Justering av Ascaso I2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mocca
    Grøn bønne
    • Jan 2008
    • 38

    Justering av Ascaso I2

    Jeg har ganske nettopp kjøpt en ny Ascaso I2 og trodde at alle mine sorger skulle forsvinne og at jeg heretter skulle få perfekt og nydelig crema :cheer:

    Feil :angry:

    Jeg får enda mindre crema enn det lille jeg fikk fra før. Jeg klarer ikke å stille kvernen til å male finere. Jeg vrir og vrir på det lille hjulet på siden av kvernen, men det skjer liksom ingenting. Er det no\' galt med kvernen, eller er det no\' galt med meg? Trodde dette skulle være idiotsikkert jeg :huh: vri hjulet mot de små prikkene og kaffen blir finere, vri hjulet mot de store prikkene og kaffen blir grovere :blush:

    I tillegg spruter den kaffe over hele kjøkkenbenken. Det blir et realt griseri.

    Noen som har en slik kvern her inne og såm får den til å virke??

    Jeg trenger seriøst hjelp. Det blir jo ikke no\' god kaffe i det hele tatt. Kaffen bare spruter gjennom maskinen i rekordfart :S
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Justering av Ascaso I2

    Hej,

    Tillykke med din nye kværn. Jeg tror ikke den fejler noget. Jeg har selv haft sådan en kværn, og den fungerede rigtig fint.

    Du siger du vrider og vrider på justeringsskruen. Men hvor mange omgange er det? Der er vel ca. 40 omgange for at justere mellem espresso og stempel, på sådan en I2, så hvis den har være justeret meget groft da du fik den, kan der godt være rigtig lang vej til espressoformaling.

    Hvor lang tid tager din espresso om at løbe igennem?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Mocca
      Grøn bønne
      • Jan 2008
      • 38

      #3
      Re:Justering av Ascaso I2

      Det tar ikke mange sekundene før min espresso er ferdig. Det ser ut som om det går i fast forwind :blush:

      Jeg ver ikke klar over at det var så mange runder for å komme fram. Jeg har vel vridd ca 20 runder, så nå er det vel bare å ta turen ut på kjøkkenet og vri litt til

      Comment

      • Mocca
        Grøn bønne
        • Jan 2008
        • 38

        #4
        Re:Justering av Ascaso I2

        Tusen takk for tipset MoBak

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Justering av Ascaso I2

          Mocca wrote:
          Tusen takk for tipset MoBak
          Velbekomme. Lad os høre hvordan det går. Den bør i hvert fald kunne male kaffe så fint, at der slet ikke kommer vand igennem.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Mocca
            Grøn bønne
            • Jan 2008
            • 38

            #6
            Re:Justering av Ascaso I2

            Nå har jeg vridd på hjulet så mye at jeg har vondt i armen

            Jeg venter besøk av min mor om ikke lenge og skal servere henne kaffe. Jeg har testet litt og kaffen er nå MYE finere. JEg er virkelig spent nå. Håper hun kommer snart!

            Comment

            • Skurken
              Master Brewer
              • Jun 2008
              • 1985

              #7
              Re:Justering av Ascaso I2

              Jeg var også selv meget overrasket hvor mange gange man skal dreje på kværnen for at justere den, men samtidig er det en af kværnens fordele for det betyder at man kan justere den ekstremt præcist.

              Det gør den dog 100% uegnet til at bruge til andet end en ting (espresso eller stempel) da det er alt for tidskrævende (og kaffekrævende) at skifte mellem de to.

              Held og lykke Mocca, du skal nok blive glad for din I2!
              Mvh. Anders


              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

              Comment

              • Mocca
                Grøn bønne
                • Jan 2008
                • 38

                #8
                Re:Justering av Ascaso I2

                Nå har jeg vridd og målt og veiet - og fremdeles ingen crema, bare masse kaffe utover det hele. Utrolig mye kaffe som spretter ut av kvernen og bommer på portafilteret

                Jeg har nå målt opp kaffen: 16 gr kaffe i holderen. Jeg har målt trykket når jeg tamper: 8 kg maks. Jeg har temperatursurfet etter instruksjoner fra en video på youtube som jeg fant her inne og jeg har tatt tiden på gjennomløpshastigheten: 23 sekunder.

                Resultat:



                Nå er jeg så lei at jeg snart selger hele skrapet og kjøper meg en Nespresso maskin.

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Justering av Ascaso I2

                  Mocca wrote:
                  Nå er jeg så lei at jeg snart selger hele skrapet og kjøper meg en Nespresso maskin.
                  Nej, det skal vi endelig ikke ud i!!!

                  Prøv at tamp noget hårdere. Det gør nok ikke hele forskellen, men generelt siger man at det optimale tamp er omkring 15-20 kg.

                  Jeg kan ikke huske om du har sagt det før, men hvilke bønner bruger du?
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • Mocca
                    Grøn bønne
                    • Jan 2008
                    • 38

                    #10
                    Re:Justering av Ascaso I2

                    Oki, her skal det tampes hardere :-) Jeg har satt badevekten på kjøkkenbordet. Riktig stilfullt :woohoo:

                    Jeg har jobbet meg gjennom en pose med bønner fra Starbucks. Nå skal jeg ta fatt på en pose som mannen har kjøpt i Nederland.

                    Til vanlig bruker jeg bønner fra min lokale Stocfleths butikk (vi har ikke så stort utvalg her i byen)

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Re:Justering av Ascaso I2

                      Mocca wrote:
                      Jeg har jobbet meg gjennom en pose med bønner fra Starbucks.
                      Mit gæt er, at 90% af forklaringen ligger dér! Starbucks bønner i ikke friske (så skal du i hvert fald være heldig), og de er meget meget mørkristede, hvilket ikke fremme produktionen af crema. Du kan håbe at bønnerne fra Holland er bedre, og ellers, burde Stockfleths være fine. Jeg har da indtryk af, at de holder en høj kvalitet. Kan man få ristedatoen at vide når man køber bønner derinde?
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Mocca
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 38

                        #12
                        Re:Justering av Ascaso I2

                        Det hjalp meget å bytte til de hollandske bønnene og å tampe hardere, men fremdeles er det bare et tynt lag med slapt skum som straks går i oppløsning og ender som en ring langs kanten. Gjennomløpstiden var nå på 63 sek.

                        Jeg er veldig fornøyd med Stockfleth\'s (klarer aldri å skrive det navnet riktig - langt mindre uttale det), men de er en sinnsykt god latte der og ja, de oppgir ristedatoen på pakken når man kjøper bønnene (ikke alltid at den er like fersk, men den står oppgitt i alle fall )

                        Comment

                        Working...
                        X