DM i Hjemmebarista 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    DM i Hjemmebarista 2009

    Kære EspressoBar brugere,

    Som det fremgår af denne artikel på forsiden, annoncerer EspressoBar nu det første DM for hjemmebaristaer nogensinde.

    Denne tråd er beregnet til at stille spørgsmål til arrangementet samt at diskutere denne idé - med os og med hinanden.

    Vi håber, at mange vil finde dette tiltag interessant.

    Med venlig hilsen,

    EspressoBar Teamet
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #2
    ReM i Hjemmebarista 2009

    Hej EBar-team,

    bestemt et spændende projekt som jeg er sikker på mange ihvertfald gerne vil komme og se på :-)
    Jeg er nysgerrig efter hvordan mine med-hjemme-baristaer ser sådan en konkurrance afviklet mht. reglerne.

    Hvordan ser i valget af bønner - er det ok hvis man bliver tvunget til at køre med en bestemt blend, eller skal der være totalt frit valg på alle hylder. Ender det ikke bare med alle stiller op med TCC\'s blend?

    Hvad med at kunne beskrive espressoens smagsnuancer korrekt - er det vigtigere at kunne beskrive præcis hvad man har lavet, end at lave noget der er rigtigt godt uden at kunne forklare hvorfor?

    Signaturdrikke: hvad er tilladt at putte i, skal man ha kogeplader og alt muligt andet gejl på \"scenen\" som til WBC? Jeg hælder til \"keep it simple\"

    Præsentation: er latte art på en cappu vigtig? Skal det overhovedet ha point?

    Jeg glæder mig til at se jer alle igen til konkurrancen!
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      ReM i Hjemmebarista 2009

      RuneL wrote:
      Præsentation: er latte art på en cappu vigtig? Skal det overhovedet ha point?
      Det mener jeg ikke det får i de rigtige konkurrencer. Synes jeg hørte på en portafilter podcast engang, at Matt Riddle fra Intelligensia, tror jeg det var, af princip ikke lavede latte art, da han mente at der var en tendens til at det generelt var ved at fjerne fokus for smagen.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        ReM i Hjemmebarista 2009

        RuneL wrote:
        Hej EBar-team,
        Hej Rune,

        Tak for spørgsmålene. Flere af dem har vi allerede overvejet. Jeg vil prøve at redegøre for de tanker, vi har gjort indtil videre og hører selvfølgelig gerne jeres mening og ideer.

        RuneL wrote:
        Hvordan ser i valget af bønner - er det ok hvis man bliver tvunget til at køre med en bestemt blend, eller skal der være totalt frit valg på alle hylder. Ender det ikke bare med alle stiller op med TCC\'s blend?

        Hvad med at kunne beskrive espressoens smagsnuancer korrekt - er det vigtigere at kunne beskrive præcis hvad man har lavet, end at lave noget der er rigtigt godt uden at kunne forklare hvorfor?
        Vores tanke var, at man må bruge en hvilken som helst blend man vil. Man skal dog kunne redegøre for blendens indhold, hvis denne er muligt at kende. Det er det fx ikke i tilfælde af man bruge Risteriets blends, da de er meget hemmelighedsfulde omkring deres opskrifter. Det er selvfølgelig fair. I det tilfælde, må man oplyse, at blendens indhold ikke kendes, men at smagsprofilen fra risteren er bestrevet som \"yadi-yadi...\".

        Vi har bevidst valgt (indtil vi hører meget gode argumenter for det modsatte) at det ikke er noget krav, at man skal kunne beskrive sin blends smagsprofil præcist - ligesom de gør i WBC. Det ville være et krav, som vi frygter mange vil stå af på. Og vi vil hellere have mange deltagere end sikre, at alt kan måles og vejes præcist! Hvis baristen har valgt blenden fordi han synes den er god, stoler vi på, at dommerne også kan bedømme, om espressoen er godt eller skidt brygget.

        RuneL wrote:
        Signaturdrikke: hvad er tilladt at putte i, skal man ha kogeplader og alt muligt andet gejl på \"scenen\" som til WBC? Jeg hælder til \"keep it simple\"
        Vi har her valgt at afvige en del fra WBC. Vi synes det kunne være fint, hvis nogle vælger at bruge andre brygmetoder end espresso. Eneste krav er derfor, at drikken har en tydelig kaffesmag, og faktisk indeholder kaffe. Kaffen skal uanset brygmetode brygges på scenen. Alle andre ingredienser er tilladt (minus alkohol - dommerne skal jo køre hjem ). Ingredienserne må være færdigkøbte, de må være forberedt hjemmefra eller de må mikses sammen på scenen med alverdens hjælpemidler. Dog skal man kunne fortælle, hvad det er man anvender. Der er med andre ord mulighed for at lave det simpelt eller kompliceret. Det ændrer dog ikke på pointene, at noget er lavet kompliceret. Det er kun det endelig produkt der tæller.

        RuneL wrote:
        Præsentation: er latte art på en cappu vigtig? Skal det overhovedet ha point?
        Vi har valgt at lade latteart tælle - men ikke ret meget. Hvor smag fx kan give 6 point, kan latteart højst give to - og to point skal ikke kræve en PERFEKT art. Man er altså på ingen måde afskrevet, selvom man ikke kan lave latteart.

        RuneL wrote:
        Jeg glæder mig til at se jer alle igen til konkurrancen!
        Det gør vi også
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Jacob
          Master Brewer
          • Feb 2008
          • 1600

          #5
          ReM i Hjemmebarista 2009

          Hvad med os der i givet fald ville komme langvejs fra, er der et låne-setup eller skal den klares privat?
          - Man kunne jo grue lidt for det ender som et JM og ikke et DM.

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            ReM i Hjemmebarista 2009

            Jacob wrote:
            Hvad med os der i givet fald ville komme langvejs fra, er der et låne-setup eller skal den klares privat?
            - Man kunne jo grue lidt for det ender som et JM og ikke et DM.
            Ja, det tænkte jeg også på. Det tror jeg der er fare for under alle omstændigheder. Det havde været lækkert hvis det ligesom kunne holdes i to omgange, en på Sjælland og en i Jylland.

            Jeg kan dog sagtens forstå at man vælger at holde det et sted i første omgang, det er jo svært på forhånd at vurdere hvor mange der vil deltage osv. Hvis det viser sig at blive stort kan man jo overveje at dele det i 2 næste gang.

            Helt sikkert et rigtig spændende initiativ.
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              ReM i Hjemmebarista 2009

              Jacob wrote:
              Hvad med os der i givet fald ville komme langvejs fra, er der et låne-setup eller skal den klares privat?
              - Man kunne jo grue lidt for det ender som et JM og ikke et DM.
              Det er en god pointe med lånesetup. Man kan jo altid se om man kan lave en aftale med andre brugere. Vi kan også høre Niels fra KaffeMekka, om han vil stille hans demo-maskiner til rådighed. Så længe maskinerne overholder reglerne (1 gr.) er det ligegyldigt om det er én egen eller én man har lånt. Det er bestemt et punkt vi vil følge op på.

              Jeg håber VIRKELIG, at Sjællænderne vil starte en flok biler op og kommer herover. Til vores arrangement i januar sidste år, var der da et par bilfulde - inkl. deres udstyr... Og til Fair Fælled arrangementet i Fælledparken var der også en god flok jyder. Hurra for at vores land ikke er så stort

              Vi har i øvrigt nu den glædelige nyhed, at Karen Dysted (KaffeKaren) fra sit midlertidige residens i Kenya har tilbudt sin hjælp til arrangementet. Det er vi rigtig glade for
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • Gunde
                Espresso
                • Mar 2008
                • 689

                #8
                ReM i Hjemmebarista 2009

                Synes det er virkelig fedt at I har fået stablet et hjemmebarista DM på banen! Er der internationalle fortilfælde? - Med TCC folk som ambassadører, tror jeg endda at vi kunne få lidt presse.

                Men især er jeg begejstret for at det er hjemmemaskiner det foregår på og ikke prof.maskiner. Udover entusiasmen selvfølgelig, er det hjemmeudstyret, der definerer os som gruppe og adskiller os fra prof.barister (ok, de har forhåbentlig også entuasiasme )- En dygtig hjemmebarista er for mig at se en der formår, i forhold til prof.baristaens overlegne udstyr, at overvinde de indbyggede begrænsinger i sit udstyr, og alligevel lave rigtig gode espressobaserede drikke. På den måde er det også en helt anden præstation at lave en god cappucino på en Silvia end på en prof.hx eller dual boiler maskine.

                Det overrasker mig lidt at latte art bliver bedømt, men fair nok
                Udover det håber jeg at den tekniske side at præstationen bliver vægtet højt i pointgivningen, da forskellen på udstyret, kunne tænkes at have betydelig effekt på resultatet.
                Mvh Morten

                --------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

                Comment

                • FlemmingRiis
                  Mellemristet
                  • Jul 2008
                  • 248

                  #9
                  ReM i Hjemmebarista 2009

                  Super Fedt.

                  Jeg og Andreja kører fra Hellerup derover så der er plads til 2 mere (en plads reserveret til Hozbon)

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    ReM i Hjemmebarista 2009

                    Gunde wrote:
                    Det overrasker mig lidt at latte art bliver bedømt, men fair nok
                    Udover det håber jeg at den tekniske side at præstationen bliver vægtet højt i pointgivningen, da forskellen på udstyret, kunne tænkes at have betydelig effekt på resultatet.
                    Tak for den positive modtagelse (Gunde og andre).

                    Mht latte art, så vil vi jo alle gerne kunne lave det, ik\'? Og dette er jo en god motivation til at få det øvet
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      ReM i Hjemmebarista 2009

                      Gunde wrote:
                      Synes det er virkelig fedt at I har fået stablet et hjemmebarista DM på banen! Er der internationalle fortilfælde? - Med TCC folk som ambassadører, tror jeg endda at vi kunne få lidt presse.
                      Jeg glemte helt at kommentere på ovenstående. RuneL gjorde mig opmærksom på i dag, at der har været noget tilsvarende i Sverige. De har endda en officiel hjemmeside kun til dét: http://hem.bredband.net/tekaffehus1/

                      Desværre ser det ikke ud til at der har været nogen aktivitet i 2008. Kunne ellers være, at det kunne ende ud i et NM i Hjemmebarista

                      Vi forventer bestemt at kunne tiltrække pressen. TV2 regionen (Østjylland) må være oplagt til at komme ud og filme lidt, og mon ikke vi kan få en avis eller to til at skrive lidt om det også? Det er helt sikkert noget vi har tænkt os at tage op, når tiden nærmer sig...
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • bss
                        Mørkristet
                        • Jun 2008
                        • 314

                        #12
                        ReM i Hjemmebarista 2009

                        FlemmingRiis,

                        Jeg vil meget gerne køre med
                        Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                        Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

                        Comment

                        • FlemmingRiis
                          Mellemristet
                          • Jul 2008
                          • 248

                          #13
                          ReM i Hjemmebarista 2009

                          bss wrote:
                          FlemmingRiis,

                          Jeg vil meget gerne køre med
                          Så er vi 3 med en i reserve så umiddelbar fyldt op indtil videre.

                          Comment

                          • KimH
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 547

                            #14
                            ReM i Hjemmebarista 2009

                            Fantastisk idé B) Jeg kommer helt sikkert som tilskuer.

                            Jeg glæder mig allerede :silly:
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              ReM i Hjemmebarista 2009

                              KimH wrote:
                              Fantastisk idé B) Jeg kommer helt sikkert som tilskuer.

                              Jeg glæder mig allerede :silly:
                              Hvorfor ikke som deltager? Du er da én af de \"erfarne rotter\"
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X