-crib, så den kender jeg - og ville gerne se hvad de fik ud af den. Jeg stod og ventede mens den bryggede færdigt (stor portion), så den var hel friskbrygget.

      Espresso var lækker. Godt balanceret, ikke skarp eller bitter. Og god eftersmag ... hvis bare man ku få det niveau, hver gang man gik ud og bestilte espresso !

      Burundien fik jeg med i to-go kop .... Uha, ikke god ... Genkendte ikke noget af det, jeg kan li, når jeg rister Burundi selv .. Tænkte over hvordan jeg ku beskrive smagen ... Lidt grøntsags-agtig .. Pludselig slog det mig: den smagte af varm agurk !

      Jeg havde ikke brug for at drikke resten. Smider man det bare i skraldespanden ? Er det ikk noget juks ?? Jeg var på vej til toget ud til lufthavnen ... Er det ondt at sætte sådan noget til en hjemløs ? Det endte jeg med at gøre. På vej væk så jeg at han havde taget den op, men havde hverken tid eller nerver til at se hvordan han reagerede på smagen =:-o

      Click image for larger version

Name:	Stockfleths.jpg
Views:	1
Size:	59,9 KB
ID:	230131
      Last edited by Kaffe T; 4. May 2017, 10:59.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Tak for anmeldelser! Jeg skal da prøve Supreme næste gang!

        Overraskende at du syntes al-freddoen hos TW var for syrlig, men smag og behag.
        Jeg tror det er en espresso, ned i en shaker med mælk og isklumper (og lidt sirup?), shake, og serveret med lidt krydderi på toppen.

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
          Tak for anmeldelser! Jeg skal da prøve Supreme næste gang!

          Overraskende at du syntes al-freddoen hos TW var for syrlig, men smag og behag.
          Jeg tror det er en espresso, ned i en shaker med mælk og isklumper (og lidt sirup?), shake, og serveret med lidt krydderi på toppen.
          Ku godt være fremstillet som en shakerato ... Hmm, ved ikke om der var tilsat sirup. Slog mig ikke. Så hvis det var, har det været lille mængde ... Men jeg så hvad det på toppen var: kakaopulver i en te-si, som rystes over drinken.

          Det overraskede også mig at al fredoen var så syrlig ... Når jeg har fået TCC's espresso nr 1 som soft-ice her i KBH, har den slet ikke været syrlig (som den ellers er som varm espresso) ... så jeg regnede med at kølighed, mælken og sukkeret dæmper syrligheden.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Fedt du lægger det op Therese!
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • aero
              Mørkristet
              • Nov 2014
              • 466

              #7
              Godt skrevet, fine anmeldelser
              /Claus

              Espresso
              Oscar, Obel Mito M64

              Sort
              Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

              Comment

              • Rudi Fidel
                Mellemristet
                • Jan 2015
                • 227

                #8
                Tak for rapporten Therese - hvor er det dejligt du tager dig tid til at skrive så detaljeret.

                Jeg har endnu ikke været i Oslo, men det lyder jo nærmest som en veritabel hovedstad for min præference ud i kaffe (det lysristede, frugtige uden bitterhed).

                Omend jeg virkelig godt kender det du beskriver med at en lysristet espresso kan blive for skarp (læs:sur!). De lysristede espressoer i kbh jeg p.t. bedst har kunnet lide er derfor også den Kenyanske hos Democratic (fordi de kværner på en EK43 og skuddet bliver sødere for at balancere syren) og Akmel Nuri hos TCC (fordi naturals har lavere syre). Måske er det pga. det Scott Rao påpegede for nylig i sin blog med at espresso bliver ekstraheret på ca. 80 grader, at de lyse espressoer ofte smager så surt? Dety bliver spændende at se om den nye Decent espressomaskine kan lave mindre sure skud med sin temperatur-profilerings-egenskaber...

                Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                Comment

                • holberg19
                  Lysristet
                  • Jan 2016
                  • 135

                  #9
                  3 velskrevne og gode anmeldelser
                  Tak!

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                    Jeg har endnu ikke været i Oslo, men det lyder jo nærmest som en veritabel hovedstad for min præference ud i kaffe (det lysristede, frugtige uden bitterhed).
                    Umiddelbart er det min fornemmelse, at Oslo har et højere kaffe-niveau end KBH ... så skal man på kaffe-safari-tur, syns jeg Oslo er et godt valg ;-)

                    Og det her var kun kaffebarer i Grünerløkke-kvarteret. Jeg fik flere anbefalinger på top-kaffebarer:
                    Java
                    Fuglen
                    Kaffa

                    Man kan jo tage en-dags-tur med flybilleter til under 1.000 kr retur ... Det tager godt en time ... Og fra lufthavnen tager det en 20-25 min med tog ... Fra Sentralstationen kan man gå til Grünerløkka på en 20 minutter (eller hvis man har købt 4 zoners billet til toget, kan den bruges til sporvogn også).
                    Last edited by Kaffe T; 4. May 2017, 22:19.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Oslo kaffebarer

                      Tak for en god og detaljeret beskrivelse

                      Efterhånden er der ikke et ubetydeligt antal større central/nordeuropæiske europiske byer der har et højere niveau end kbh og Århus, som jeg i dag vil sidestille.

                      Danmark er kaffemæssigt ikke længere blandt de bedste steder. Norge har for længst overhalet os og vi er milevidt efter England, Tyskland mfl.

                      Lad os nu kalde det hvad det er, Underekstraheret. Den underekstraheret kaffe er en reel udfordring med lysristet kaffe, en kaffe der kræver ikke blot at alt sidder i skabet rent teknisk, men også at man har en kværn der kan kværne meget jævnt. Så nytter det bare ikke noget at have en konisk stående eller andre kværne der levere middelmådige resultater med super lyse rist. Enten må man tage konsekvensen af den lyse rist og benytte en kværn fit for purpose eller også må der enten benyttes bønner der ikke er nær så syrlige ellers må kaffen der serveres i baren ristes "mørkere".

                      Tendensen med at riste efter en trend og så enten ikke benytte udstyret dertil eller ikke trække skuddet er desværre et udbredt fænomen.
                      Last edited by malling; 5. May 2017, 01:54.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Johnster foreslog engang at vi sku lav en ebar-tur til Oslo ... Måske vi sku finde en lørdag eller søndag, hvor folk så ka tage derop på forskellig vis (bil, båd, fly).

                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Lad os nu kalde det hvad det er, underekstraheret.
                        Ja, sådan tænker jeg også - underekstraheret. Desværre :-/

                        Men tingene flytter sig jo hele tiden. Og ny kaffebarer og ristere er undervejs. Så der er håb endnu :-D
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Kunne være fedt med en sådan weekend

                          Ja tingene flytter sig meget
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          Working...
                          X