København, Flottenheimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    København, Flottenheimer

    Besøgte Cafeen \"Flottenheimer\" i går aftes på vej hjem efter en middag i byen med min hustru.

    Større skuffelse skal man sgu lede længe efter. De havde ellers en flot Elektra Compact T3.

    Jeg henvendte mig ved baren, og spurgte meget direkte: \"Kan i lave ORDENTLIG espresso her?\" Først fik jeg det lovende svar \"Ja - naturligvis kan vi da det\", fra en svensktalende barista - men da jeg efterfølgende detekterede jeg en hvis tøven, da det vist gik op for hende, hvad det egentlig var jeg spurgte om. Det viste sig at hendes første svar var et hurtigt \"skud fra hoften\" - hun må have været på en eller anden form for kunde-service-kursus...

    Hendes tøven hvad angår espressoen kom til udtryk da hun i virkeligheden slet ikke havde forstået mit oprindelige spørgsmål. Jo - de kunne da lave epresso, men hvad mente jeg egentlig når jeg sagde \"ORDENTLIG espresso\"?

    Allerede der burde jeg have sagt \"jeg tror jeg har ombestemt mig - giv mig bare en fadøl\". Men jeg må være lidt af en kaffe-masochist, for jeg fik bestilt en Café Latte med et ekstra skud espresso. Tanken var vel at mælken kunne være med til at dulme en eventuelt rædselsfuld espresso, og tilsat godt med sukker kunne det vel blive helt drikkeligt...

    Jeg tog fejl... grueligt fejl!

    Om jeg så tilsatte den samlede sukkerproduktion fra Brazilien (der er det land i verden der producerer mest sukker), ville det ikke have hjulpet.

    Jeg BURDE naturligvis være løbet skrigende ud af forretningen, da jeg så hende starte med at lave min kaffe. Pukken blev banket ud i den i baren indbyggede knock-box. Herefter brugte hun en af de lange teskeer til at skrabe de sidste rester af kaffe ud af filterkurven. Det næste der skete var at bryghåndtaget blev sat under kværnen... der blev hverken tørret af, og den gamle kaffegrums sad stadig i klatter rundt langs kanten (jeg tør slet ikke tænke på, hvad der lå i bunden af filterkurven).

    Kaffen blev serveret... og allerde da hun nærmede sig bordet, var forventningerne i bund... Og disse forventninger blev ingenlunde gjort til skamme:

    Før det første brændte jeg mig som en i h...... da jeg tog fat om glasset. For det andet var der INGEN mikroskum OVERHOVEDET. Der lå et TYNDT lag havskum ovenpå det der burde have været kaffe med mælk, men det forsvandt helt af sig selv i løbet af et par minutter. For det tredje smagte kaffen brændt og bittert, ja det smagte næsten som en gang vandpjask tilsat lidt farve og noget der skulle minde om kaffesmag.

    FØJ for den lede. Selv om jeg fik hældte en god del sukker i glasset forblev det fuldstændigt udrikkeligt.

    Ved siden af glasset (på den lille tallerken) lå der dog noget der fik mit humør lidt tilbage. En lyserød marengs af den slags man køber i netto til igen penge. De jeg elsker marengs (nogle marengs mere end andre), tænkte jeg, at det dog i det mindste var et lille plaster på såret... men nej - den var blød og kedelig :-(

    Jeg tror næsten ikke man kunne se, der overhovedet var nippet til kaffen da vi rejste os fra bordet, og forlod etablissementet.

    Mage til skuffelse skal man sgu lede længe efter.

    Det er mig UBEGRIBELIGT at der ikke gøres mere for at uddanne de baristaer der står i cafeerne rundt omkring.

    Er du i byen og trænger du til en kop kaffe, anbefaler jeg ikke at du forsøger at være en flottenheimer på Café Flottenheimer - 38 kroner for en Café Latte med et dobbeltskud et-eller-andet-der-skulle-ligne-espresso kræver naturligvis at man er lidt af en flottenheimer, for du kommer ikke til at drikke det hele alligevel.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Re:København, Flottenheimer

    For pokker da. Det lyder frygteligt. Jeg har haft en lignende oplevelse i Biografen Vester Vov Vov. Pucken sad i portafilteret fra forrige skud, men baristaen glemte lige at banke pucken ud, hvad hun først lagde mærke til da hun doserede kaffe i filteret. Hun fik så banket pucken ud, men heller ikke her blev der tørret filter af - end ikke en ske blev brugt.
    Resultatet var da også et shot totalt blottet for Crema.

    Jeg tror simpelthen at man mange steder, både på ledelses- og baristasiden, ikke aner hvordan en god espresso ser ud og smager. Man ved blot at espresso er stærkt, og misforstår så dette med bitterhed. Når der så kommer en sort og bitter væske ud af maskinen, så tror man det espresso.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:København, Flottenheimer

      Gunde wrote:
      Jeg tror simpelthen at man mange steder, både på ledelses- og baristasiden, ikke aner hvordan en god espresso ser ud og smager. Man ved blot at espresso er stærkt, og misforstår så dette med bitterhed. Når der så kommer en sort og bitter væske ud af maskinen, så tror man det espresso.
      Sørgeligt men nok desværre sandt!
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • filip
        Stamgæst
        • Mar 2008
        • 761

        #4
        Re:København, Flottenheimer

        på den anden side ved vi herinde bedre end nogen andre hvor svært det egentligt kan være at lave \"det perfekte skud\". Sevom man prøver hver gang.

        Men det lyder da unægtelig bizart, at de ikke engang gør de mest elementære ting før de brygger en espresso.
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist


        \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

        Comment

        • ordo.dk
          Espresso
          • Dec 2007
          • 514

          #5
          Re:København, Flottenheimer

          Hahah kender det alt for godt! Det gør mig rasende!
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

          Comment

          • FlemmingRiis
            Mellemristet
            • Jul 2008
            • 248

            #6
            Re:København, Flottenheimer

            jeg har da fået mere respekt for hvor svært det kan være , og taget i betragtnigen i en gemmensits udskiftning i en cafe så er det nok begrænset hvor meget økonomi der er i at sende folk på kursus.

            de fleste steder kunne købe en nespresso maskine og det var en bedre løsning for alle.

            Comment

            • Bang
              Lysristet
              • Jul 2008
              • 83

              #7
              Re:København, Flottenheimer

              godt jeg ikke er barista i kbh .... hobzon du omgås jo også cremaen af danske kaffefolk herinde
              If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:København, Flottenheimer

                Bang wrote:
                godt jeg ikke er barista i kbh .... hobzon du omgås jo også cremaen af danske kaffefolk herinde
                Det er korrekt - jeg forlanger heller ikke den guddommelige kop espresso, når jeg kommer rundt omkring. Jeg kunne SAGTENS leve med mindre. Men som udgangspunkt må man - når man skal betale 25-35 kroner for en kop espresso kunne forvente:

                [ul][li]Friske bønner[/li][li]Renlighed omkring håndteringen udstyret[/li][li]At baristaen i det mindste kan svare på hvilken blend de har, eller hvem der leverer deres kaffe[/li][li]At de som et absolut minimum kan lave en kop espresso der ligger indenfor de almindeligt accepterede standarder (7-14g. kaffe, 90-96 grader varmt vand, 8-9 bars tryk, 30-60ml espresso, 20-30 sekunder)[/li][/ul]

                Havde jeg spurgt baristaen fra Flottenheimer, hvor mange bar deres maskine var justeret til, ville hun med garanti svare \"1\" - fordi de jo kun havde en enkelt bar(disk) i cafeen.

                Nej - hvis man skriver man sælger espresso, så skal det da som MINIMUM havde en hvis grad af lighed med espresso.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • Bang
                  Lysristet
                  • Jul 2008
                  • 83

                  #9
                  Re:København, Flottenheimer

                  If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

                  Comment

                  • Gunde
                    Espresso
                    • Mar 2008
                    • 689

                    #10
                    Re:København, Flottenheimer

                    Ja, det har du ret i, men med undtagelse af de få herinde, der har guddommeligt udstyr derhjemme, så har de fleste cafeer et langt bedre udgangspunkt for at lave god espresso, end hjemme baristaer.

                    For det første har de professionelt udstyr. Man ser mange Malkönig K30 og La Marzocco Linea, GB5, FB70 og 80 på de danske cafeer, og i de mange tilfælde hvor de har mindre godt udstyr end det, så er det stadig maskiner som er bedre end min lille Silvia og andres Oscar, og har store professionelle kværne, der ville tæve min Rocky any time.

                    For det andet laver en café barista langt flere espresso i løbet af en dag. De træner simpelthen meget mere. Det betyder at hvis det grundlæggende håndværk er i orden, som Hobzon nedenfor skitserer i punktform, så burde resten komme af sig selv, og med den daglige træning som en café arbejdssituation kan siges at være, så får baristaen sin rutine optimeret og over tid øget sin forståelse for hvad espresso er for en størrelse. Problemet er vel så at håndværket ikke er i orden, og derfor bliver de forkerte rutiner inarbejdet i stedet for de rigtige.

                    Som Hobzon forventer jeg heller ikke et godshot hver gang, end ikke på TCC, og jeg behøver for den sags skyld heller ikke latte art på min cappu., den må hellere end gerne være traditionel, blot sålænge den er ordentlig. Jeg vil bare gerne have at det jeg betaler for er ordentligt.
                    Mvh Morten

                    --------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

                    Comment

                    • klaus
                      Mørkristet
                      • Oct 2007
                      • 318

                      #11
                      Re:København, Flottenheimer

                      FlemmingRiis wrote:
                      jeg har da fået mere respekt for hvor svært det kan være , og taget i betragtnigen i en gemmensits udskiftning i en cafe så er det nok begrænset hvor meget økonomi der er i at sende folk på kursus.
                      Ja, her er jeg så grundlæggende uenig!

                      Det er det evindelige argument fra café-ejere, der ikke har hjertet med i det de laver, at de ikke kan/vil/har råd til at træne eller blot oplære ansatte, fordi der er for meget udskiftning. Men hvorfor har de mon så meget udskiftning? Fordi jobbet ikke er hverken udfordrende eller tilfredstillende - hverken på personligt eller økonomisk plan.

                      Ved netop at træne sine ansatte og tilbyde dem information og kurser i det de har med at gøre til dagligt, kan man gøre jobbet meget mere interessant og holde på sin ansatte i betydeligt længere tid. Vi kender folk der har været baristaer i 8-10 år herhjemme (i Italien er gennemsnitsalderen for øvrigt 34 år!). Mange startede måske som fuldtidsbaristaer mellem gymnasiet og universitet, men har beholdt jobbet ved siden af studierne, fordi det er sjovt og spændende. Og de er i den grad med til at videregive erfaring i det daglige til de nye baristaer.

                      Hvad angår økonomien så mener jeg det netop bliver endnu vigtigere i fremtiden at satse på kvalitet på de produkter man tilbyder sine kunder. De danske kunder er helt sikkert blevet mere kræsne (på den gode måde) når de skal slippe kr. 25-35 for en latte. De caféer der ikke indser at den ikke går med et udrikkeligt (kan jeg vist godt kalde det, ik Hobzon) produkt vil få det svært.


                      Nåh, det var en længere smøre :huh: Men du ramte sikkert en nerve
                      Klaus Thomsen
                      World Barista Champion 2006
                      Kig ind på vores Blog her
                      The Coffee Collective

                      Comment

                      • FlemmingRiis
                        Mellemristet
                        • Jul 2008
                        • 248

                        #12
                        Re:København, Flottenheimer

                        klaus wrote:
                        FlemmingRiis wrote:
                        jeg har da fået mere respekt for hvor svært det kan være , og taget i betragtnigen i en gemmensits udskiftning i en cafe så er det nok begrænset hvor meget økonomi der er i at sende folk på kursus.
                        Ja, her er jeg så grundlæggende uenig!

                        Det er det evindelige argument fra café-ejere, der ikke har hjertet med i det de laver, at de ikke kan/vil/har råd til at træne eller blot oplære ansatte, fordi der er for meget udskiftning. Men hvorfor har de mon så meget udskiftning? Fordi jobbet ikke er hverken udfordrende eller tilfredstillende - hverken på personligt eller økonomisk plan.

                        Ved netop at træne sine ansatte og tilbyde dem information og kurser i det de har med at gøre til dagligt, kan man gøre jobbet meget mere interessant og holde på sin ansatte i betydeligt længere tid. Vi kender folk der har været baristaer i 8-10 år herhjemme (i Italien er gennemsnitsalderen for øvrigt 34 år!). Mange startede måske som fuldtidsbaristaer mellem gymnasiet og universitet, men har beholdt jobbet ved siden af studierne, fordi det er sjovt og spændende. Og de er i den grad med til at videregive erfaring i det daglige til de nye baristaer.

                        Hvad angår økonomien så mener jeg det netop bliver endnu vigtigere i fremtiden at satse på kvalitet på de produkter man tilbyder sine kunder. De danske kunder er helt sikkert blevet mere kræsne (på den gode måde) når de skal slippe kr. 25-35 for en latte. De caféer der ikke indser at den ikke går med et udrikkeligt (kan jeg vist godt kalde det, ik Hobzon) produkt vil få det svært.


                        Nåh, det var en længere smøre :huh: Men du ramte sikkert en nerve
                        Det koster penge at tjene penge så ja hvis man gav det en chance kan det formodentelig give et godt resultat men det er ikke alle der vil tage den chance og derfor er resultatet det samme. inden for min lille branche med it er det det samme , steder hvor folk får frihed kursus og mulighed for at udvikle sig selv kan det være positivt for alle, men så igen hvis man mangler folk til opgaverne glemmer man tit det og så kommer der efter tid udskiftning.

                        Det er ikke nogle gylden vej men hvis en resturatør har besluttet sig for ikke at sende folk på kursus og så hvorfor ikke spare 50k+ og købe noget der laver et middel produkt hver gang.

                        Comment

                        • Journey
                          Espresso
                          • May 2007
                          • 502

                          #13
                          Re:København, Flottenheimer

                          Hej..

                          Problemet er efter min mening at, mange af dem som starter sådan en cafe eller lign op, syntes det er smart og fancy og have en stor espressomaskine stående..
                          Og ingen tvivl om det, det ser da hamrende godt ud. Men som i andre også er inde på så er det uddannelsen som de glemmer..
                          Det er jo altså ikke bare noget man gør.. Og tit så dem som står bag de store maskiner, kan ikke engang lide kaffe.. Så er kampen tabt på forhånd..

                          Med fare for lynche stemning, vil jeg faktisk være hård og sige..
                          Hvis i ikke er seriøse med jeres Baristaer, så køb en fuldautomatisk maskine, med friske bønner og frisk mælk..
                          Godt nok så kan den ikke leve op til en manuel maskine og en god barista..
                          Men f.eks en Schaerer Celebration BCL , hvis den er justeret ordentligt ind, så slår den langt de fleste cafe\'er i Odense.
                          Og den kræver reelt ikke noget af den som betjener den.. De skal bare lige sættes ind i de mest besale ting..
                          Og så kan der være en i cafe\'en som har mere dybdegående kendskab til maskinen..
                          Hilsen Johnny

                          Faema Legend S1
                          Faema MD3000 Touch
                          Mahlkoenig Vario
                          Jura Ena 9 OneTouch

                          Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                          Comment

                          Working...
                          X