Skader nødstop på Gene Cafe???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jhc
    Lysristet
    • Nov 2012
    • 90

    Skader nødstop på Gene Cafe???

    Hej

    Skader det at varme Gene Cafe op uden bønner og dermed bruge nødstop, ligeledes om det skader at bruge nødstop når bønnerne er færdige???
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    #2
    I princippet kunne det godt.

    Man forhindrer jo, at maskinen kører sit normale nedkølingsprogram, og dermed vil indmaden formentlig blive udsat for en højere temperatur.

    Jeg gør det dog selv - og hvis den skulle gå i stykker, er den heldigvis nogenlunde nem at reparere.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

    Comment

    • Jhc
      Lysristet
      • Nov 2012
      • 90

      #3
      Hej

      Kan du evt anbefale en god måde at høre knækkene på?

      Comment

      • movin
        Espresso
        • Aug 2013
        • 630

        #4
        Jeg nødstopper den også hver gang ristet er færdigt...

        Jeg tror bare at det er et spørgsmål om at riste nogen gange, så man ved hvornår de knækker og hvordan det lyder.

        Jeg høre det hver eneste gang, men hvis du rister udendørs, så bliver knækket tydligere hvis du piller hele skorstenen af om lader agnen flyve frit.

        Comment

        • Jhc
          Lysristet
          • Nov 2012
          • 90

          #5
          Opvarmer du den også inden brug?

          Comment

          • movin
            Espresso
            • Aug 2013
            • 630

            #6
            Ja, jeg giver den 15 min med fuld knald for at alle dele er ordentligt varme. Man kan ikke nå knækket i tide hvis man starter på en kold maskine...

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #7
              Jeg har i længere tid forvarmet til 250 grader i lang nok tid til, at den er gennemvarm. Og så har jeg smidt bønnerne i via nødstop. Senest er jeg dog begyndt at skrue ned til 200 grader efter den første opvarmning, da jeg oplevede, at ydersiden af bønnerne blev mørkere end det indvendige (en form for scorching).

              Men derudover har jeg også modificeret min Gene, så jeg kan styre effekten på varmelegemet. Derfor kører jeg 100% energi de første to til fire minutter, afhængigt af bønne, og skruer derefter ned med 100-200 watt.
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              • momato
                Espresso
                • Dec 2011
                • 599

                #8
                Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                I princippet kunne det godt.

                Man forhindrer jo, at maskinen kører sit normale nedkølingsprogram, og dermed vil indmaden formentlig blive udsat for en højere temperatur
                Nedkølingscyklusen er jo tiltænkt bønnerne, ikke maskinen - hvis den ikke kan tåle at være varm tror jeg man har et generelt problem med at riste i den ;-)

                Comment

                • ChristianS
                  Coffeeholic
                  • Apr 2015
                  • 1012

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af momato Se indlæg
                  Nedkølingscyklusen er jo tiltænkt bønnerne, ikke maskinen - hvis den ikke kan tåle at være varm tror jeg man har et generelt problem med at riste i den ;-)
                  Det er korrekt. Men der er den detalje, at der normalt er luftgennemstrømning igennem risteren under brug. Når man trykker på nødstop vil der teoretisk være en mulighed for, at elektronik m.m. (nok mest selve boksen med varmelegeme) bliver udsat for en højere varmepåvirkning end normalt.

                  Men som sagt, jeg gør det selv hver gang, jeg rister og har ikke set den mindste antydning af problemer indvendigt eller udvendigt.
                  Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                  Kværne: Niche Zero, Santos 01
                  Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                  Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                  Comment

                  • thniels
                    Lysristet
                    • May 2012
                    • 105

                    #10
                    Udledt af noget Chancen sagde da jeg købte min, har jeg taget en trådkegle fra en [brugt] rulle garn og skåret to hakker i den brede ende - lidt off-center. Når jeg nærmer mig knæktidspunktet kan jeg sætte hakkerne ned over skorstenen, således at midten af keglen kommer ind over skorstenen og hold øret mod den tynde ende. En køkkenrulle kan gøre det, men den langt kraftigere papkvalitet og kegleformen giver en fremragende lydoverførsel.



                    Næste skridt må være et lytterør... :-)

                    - Thomas Nielsen


                    Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

                    Comment

                    Working...
                    X