crema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tikigods
    Grøn bønne
    • Oct 2008
    • 9

    crema

    Hej allesammen

    jeg har lige fået espressomaskine for første gang (vibiemme domobar)

    jeg har dog nogle problemer med at få den til at gøre som jeg vil... når jeg laver espresso sidder der højst lidt \"træt\" crema på siden af koppen kunne godt tænke mig at høre hvad det er jeg gør galt så min espresso/latte osv. bliver lige så god som når jeg er på arbejde

    og så lige en anden ting.... skal det være damp der kommer ud hvis jeg skyller igennem uden filterholder på? den jeg står og laver espresso på når jeg arbejder nede på caféen skyller bare meget varmt vand ud, og hvis det bare er noget jeg skal indstille hvor gør jeg så det?
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #2
    Re:crema

    Hej Tikigods.

    Tillykke med den nye maskine, og velkommen på EspressoBar.

    Ja der er mange parameter der skal falde i hak, hvis doseringen og tiden er i orden, vil mit bud være bønnerne ikke er friske, du har ikke skrevet om du selv kværner dem? Hvis ikke ligger gravhunden der, kan se hvis jeg bruger gamle (altså ikke frisk ristet) så kommer der ikke lige så meget crema på, som hvis de er friske og nymalet.

    Hvad angår damp, så er der med garanti nogle der kender mere til din maskine end mig, men hvis du også skummer mælk før du flusher, så er det meget normalt.

    Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

    Comment

    • Tikigods
      Grøn bønne
      • Oct 2008
      • 9

      #3
      Re:crema

      Har fundet ud af det med dampen nu:cheer:

      men jeg kværner selv mine bønner så kan ikke se at der skulle være et problem der... og er godt klar over at jeg ikke kan forvente den helt vilde \"cremapude\" nu hvor jeg ikke selv rister dem.. har dog erfaret at jeg ved at indstille min grinder lidt anderledes kan udtrække et ekstremt tyndt lag crema... men eftersom at min maskine ikke er dual boiler går der jo et stykke tid før jeg også har mælken klar er crema\'en faldet og så er jeg jo lige vidt...

      men jeg takker da for hjælpen indtil viidere og vil se om jeg kan få lidt ekstra crema ud af den på andre mystiske måder

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Re:crema

        Hvis ikke det er kaffen - hvilken kaffe bruger du forøvrigt? - må det være kværnen der må finindstilles. Hvilken kværn har du?
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • TRL
          Grøn bønne
          • Sep 2008
          • 48

          #5
          Re:crema

          Hej Tikigods,
          Har selv haft sådan en dejlig maskine. Du kan sagtens få masser af crema, dog er det vigtigt at bruge friskristede og friskkværnede bønner (ikke nødvendigvis hjemmeristede). Jeg får friske forsyninger hver eller hveranden uge. Jeg fandt ud af at hvis bønnerne var meget mere end 2 1/2 - 3 uger fra riste-dato ændrede det rigtig meget på resultatet (meget mindre crema, samt \"store\" ændringer på rocky\'en). Jeg ved ikke om det kun er Vibiemme maskinerne der har det sådan, men min DOMOBAR havde det ihvertfald.
          Det er muligt at lave espresso med crema der stadig er tiptop når du har steamet mælken.

          Jeg håber det kan hjælpe dig lidt.

          Mvh Thomas
          Stempel Bodum 4 & 12 koppers
          Krups kværn til Stempelkande

          Comment

          • Tikigods
            Grøn bønne
            • Oct 2008
            • 9

            #6
            Re:crema

            bruger estate\'s økologiske espressobønner for tiden og en Manufacture Casa grinder...

            Comment

            • Sonne
              Master Brewer
              • Jul 2007
              • 1641

              #7
              Re:crema

              Tikigods wrote:
              bruger estate\'s økologiske espressobønner for tiden og en Manufacture Casa grinder...
              Casa kværnen (laves af Anfim) er der ikke noget i vejen med og hvis dine bønner er under 1-1/2 uger gamle skulle du kunne få masser af crema. En sidste ting jeg kommer til at tænke på er temperaturen. Det var lidt bekymrende at høre, at der kom damp ud når du trak i bryghåndtaget - særligt med en ikke-HX maskine. Det kunne være at du skulle få målt/indstillet temperaturen da for høj temperatur også har negative indvirkning på mængden af crema. Med mindre du bare var kommet til at trykke steam-knappen ind da du skulle brygge :lol:
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:crema

                Har du prøvet med et bundløst bryghåndtag? Det er alment accepteret at disse giver en del mere crema.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • Mocca
                  Grøn bønne
                  • Jan 2008
                  • 38

                  #9
                  Re:crema

                  Jeg sliter med samme problem, men jeg har en Silvia...
                  Jeg får ikke crema, bare en tynn ring langs kanten av koppen

                  Jeg kjøpte en ny kvern, for jeg trodde kanskje at den var problemet, men med den nye kverna ble det bare værre. Det er en Ascaso I2 og jeg klarer ikke å stille den til å male fint nok (i alle fall tror jeg at det er noe av problemet). Kanskje det er ditt problem også, at du må stille kvernen din til å male finere??

                  Comment

                  • HenrikP
                    Master Brewer
                    • Jul 2008
                    • 1593

                    #10
                    Re:crema

                    Havde samme problem, men efter jeg er begyndt at bruge frisk ristet bønner (fra mikro risterier) så får jeg massere af crema ;o)

                    Hilsen Henrik
                    Henrik Palshøj

                    Comment

                    Working...
                    X