Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stener1000
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 85

    Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

    Et simpelt spørgsmål:

    Jeg har nu brugt min nye Miss Silvia i ca. 14 dages tid, super super fedt, det slår de fleste kaffeoplevelser jeg har haft på cafféer.

    Indtil nu har jeg tændt maskinen, ventet 20 minutter, kørt vand gennem boileren flere gange og være helt sikker på at maskinen var varm nok, hvorefter jeg har lavet mit/mine espressoshots, og derpå varmet maskinen op til at lave mælkeskum.

    Nu ser jeg imidlertid at nogle garvede baristarer laver mælkeskummet først, og derefter køle maskinen ned, hvorefter man laver sine shots. Jeg ser en ulempe ved dette hvis man skal lave mælkeskum til 2-3 latte\'er, da dette kræver en del mælk og nødvendigheden af flere kander til \"opskumning\".

    Hvad plejer I at lave først på en single-boiler? espresso før mælk eller omvendt?
  • HansHenrik
    Lysristet
    • May 2008
    • 70

    #2
    Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

    Jeg plejer at brygge kaffen først og så mælken.

    For min smag, betyder det ikke så meget at espressoen bliver en smule kold, når der hældes 2-3x så meget varm mælk i (til Latte)

    Det samme gælder for Cappuchinoer.

    Men det var ikke godt forleden da hele familien var på besøg og nu sku\' de da lige smage noget af det gode kaffe... Silvia\'en er bare ikke dimensioneret til 6xCappuchino...

    /Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

      Altid espresso først efter min mening. Hele det der show med at skulle køle maskinen ned igen er for besværligt.

      Desuden, når du en dag beslutter dig for at prøve at hælde noget Latte Art, så vil du hurtigt erfare at det klart er nemmest og bedst hvis man hælder lige så snart man har steamet mælken. Det dur ikke at den har stået og ventet.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • OleMar.
        Mellemristet
        • Mar 2008
        • 162

        #4
        Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

        Det er absolut heller ikke nogen god idé at skumme mælken først hvad angår brygtemperaturen. Med en PID´et Silvia vil man observere at kedeltemperaturen lige efter \"skumningen\" kan ligge på 120-130 grader og den temp. er du ikke interesseret i at brygge din espresso ved-for så bliver den ret sur :S . Der ligger idealtemperaturen nærmere omkring 102-105 grader så vandet, når det når bryghovdet, har de anbefalede 92-95 grader.
        Mvh. Ole


        Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

        Comment

        • Stener1000
          Lysristet
          • Oct 2008
          • 85

          #5
          Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

          Mange tak for jeres svar.

          Jeg fortsætter med at brygge espresso først som jeg plejer.

          Comment

          • Mimer
            Grøn bønne
            • Jan 2009
            • 1

            #6
            Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

            Jeg tilslutter mig Sterner1000s \"mange tak for de gode svar og pointer\".

            ... Hentede Madame Silvia i lørdags - hun er godt nok en bestemt dame ;-)

            /Dennis

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

              Man bør helt sikkert lave sin espresso først, før man skummer mælken.

              Se evt. denne video, hvor jeg laver en stor Caffè Latte på min Silvia.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:Silvia: Mælkeskum før espresso eller omvendt?

                Genemså lige videoen igen (det er jo noget tid siden jeg lavede den), og jeg har faktisk ændre en del på mine procedurer siden. Bl.a. bruger jeg i dag en 3-hullers dyse, der er LANGT hurtigere, når jeg steamer mælk, faktisk så hurtig at jeg slet ikke har tid til at stille kanden fra mig. Da jeg optog vodeoen brugte jeg den steamtip vi bestilte gennem Brownie med 4 små (meget små) huller, og selv om steamingen var langt nemmere med 4-hullers dysen, så tog det også meget længere tid, end med den tip, jeg bruger i dag (3 huller).

                Så videoen trænger til at blive opdateret, og det skal den nok blive ved lejlighed.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                Working...
                X