Problem med gennemløbstid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BIA
    Grøn bønne
    • Dec 2008
    • 4

    Problem med gennemløbstid

    Hej allesammen,

    Jeg er ny bruger her på espressobar.dk og håber at I kan hjælpe mig lidt.

    Jeg har netop købt en Nouva Simonelli Oscar espressomaskine, men har store problemer med at brygge espresso på den. Problemet er gennemløbstiden. Fra jeg trykker på knappen til kaffen begynder at komme ud, går der kun ca. et sekund, og der er brygget 60 ml efter kun små 10 sekunder. Jeg har forsøgt med at stampe meget hårdt men uden held - vandet \"fosser\" stadig igennem. Og den kaffe der bliver brygget er tynd i konsistensen og er brun (og ikke sort) at se på.

    Til at starte med brugte jeg formalet Lavazza espresso kaffe. Jeg har fået at vide af dem, jeg har købt maskinen af, at det nok var derfor. Men jeg har nu købt noget friskmalet kaffe i en kaffebutik. Og det er ovenikøbet blevet malet så fint, som de overhovedet kunne og endda finere, end de normalt maler det til espresso kaffe. Men det har ikke gjort nogen forskel. Jeg har desuden fundet en video på YouTube, hvor der er en, der netop bruger formalet Lavazza i en Nouva Simonelli Oscar, men hans bryggetid er meget længere. I brugervejledning står der også, at det skulle tage mellem 25 og 40 sekunder. Videoen kan ses her:
    Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


    Er der nogen der kan sige mig, om jeg gør noget forkert, eller det er maskinen, der er noget galt med?
    Jeg har lagt en video på YouTube, hvor jeg brygger. Kvaliteten er dog ikke den bedste.
    Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


    Jeg har tidligere haft en anden billigere espressomaskine, men har aldrig oplevet disse problemer med den.

    Håber I kan sige, om det er mig eller maskinen, den er gal med.

    Mvh.
    Brian
  • el jefe
    Mellemristet
    • Oct 2008
    • 251

    #2
    Re:Problem med gennemløbstid

    BIA wrote:
    Hej allesammen,

    Jeg er ny bruger her på espressobar.dk og håber at I kan hjælpe mig lidt.

    Jeg har netop købt en Nouva Simonelli Oscar espressomaskine, men har store problemer med at brygge espresso på den. Problemet er gennemløbstiden. Fra jeg trykker på knappen til kaffen begynder at komme ud, går der kun ca. et sekund, og der er brygget 60 ml efter kun små 10 sekunder. Jeg har forsøgt med at stampe meget hårdt men uden held - vandet \"fosser\" stadig igennem. Og den kaffe der bliver brygget er tynd i konsistensen og er brun (og ikke sort) at se på.

    Til at starte med brugte jeg formalet Lavazza espresso kaffe. Jeg har fået at vide af dem, jeg har købt maskinen af, at det nok var derfor. Men jeg har nu købt noget friskmalet kaffe i en kaffebutik. Og det er ovenikøbet blevet malet så fint, som de overhovedet kunne og endda finere, end de normalt maler det til espresso kaffe. Men det har ikke gjort nogen forskel. Jeg har desuden fundet en video på YouTube, hvor der er en, der netop bruger formalet Lavazza i en Nouva Simonelli Oscar, men hans bryggetid er meget længere. I brugervejledning står der også, at det skulle tage mellem 25 og 40 sekunder. Videoen kan ses her:
    Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


    Er der nogen der kan sige mig, om jeg gør noget forkert, eller det er maskinen, der er noget galt med?
    Jeg har lagt en video på YouTube, hvor jeg brygger. Kvaliteten er dog ikke den bedste.
    Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


    Jeg har tidligere haft en anden billigere espressomaskine, men har aldrig oplevet disse problemer med den.

    Håber I kan sige, om det er mig eller maskinen, den er gal med.

    Mvh.
    Brian
    ikke noget...
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

    Comment

    • PREbaristabrisse
      Lysristet
      • Jul 2008
      • 114

      #3
      Re:Problem med gennemløbstid

      Hey BIA

      Det er jo ret svært at sige hvad der er galt, men mystisk lyder det. To potentielle fejlkilder er forkert tryk og forkert filter i filterholderen.
      Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
      Eureka Mignon
      Hottop P
      Bumper gear
      Zassenhaus 154
      Bodum gear

      Comment

      • BIA
        Grøn bønne
        • Dec 2008
        • 4

        #4
        Re:Problem med gennemløbstid

        PREbaristabrisse wrote:
        Hey BIA

        Det er jo ret svært at sige hvad der er galt, men mystisk lyder det. To potentielle fejlkilder er forkert tryk og forkert filter i filterholderen.
        Jeg har benyttet de filtre, der fulgte med til maskinen. Og resultatet er det samme, om jeg bruger filtret til en enkelt espresso eller filtret til en dobbelt espresso.

        Comment

        • rsbrix
          Mellemristet
          • Jan 2008
          • 297

          #5
          Re:Problem med gennemløbstid

          Jeg er ked af at sige det, men du var valgt den helt forkerte video som vejledning. For det første tamper han alt alt for hårdt, hvilket sikkert er grunden til, at han opnår en kortere gennemløstid en dig - dog stadig for hurtig. Derudover, så det der bankeri på siden er portefilteret er virkelig NO NO, og dette er sikkert årsagen til, at gennemløbstiden bliver for hurtigt med friskmalet kaffe. Kaffen løsner sig, og du opnår channelling, så vandet løber lige igennem.

          Prøv engang med friskmalet kaffe, og kun ét forsigtigt bank i siden.

          Derudover er det altid problematisk, når man ikke selv har en kværn - det er virkelig altafgørende fordi kaffen bliver gammel meget hurtigere end man tror. Du vil nok høre mange herinde sige, at kværnen er vigtigere end maskinen!!

          EDIT: Jeg kunne lige se, at jeg skrev noget lidt misvisende. Det er uhensigtsmæssigt at tampe så hårdt som fyren i videoen, men hvis vi glemmer smagen et øjeblik og kun koncentrere os om at forkorte gennemløstiden, så hjælper det at tampe hårdere. Jeg håber det var mere forståeligt
          Udstyr
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario

          Comment

          • rsbrix
            Mellemristet
            • Jan 2008
            • 297

            #6
            Re:Problem med gennemløbstid

            Jeg vil anbefale dig at kigge på denne video lavet af Hobzon er fra EBar.


            Det er godt nok ikke på en Oscar, men på en Silvia, men den er klart et kig værd.
            Udstyr
            Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario

            Comment

            • bss
              Mørkristet
              • Jun 2008
              • 314

              #7
              Re:Problem med gennemløbstid

              Jeg kan desværre kun give rsbrix helt ret - desværre fordi det er min video
              Men den er snart ved at være gammel, og jeg har lært meget i mellem tiden.

              Men hvis du vil have den korrekte gennemløbstid på lavazza espressoen, så prøv at tampe hårdere ligesom jeg gjorde i videoen. Om ikke andet giver den en bedre espresso end hvis man tamper med korrekt tryk, det er dog ikke nær så godt som hvis du køber dig en kværn til maskinen. Til mit forsvar vil jeg lige sige at jeg ikke slår særligt hårdt på filteret, det lyder bare enormt voldsomt i videoen

              Men en af de ting jeg oplevede med lavazza espresso, er at der er stor stor forskel på de enkelte dåser, nogle virkede ok, ligesom i klippet, mens andre var noget rod. Derfor gik der heller ikke længe før jeg købte en kværn.
              Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
              Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

              Comment

              • PREbaristabrisse
                Lysristet
                • Jul 2008
                • 114

                #8
                Re:Problem med gennemløbstid

                Tror rsbrix mener at man forlænger gennemløbstiden ved at stampe hårdt (selvom han skriver noget andet). I øvrigt har rsbrix ret i at friskmalede bønner er af allerstørste betydning, og formentlig ikke kun hvad smag angår, men også for at styre gennemløbstiden. Med andre ord, ønsk dig en kværn i julegave :-)
                Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                Eureka Mignon
                Hottop P
                Bumper gear
                Zassenhaus 154
                Bodum gear

                Comment

                • rsbrix
                  Mellemristet
                  • Jan 2008
                  • 297

                  #9
                  Re:Problem med gennemløbstid

                  bss wrote:
                  Jeg kan desværre kun give rsbrix helt ret - desværre fordi det er min video
                  Ups :blush: :lol:

                  PREbaristabrisse wrote:
                  Tror rsbrix mener at man forlænger gennemløbstiden ved at stampe hårdt (selvom han skriver noget andet)
                  Du har selvfølgelig ret - det var det jeg mente, men ikke det jeg skrev. Ups igen :silly:
                  Udstyr
                  Rancilio Silvia
                  Mahlkönig Vario

                  Comment

                  • BIA
                    Grøn bønne
                    • Dec 2008
                    • 4

                    #10
                    Re:Problem med gennemløbstid

                    Jeg har også bestilt en kværn og skulle gerne modtage den i dag. Men når jeg nu fik maskinen i sidste uge, var jeg bare nødt til at have fat i noget kaffe, så jeg kunne komme til at lege med den

                    Jeg tror ikke, jeg er helt med på det med gennemløbstiden. Jeg synes, jeg tamper meget hårdt og mindst lige så hårdt som i videoen, men min gennemløbstid er lavere end den i videoen (min er kun 10 sek.). Når jeg tamper så hårdt, havde jeg regnet med at gennemløbstiden var meget længere.

                    Ellers tak for inputtet. Jeg vil vende tilbage med hvordan det går, når jeg får kværnet kaffen selv. Og fremover vil jeg lade være med at slå så hårdt på portafiltret.

                    Comment

                    • Skurken
                      Master Brewer
                      • Jun 2008
                      • 1985

                      #11
                      Re:Problem med gennemløbstid

                      BIA wrote:
                      Jeg har også bestilt en kværn og skulle gerne modtage den i dag. Men når jeg nu fik maskinen i sidste uge, var jeg bare nødt til at have fat i noget kaffe, så jeg kunne komme til at lege med den

                      Jeg tror ikke, jeg er helt med på det med gennemløbstiden. Jeg synes, jeg tamper meget hårdt og mindst lige så hårdt som i videoen, men min gennemløbstid er lavere end den i videoen (min er kun 10 sek.). Når jeg tamper så hårdt, havde jeg regnet med at gennemløbstiden var meget længere.

                      Ellers tak for inputtet. Jeg vil vende tilbage med hvordan det går, når jeg får kværnet kaffen selv. Og fremover vil jeg lade være med at slå så hårdt på portafiltret.
                      Scott Rao anbefaler faktisk at man slet ikke slår på portalfilteret. Hellere lidt kaffe i siden af filterkurven end risikoen for en kraftig channeling langs kurvens kant.

                      Held og lykke med det. Hvilken kværn har du bestilt, hvis man må have lov at være så nysgerrig?
                      Mvh. Anders


                      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                      Comment

                      • vanderlay
                        Mellemristet
                        • Jun 2008
                        • 168

                        #12
                        Re:Problem med gennemløbstid

                        Mig bekendt er der forskel på, hvor fint de forskellige udgaver af Lavazza-kaffe er malet, da nogle er beregnet til en mocca-kande og andre til espressomaskine. Sidstnævnte er heller ikke perfekte, men som regel mindre perfekte.

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #13
                          Re:Problem med gennemløbstid

                          BIA wrote:
                          Jeg tror ikke, jeg er helt med på det med gennemløbstiden. Jeg synes, jeg tamper meget hårdt og mindst lige så hårdt som i videoen, men min gennemløbstid er lavere end den i videoen (min er kun 10 sek.). Når jeg tamper så hårdt, havde jeg regnet med at gennemløbstiden var meget længere.
                          Tampets tryk betyder meget lidt i forhold til kaffens formaling og friskhed. Jeg har set nogle undersøgelser, som siger, at der næsten ingen forskel er på at tampe med 25 kg og 50 kg.
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • PREbaristabrisse
                            Lysristet
                            • Jul 2008
                            • 114

                            #14
                            Re:Problem med gennemløbstid

                            Hey BIA

                            Hård stampning = længere gennemløbstid

                            Du kan evt. prøve at tage din badevægt og se hvor hårdt du stamper. Jeg har en fornemmelse af at de fleste stamper med ca. 15 kg. Men tror du får løst problemet med din nye kværn....og tillykke med den forresten :-)
                            Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                            Eureka Mignon
                            Hottop P
                            Bumper gear
                            Zassenhaus 154
                            Bodum gear

                            Comment

                            • BIA
                              Grøn bønne
                              • Dec 2008
                              • 4

                              #15
                              Re:Problem med gennemløbstid

                              Så kom kværnen. Det er en Nouva Simonelli Grinta, og nu fungerer det ganske fint, bare jeg kværner kaffen fint nok. Så nu må jeg bare igang med at øve mig. :cheer:

                              Comment

                              Working...
                              X