Ny Kaffekværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mecodk
    Grøn bønne
    • Nov 2008
    • 3

    Ny Kaffekværn

    Hejsa,
    Vi er igang med at opgradere til en større maskine som vi nu har købt i Italien og vi glæder os meget til at få den fra La Nuova Era en semiprofessionel \"Cubica\". Vi glæder os

    Vi er nu på udkig efter en kaffekværn og her er vi total lost...der findes 1.000.000 at vælge imellem og vi ved p.t. ikke hvad vi skal vælge. Kvalitet, pris m.m.
    Jeg hat søgt længe på nettet og har set en på siden /www.espressocoffeeshop.it fabrikat Macap, model M5 coffee grinder til kr. 2600,00 hvor der bl. a. står at den kører med 230 v. Kan sådan en kværn bruges i DK med 230 V? Hvad med kvalitet contra pris i forhold til andre på markedet?

    Håber nogen kan være behjælpelig - tak
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Ny Kaffekværn

    Velkommen til ...

    230v er ikke noget problem ...

    Macap er bestemt en kapable kværn ... men det vil være rart med lidt mere info omkring hvad du har brug for ... skal der være timer?? .. hvor meget regner du med at skulle bruge den??? Hvad er din forventning til kværnekvalitet?? Skal den osse bruges til at kværne til stempel/filter???

    Har du overvejet brugt??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • Mecodk
      Grøn bønne
      • Nov 2008
      • 3

      #3
      Re:Ny Kaffekværn

      Hejsa

      Tak for dit hurtigt svar
      Så har vi det på plads mht. 230 v
      De øvrige spørgsmål du stiller da er vi lost, da vi ikke har den store erfaring. Indtil nu har vi kørt med en lille Philips espressomaskine hvor det var indbygget kaffekværn.
      Du nævner om det skal være timer..hvad skal det bruges til?
      Vi regner med at skulle bruge den dagligt, da det er skønt med en god cappucino/café late efter en lang arbejdsdag. Forventning til kværnekvalitet..her er jeg lost igen.
      Nej den skal ikke bruges til at kværne til stempel/filter.
      Ja vi har overvejet brugt (bestemt ikke afvisende) og kigget lidt omkring men har ikke fundet noget p.t. - bl.a. kigget i dba.
      Vi søger efter ef kværn som kan dosere og der er en såkald presser, hvor man presser kaffen sammen inden man laver espressoen. Vedlagt fotos af Cubica maskinen og sådan en type kværn vi søger/kigger efter

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Ny Kaffekværn

        Mecodk wrote:
        Du nævner om det skal være timer..hvad skal det bruges til?
        Til at lave en ensartet dosering i dit portafilter.
        X antal sek svare til Y antal gram kaffe.



        Vi regner med at skulle bruge den dagligt, da det er skønt med en god cappucino/café late efter en lang arbejdsdag. Forventning til kværnekvalitet..her er jeg lost igen.
        Hvor ens kaffe kornene er i den kværnet kaffe, så der fx ikke kommer kaffestøv i din stempel kaffe eller store korn i din espresso, som vil give er dårligere brygning.


        Nej den skal ikke bruges til at kværne til stempel/filter.
        Så skal den ikke kunne stilles om hurtigt.

        Ja vi har overvejet brugt (bestemt ikke afvisende) og kigget lidt omkring men har ikke fundet noget p.t. - bl.a. kigget i dba.
        Der er intet galt i at købe brugt, medminde den er blevet mishandlet men det vil en simpel test hurtigt afsløre.

        Vi søger efter ef kværn som kan dosere og der er en såkald presser, hvor man presser kaffen sammen inden man laver espressoen.
        Dosere .. med det mener du, en beholder med et håndtag, som lukker kaffe ud ved påvirknig ... du skal være opmærksom på at det mest egner sig til steder med god flow i kværnen ... du resikere at der kommer til at ligge kaffe og blive dårlig i beholderen.

        Mht den indbygget stampere ... så tør jeg godt vove den påstand at den 110% overflødig ... dur ikke ... væk med den ide ... køb en rigtig stamper der er rigeligt at vælge imellem.


        Så er spørgsmålet hvilken kværn ... godt spørgsmål .. jeg vil nævne et par stykker Innova I2, Rancilio Rocky og Compak K3, det er nok de nærmeste i den prisklasse.
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • ChrZacho
          Master Brewer
          • May 2007
          • 1580

          #5
          Re:Ny Kaffekværn

          Her er osse lidt kloge ord ..
          Kloge ord ..
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

          Comment

          • Mecodk
            Grøn bønne
            • Nov 2008
            • 3

            #6
            Re:Ny Kaffekværn

            Ja valget er svær... Den som vi har kigget på Macap, model M5 til kr. 2600,00.. vil du mene det er et godt køb til det behov vi har? Hvad med i forhold til de andre du foreslog?

            Iøvrigt tak for hjælp og de kloge ord

            Comment

            • ChrZacho
              Master Brewer
              • May 2007
              • 1580

              #7
              Re:Ny Kaffekværn

              Kan ikke sige noget om Macap .. udover hvad jeg har læst rundt omkring ... at det er en ok kværn
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

              Comment

              • KimH
                Espresso
                • May 2007
                • 547

                #8
                Re:Ny Kaffekværn

                Måske du nemmere kan finde info om Macap M4. Den eneste forskel på Macap M4 og M5 skulle være størrelsen på hopperen.

                Jeg har selv en M4 digital som jeg er meget glad for. Det eneste negative der er at sige om den, er at den klumper en del. Den normale M4/M5 har ikke samme problemer med klumper da de bliver \'ødelagt\' i doseren.

                Du kan læse en hel masse bruger reviews af M4 her
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

                Comment

                • nicolai.norrid
                  Mellemristet
                  • Nov 2007
                  • 189

                  #9
                  Re:Ny Kaffekværn

                  Jeg har en M4 doserless - og den har af sagens natur også lidt tendens til at klumpe.

                  grunden til at doseringsløse kvrne har det med at klumpe indimellem er den at kaffen ikke forsvinder ud af kværnen PRÆCIS i samme tempo som det bliver malet....



                  Selve kværnen er og superfed - kværner meget ens - med mikroindstiling af formalingsgrad og relativt støjsvag.

                  Specielt det med støjen kan være en udfordring på billigere kværne - specielt hvis de er med plasthus det var min gamle gaggia mdf - den støjer en del.
                  Expobar Brewtus II
                  Macap MC4 stepless
                  Gaggia MDF
                  Heartware Precision
                  Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

                  Comment

                  • HenrikB
                    Grøn bønne
                    • Oct 2008
                    • 14

                    #10
                    Re:Ny Kaffekværn

                    Jeg har den ikke selv og har ikke prøvet den, men i det prisleje der beskrives er Eureka Mignon vel også et ret godt bud?

                    Comment

                    • EPO
                      Coffeeholic
                      • Oct 2007
                      • 1151

                      #11
                      Re:Ny Kaffekværn

                      Hvad med Compak k3 den har jeg personligt kun gode ting og sige om.
                      Michael EPO Rasmussen

                      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                      Comment

                      Working...
                      X