Udfordringer med gentagende rist på hottop.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Retardosan
    Lysristet
    • May 2013
    • 61

    Udfordringer med gentagende rist på hottop.

    Hejsa.

    Jeg har lagt mærke til her på det sidste at hvis jeg kører en profil på min hottop, så gør den hvad den skal den første rist, men risten efter, hvor den har fået lov til at køle og det er samme bønner osv, der kan den finde på at riste 5-6 min. længere, og første knæk tager 100 år sammenlignet med den første rist.

    Jeg har sgu lidt svært ved at se hvad der skulle være galt, den starter jo på samme temperatur, og alle forhold er de samme, så jeg håber at der er nogle kloge hoveder herinde der har en ide til hvad der kan være årsagen.

    Et lille bonus spørgsmål 😉 Det her alt for dyre filter der sidder bagpå, kunne man dog ikke tage et billigt støvsuger filter eller lign og smide i den plastik holder? jeg tænker at hvis bare man konsekvent kører med samme filter, så kan man jo bare justere sin profil derefter?
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #2
    Er det hver gang eller varierer det om det er hurtigere eller langsomt? Har du prober i, eller er det en standart hottop?

    Jeg har set flere der skifter det med alt muligt, karklude har været nævnt eksempelvis. Jeg følger et råd om at lade hele filteret være i noget cafiza, og skylde det igennem bagefter, det virker ganske fint
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • Retardosan
      Lysristet
      • May 2013
      • 61

      #3
      Det er hver gang synes jeg, og den tager altid længere tid anden, tredje og fjerde gang osv, men jeg kommer til at tænke på om det er noget den er begyndt på eller om den hele tiden har gjort det. Den er standard.

      Okay, men selvom det får lov at ligge i en opløsning, så bliver det vel slidt alligevel?

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Jeg har ikke mærket noget nævneværdig slitage på mine filtre der for samme tur, men der er mange sparetips på nettet.
        Rister du de 2-4 rist ud i et stræk eller er det på forskellige dage?
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • Retardosan
          Lysristet
          • May 2013
          • 61

          #5
          Okay, det kunne være at jeg skulle købe et enkelt filter eller hvad der nu kan svare sig, og så bare vaske dem, jeg har det trods alt noget bedre med originale filtre.
          Det er ud i et stræk, altså den får jo lov til at køle af som den beder om selvfølgelig... Men det er sgu lidt mystisk synes jeg, og det er mærkeligt at den ikke spytter bønnerne ud efter fx. 15 min. som den er sat til i profilen, men bare fortsætter. Jeg kan dog se at temperaturen heller ikke bliver ligeså høj når den er ved at være færdig, forstået på den måde at den står på bare lidt over 400f (jeg skiftede til fahrenheit fordi det så var nemmere at gå ud fra manualen) mens der er fx. 4 min. tilbage ud af de 24, hvor den normalt spytter bønnerne ud når der er 8-9 min. tilbage, og er et stykke over 400f.

          Comment

          • Juul-Andersen
            Stamgæst
            • Apr 2014
            • 772

            #6
            Køler den helt ned, eller tænder du den småvarm igen? Jeg ved ikke hvor dens probe sidder, men det kan måske tænke, at den sidder i nærheden af noget der holder på varmen, så er den bagud med at varme op, da den måske tror den er varmere end omgivelserne i virkeligheden er..

            Jeg går ud fra den kun har en probe og at du kun kan se en temperatur ikke?
            Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
            I’ve been told I like tea
            I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

            Plans stuff in my spare time ☕️👌

            Comment

            • Retardosan
              Lysristet
              • May 2013
              • 61

              #7
              Jamen når den er færdig med at riste, så starter man en ny rist, det er den selvfølgelig for varm til, så den køler sig selv ned og siger til når den så er varm/kold nok til at få nogle bønner i sig. Den temperatur skulle jo så gerne være den samme som første gang, desto mindre at proben måler forkert, men det virker bare til at den måler korrekt når risten er igang... Jeg kan selvfølgelig prøve at lade den køle fuldstændig af, måske bare stille den udenfor, og så se om det er samme problem.

              Jo der er kun den ene probe der.

              Comment

              Working...
              X