Mit nye Nikon D700 kamera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Mit nye Nikon D700 kamera

    Ja - så er jeg den stolte ejer af et Nikon D700 kamera. Det er min tanke lige at skrive en kort anmeldelse her på espressobar.dk. Jeg er godt klar over, at det jo er en del off-topic for hvad angår kaffe, men da vi tilsyneladende er en del, der er glade for at fotografere her på siden, så vil jeg alligevel tillade mig at bruge en tråd til at skrive lidt om mit nye kamera.

    Jeg deler det hele op i et par separate indlæg, for derved at gøre det hele lidt mere overskueligt. Jeg vil også forsøge at lægge lidt billeder ved anmeldelsen.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Mit nye Nikon D700 kamera

    Udpakningen

    Pakken ankom hel og uden tegn på voldsom behandling under transporten fra Sønderborg til København.

    Frem med mit gamle Nikon D1X, der skulle bruges til at dokumentere udpakningen.



    Jeg vil ikke lægge skjul på at min puls slog en del hurtigere end normalt, da jeg satte kniven til pakken for at åbne denne.

    Der var godt fyldt i pakken, men alting var godt beskyttet af det fyld, der var i tomrummet mellem de individuelle pakker.

    Alle pakkerne blev taget ud, og stillet op på bordet, og så skulle der tages endnu et billede.



    Objektivet: Nikon AF-S 24-70mm F 2,8G ED

    Nikon AF-S 24-70mm F 2,8G ED objektivet var det første der skulle pakkes ud. Det lå i sin helt egen taske og så meget voldsomt ud. Jeg havde faktisk ikke drømt om at objektivet ville være så stort - men det er klart at et så lysstærkt objektiv, jo nok må fylde lidt - det er trods alt F 2,8 i hele både ved 24mm og 70mm.



    Når man lynede tasken op, lå objektivet godt beskyttet af et stykke flamingo både i toppen af tasken såvel som i bunden. Det er naturligvis godt at Nikon beslutter sig for at pakke tingene godt ind - men det betyder desværre også at objektivet UDEN disse indlæg i tasken, ligger og \"rumler\" lidt rundt i den lidt for store taske. Nu skal jeg ikke bruge tasken alligevel - men det ville dog have været at foretrække med et lidt tættere \"fit\" i tasken, så kunne man have placeret flamingo-beskyttelsen på ydersiden af tasken.



    Objektivet ligger utroligt godt i hånden, og giver et indtryk af et objektiv fremstillet med stor præcision. Knappen til omskiftning mellem manuel- og automatisk fokus sidder godt placeret, og såvel zoom- som fokuseringen er logisk placeret.

    Det store gyldne \"N\" på objektivet dækker over at et af linselementerne i objektivet er belagt med en særlig Nano Crystal Coat belægning, der skal mindske de interne reflektioner i objektivet.36

    Objektivet er af \"G\"-typen, og det betyder at der ikke er nogen blændering, hvor blænden kan indstilles. Det kan derfor kun bruges med kameraer af nyere dato, hvor blænden styres via kameraets knapper.

    Påsat kameraet er objektivet også fantastisk godt balanceret i forhold til størrelsen og vægten på et D700 med- eller uden batterigreb. Da det er et AF-S objektiv har det en (efter min mening) glimrende fokuseringshastighed, og man kan meget hurtigt selv lave en efterfokusering, hvis man finder det er nødvendigt. Det er altså muligt at fokusere automatisk, og så lige tage fat i fokuseringsringen, hvis man lige vil flytte fokus en anelse. Super lækker detalje.

    Da det er et objektiv der er beregnet til Full Frame formatet, forekommer det lidt fjollet at bruge det sammen med et DX kamera - men man KAN dog gøre det hvis man vil, og det fungerer perfekt, selv om det er mange penge at betale for en randskarphed man aldrig kommer til at udnytte. Desuden skal man så også huske at gange brændvidden med 1,5. Men som sagt - for at få den fulde glæde af dette objektiv bør det nok benyttes med en FX sensor (Full frame, 24x36mm).

    En anden fed detalje er, at forkanten på objektivet (og dermed modlysblænden) ikke roterer når der zoomes.

    Modlysblænden klikkes i øvrigt på plads (med en lille knap der skal trykkes ned når den fjernes igen), og kan aftages, vendes modsat og påsættes linsen igen, så det hele fylder mindre, når den er pakket sammen.

    Hvad angår skarphed er dette objektiv svært at slå. Det tegner utroligt skarpt helt ud langs randen. Jeg har kun et enkelt objektiv med en bedre randskarphed, og det er min 85mm F 1,4 (den er til gengæld også uhyggelig), men det er jo ikke en zoom, og tilbyder ikke den samme grad af fleksibilitet som en 24-70mm.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:Mit nye Nikon D700 kamera

      Nikon Speedlight SB900

      Nikons nye Speedlight SB900 blitz er lavet til brug med D3 og D700 - og er en \"stor\" blitz, både hvad fysiske mål angår såvel som af ydeevne. Det er en såkaldt i-TTL blitz, og man skal væe opmærksom på at der kan være kompatibilitetsproblemer i forhold til ældre Nikon-kameraer.



      Blitzen er en rigtigt pressefotografblitz, fordi den dels er hurtig (har angiveligt en hurtigere ladetid end SB800), og fordi den kan række langt ud (angiveligt til 200mm). Jeg stiller mig dog tvivlende i forhold til sidstnævnte, men det vil tiden vise.

      Som jeg skriver under selve kameraanmeldelsen, er der med SB900 lagt op til en masse fancy faciliteter man kan drukne sig i - eller bare overlade til sig selv. For mig er SB900 blitzen i virkeligheden ikke andet en transportabel lyskanon, der skaffer mig alt det lys jeg har brug for når jeg er på farten, og selv om den også kan bruges til studieoptagelser, så bliver det hurtigt meget teknisk at lave lyssætning med en SB900. Skal man rode med den slags så er dedikerede studieblitz med paraplyer eller en flash med pilotlys helt klart at foretrække, og så er det faktisk muligt at købe den slags brugt til rimelige penge.



      Nikon MB-D10 batterigreb

      Det virker måske fjollet, når man nu har haft et stort og tungt Nikon D1X, så at købe et batterigreb til en D700, der grundlæggende gør dette til et endnu større kamera. Men sagen er at hvis man gerne vil have den hastighed (eller tæt på), som man opnår med topmodellen i Nikons linje af professionelle DSLR kameraer, ja så er man nødt til at købe batterigrebet.



      Et Nikon D3 giver en hastighed på 9 fps (billeder i sekundet), mens man med D700 \"kun\" får 5 fps. Det lidt ædre DX kamera D300 giver 6 fps - men hvor D300 sætter hastigheden ned til 2 fps, når man skyder RAW og med ADL (det vender jeg tilbage til) aktiveret, så fastholder D700 faktisk de 5 fps - også ved 14-bit RAW.

      Med batterigrebet MB-D10 kan man dog komme op på 8 fps - også ved 14-bit raw. Desuden får man en \"pakke\" der ligger ufatteligt godt i hånden. Man får en ekstra udløserknap, to kommandohjul samt en multivælger (til fotografering i portræt- eller højformat), som man kender det fra de andre professionelle kameraer fra Nikon. Det betyder at man ikke skal stå i en relativt akavet stilling, når man skal skyde billeder i protræt- eller højformat).

      Sidst men ikke mindst er batterigrebet en ekstra strømkilde til kameraet. Det siges at man kan skyde omkring 600 billeder på en opladning
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • Hobzon
        Coffeeholic
        • Dec 2007
        • 1426

        #4
        Re:Mit nye Nikon D700 kamera

        Nikon D700

        Så kommer vi jo til det vigtigste - i den forstand, at det er med selve kamerahuset det hele startede.



        Nikon D700 har ufatteligt mange funktioner og muligheder, og jeg kan umuligt komme rundt om det hele, så jeg vil nøjes med at fokusere på de funktioner jeg tror jeg selv vil få størst glæde af.

        Selve kameraet ligger utroligt godt i hånden, både med og uden batterigrebet. Det føles på mange måder identisk med D3eren, men er helt klart lettere uden batterigrebet. Den nubrede gummibelægning på alle de væsentlige flader gør, at man aldrig føler man er ved at tabe kameraet - og funktionsknapper er logisk placeret, så man nemt kan få fat i det meste, selv med blot en enkelt hånd. Kameraet er med et lille objektiv med fast brændvidde (som f.eks. et 50mm objektiv) meget nemt at håndtere, selv med den ene hånd alene, men med en zoom eller tele bliver kameraet dog lidt for tungt, efter min mening, til kun at holde og betjene med en enkelt hånd.

        Det er muligt at programmere en lang række af knapperne til hver deres funktion. F.eks. har jeg programmeret den lille vippeafbryder, hvormed man tænder for kameraet, til at vise optageinformationer fra det lille display på toppen af kameraet, til at fremkomme på den store 3\" skærm på bagsiden af kameraet.

        Denne skærm fortjene er at blive omtalt - for det er ganske enkelt den flotteste skærm jeg hidtil har set på noget kamera. Layoutet af de forskellige pixels gør at det står utroligt skarpt og kontrastrigt, og da skærmen har fuld VGA opløsning (640x480 pixels), forekommer tekst, menuer og selve billedet at stå utroligt skarpt. Når man zoomer ind (op til 16x) på et billede for at efterkontrollere fokus, er det MEGET nemt at se om fokus er helt i orden. Når man zoomer ud fra preview kan man, selv når man ser billederne i thumbnails (4 eller 9 billeder ad gangen), nemt se hvad billederne forestiller.

        En logisk placeret INFO-knap kan også bruges til at vise optageindstillingerne, og trykker man en ekstra gang på denne INFO-knap, får man en \"genvej\" til de mest logiske indstillinger. F.eks. kan man her, hurtigt ændre i den post-processing der finder sted i kameraet, ISO-indstillinger, og får mulighed for hurtigt at assigne funktioner til de forskellige knapper på kameraet. Her kan man også vælge mellem forskellige opsætninger af kameraet. Meget... MEGET fikst.

        I det hele taget forekommer placeringen af alle funktioner og menuer logiske og tilgængelige. Hvis jeg sammenligner med en vens 5D, så skal jeg bruge langt færre tryk på knapper for at ændre på de indstillinger man oftest har brug for at ændre på - og det virker i det hele taget som om Nikon har brugt tid på at analysere, hvad fotografer rent faktisk bruger og gør, frem for bare at smide alle de forskellige features ned i en overordnet menustruktur, der måske er mere logisk, men som også gør det mere besværligt i det daglige. Sagt på en anden måde, så tror jeg måske nok Canons menustruktur og tildeling af funktionsknapper er mere gennemskuelig for en nybegynder end med et Nikon D700, men når man først har lært et Nikon D700 at kende, ja så er funktioner og menustruktur mere indrettet på at gøre det hurtigt at ændre indstillingerne. Dermed ikke sagt at D700 er ulogisk til at begynde med - men man bruger nok lidt mere tid på at rode rundt i menuerne til at begynde med, end man ville med et Canon. Omvendt kan man sige at man jo ikke skifter kamera hver tredje måned, så når først man har lært systemet at kende, ja så sætter man hurtigt pris på den omtanke der ligger bag placeringen af funktionsknapperne og menustrukturen.

        Fukuseringssystemet er intet mindre end fantastisk. Udover at kameraet naturligvis kan køre med Single, kontinuerlig og manuel fokus, kan man også vælge mellem forskellige fokuseringssystemer. Enkeltpunktsfokusering giver mulighed for at man kan vælge et enkelt punkt (blandt 51 mulige), og man kan flytte dette punkt til det sted i billedet man vil ved hjælp af multivælgeren der sidder logisk placeret lige under højre tommelfinger, når man holder kameraet i hånden. Med dynamisk fokusering vælges der mellem hhv. 9, 21 eller 51 fokuspunkter, og bruger man kontinuerlig fokusering vil kameraet fokusere baseret på oplysninger om de omgivende fokuspunkter, selv hvis motivet kortvarigt forlader det angivne fokuspunkt.

        Hvis man bruger 51-punkts (3D-tracking), vælges fokuspunktet automatisk ved hjælp af 3D-tracking. Her forsøger fokuseringsmekanismen at forudsige hvordan motivet bevæger sig, så fokus hele tiden fastholdes, selv for motiver der er i voldsom og uforudsigelig bevægelse. Sidst men ikke mindst er der Autopunktsfokusering, hvor kameraet selv vælger et antal fokuspunkter. Anvender man et type G eller D objektiv, kan kameraet skelne menneskemotiver ud fra baggrunden (ved hjælp af kontrast og hudtone).

        Der kan skrives meget mere om autofokuseringen i D700, men for mig skal fokuseringen være noget der sker helt umærkeligt. Det skal ikke være noget jeg spekulere over - det skal bare være noget kameraet skal gøre... perfekt! Og så langt jeg har fået testet mit D700 - så lever det i høj grad op til forventningerne. Jo - jeg skal da tænke på om jeg laver en portrætoptagelse, landskabsbilleder med en person i forgrunden, eller om jeg sidder på sidelinjen til en fodboldkamp, men når jeg én gang har fortalt kameraet om den motivtype jeg skal fotografere, så skal fokuseringen ske uden jeg bruger mere tid på det - og det kan et D700 klare!

        Lysmåleren er også et helt kapitel for sig. Jeg vil ikke gå i detaljer, men nøjes med at sige at Nikons 3D Color Matrix II lysmåling forekommer mig at være ufattelig præcis. Der måles med en selvstændig RGB sensor med 1005 segmenter, og også her kan man vælge mellem 3D Color Matrix II, Centervægtet eller spot-lysmåling.

        Sammen med SB900 er der lagt op til en masse fancy faciliteter man kan drukne sig i - eller bare overlade til sig selv. For mig er SB900 blitzen i virkeligheden ikke andet en transportabel lyskanon, der skaffer mig alt det lys jeg har brug for når jeg er på farten, og selv om den også kan bruges til studieoptagelser, så bliver det hurtigt meget teknisk at lave lyssætning med en SB900. Skal man rode med den slags så er dedikerede studieblitz med paraplyer eller en flash med pilotlys helt klart at foretrække, og så er det faktisk muligt at købe den slags brugt til rimelige penge.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

        La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario


        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:Mit nye Nikon D700 kamera

          De FEDE funktioner på D700: Multieksponeringer

          Ud over at have en fantastisk Full Frame sensor, så har D700 jo \"arvet\" det komplette featuresæt fra D3 med nogle få (meget få) undtagelser. Dermed er der også adgang til nogle af de ting, jeg for alvor ser frem til at afprøve.

          Udover at kunne gå fra 200-6400 ISO, så kan man med \"boost\" komme helt op på 25.600 ISO. I praksis resulterer det naturligvis i en masse støj, men kombinerer man dette med en anden af Nikon D700s features bliver det pludseligt anvendeligt. Jeg skal ærligt erkende at jeg ikke har haft tid til at prøve dette endnu, men det er noget jeg glæder mig til.

          D700 kan nemlig lave det, Nikon kalder multieksponeringer. Idéen er at kameraet kan konfigureres til at tage mellem 2 og 10 eksponeringen, og så lægge RAW-data fra sensoren sammen (matematisk), så man enten opnår en endnu større følsomhed (pixelværdierne lægges sammen i de enkelte billeder). Men D700 kan også lægge pixelværdierne sammen på en anden måde, nemlig ved at tage gennemsnittet af pixelværdierne. Da støj ved høj ISO jo er tilfældig, vil gennemsnittet af støjen udjævnes over en stak af 10 billeder, mens de ting der skal være der, får lov at blive. Dette er en teknik der bruges ved astrofotografering, og resultatet kan ses af dette eksempel:

          Det første billede er et 100% crop af en enkelt 30-sekunder eksponering (ISO 1600) i min stue, der henlå i TOTALT mørke. Det eneste lys der var tilstede var en lille gul diode på min computerskærm (selv skærmen var slukket).


          1600 ISO, 1 x 30 sekunders eksponering

          Derefter tog 9 yderligere billeder under nøjagtigt de samme konditioner. Disse billeder stakkede jeg i Photoshop (lagde værdierne samme for hver eneste pixel, og dividerede derefter med 10. Den tilfældige støj der blev så synlig på en enkelt \"frame\", blev nu udjævnet, netop fordi jeg lavede et \"average\" filter.


          1600 ISO, 10 x 30 sekunders eksponering

          Nikon D700 burde altså kunne gøre det samme, bare helt automatisk - og det er noget jeg ser frem til at prøve. Man skal dog huske at det kræver et motiv der er absolut uden bevægelse, men det skulle gøre det muligt at lave nogle interessante natoptagelser af landskaber eller panoramaer udover byer eller lignende.

          Intervaltimerfotografering

          En anden fed feature på D700 er muligheden for at forprogrammere et interval mellem optagelser. Man kan bede D700 om at lave 2 optagelser i sekundet. Efterfølgende kan disse enkeltbilleder stakkes sammen til en lille film, der så vises \"time-lapsed\". I kender det sikkert fra filmklip, hvor man ser skyerne vælte hen over himmelen i superfart, eller en blomst sprede sine blade i løbet af nogle få sekunder.

          Hvor anvendeligt det er i praksis skal jeg lade være usagt, men jeg glæder mig til at prøve. Måske jeg kunne stille kameraet op en tidlig morgenstund på en bro over en af byens indfaldsveje og så lave intervaloptagelser, der senere vises som en film i realtid, så man rigtigt kan se hvordan trafikken \"bølger\" og tager til i morgentimerne.

          HDMI udgang

          Det er også muligt at tilslutte en LCD-skærm via D700s HDMI-udgang. Igen er det en feature jeg tror vil være anvendelig i forbindelse med astrofotografering. Jeg kunne sætte en 22\" skærm på, og med live-preview og 16x forstørrelse i live-preview kunne jeg fokusere mere præcist end ved at kigge gennem søgeren.

          Desuden giver det jo mulighed for at flere kan \"følge med\", når man laver optagelser. F.eks. i forbindelse med portrætoptagelser i studie, kan jeg forestille mig at det kunne være super anvendeligt, da f.eks. forældre kan se billederne af deres børn \"live\" og med det samme, og se det fotografen ser gennem søgeren.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:Mit nye Nikon D700 kamera

            Konklussion

            Nu har jeg alle dage ejet og brugt Nikons kameraer, og har altid været glade for den kvalitet man får, når man køber et Nikon kamera. Kvaliteten er \"second to none\", og jeg er ikke i tvivl om, at jeg med dette kamera, har fået et kamera, jeg vil have glæde af i rigtigt mange år fremover. Hvis du er i markedet efter et nyt kamera, så lad dig ikke unødigt forblænde af chips med 20-25 Mpixels opløsning. I praksis får man meget lidt ud af disse kameraer, med mindre man er villig til at spendere en halv formue på objektiver der er i stand til at levere \"varen\".

            Jeg kan med mit Nikon D700 lave billeder der uden problemer kan forstørres op til plakatstørrelse (og det der er større), og jeg får samtidig et kamera der er nemt at betjene. Selv min hustru kan finde ud af at styre det.

            Der er så ufatteligt meget godt at side om Nikons D700 kamera, at det næsten ikke kan lade sig gøre at fp det hele med. Da kameraet i stort set alle henseender er identisk med Nikons D3 kamera, vil jeg i stedet linke til et par artikler og tests af dette kamera i stedet, og lade dem tale for sig selv.

            D700 anmeldelse på DPReview, D3 anmeldelse

            Ken Rockwells anmeldelse af D700, D3 anmeldelse

            Camera Labs anmeldelse af D700, inklusive deres videotour

            Forhandleren

            Kameraet er købt hos espressobars egen kamerapusher Roed, hos Click i Sønderborg. Fantastisk service, alle varer på lager, imødekommende og hjælpsomme. Jeg kan helt klart give Click min varmeste anbefaling. Skal du købe nyt kamera - så er dette stedet.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Re:Mit nye Nikon D700 kamera

              Eksempelbilleder

              Jeg har lavet et par eksempelbilleder, der dog langtfra matcher Nikons egne, men som alligevel siger lidt om hvilken kvalitet du kan forvente med et D700 kamera.


              f/3,5, ISO 400, 1/50s, 58mm


              f/5, ISO 1600, 1/100s, 66mm


              f/3,5, ISO 400, 1/50s, 62mm


              f/3,5, ISO 400, 1/50s, 62mm

              Billeder i fuld opløsning:

              Ovenstående billede i fuld opløsning som .jpg (ca. 6Mb) f/3,5, ISO 400, 1/50s, 62mm

              Min yngste datter Sara i fuld opløsning som .jpg (ca. 6Mb) f/4,5, ISO 400, 1/80s, 70mm
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • Brownie
                Stamgæst
                • Jul 2007
                • 765

                #8
                Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                Hej Henrik,

                tillykke med dit nye grej. Man fornemmer jo hvordan den lille dreng har været opslugt at alle gaverne til juleaften. :P . Man bliver vel aldrig voksen mht. grej. Det bliver bare dyrere med alderen.

                Det lyder derudover at der ingen tilfældigheder er i dit valg - og ikke mindst du mener du har besluttet rigtigt. Fedt!

                Jeg tror jeg selv skal have \"tændt op\" for mit kamera i weekenden. Det er lidt tid siden.

                Jeg har forresten et Canon 40D, 17-85 EFS-IS USM linse og 70-300mm IS USM ( :cheer + \"diverse stumper\".

                ...nu klør det i fingrene igen...:woohoo: ...
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

                ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                Comment

                • Roed
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 1016

                  #9
                  Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                  Hej Hobzon.

                  Fedt med en \"udpaknings fortælling\", og det glæder mig meget at du er glad for din investering.

                  Held og lykke med udstyret, og når du engang skal opgradere, siger du bare til
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                  Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                  Comment

                  • Jacob
                    Master Brewer
                    • Feb 2008
                    • 1600

                    #10
                    Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                    Roed wrote:
                    ... og når du engang skal opgradere ...
                    Så er det lige man bliver glad for sin GS/3-Robur-Probat :P

                    Det kan godt være man bliver lidt forpustet af at gøre det rigtigt, men når man så får pusten igen så skal man ikke starte forfra

                    Comment

                    • Stalling
                      Grøn bønne
                      • Aug 2008
                      • 42

                      #11
                      Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                      Du har været omkring dpreview, ser jeg. Hvis jeg ikke tager meget fejl, har intet kamera nogensinde scoret så høje karakterer! Det bliver spændende, hvad Canons 5D MarkII scorer...!

                      Af ren og skær nysgerrighed (er Canon-bruger) - kan jeg lokke dig til at smide et 100% crop af en 25600 iso optagelse. Helst ikke på for lang lukketid, da det i sig selv kan lave støj...

                      Comment

                      • Stalling
                        Grøn bønne
                        • Aug 2008
                        • 42

                        #12
                        Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                        I det hele taget forekommer placeringen af alle funktioner og menuer logiske og tilgængelige. Hvis jeg sammenligner med en vens 5D, så skal jeg bruge langt færre tryk på knapper for at ændre på de indstillinger man oftest har brug for at ændre på - og det virker i det hele taget som om Nikon har brugt tid på at analysere, hvad fotografer rent faktisk bruger og gør, frem for bare at smide alle de forskellige features ned i en overordnet menustruktur, der måske er mere logisk, men som også gør det mere besværligt i det daglige. Sagt på en anden måde, så tror jeg måske nok Canons menustruktur og tildeling af funktionsknapper er mere gennemskuelig for en nybegynder end med et Nikon D700, men når man først har lært et Nikon D700 at kende, ja så er funktioner og menustruktur mere indrettet på at gøre det hurtigt at ændre indstillingerne. Dermed ikke sagt at D700 er ulogisk til at begynde med - men man bruger nok lidt mere tid på at rode rundt i menuerne til at begynde med, end man ville med et Canon. Omvendt kan man sige at man jo ikke skifter kamera hver tredje måned, så når først man har lært systemet at kende, ja så sætter man hurtigt pris på den omtanke der ligger bag placeringen af funktionsknapperne og menustrukturen.
                        På de nye Canon modeller er der kommet en meget smart detalje i menuen. En af rullemenuerne er reserveret til favoritter efter eget valg. Dvs. man kopierer bare de punkter, man bruger mest, over i favorit-menuen, og dem har man så altid lige ved hånden.


                        Hvis du er i markedet efter et nyt kamera, så lad dig ikke unødigt forblænde af chips med 20-25 Mpixels opløsning. I praksis får man meget lidt ud af disse kameraer, med mindre man er villig til at spendere en halv formue på objektiver der er i stand til at levere \"varen\".
                        Jeg er ikke så sikker på, at du har ret længere. Du havde helt sikkert ret for nogle år siden, men hvis man ser den test, hvor Canon EOS 1Ds MarkIII sammenlignes med Nikon D3, vinder Canon med stor margin på billedkvaliteten. Så vidt jeg husker, brugte de objektiver som 24-105 bl. 4L og 50 mm bl. 1,4. Begge objektiver er forholdsvis overkommelige i pris. Havde de ikke været i stand til at udnytte den voldsomme opløsning, havde billedkvaliteten heller ikke været bedre end Nikons.

                        Du antyder det selv med din nye 24-70. Udviklingen på objektivsiden går forrygende stærkt, og der laves i dag objektiver af fremragende kvalitet.

                        For mig bliver det mest interessante i kapløbet mellem Nikon og Canon, om Canon må betale prisen for så høj opløsning ved, at støjen bliver for voldsom på de helt høje iso-indstillinger (det er derfor, jeg er nysgerrig efter at se støjniveauet på din nyerhvervelse). Canon siger selv, at den nye 5D MarkIII leverer den højeste billedkvalitet, der nogensinde er set fra et digitalt Canon kamera. Men jeg kan have en mistanke om, at Nikon overhaler, når der for alvor skrues op for iso-indstillingen.

                        Og undskyld afsporingen:blush: Måtte lige som erklæret Canon-fotograf kippe lidt med fanen... B)

                        Og så må alle fotografer jo glæde sig over, at Nikon er tilbage på banen med sådan et brag. Canon trængte til et los i bagpartiet, og det fik de med D3, skal jeg lige hilse og sige. Jeg har selv en teori om, at de havde en 5D afløser klar, som de i sidste øjeblik måtte trække hjem på tegnebordet igen, fordi den ikke på det tidspunkt kunne matche D3.

                        Comment

                        • Hobzon
                          Coffeeholic
                          • Dec 2007
                          • 1426

                          #13
                          Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                          Stalling wrote:
                          En af rullemenuerne er reserveret til favoritter efter eget valg.
                          Yeps, det har jeg også mulighed for at gøre på min D700 - og faktisk kan man endda tildele egens egen menu en funktionstast, så man ved et tryk på en enkelt knap åbner denne menu. Fikst.

                          Du antyder det selv med din nye 24-70. Udviklingen på objektivsiden går forrygende stærkt, og der laves i dag objektiver af fremragende kvalitet.
                          Det skal der under ingen omstændigheder herske nogen tvivl om. Der laves nogle fremragende objektiver med flourit... men de koster også det der svarer til en lille bil.

                          Problemet er at vi med 25 Mpixels på en 1/2 frame chip, er derhenne hvor den enkelte pixel faktisk er mindre end end den dispersion bølgelængden for lys udsættes for efter det har været igennem - selv en ED linse (ED= Extra Low Dispersion).

                          Der er ingen tvivl om at Canon også laver nogle fantastiske kameraer - og det er da godt at der stadig er i det mindste dette marked, hvor der er lidt konkurrence mellem \"de store\".

                          Jeg skal nok lave den ISO 25600 optagelse du beder om - det bliver dog nok først hen over weekenden.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

                          La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario


                          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                          Comment

                          • Stalling
                            Grøn bønne
                            • Aug 2008
                            • 42

                            #14
                            Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                            Det skal der under ingen omstændigheder herske nogen tvivl om. Der laves nogle fremragende objektiver med flourit... men de koster også det der svarer til en lille bil.
                            Så skal den godt nok også være lille:laugh: . Jeg har lige tjekket den test, jeg omtalte, og der er anvendt et EF 85 mm bl. 1,8, som kan erhverves for omkring 3000 kr. Zoomobjektiver som 17-40 bl. 4L og 24-105 bl. 4L er også til at komme til for menneskepenge.
                            Problemet er at vi med 25 Mpixels på en 1/2 frame chip, er derhenne hvor den enkelte pixel faktisk er mindre end end den dispersion bølgelængden for lys udsættes for efter det har været igennem - selv en ED linse (ED= Extra Low Dispersion).
                            5D og EOS 1Ds er fullframe kameraer. Og i øvrigt øges den farvefejl, du omtaler, i takt med brændvidden. I de gode gamle analoge dage talte man om, at det først blev et reelt problem fra 200 mm og opefter. Det gælder selvfølgelig ikke længere, nu hvor opløsningen er så høj. Til gengæld er ED, UD, fluorit, og hvad de forskellige typer glas med lav farvespredning hedder, blevet en del billigere. Og det bruges i objektiver på væsentlig kortere brændvidde end tidligere, hvor det var en sjældenhed at finde noget kortere end 300 mm med det dyre glas. Det glædelige budskab i dag er, at de førende objektiv-producenter tilbyder glas af meget høj optisk kvalitet. Og medmindre man skal ud og have fat i de lange og lysstærke teler, behøver det ikke længere at være så dyrt.

                            Jeg skal i øvrigt lige vænne mig til at sidde og argumentere for det her. Det er ikke mange år siden, jeg brugte enhver lejlighed til at tordne mod pixel-hysteriet. Det skete, da den gængse opløsning rundede 4 mp, hvilket fik mig til frejdigt at erklære, at de færreste har råd til glas, der kan udnytte ret meget mere. Jeg blev klogere...! Noget andet er så, at jeg har stor sympati for Nikons filosofi i den retning. Der er meget fornuft i at sige, at de færreste har brug for højere opløsning end 8-10 mp. Gevinsten ved at spare mp er mindre støj og et hurtigere kamera. Og så har Leica forresten lige lanceret et 37 mp fullframe kamera...hmy:

                            Jeg skal nok lave den ISO 25600 optagelse du beder om - det bliver dog nok først hen over weekenden.
                            Super Det er ikke noget, du skal jage efter. Jeg er selv på job i weekenden - og skal om et par timer ned og fotografere Sofie Lassen-Kahlke...:P

                            Comment

                            • Stener1000
                              Lysristet
                              • Oct 2008
                              • 85

                              #15
                              Re:Mit nye Nikon D700 kamera

                              Mange gange tilykke med dit nye kamera. Jeg anskaffede mig ligeledes et SLR (Canon EOS 400D + 70-300 IS USM, 50 mm f2,8, speedlight 430 ex, bat. greb mv) for et lille år siden. Det er verdens bedste hobby!

                              Håber du får så meget glæde af dit nye kamera som det lader til

                              Comment

                              Working...
                              X