Tid til at skifte BWT-filter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Tid til at skifte BWT-filter?

    Jeg har i noget tid syntes, at kaffen er blivet lidt flad og at forskellene mellem forskellige bønner er blevet mindre tydelig.
    Jeg bruger samme kværn(e), samme bryggemetode, samme vandtemperatur og samme hovedpude, så den eneste variabel, jeg lige kan komme på, er vandkvaliteten.

    Jeg har et BWT Bestmax filter siddende til min Quooker. Når jeg tapper koldt vand inden Quooker'en, smager det mildt, men med en snært af noget skarpt på tungen. Kæresten beskriver det som danskvand, der har stået og er blevet fladt. Altså måske en smule for syrligt, selvom det ikke er det indtryk, jeg får i kaffen.

    Ift. til vandhårdhed ( jeg bor i Valby og kører fuldt filtreret - bypass på 0 ) burde der være 900 liters kapacitet tilbage. Det er en XL patron.

    Har I nogle erfaringer, der giver mening?
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • Louisathva
    Mellemristet
    • Feb 2008
    • 181

    #2
    Er det ikke bare sådan vandet smager fra et bestmax filter?

    Comment

    • davidsarinelli
      Coffeeholic
      • May 2009
      • 1484

      #3
      Hvis du kun laver sort kaffe, så skift dit totalhårdhedsfilter til et karbonatfilter. De giver mere syre og friskhed.

      Oversat: køb en almindelig Bestmax (eller premium) patron næste gang du skal skifte.
      David Sarinelli

      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

      Giesen W1 m. Artisan connection
      Bullet R1 2.0 IBTS
      La Marzocco Linea Classic AV 1
      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
      Profitec Pro500
      La Pavoni Professional
      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
      Niche Zero single dosing conical burrs
      DIP DK-40 Bulk

      Masser af SSP burrs!


      www.espresso-systems.dk

      Comment

      • SuneZA
        Mørkristet
        • Sep 2009
        • 331

        #4
        Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
        Hvis du kun laver sort kaffe, så skift dit totalhårdhedsfilter til et karbonatfilter. De giver mere syre og friskhed.

        Oversat: køb en almindelig Bestmax (eller premium) patron næste gang du skal skifte.
        Så problemet er at det er en bestprotect patron?

        Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

        Comment

        • Louisathva
          Mellemristet
          • Feb 2008
          • 181

          #5
          Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
          Så problemet er at det er en bestprotect patron?

          Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
          Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg startede ud med et almindeligt bestmax filter. Bypass tre, boede i aalborg på det tidspunkt. Jeg husker smagen som meget metallisk hvorfor jeg skiftede til et premium, som smager helt anderledes blødt og det har jeg holdt mig til siden.

          Mvh
          Michael

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Jeg har faktisk smagt Bidstrups vand. Da jeg løb med hans Kruve si-sæt, fik jeg også lige en 10-15 liter vand med.

            Husker det som at det var et Bestmax-filter .... som jeg også har prøvet fra Lav.

            Jeg syns det fungerede fint i min kaffe. Bemærkede ikke noget (men nu laver jeg altid alle mulige riste-eksperimenter, så ka være jeg har tillagt ristningen hvis der har været mangler i smagen). Man ku godt bilde mig ind at det var samme vand som fra Lav.

            Men nu er det her en månedstid siden. Kan være problemet er opstået siden hen ?

            Jeg er igang med at afprøve forskelligt vand ... fra forskellige filtret ... Pt har jeg noget BestProtect ... Umiddelbart ikke så godt ... så jeg er hurtigt gået over til at blandet postevand + citronsyre i.
            Last edited by Kaffe T; 5. April 2017, 18:49.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #7
              Jeg havde først et BestProtect på. Der smagte alting fuldstændigt fladt og uden syre.
              Da det var opbrugt, skiftede jeg til BestMax, som med det samme gav meget tydeligere syre, mere spræl på smagen og tydeligere forskel på hver ny pose bønner. Nu synes smagen dog at være lidt halvdød igen, hvorfor jeg tænker, at kapaciteten nok er opbrugt, selvom BWT angiver, at det bør kunne klare omkring 900 liter mere.
              Jeg bor i Valby, hvor man nærmest kan slå sig på vandet, så hårdt er det.

              I morges bryggede jeg på kildevand fra Rema1000. Det syntes at give en noget tydeligere og mere livlig smag.
              I eftermiddags bryggede jeg på ufiltreret postevand, som mindede en del om bryg fra mit aktuelle filter.

              Jeg har bestilt et nyt BestMax filter, som er afsendt. Så får vi se, om det løser problemet.
              Jeg var i tvivl, om det var federe med et BestMax Premium, men syntes at huske, at konklusionen her på E-bar var, at det er lige livligt nok i syren. Det kan være, at jeg skal prøve det næste gang.
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                Jeg bor i Valby, hvor man nærmest kan slå sig på vandet, så hårdt er det.
                :-D
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Husker jeg rigtigt, Steffen ? Har du BestMax eller BestMax Premium ?

                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Husker det som at det var et Bestmax-filter .... som jeg også har prøvet fra Lav.
                  Last edited by Kaffe T; 5. April 2017, 20:07.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Lav
                    Coffeeholic
                    • Dec 2014
                    • 1213

                    #10
                    Jeg bruger Premium ja, da der næsten ikke er noget Magnesium i mit vand. BWT Premium tilsætter lidt Magnesium som jeg synes øger den gode smag - med en slags sødme....
                    Venligste hilsner, Steffen

                    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                    Sort:
                    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                    Rister: 2x
                    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                    Comment

                    • T.Bidstrup
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 296

                      #11
                      Så blev filteret skiftet til et friskt Bestmax (samme som før) og filter samt Quooker behørigt skyllet igennem.
                      Med det samme er det tydeligt, at vandet gennem det nye filter smager mere friskt og mineralsk, så at sige. Væk er den flade smag og den nærmest prikkende og metalliske syrlighed på kanten af tungen. Kaffen smager nu igen frisk, smagsnoterne står tydeligt frem og syrligheden er tilbage.

                      Så blev jeg så meget klogere; der skal skiftes filter betydeligt hyppigere end angivet i brugsanvisningen
                      Det skal siges, at jeg bruger bypass 1 (ikke 0 som først skrevet) og BWT anbefaler bypass 3, hvilket ikke rigtigt giver mening for mig. Dermed er det ikke så mærkeligt, at filteret ikke holder til de 2400 liter, som det burde ifølge brugsanvisningen.
                      Jeg har ikke målt vandet før og efter filteret, hvormed jeg ikke har anden grund til at vige fra anbefalingen, end at det giver intuitivt mere mening for mig, og at jeg synes godt om smagen, som det er nu. Jeg kunne jo forsøge i noget tid med bypass 3 som anbefalet, men der er jo så meget, man kan skrue på med det der kaffe ...
                      Last edited by T.Bidstrup; 6. April 2017, 16:44.
                      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Faktisk meget rart at vide .... både at det er BestMax og ikke BestMax Premium, som jeg har fået fra Lav ... Og at det var ved at sløje af i performance.

                        For jeg antog at det var mine rist, som ikke var faldet så heldigt ud. Men nu må jeg lige tøve en kende og tage vandet i betragtning.

                        .... Og var forbi Lav for en refill af BestMax Premium. Må se om min Burundi-rist, så smager bedre imorgen.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        Working...
                        X