Arrarex Caravel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    Arrarex Caravel

    Jeg har en espressomaskine der er varmet op og klar på max 10 min, som fylder meget lidt (32x18x27cm - mindre end feks en Moccamaster) og er et stykke smukt håndværk med et væld af detaljer - som laver sindssygt god kaffe, hvor jeg selv bestemmer flowprofil og brygtemperatur fra skud til skud, samt hvor kedlen og gruppen er af rustfrit stål og kan demonteres uden værktøj på få sekunder...
    Det er selvfølgelig en Arrarex Caravel jeg taler om, og her er en lille anmeldelse/lovprisning.

    Maskinen blev produceret i Milano fra midt 50'erne til engang i 70'erne, og er i mine øjne noget af det mest overlegne der er opfundet i kategorien 'små manuelle espresso maskiner'.

    Jeg har altid været på røven over designet - den er spækket med et væld af små mekaniske detaljer og håndværksmæssige lækkerier - men basalt er den bygget op af et aluminiumschassis (malet i forskellige farver) og en kedel/bryggruppe i rustfrit stål (inox 18/8). Det elektriske varmeelement er placeret udenfor kedlen, og derfor kan hele kedlen/gruppen let afmonteres og renses/afkalkes - oven i købet uden brug af værktøj.
    Temperaturen styres ved hjælp af en simpel mekanisk termostat som er pålidelig, men som selvfølgelig efter vore dages standard har et stort tænd-sluk område (9-10 grader) - men det åbne kedeldesign gør det let at tjekke vandtemperaturen med et digitermometer, eller styre varmelegemet med en PID.

    Jeg har midlertidigt sat Creminaen på hylden, og prøvet Caravellen som espresso-arbejdshest, og må, med let bæven i stemmen meddele, at jeg måske faktisk bedre kan lide kaffen jeg får fra Caravellen - på trods af, at jeg har trænet væsentligt længere tid med Creminaen...
    For tiden kører jeg med 12g kaffe i den originale Caravel-dobbeltkurv, vandtemperatur 90 grader og en 1:1-1,25 ristretto (12-15g ud). Skuddet tager 35-45 sekunder.
    Resultat: Den lækreste lille portion smeltet kaffesubstans - og specielt de syrlige kaffer jeg foretrækker i filterkaffe, men som har tendens til at blive flabet-provokerende-syrlige i Creminaen, bliver i Caravellen 'pænt pakket ind' og får en rund karakter - lidt ligesom at tage ørepropper i, når lyde bliver for kraftige/irriterende.

    What's not to like?
    Altså, en openboiler kan jo ikke lave damp, så er du til cappuccino, skal du finde en andet sted at varme mælken.
    Du kan lave større portioner end de ristrettoer jeg nyder for tiden - det kræver blot at du trækker mere vand gennem kaffen - men du kan aldrig fylde 18g kaffe i den lille kurv - så er du til en STOR latte, så må du lave flere skud for at få mængden rigtig.
    Maskinen vejer kun 3,5kg så den er ikke super stabil på bordet.
    Og afstanden fra portafiltret til drypbakken er meget lille, dvs vil man servere sin kaffe i et højt glas, må man skyde i en kop og hælde kaffen over i glasset.

    Men ellers er der saftsusemig ikke meget at brokke sig over - Arrarex Caravel: Big time anbefalet herfra! :-)

    Her lidt billeder af skønheden og lidt links om maskinen/reservedele osv. Vær opmærksom på, at der er forskellige årgange/modeller - disse fungerer lidt forskelligt og har forskellige materiale kvaliteter.

    Diverse reservedele:






    Link til nogle af billederne i mega-tråden om Caravel på HB:







    - og tilsidst Cremina og min Caravel 1.1. Er Creminaen mon på vej ud...?
    Vedhæftede filer
    Last edited by summer; 25. June 2016, 18:05.
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Sådan skal den sgu skæres. Flot skrevet og meget inspirerende.... Ender jo med at man er nødt at prøve noget manuelt...
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • lindybrogaard
      Mellemristet
      • Mar 2015
      • 276

      #3
      Super fin lille anmeldelse Summer. Jeg har aldrig helt forstået anmeldelser der kun beskriver fakta. Her kan man mærke kærligheden[emoji1303]
      Det er en rigtig flot maskine, med et helt andet look end La Pavoni'en. Cool[emoji1303][emoji1303]
      Med venlig hilsen

      Lindy Brogaard
      CleverCoffee ApS
      www.clevercoffee.dk

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        God anmeldelse summer, med et lidt overraskende udfald. Men er ellers enig med din beskrivelse, det er en super lille maskine.

        Måske man faktisk skulle finde den frem fra støveren og prøve den igen.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • masteren
          Grøn bønne
          • Aug 2008
          • 28

          #5
          Den er godt nok fin.

          Jeg er lidt vild med de der oldgamle maskiner, der har masser af liv og sjæl stadig.
          Jeg kommer også til at tænke på AMA Milano, selvom den nok slet ikke kan måle sig med den du har der i bryggekvalitet.
          Men AMA'en har også masser af historie.

          Det er første gang jeg hører om Arrarex Caravel, men jeg har fluks fået et ønske og gad godt havde sådan en.
          Der er en på dba.dk, men til 2.800,-. Det synes jeg nok er lidt rigeligt. (Det synes de fleste vist, for den har været til salg siden januar..)
          --
          Janus

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Oprindeligt indsendt af masteren Se indlæg
            Den er godt nok fin.

            Jeg er lidt vild med de der oldgamle maskiner, der har masser af liv og sjæl stadig.
            Jeg kommer også til at tænke på AMA Milano, selvom den nok slet ikke kan måle sig med den du har der i bryggekvalitet.
            Men AMA'en har også masser af historie.

            Det er første gang jeg hører om Arrarex Caravel, men jeg har fluks fået et ønske og gad godt havde sådan en.
            Der er en på dba.dk, men til 2.800,-. Det synes jeg nok er lidt rigeligt. (Det synes de fleste vist, for den har været til salg siden januar..)
            Jeg tror mere det har noget at gøre med hvad det er snare end prisen, folk på DBA plejer ikke at have problemer med at byde.

            Caravel går fra ca. 2000-3500,- alt efter model og stand. Du kan dog godt få dem billigere hvis der er mangler og/eller den skal igennem str. renoveringsarbejde.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Oprindeligt indsendt af masteren Se indlæg
              Den er godt nok fin.

              Jeg er lidt vild med de der oldgamle maskiner, der har masser af liv og sjæl stadig.
              Jeg kommer også til at tænke på AMA Milano, selvom den nok slet ikke kan måle sig med den du har der i bryggekvalitet.
              Men AMA'en har også masser af historie.

              Det er første gang jeg hører om Arrarex Caravel, men jeg har fluks fået et ønske og gad godt havde sådan en.
              Der er en på dba.dk, men til 2.800,-. Det synes jeg nok er lidt rigeligt. (Det synes de fleste vist, for den har været til salg siden januar..)
              Modsat Pavonierne, så laves Arrarex ikke længere
              så det er både en espressomaskine OG et samlerstykke

              de har en stor skare af liebhaberer, og det ikke uden grund

              køb en billig med nogle få mangler, betal dig fra udbedring, og du er hurtigt pænt over 2800kr

              Der er to til salg her på forummet
              den ene er min , den sælger jeg kun , da jeg har endnu en , dog meget hærget,men det er så det der gør at jeg ikke behøver at få dårlig samvittighed ved at lakere den i ønske farven ;o)
              ELLER (blasfami) , bygge en pid ind i foden , dog på bagsiden så man ikke lige ser pidden
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              Working...
              X