DIY tromlerister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • victorbruun94
    Mellemristet
    • Jun 2016
    • 221

    DIY tromlerister

    Hej derude

    Jeg har besluttet mig for at bygge mig en tromlerister, fordi jeg er for nærig til at betale for en gene café, og fordi jeg håber at jeg kan få et federe æstetisk udtryk ved hjemmebyg.

    Planen er at bygge en klassisk tromlerister med en åben tromle, som varmes op ved hjælp af elektricitet. Derfor har jeg lige afhentet en gammel, fungerende vaskemaskine. Jeg har tænkt mig at tage tromle + motor fra vaskemaskinen og så slagte en gammel ovn og tage varmelegemer + termsostat. Jeg har også overvejet PID, men har ingen fornemmelse af, hvor meget det kræver at sætte sådan én op. Jeg er bedre til metalarbejde, end jeg er til elektronik. Når det er sagt, kan jeg godt betjene et multimeter.

    Tror I det er en god idé med blæser eller er det ligegyldigt?

    Det nye kabinet vil jeg selv bygge i svigerfars metalværksted. I første omgang er planen at bruge motorstyringen fra den gamle vaskemaskine til at drive motoren (altså bilde styringen ind, at den er i gang med at vaske).

    Planen er at gå i gang med projektet 10. Marts, men jeg slår lige op allerede nu, så I kan minde mig om alle de mange ting, jeg ikke har tænkt på.

    Den endelige kapacitet bliver nok omkring 1 kilo bønner, måske endda mere.
  • Ullum
    Mørkristet
    • Sep 2013
    • 401

    #2
    Nu skriver du intet om hvor du bor, men jeg er netop i gang med et lignende, du skal være velkommen til et kig

    Pid er næsten et must til at hændtere de store effekter, det er også simpelt at sætte op og regulere på
    Mvh ullum

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      En vaskemaskine tromle , og et kilo bønner
      der tror det går galt , jeg har aldrig set en vaskemaskine med en tromle der ville være lille nok

      de fleste klassiske ristere har kun bagenden åben på tromlen , resten er et rør
      en tidlig overgang var der nogen der brugte perforeret tromle
      det gik de fleste væk fra
      her taler vi om produktions ristere , ikke sample ristere ,ej heller cupping ristere
      pid er godt og skidt

      skidt fordi du ikke kan se hvor meget energi du pt pumper i bønnerne
      godt , da den kan forhindre at det løber fra dig

      men da vi ved riste jammet ristede på gas risteren, der var der bare en ventil vi brugte
      DEN HAVDE styring, og kunne holde en temp
      men da jeg ristede på den, der tog styringen aldrig over , de skarpe sving jeg ville ha , det er man nød til at køre manuelt

      Quest er også bare en manuel, der er et amp meter der viser hvor meget man banker i bønnen
      med en gas et der et manometer

      ved begge kan en styring være til gavn til at opnå en start/load temp
      så kan man vende ryggen til den , uden den løber fra en
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Det lyder som et spændende projekt.
        Jeg har en rister med perforeret tromle - en CoffeeTech Solar http://www.coffee-tech.com/products/...oasters/solar/.
        Den er ret simpelt lavet med 3 varmelegemer (3x1000w) og en Ecofit centrifugal blæser (samme type som dem der sidder i alm pillefyr, http://azpro.com.tw/pdf207/single-in...-D25-A5-gb.pdf).
        Den er fra fabrikken lavet med automatisk styring, men da jeg foretrækker en manuel rister har jeg modificeret den med prober, samt on-off afbrydere så jeg kan styre blæseren og de 3 varmelegemer hver for sig.

        Blæseren er vildt kraftig og derfor lidt svær at styre, så jeg har ristet en masse gange uden at bruge blæseren overhovedet - bare for at prøve om jeg kunne lave min ristekurve kun med batchstørrelse og varmelegemer. Der er et 11x11cm kvadratisk hul i bunden af risteren, så det varme ristekammer trækker automatisk koldere luft ind nedefra og ud gennem skorstenen øverst = passiv luftgennemstrømning.
        Og ja, jeg kunne styre ristekurven, men alle ristene med den 'passive' luftgennemstrømning (uden brug af blæseren) smagte alligevel ikke godt - en ubehagelig tørhed, røg, krads bitter og sur smag. Det var først da jeg genindførte brug af blæseren ('aktiv' luftgennemstrømning) at kaffen begyndte at smage godt.

        Der er ikke 2 risterfirmaer som er helt ens, alle bruger varme og luft forskelligt - så måske kan din rister godt klare sig uden blæser, men jeg ville nok tænke den ind i projektet for en sikkerheds skyld.

        Min tromle er uden for- og bagende. Tromlen er ca 24x24cm, og med de 3x1000w er det en fin størrelse til ca 1600g batch med fuld power (og når man kan kontrollere hvert element hver for sig, kan jeg riste ned til ca 300g batches med god kontrol).
        Vedhæftede filer

        Comment

        • victorbruun94
          Mellemristet
          • Jun 2016
          • 221

          #5
          Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
          Nu skriver du intet om hvor du bor, men jeg er netop i gang med et lignende, du skal være velkommen til et kig

          Pid er næsten et must til at hændtere de store effekter, det er også simpelt at sætte op og regulere på
          Jeg bor i Aarhus men slaget kommer til at stå i Jelling området. Jeg tænker at slagte en ovn med tilhørende termostat og det kan nok godt fungere i første omgang. Når det er sagt, vil jeg gerne lave et pid setup, men det skal jeg nok have lidt hjælp til.

          Til de kritiske ryster: ambitionsniveauet er ikke helt skyhøjt, men egentlig bare et setup, som kan varme bønnerne jævnt og ensartet.

          Forresten fedt at høre at andre har været i gang med lignende projekter!
          Mit mål er at risteren får en flot finish - bliver stueren. Jeg er også indstillet på at indgå kompromiser for at komme i mål med den æstetiske del.
          Last edited by victorbruun94; 23. February 2017, 22:29.

          Comment

          • victorbruun94
            Mellemristet
            • Jun 2016
            • 221

            #6
            Ville sådan noget som det her kunne bruges til PID delen? Jeg tror jeg er ved at have fået en forståelse for, hvordan det virker.

            Comment

            • victorbruun94
              Mellemristet
              • Jun 2016
              • 221

              #7
              Nå men måske forudsigeligt, blev jeg enig med mig selv om, at jeg hellere ville lave det ordentligt første gang inden jeg overhovedet var færdig.
              Så jeg har været i gang nede på godsbanen og bygget mig en tromle.

              Jeg vil lave et klassisk tromlerister design, hvor jeg vil bruge en varmepistol som varmekilde. Langt hen ad vejen en kopi af denne rister



              Jeg kan ikke få fat i det flangeleje, jeg havde tænkt mig at bruge både foran og bagpå, et ucf 201 eller alternativt et ucfl 201. Er der nogen som ved hvor man kan købe de lejer uden at der er et mindstekøb?

              Comment

              • Ullum
                Mørkristet
                • Sep 2013
                • 401

                #8
                Ebay


                I tyskland fandt jeg en del
                Mvh ullum

                Comment

                • victorbruun94
                  Mellemristet
                  • Jun 2016
                  • 221

                  #9
                  Ved du hvor lang leveringstiden er?

                  Sendt fra min D5803 med Tapatalk

                  Comment

                  • victorbruun94
                    Mellemristet
                    • Jun 2016
                    • 221

                    #10
                    Jeg glemte vist at skrive tak for tippet til den gode ullum i første indlæg - mange tak, det var lige det jeg havde brug for.

                    Jeg valgte at bruge hovedet og rent faktisk tjekke den foreslåede leveringstid, som er omkring 2 arbejdsdage - ikke dårligt. Jeg bestiller 2 af de her fætre derindefra.

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Vil lige sikre mig om at du har læst, at han IKKE bruger en varmepistol
                      Han HAR brugt selve varmelegmet, men det kræver en meget høj luftflow for ikke at brænde af
                      Den tråd du linker til er netop et rebuild for at undgå at bruge dette varmeelement
                      Han vil i stedet bruge et mere robust varmelegme der kan tåle meget lav luftflow

                      Hvis du puster varm luft ind i din rister, så vil luften finde enhver udvej, også de steder du ikke ønsker det
                      SUGER du derimod luften ud, ja så bestemmer DU hvor luften forlader risteren, og det bør være igennem tromlen og bønne massen

                      Har du evt overvejet at bygge den så du både kan bruge el,og gas ??

                      En Huky kunne i teorien bare stilles på en elektrisk brødrister
                      eller elgrill

                      I genbrugsbutikkerne kan du tit finde en lille bord grill , den har et robust varmelegme , ofte til en 50er
                      nogle hvis ikke de fleste har et termostat, det kan så stilles til opvarmning temp, og man kan vende ryggen til imens man laver forberedende ting
                      Last edited by Coffee makes the world go; 7. May 2017, 12:57.
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • victorbruun94
                        Mellemristet
                        • Jun 2016
                        • 221

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                        Vil lige sikre mig om at du har læst, at han IKKE bruger en varmepistol
                        Han HAR brugt selve varmelegmet, men det kræver en meget høj luftflow for ikke at brænde af
                        Den tråd du linker til er netop et rebuild for at undgå at bruge dette varmeelement
                        Han vil i stedet bruge et mere robust varmelegme der kan tåle meget lav luftflow

                        Hvis du puster varm luft ind i din rister, så vil luften finde enhver udvej, også de steder du ikke ønsker det
                        SUGER du derimod luften ud, ja så bestemmer DU hvor luften forlader risteren, og det bør være igennem tromlen og bønne massen

                        Har du evt overvejet at bygge den så du både kan bruge el,og gas ??

                        En Huky kunne i teorien bare stilles på en elektrisk brødrister
                        eller elgrill

                        I genbrugsbutikkerne kan du tit finde en lille bord grill , den har et robust varmelegme , ofte til en 50er
                        nogle hvis ikke de fleste har et termostat, det kan så stilles til opvarmning temp, og man kan vende ryggen til imens man laver forberedende ting
                        Sådan som jeg læser det, forsøger han at gå bort fra varmluftpistolen som varmelegeme og forsøger at gå over til et hjemmelavet varmelegeme med et lukket tromle design i stedet for det åbne.
                        Det mislykkedes ham og han går tilbage til en ny varmluftpistol med et rør over for at få en bedre varmefordeling. Grunden til at han vil skifte varmelegeme er problemer med pålideligheden, men problemer med varmefordelingen.

                        Hvad tænker du problemet er med at bruge en varmluftpistol som varmelegeme? Min tanke er helt simpelt at beholde hele varluftpistolens elektronik og så styre temperaturen ved at styre spændingen, som hele enheden får tilbudt ved hjælp af en lysdæmper. Hvor tænker du svagheden er?
                        Man kan godt nok kun styre blæs og temperatur samtidig, men jeg tror ikke det er det største problem i verden.

                        Jeg vil ikke bygge så jeg både kan bruge gas og el, fordi det giver en større kompleksitet.

                        Jeg har tænkt mig at fuldsvejse risteren. Er det ikke nok til at holde den lufttæt? igen siger jeg det selvfølgelig med fare for at storhed står for fald, for jeg har aldrig prøvet det her før.
                        Lidt omkring samme emne: umiddelbart virker det som om, at man godt kunne droppe skorstenen og så kun have luft ud, der hvor der kommer bønner ind. Hvordan lyder den idé?

                        Jeg vil gerne undgå at suge luften ud af blæseren, fordi det gør den større. Simple as that.

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Du har ret, jeg havde misset at han fjernede, det der gjorde tromlen, non perforeret,
                          det gir jo så luften en meget lettere udvej

                          den skal stadig bygges med pakninger som han gør ,men da det er en lille rister (lidt over 200 gram rist)
                          så er problemer med lidt chaf hist og her ikke så slemt, langt fra hvad man oplever med en popper ;o)

                          vil du også lave den retur rutsjebane som han bruger ?
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Det med skorsten kan du sagtens lave som du skriver
                            I og med det er en lille rister, så er du ikke nød til at ha flere kilo kaffe klar i en tragt, og ej heller et udsugnings anlæg

                            og du kan bare smide risteren ud af vinduet i tilfælde af brand , eller bære den ud
                            større ristere , der er man nød til at ha en plan til når der kommer en brand , og så begynder det at blive svært
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • summer
                              Coffeeholic
                              • Jun 2011
                              • 1407

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                              og du kan bare smide risteren ud af vinduet i tilfælde af brand
                              haha!

                              Comment

                              Working...
                              X