Køb af Hottop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SørenJ
    Lysristet
    • Aug 2008
    • 62

    Køb af Hottop

    Hey alle, jeg regner med at købe mig en hottop og så er der jo flotte beløber at spare ved at købe igennem hasbean.co.uk.

    Hasbean har dog kun en 240v udgave på lager og har ikke solgt 230v i ret lang tid - og det er så her jeg vil høre om folk ved om det betyder noget for mig at købe maskinen til 240v?
    La Spaziale S1 Vivaldi Mini
    Macap M4
    Ascaso I-mini til stempel
    Gene Café
    Faema Faemina Anni 50
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    #2
    Re:Køb af Hottop

    ...der er vist en anden tråd i forum om dette mht. 230V - 240V...prøv at søg.

    Men uden at vide det, eller have forstand på det!!! - så har jeg hørt at det skulle være fløjtende ligegyldigt om det er 220V, 230V eller 240V. Hvis du stiller dem ved siden af hinanden kan du se forskel på om den ene eller anden kommer på e.g. 200° på 9:30 eller 9:00. Men den enkelte skulle være lige så god til at komme på den rigtige temp og have samme konsistens som den ande....
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

    Comment

    • Sonne
      Master Brewer
      • Jul 2007
      • 1641

      #3
      Re:Køb af Hottop

      Jeg tror desværre at 240v er lige rigeligt i DK og du kan få problemer med at få nok varme på. I UK er strømmen på mellen 235-250v så derfor sælges primært 240v modellen. Men hvorfor ikke en Gene Cafe, hvor du kan styre temperaturen under ristnigen?
      Jeg er selvfølgelig forudindtaget men jeg har været rigtig godt tilfreds med min Gene på alle fronter på nær mht hvor hurtigt den nedkøler.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

      Comment

      • PREbaristabrisse
        Lysristet
        • Jul 2008
        • 114

        #4
        Re:Køb af Hottop

        Jeg har købt en hottop P 240 V fra hasbean. Jeg synes den fungere fint. Jeg vil tro den øger temperaturen i kammeret med 7-8 C i gennemsnit pr. minuttet op til 200 C. Man kan vist også få en anden spændingsmodstad sat i den efterfølgende, hvis man synes den er for langsom. Tror ikke det er særlig dyrt, men jeg har ikke undersøgt det.
        Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
        Eureka Mignon
        Hottop P
        Bumper gear
        Zassenhaus 154
        Bodum gear

        Comment

        • lsm
          Mellemristet
          • Jun 2007
          • 243

          #5
          Re:Køb af Hottop

          Hej,

          Har overvejet en hottop(P) fra England, men uden at være den store elektriske geni, er problemet vel lidt (som andre også skriver) at vore spænding kun er 222V(mål i kontakten). Så der er et minus på 18V...
          Der er en der skriver et sted, at man kan skifte spændingsmodstand, men er det besværligt?
          Det er vel varmelegemet, der kører på 240V eller er det indgangsspændingen på trafoen, der er beregnet til 240V?

          Og hvordan kører jeres andre 240V\'s ristere på det danske net?

          Thomas

          Comment

          • PREbaristabrisse
            Lysristet
            • Jul 2008
            • 114

            #6
            Re:Køb af Hottop

            Hej Søren
            :silly:
            Jeg har en hottop P fra Hasbean i England (240 V). Efter at jeg er begyndt at notere ting og sager om mine ristninger kan jeg jo slå op og se at fra start (typisk 75 C til 90 C) og op til 170 C kan den øge temperaturen med mindst 10 C pr minut....og langt hen af vejen med en 14-15 C pr minut. Fra 170 C og op til 205 C er det mindst 6 pr. minut og oftest 7-8 C/min.
            :silly:

            Tror egentlig ikke der er brug for ret meget mere power, men har hørt at det skulle kunne lade sig gøre at ændre spændingen på den.....meeen det skal man nok lige have verificeret andet steds.

            Jeg er meget tilfreds med maskinen. De fleste ristninger der kører 5-10 sek. ind i andet 2. knæk har en varighed på ca. 15 min.
            Hvis jeg skulle modificere maskinen lidt ville det ikke være spændingen men et probe-termometer jeg ville smide på den. Det er beskrevet i hottop-tråden. Det vurdere jeg vil åbne muligheder for en lidt mere kontrolleret ristning.

            Uden at være ekspert på riste (for det er jeg bestem ikke) vil jeg mene maskinen laver som absolut minimum gode ristninger i 240 V-versionen. Hvis man gør sig lidt umage med valg af bønnesammensætning og i øvrigt rister og rister og smager og smager og køber prof-ristninger og holder dem på mod sine egne bladninger. Ja så får man stille og roligt skudt sig ind på hvad der skal til.

            B)

            Og så lige den sidste bemærkning....vær systematisk. Skriv alt ned du mener kan have relevans for ristningen, så du senere kan gå tilbage og se hvorfor det gik godt eller skidt.

            B)


            Så Søren køb du bare en Hottop P 240 V :cheer:
            Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
            Eureka Mignon
            Hottop P
            Bumper gear
            Zassenhaus 154
            Bodum gear

            Comment

            • OleMar.
              Mellemristet
              • Mar 2008
              • 162

              #7
              Re:Køb af Hottop

              Hej,

              Har du fået bestilt en rister, SørenJ? Jeg ved ikke om det er den analoge Hottop du hentyder til i det spørgsmål om de 240v, men jeg har mailet m. Stephen fra Hasbeen i samme erinde, da jeg har haft et godt øje til den. -Han fraråder at købe den analoge Hottop m. 240v til danske \"forhold\", pga. at programmerne er fastsatte på forhånd og der kan ikke korrigeres for (for lav) temp. pga. de manglende volt. Derimod siger han at den digitale 240v. ikke vil volde problemer da temp. sættes (korrigeres) manuelt(som PREbaristabrisse også kan berette om!).
              Desværre får han ikke flere 230v. modeller da den analoge version tilsyneladende udgår af Hottop programmet.
              Men så er det jo godt der er noget der hedder Genecafe...


              /Ole
              Mvh. Ole


              Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

              Comment

              • SørenJ
                Lysristet
                • Aug 2008
                • 62

                #8
                Re:Køb af Hottop

                Hej til alle og tak for mange svar!

                Jeg har i stedet købt en Gene Café. Det var svært at sige nej til nu hvor Risteriet har sat den 500 kr ned til 2995,- og smidt et ekstra kilo bønner oveni (til 5 kg i alt).
                Så regner jeg med engang i fremtiden at opgradere til den største Hottop der findes; lige så snart jeg har fået styr på det med at lave sten om til guld..

                Mvh Søren
                La Spaziale S1 Vivaldi Mini
                Macap M4
                Ascaso I-mini til stempel
                Gene Café
                Faema Faemina Anni 50

                Comment

                • Wolff
                  Master Brewer
                  • Oct 2007
                  • 1577

                  #9
                  Re:Køb af Hottop

                  SørenJ wrote:
                  Hej til alle og tak for mange svar!

                  Jeg har i stedet købt en Gene Café. Det var svært at sige nej til nu hvor Risteriet har sat den 500 kr ned til 2995,- og smidt et ekstra kilo bønner oveni (til 5 kg i alt).
                  Så regner jeg med engang i fremtiden at opgradere til den største Hottop der findes; lige så snart jeg har fået styr på det med at lave sten om til guld..

                  Mvh Søren
                  Jamen teløk alligevel så ser vi selvfølgelig gerne lidt billeder af setupet/de første brændte, held og lykke med den....
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

                  BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

                  Comment

                  • Sonne
                    Master Brewer
                    • Jul 2007
                    • 1641

                    #10
                    Re:Køb af Hottop

                    SørenJ wrote:
                    Jeg har i stedet købt en Gene Café. Det var svært at sige nej til nu hvor Risteriet har sat den 500 kr ned til 2995,- og smidt et ekstra kilo bønner oveni (til 5 kg i alt)
                    Det sørme også et godt tilbud!hmy:
                    Jeg tror du blir glad for din Gene - jeg er ihvertfald yderst tilfreds.
                    La Marzocco GS/3 AV
                    Mahlkönig K30 Vario
                    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                    La Pavoni Professional
                    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                    BLOG

                    Comment

                    • filip
                      Stamgæst
                      • Mar 2008
                      • 761

                      #11
                      Re:Køb af Hottop

                      Hey -
                      kan man se bønnerne mens de rister på en Hottop ? kan man se dem på en Gene ?

                      tænker på at opgradere - min Imex er efterhånden en større kilde til irritation end glæde
                      Mazzer Mini Electronic A
                      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                      Gene Café kafferister
                      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                      Mypressi Twist


                      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                      Comment

                      • ChrZacho
                        Master Brewer
                        • May 2007
                        • 1580

                        #12
                        Re:Køb af Hottop

                        De er mere synlige på Gene end Hottop\'en ..
                        Administrator på EspressoBar
                        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                        Mazzer Kony Electronic

                        Comment

                        • plyngby
                          Lysristet
                          • Jun 2008
                          • 132

                          #13
                          Re:Køb af Hottop

                          Du kan se Gene\'en i funktion på denne viseo fra risteriet:

                          Gene
                          Sage espressomaskine BES920UK
                          Nuova Simonelli Oscar
                          Mahlkönig Vario
                          Xpressivo Stamper
                          Gene Cafe
                          Bodum Antigua kværn

                          Comment

                          Working...
                          X