Cafe Guldæggets kaffeblanding kontra kalk....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jhc
    Lysristet
    • Nov 2012
    • 90

    Cafe Guldæggets kaffeblanding kontra kalk....

    Hej

    Har lige købt denne særlige blanding som skulle være særlig blandet i forhold til kalkindholdet i vandet i Esbjetg.....Jeg vil umiddelbart kalde det falsk reklame.

    Hvad mener i?
    Vedhæftede filer
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Det er nu reelt nok at riste efter hvilken type vand, der skal bruges.

    Er der meget lavt kalk-indhold i vandet i Esbjerg ? Så ka det bære en lysere rist end de mere kalk-tunge områder i Danmark (hvis man brygger direkte på postevand).
    Last edited by Kaffe T; 28. June 2016, 22:29.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Det virker som et stunt, nærmest ingen kaffebarer med respekt for sig selv benytter vandet som det kommer ud af hanen her i danmark.

      Flere og flere går derimod i retning at vandet skal have bestemte værdier, hvilket lidt fjerner ideen med at riste efter lokale forhold, fordi vandet man benytter er blødgjort og muligvis også mineral tilført efterfølgende.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Jeg ville være mere interesseret i hvilket risteri der har haft fingrene i bønnerne...
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • aammat
          Lysristet
          • Feb 2016
          • 64

          #5
          At lave kaffeblanding efter vandkvaliteten er ikke noget nyt, heroppe i Grønland har der i masser af år været en kaffeblanding specifikt til Grønland da vi ikke har kalk i vandet..
          Da vores drikkevand kommer fra overfladevand svinger pH værdien alt efter stenarter i søen og smeltevandes vej ned til søen, deres udgives en flaskevand som hedder 938 og det henviser til pH værdien, 9.38.

          Som erfaren the drikker oplevede jeg også at mine ynglingste smagte anderledes da jeg flyttet derop, hvad kaffe angår er det først i år jeg har kastet min ud i at drikke det så der har jeg ikke nogle reference og prøver mig bare frem

          Comment

          • thniels
            Lysristet
            • May 2012
            • 105

            #6
            Bl.a. Spiseriget i Varde gør det samme. Vandet er omkring 6.1⁰dH i Varde, og omkring 8⁰dH i Esbjerg. Om de selv bruger disse ristninger med blødgøringsudstyr skal jeg lade være usagt, men det er vel rimeligt nok at udsalgsposerne er vægtet efter områdets vandkvalitet.
            - Thomas Nielsen


            Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

            Comment

            • thniels
              Lysristet
              • May 2012
              • 105

              #7
              Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
              Jeg ville være mere interesseret i hvilket risteri der har haft fingrene i bønnerne...
              Det er Kaffe Lars i Tommerup.

              Last edited by thniels; 29. June 2016, 08:29.
              - Thomas Nielsen


              Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Det virker som et stunt, nærmest ingen kaffebarer med respekt for sig selv benytter vandet som det kommer ud af hanen her i danmark.
                Men det her ser ud til at være en kaffe, som de sælger til alm forbrugere - som aldrig har tænkt over at bruge andet end postevand i deres egen kaffemaskine.

                Så det giver da meget god mening - at ristningen er tilpasset det lokale vand.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Jhc
                  Lysristet
                  • Nov 2012
                  • 90

                  #9
                  De skriver jo at det er blandingen dvs at selve bønnerne skulle være ideelle til vandets kalkindhold.....

                  Jeg ville nu også finde det mere relevant at få noget mere af vide omkring selve bønnerne inkl risteriets fremfor omtalte "beskrivelse"....

                  Comment

                  • frachlitz
                    Stamgæst
                    • Jul 2013
                    • 936

                    #10
                    Klassiske danske kaffer var ristet efter vandet i området. F.eks. Derfor Merrild i gamle dage havde 103,304 osv.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    LMWDP #422
                    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                    Aillio Bulet R1 Pre-order
                    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
                      Klassiske danske kaffer var ristet efter vandet i området. F.eks. Derfor Merrild i gamle dage havde 103,304 osv.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Kan du uddybe? Hvad står tallene for?

                      Comment

                      • Kaffe Lars
                        Grøn bønne
                        • Jul 2014
                        • 11

                        #12
                        Hej Allesammen,

                        Bare lige for at give vores eget syn på sagen, så vil jeg bare sige at med import af mere end 40 forskellige kaffer, har vi prøvet og give Cafe guldægget deres eget præg på deres egen kaffeblanding, det vil sige at vi har lavet forskellige blandinger og smagt os igennem en masse slags blend både til filter så vel til deres espresso, og ud fra hvad vi syntes der smagte bedste lavet deres helt egne blends og historie som de kunne sælge til deres trofaste kunder, som kommer i deres Cafe. Der er taget udgangspunkt i at der bliver brugt rå vand, af dem der køber kaffen i Esbjerg, da det er få der behandler det hjemme i privaten. Og der er taget udgangspunkt i at der bliver brugt et form for kalkfilter hvis det blev købt til Espresso maskinen derhjemme, da "De fleste" har lært og bruge det efterhånden

                        Håber ikke vi har trådt nogen over tæerne over og have lavet Guldæggets egen blend, da det udelukkende er for og give både dem og deres kunder den bedste oplevelse muligt.

                        Mvh

                        Kafferisteriet Kaffe Lars
                        Lars Nygaard Nielsen

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Bare rolig, jeg tror skam ikke nogle føler sig trådte over tærende. Jeg kan selvf. kun tale for mig selv, men det var nok mest en forundring over at man blandede efter forhold, fordi dette ikke er hvad vi er vandt til at se, vi er mere vandt til at se risterierne sælge den kaffe de selv servere, der derfor er ristet ud fra en præmis om at vandet er blødgjort.

                          Din beskrivelse giver super god mening, når nu kaffen er ristet/blandet til den ikke nørdede esbjergenser eller ikke til cafe brug, var ikke noget jeg personligt havde overvejet. Sådan er det når man lever i sin egen lille kaffenørde verden.

                          Men mange tak for svaret
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jhc
                            Lysristet
                            • Nov 2012
                            • 90

                            #14
                            Tak for forklaringen, og den stemmer jo med beskrivelsen på posen.

                            Jeg har bare altid ligesom andre skriver forbundet det med ristningen, og ikke sammensætningen af bønnerne såfremt man ønskede at tilpasse en kaffe kalkindholdet i vandet.

                            Comment

                            • Kjeldsen
                              Coffeeholic
                              • Feb 2010
                              • 1086

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
                              Klassiske danske kaffer var ristet efter vandet i området. F.eks. Derfor Merrild i gamle dage havde 103,304 osv.
                              Uhh, interessant! Er også nysgerrig efter hvad tallene står for

                              Lars, jeg synes det er en _pisse_ go' idé at forsøge at tilpasse et produkt til de redskaber kunderne formodentligt benytter derhjemme. Hvis du vil tillade at jeg kommer med lidt input til at gøre beskrivelsen på posen lidt mere præcis, så ville jeg undlade at nævne "kalk" fordi sammensætningen af vand og dets påvirkning på ekstraktion er lidt mere kompleks end som så (Desuden findes der heller ikke, som sådan, "kalk" i vand. Calciumcarbonat opløses i syreholdigt vand og resulterer i Calcium, CO2 og H2O). En mere præcis beskrivelse ville være at i har tilpasset risten i én eller anden grad til vandets "generelle sammensætning" (calcium, magnesium, carbonater, m.fl.). En lille rettelse kunne være: "Denne kaffeblanding er specielt blandet til Café Guldægget ud fra mineralsammensætningen af det lokale vand".

                              Hvis du har lyst, kunne du måske dele lidt mere om jeres process i at udvikle risteprofilen? Ville være interessant at høre mere om. Tak!

                              Comment

                              Working...
                              X