Blande vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • peterse
    Lysristet
    • May 2016
    • 53

    Blande vand

    Hey Ebar!

    Jeg har længe fulgt med på sidelinjen og læst en del om vandets betydning for kaffen. Er der nogle af jer som har erfaring med selv at blande vandet fra scratch?
    Hvad med opskrifter såsom pergers eller 70/30 water?

    Jeg kunne naturligvis bare selv købe ingredienserne, men ville lige høre jeres erfaring inden jeg går igang
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #2
    Hey Peter,

    Det skal du bare i gang med. Der er en del med erfaring herinde. Du kan prøve de forskellige opskrifter du nævner, men du finder ud af at der er stor forskel i smagen afhængigt af hvilke salte du bruger.

    F.eks. med MgSO4 (epsom) får du også SO4 i dit vand. Med MgCL2 får du Cl2 i dit vand. Yderligere findes der CaCL2 og CaCO3, osv osv. Altså masser af kilder til HG/KH, og de får kaffen til at smage forskelligt - Det handler ikke udelukkende om GH/KH.

    Held og lykke

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #3
      Det skader heller ikke at blande forskellige GH kilder. Jeg finder at MgCl2 giver en mere behagelig sødme end hvis jeg bruger MgSO4 (Chlorid vs Sulfat). Jeg foretrækker desuden en blanding af Mg/Ca. CaCO3 som GH/KH kilde ændrer også balancen ift at bruge NaHCO3. Én af fordelene ved CaCO3 er at du får en go' base af både KH og GH og bedre kan holde mængden af SO4 og Cl2 nede fordi du ikke skal bruge så meget MgCl2/MgSO4/CaCl2...

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        I stedet for at bruge demineraliseret vand, som er det letteste og billigste at få fat på som færdigvare, så burde man bruge destilleret vand. Det er faktisk slet ikke kostbart at lave selv.
        Man er hurtig i gang med en vanddestillator som denne der kan lave 4 liter vand på 3-4 timer. Og så blande Natron og Epsom salt i efter Perger opskriften (som er inspireret af "Water for Coffee").
        Så vidt jeg kan se bliver det knap 4,-/liter for meget fint kaffevand ved en investering på 680,- for destillatoren
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • peterse
          Lysristet
          • May 2016
          • 53

          #5
          Tak for tippet

          har du erfaring med pergers opskrift?

          Comment

          • peterse
            Lysristet
            • May 2016
            • 53

            #6
            Det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg Kjeldsen. Du har virkelig styr på vandet

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Lav, jeg kan ikke lige se hvorfor det er bedre med vand uden bakterier kontra vandet med. De få liter ryger relativt hurtigt.

              Det vigtigste er vel egentlig blot at det er demineraliseret, så man kan kan kreere sit perfekte vand.

              Men det er selvf. Meget praktisk med et aggregat så man slipper for konstant at købe dunke.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Kjeldsen
                Coffeeholic
                • Feb 2010
                • 1086

                #8
                Oprindeligt indsendt af peterse Se indlæg
                Det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg Kjeldsen. Du har virkelig styr på vandet
                Det glæder mig, peter Dejligt at du er begyndt at interessere dig for det også.

                Ang. "Pergers" opskrift (Det er egentlig ikke hans) - Hvis det skal være helt rigtigt, og det synes jeg det skal når vi alligevel bnruger krudt på at lege kemikere, så skal du bruge 24,6g epsom salt og ikke 25g. Hans mål er jo at lave 100/50 vand - og så virker det fjollet at afvige med 0,4g i én af ingredienserne Nu vi er igang: Epsom salt køber vi som et "hepta-hydrat" hvilket betyder at det desuden består af 7 vand molekyler: MgSO4 • 7H2O

                Molar masse for MgSO4 = 120,415 g/mol
                Molar masse for 7* H2O = 7 * 8.0152 g/mol = 126,1064 g/mol

                126,1064 g/mol + 120,415 g/mol= 246,5214 g/mol - Og derfor skal vi bruge 24,6g til 1L vand (100x koncentrat) og ikke 25g.

                (Ligeledes kan vi købe Magnesium Chlorid som et Hexahydrat, med 6 vand molekyler: MgCl2 • 6H20.)
                Last edited by Kjeldsen; 11. November 2016, 20:26.

                Comment

                • the_partisan
                  Lysristet
                  • Apr 2016
                  • 63

                  #9
                  er dette http://cabdan.com/node/67 eller http://www.borupkemi.dk/farve-kemi/h...raliseret-vand farligt att drikke?

                  det siger: "Opbevares utilgængeligt for børn. Ved indtagelse: Kontakt omgående læge og vis denne beholder eller etiket."...

                  Jeg ønsker at eksperimentere lidt uden at købe et destillator..

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
                    er dette http://cabdan.com/node/67 eller http://www.borupkemi.dk/farve-kemi/h...raliseret-vand farligt att drikke?

                    det siger: "Opbevares utilgængeligt for børn. Ved indtagelse: Kontakt omgående læge og vis denne beholder eller etiket."...

                    Jeg ønsker at eksperimentere lidt uden at købe et destillator..
                    Ja, lad være med at drikke det. Det er opbevaret i beholdere der ikke er godkendte til fødevarer, så det kan indeholde alt muligt skrammel. Som der står: Til eks. dampstrygejern og karburatorer. Det kan derfor også have taget smag af alverdens ting. Vi aner ikke hvordan de har lavet vandet.

                    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
                    Last edited by Kjeldsen; 12. November 2016, 20:47.

                    Comment

                    • Kjeldsen
                      Coffeeholic
                      • Feb 2010
                      • 1086

                      #11
                      Et godt eksempel er din kondenstørretumbler. Jeg har selv testet vandet fra min egen - 0 mineraler, men lugter af parfume og Indeholder tøjfnuller Ikke egnet til at drikke.

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #12
                        Hvor skal man så købe sit vand ? og hvad er prisen ?
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • Kjeldsen
                          Coffeeholic
                          • Feb 2010
                          • 1086

                          #13
                          Det man kan købe på apoteket er i så små mængder de fleste steder at man ikke gider. Jeg har fået RO vand forskellige steder som en start. Så jeg har måtte supplere med alm. filtrerings kande vand.

                          Jeg ved faktisk ikke hvor man køber god kvalitet i store mængder. Det nemmeste, og sikkert billigste, er at købe sig en maskine. De kan fås fra 600-1000 kr, der omkring.

                          Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
                          Last edited by Kjeldsen; 12. November 2016, 21:31.

                          Comment

                          • Kjeldsen
                            Coffeeholic
                            • Feb 2010
                            • 1086

                            #14
                            Jeg har købt en destillator hos https://www.makewaterpure.co.uk/. P.t. er kursen 8,64 på pundet, så det bliver nok 1200 inkl fragt hvis man vælger 4L glas kanden. Du får 12 carbonfiltre med (3 års forbrug) oven i. Hvis man kigger på forskellige producenter ligner de alle sammen hinanden, så det er nok samme grundprodukt.
                            Last edited by Kjeldsen; 12. November 2016, 22:01.

                            Comment

                            • the_partisan
                              Lysristet
                              • Apr 2016
                              • 63

                              #15
                              Er du tilfreds med det? Er det støjende?

                              Jag har købt 5L Cab-Dan (Røverkøb) och 1L Borup (Netto) Demineraliseret vand tidligere, men jeg har ikke prøvet dem. Cab-Dan luget lugter dårligt, ligesom benzin, men måske er det flasken? Borup lugter neutralt.

                              Comment

                              Working...
                              X